Text: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: realizate în cadrul activităților De-a Arhitectura
Timp de citire: 11 minute
Așa cum ne-am obișnuit, perioada 1 aprilie – 30 septembrie 2022 a fost una plină pentru Asociația De-a Arhitectura. În anul școlar 2021-2022 cele 70 de clase care au participat la programele noastre au finalizat cursurile și ne-am bucurat să ne reîntâlnim cu ei în cadrul expozițiilor De-a arhitectura. În noul an școlar 2022-2023 vor fi 94 de clase, pentru care am desfășurat obișnuitele ateliere de formare în vară, completate, în acest an, cu cele din programul „De-a pedagogia, ediția a II-a”.
În cadrul programului „My School Can Be Cool” s-au finalizat proiectele elevilor începute în perioada pandemiei, am jurizat noile proiecte ale elevilor înscriși în anul școlar 2021-2022, unul dintre ele desfășurat în premieră în parteneriat cu primăria locală la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița. Am ajuns la cea de-a IV-a ediție ediție a proiectului „De-a arhitectura în camera mea”, care a avut loc de această dată la Brașov, am invitat micii utilizatori să exploreze lumea mediului construit la atelierele din Clubul De-a Arhitectura, majoritatea dintre acestea organizate în parteneriat cu alte organizații și muzee, am ajuns la provocarea online #DeaArhitecturaAcasa numărul 16 și am sărbătorit 10 ani de educație pentru mediu construit într-un cadru informal, dar festiv.
Am povestit pe blog despre Adunarea Generală intermediară De-a Arhitectura care a avut loc pe 12 martie si la care au participat 31 dintre membrii rețelei din toate colțurile țării și de peste hotare. Întâlnirea a avut loc pe platforma Zoom, iar spațiul virtual care a găzduit timp de 3 ore activitățile întâlnirii a fost platforma Miro. Deși nu trecuseră mai mult de 3 luni de la cea mai recentă revedere, o nouă Adunare Generală a fost necesară atât pentru a discuta despre proiectele asociației din anul 2022, cât și pentru a genera soluții care să răspundă crizei refugiaților din Ucraina cu mijloacele de care organizația dispune.
Mina Sava, arhitect și preşedinte al Asociaţiei De-a Arhitectura și reprezentantul României din partea Ordinului Arhitecților din România (OAR) la Grupul de lucru „Architecture and Children – UIA Built Environment Education Network” încă din 2015 a participat la webinar-ul „Raport de pe front: Arhitectura și Copiii în vremuri și locuri nesigure” („Reporting from the Front: Architecture and Children in Unsafe Times and Places”) organizat de UIA pe 13 mai 2022. Alături de Emilia Munteanu, psiholog în domeniul migrației, Mina a prezentat ideile conturate de asociație în cadrul adunării din martie 2022 care să vină în sprijinul copiilor și arhitecților ucraineni aflați în țara noastră.
Astfel, pe 11 august 2022, în parteneriat cu SOS Satele Copiilor, De-a Arhitectura Sibiu a organizat pe durata unei întregi zile două ateliere gratuite cu copii ucraineni la Cisnădie și Rășinari, în județul Sibiu. Activitatea a fost desfășurată în cadrul taberei de vară organizată de SOS Satele Copiilor. Îndrumătoarele De-a arhitectura, arh. Anca Bordean, arh. Diana Constantinescu și arh. Carmen Șandru, ne-au povestit cum a decurs ziua de vară petrecută alături de copii în cele două sate sibiene.
Din dorința de a valorifica metodele și instrumentele digitale de lucru colaborativ dezvoltate de asociație în ultimii 2 ani, ca urmare a provocărilor legate de predarea de la distanță, am organizat 2 ateliere online dedicate îndrumătorilor din rețeaua De-a arhitectura, profesori şi arhitecţi, care au avut loc pe 14 mai și 30 iunie. Patru echipe de îndrumători din cadrul programelor „De-a arhitectura în orașul meu” și „My School Can Be Cool”, atât din București, cât și din alte localități din țară, au adaptat în mod creativ conținuturile specifice cursurilor De-a arhitectura și ne-au împărtășit din experiența lor, ghidându-ne pe parcursul simulărilor activităților în cadrul celor două ateliere online.
Atelierele au fost propuse de arh. Aurelia Axente-Stan, coordonator local al zonei București-Sud, împreună cu profesor Cristina Pisică, alumnă Teach for Romania, membru al Asociației De-a Arhitectura, și au fost grupate sub umbrela programului „De-a pedagogia, ediția a II-a”. Ne-au povestit pe larg despre ele arh. Aurelia Axente-Stan și arh. Cristina Dumitrescu, aici.
După doi ani de școală hibrid, mai mult online decât fizic, după multe readaptări și reinterpretări, iată că din această primăvară cei mici, dar deopotrivă și cei mari, au avut bucuria să se reîntoarcă la explorările din teren în variantă fizică în cadrul programului „De-a arhitectura în orașul meu”. Entuziasmați să revenim, pentru al patrulea an, la prietenii noștri de la Centrul Green Mogo din Mogoşoaia, sediul organizaţiei Greenitiative, timp de mai multe săptămâni în aprilie și mai, elevii au avut oportunitatea să observe la faţa locului cum arată şi ce presupune o clădire verde. Green Mogo și-a deschis larg porțile micilor exploratori de-a arhitecturoși porniți să descifreze misterele naturii. Am povestit pe larg cum au decurs vizitele, aici.
Și tot după doi ani de pauză, în 2022, am avut bucuria de a marca sfârșitul de an școlar cu faimoasele expoziţii ale claselor care au urmat cursurile „De-a arhitectura mini” și „De-a arhitectura în oraşul meu”. Desfășurate în perioada iunie-iulie în mai multe orașe din țară, acestea au creat contextul necesar pentru a celebra eforturile de peste an ale copiilor și îndrumătorilor, având aproape părinții, prietenii, dar și vizitatorii care au vrut să le admire lucrările și să se bucure alături de ei.
Astfel, ne-am minunat de orașele construite la scara unui omuleț LEGO și de lumile fantastice descoperite de cei mici în călătoria lor alături de cele două personaje, Grifonel şi Seminţica, la Centrul Expozițional Documentar al Universității de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM) din București (1-10 iunie), la Colegiul Național „George Coșbuc” din Cluj-Napoca (2 iunie), la Școala Gimnazială Nr. 4 și Școala Gimnazială Nr. 16 din Sibiu (6-10 iunie), la Pavilionul expo din Parcul Copiilor Ion Creangă din Timișoara (3 iunie-2 iulie), la Centrul Comercial Magnolia și Şcoala Gimnazială Dumbrăviţa din Brașov (7-8 iunie).
Pe perioada verii, cu sprijinul partenerului strategic Ordinul Arhitecților din România, prin „Timbrul Arhitecturii”, Asociaţia De-a Arhitectura a organizat atelierele de formare pentru echipele de îndrumători ale programelor educaționale „De-a arhitectura mini” si „De-a arhitectura în orașul meu” pentru anul școlar 2022-2023. Cel de-al treilea atelier din cadrul formării pentru programul „De-a arhitectura în orașul meu” a avut loc la sediul Filialei Teritoriale București a Ordinului Arhitecților din România în septembrie. Coordonarea a fost asigurată de arh. Ioana Rizea și implementată cu ajutorul: arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Carmina Gheorghiță, arh. Eliza Jurca, arh. Simona Or-Munteanu și arh. Ioana Rizea – moderatori platformă online „De-a arhitectura mini” și arh. Brîndușa Havași, arh. Iulia Pătru, prof. Cristina Pisică, prof. înv. primar Felicia Popovici, prof. înv. primar Gianina Vanca – formatori „De-a arhitectura în orașul meu”.
Astfel, la început de septembrie, le-am urat bun venit celor 94 de clase înscrise în cele 3 programe educaționale oferite de asociație. Dintre acestea, 62 de clase sunt nou înscrise și au parcurs și finalizat procesele de formare de peste vară. Dintre clasele înscrise 16 sunt din mediul rural. Am povestit despre formare și despre începutul anului școlar aici. În total peste 2350 elevi, 90 profesori și 76 voluntari profesioniști ai mediului construit vor descoperi prin metode hands-on cum funcționează localitățile în care trăim.
Și tot vara, în perioada 21-23 iunie, proiectul „De-a arhitectura în camera mea” adresat copiilor cu vârsta cuprinsă între 9 și 12 ani, ajuns la ediția a VI-a, a avut loc în Turnul Poarta Ecaterinei din Brașov. Cristina Vechiu, unul dintre arhitecții îndrumători ai proiectului la Brașov, ne-a transmis povestea celor trei zile ale seriei de ateliere susținută de Filiala Teritorială Brașov-Covasna-Harghita a Ordinului Arhitecților din România.
„My School Can Be Cool” – program de design participativ pentru clasele VI-XII, include cursuri predate în școli, campanii de fundraising, call de proiecte și jurizare, implementare proiecte.
După multe amânări pe fondul pandemiei de Coronavirus, am avut bucuria să primim vești de la finalizarea proiectului echipei Şcolii Gimnaziale Nr. 113 din București din programul „My School Can Be Cool” (fost „De-a arhitectura în şcoala mea”). Formată la momentul înscrierii în program, în anul școlar 2019-2020, din elevii clasei a VI-a B, sub îndrumarea arhitecţilor Daniela Teodorescu, Mihai Munteanu şi a prof. diriginte Florentina Ruiu, echipa a participat în 2020 la sesiunea de finanţare a proiectelor din program și a câștigat o finanțare de 11.500 lei, finanțare posibilă mulțumită Fundaţiei Comunitare Bucureşti prin Swimathon Bucureşti 2019 – eveniment de înot şi strângere de fonduri pentru proiecte ale comunităţii. Florentina Ruiu, profesor diriginte al clasei, ne-a povestit care a fost parcursul elevilor, ghidați de echipa formată din profesor și arhitecți.
Vești am primit și de la elevii clasei a XII-a B de la Liceul Silvic din Gurghiu, jud. Mureş, îndrumați de arh. Bianca Bărbieru și prof. Alexandrina Șerban, înscriși în program la începutul anului școlar 2020-2021. Despre întregul proces și inaugurarea proiectului, care a avut loc pe 17 mai 2022, ne-a povestit arh. int. Bianca Bărbieru.
În anul școlar 2021-2022 programul „My School Can Be Cool” a debutat în 8 școli și licee din țară, beneficiind în premieră de un ghid online, o resursă valoroasă, la îndemâna îndrumătorilor, care i-a ajutat să navigheze cu mai mare ușurință prin etapele programului. Școlile și liceele au fost din: București, Buzău (jud. Buzău), Curtea de Argeș (jud. Argeș), Gornești (jud. Mureș), Hunedoara (jud. Hunedoara), Miroslava (jud. Iași), Reghin (jud. Mureș), Slatina (jud. Olt).
În urma concursului de proiecte Raiffeisen Comunități 2021, „My School Can Be Cool” a câștigat un grant în valoare de 50 000 lei, Raiffeisen Bank devenind finanțatorul principal al programului. Alături de Raiffeisen Bank, Ordinul Arhitecților din România (OAR) a sprijinit programul „My School Can Be Cool” din „Timbrul de Arhitectură”.
Pe 19 februarie 2022 am lansat anunţul de deschidere a sesiunii de finanţare a proiectelor „My School Can be Cool” 2022. Pe 19 și 21 mai 2022 au avut loc cele două sesiuni de jurizare a proiectelor trimise. Cele 2 clase câștigătoare au fost anunțate pe 23 mai și proiectele lor au început (și unele chiar au și finalizat) implementarea prin intermediul sponsorizării oferite de Raiffeisen Comunități.
Astfel, premiul I s-a acordat Colegiului Național Iancu de Hunedoara (jud. Hunedoara), premiul II Școlii Gimnaziale Mircea cel Bătrân, Curtea de Argeș, jud. Argeș și o mențiune specială, fără valoare monetară, Școlii Gimnaziale Dimitrie Anghel, sat Cornești, comuna Miroslava, jud. Iași, care a beneficiat de sprijinul asociației în obținerea unei finanțări din partea Asociației Zi de Bine Moldova.
Elevii claselor a X-a și a XI-a de la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” din Hunedoara (Iancool), îndrumați de doamna profesoară de chimie Ileana Petruțiu și arh. Diana Dona, câștigătorii premiului I, ne-au povestit cum a luat naștere Atriumul verde din școala lor.
De asemenea, elevii de gimnaziu din satul Cornești, comuna Miroslava (jud. Iași) au fost ajutați de Asociaţia De-a Arhitectura împreună cu Zi de Bine Moldova și biroul de arhitectură A+noima din Iași să transforme curtea Școlii Gimnaziale „Dimitrie Anghel” într-un spațiu de relaxare și zonă de petrecere a festivităților și evenimentelor școlare. „Tribuna Parc” a fost numele proiectului gândit de elevi și este un amfiteatru-parc cu bănci personalizate, amplasate pe terenul în pantă din spatele școlii. Soluția arhitecturală pornește de la caracteristicile terenului și școlii, așa cum au fost percepute de copii, dar și de la preocupările lor sportive comune. Ideea centrală este de a le oferi elevilor un spațiu pe care să-l simtă al lor. Mai pe larg aici.
Vești noi ne-au adus și elevii clasei a VI-a A de la Colegiul „Petru Maior” din Reghin, jud. Mureș, care au început acest demers în toamna trecută îndrumați de arh. int. Bianca Bărbieru și prof. de limba română Veronica Șandor. Niște copii tare curioși, săritori, dornici să experimenteze lucruri noi și care și-au manifestat din plin entuziasmul când au aflat de incursiunea în lumea mediului construit pe care urmau să o întreprindă.
Și, nu în ultimul rând, am povestit aici despre cum au decurs etapele primului program MSCBC desfășurat în parteneriat cu o primărie locală la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița. Toate proiectele primite vor putea fi văzute, începând cu luna decembrie 2022, pe platforma web a programului, Şcoala mea.
Club De-a arhitectura – ateliere la evenimente de arhitectură şi design, ateliere la muzee, activităţi din Şcoala Altfel, precum şi alte programele educaţionale scurte care se desfăşoară în grădiniţe şi la afterschool.
La început de primăvară, pe 14 mai 2022, Asociaţia De-a Arhitectura și UrbanEye Film Festival a organizat atelierul „De-a detectivii patrimoniului” în care copiii au mers într-o expediţie împreună cu un arhitect în centrul oraşului Cluj-Napoca unde au învățat, cu ajutorul unui joc, să se orienteze pe hartă, să găsească repere, să înțeleagă arhitectura veche din orașul lor (analizând detaliile, proporțiile, culorile și funcțiunea clădirilor). Scopul atelierului a fost de a spori atenția celor mici pentru mediul în care trăiesc, de a recunoaște şi a respecta valorile de patrimoniu.
În aceiași zi De-a Arhitectura, în parteneriat cu Anuala de Arhitectură București, a organizat atelierul-eveniment „Școala de vis” care a invitat comunitatea Școlii Gimnaziale „Voievod Neagoe Basarab” din București să contribuie la reimaginarea unei școli mai bune, în viitorul nu foarte îndepărtat. Această inițiativă a venit în completarea promovării primului concurs de soluții de arhitectură din București pentru o școală cu totul nouă, reconstruită de la zero, care va genera prima școală contemporană, de secol XXI, și care va fi un exemplu nu doar pentru capitală, ci și pentru toată țara.
Ordinul Arhitecților din România (OAR) și Filiala Teritorială București a Ordinului Arhitecților din România (OARB), ca promotori ai concursului, și-au propus să reactiveze curtea școlii vechi, acum aproape abandonată, și să explice, prin puterea exemplului, că un concurs de soluții înseamnă mai multe idei bune, un potențial mai mare de a avea școala pe care comunitatea și-o dorește. Am povestit pe larg cum a decurs ziua, aici.
Nici în acest an asociația nu a lipsit de la evenimentul Noaptea Muzeelor (14 mai 2022) unde a organizat în parteneriat cu Muzeul Școlii de Arhitectură atelierul „Structuri imaginate: Pasajul secret” care și-a propus să realizeze o altfel de „hartă” a legăturilor între spațiile și expozițiile de vizitat. Cei mici au fost invitați să marcheze punctele importante pe care le-au parcurs sau pe care și-au dorit să le vadă și să facă o reprezentare a traseului între ele. Folosindu-și imaginația și spiritul de orientare și observație, cu ajutorul materialelor puse la dispoziție (bețele și conectorii Sticklets), a unui strop de geometrie și mici indicații de la îndrumătorii De-a arhitectura, copiii au încercat să construiască fire imaginare, legături mai rapide, tuneluri misterioase între muzeele care i-au fermecat. Mai multe despre atelier ne-au povestit cele 3 îndrumătoare.
Ziua de 15 mai a continuat în același ritm, de această dată deschizători de porți au fost cei de la Muzeul Național de Artă al României (MNAR) alături de care De-a Arhitectura a organizat atelierul față în față „De-a detectivii la MNAR” dedicat copiilor de 6-9 ani. Cei mici au identificat diferite funcţiuni ale clădirilor, au găsit reperele zonei, au învățat să se orienteze pe hartă şi pe stradă, observându-i specificul și înțelegându-i istoria.
Pe 13, 20 și 25 mai 2022 De-a Arhitectura în parteneriat cu Bienala de Arhitectură Timișoara – BETA a organizat atelierul „Reimaginează Piața 700 Timișoara” în care copiii au explorat împrejurimile Pieței 700, au cunoscut oamenii și activitățile specifice locului și au încercat să imagineze o schimbare care să facă spațiul mai atractiv. Seria de trei ateliere a făcut parte din programul de evenimente al proiectului „Privește Orașul” realizat de către echipa BETA, proiect finanțat de către Primăria Municipiului Timișoara prin Centrul de Proiecte și Filiala Teritorială Timiș a Ordinului Arhitecților din România prin „Timbrul de arhitectură”.
Tot în mai, la invitația Primăriei Reșița, asociaţia a organizat atelierul „Detectivii urbani Reșița”. Astfel, pe 14 mai, 21 mai și 4 iunie 2022 au avut loc câte două ateliere, unul dedicat copiilor de 9-12 ani și unul pentru copiii de 12-15 ani, în cadrul cărora cei mici și mari au fost invitați să descopere obiectivele de patrimoniu artistic, arhitectural și industrial al zonei explorate.
De Ziua Copilului, pe 1 iunie, De-a Arhitectura în parteneriat cu Filiala Teritorială Timiș a Ordinului Arhitecților din România a organizat atelierul „Grădina cameleon” în care copiii de 9-12 ani și 12-15 ani din Timișoara au explorat modalități în care ar putea folosi grădina Casei arhitecților alături de frați, părinți și bunici, având totodată grijă de natura care deja s-a instalat aici. Atelierul s-a desfășurat în contextul concursului „Casa Arhitecturii” lansat de OAR Filiala Teritorială Timiș, finalizat pe 14 mai 2022, care a avut drept scop găsirea unei soluții pentru a anima și regenera locația de pe strada Diaconul Coresi, nr. 12, ca sediu permanent al filialei.
Pe 11 iunie 2022 am organizat atelierul „Căsuțe călătoare” în cadrul „Șotron. Festivalul copilăriei” din Iași. Copiii au descoperit și exersat conceptul de specific al locului, modalitățile prin care cadrul natural influențează cadrul construit și și-au dezvoltat aptitudini de observație, percepție și analiză a unui context geografic, învățând despre rolul pe care îl au locuitorii și comunitatea în modelarea mediului construit.
În mijlocul verii, pe 9 iulie, în parteneriat cu Muzeul Național de Artă al României (MNAR), am invitat copiii să descopere diferite moduri de reprezentare a ruinelor de-a lungul timpului și să recreeze firul vieții unor (fragmente de) clădiri în cadrul atelierului „Ce citim în ruine”. Atelierul face parte dintr-o serie ajunsă la a III-a ediție.
În iulie 2022 am publicat un nou interviu din seria PROFESIONIŞTII lansată în 2014, cu noi stând de vorbă Florin Rădulescu, mentor în programul „Urban Up Fellowship – Let’s help Urban Up Grow Up” și restaurator.
Pe parcursul anului 2022, sub umbrela programul Urban Up, dedicat tinerilor, a avut loc proiectul „Urban Up Fellowship – Let’s help Urban Up Grow Up”. 26 de studenți de la diferite specializări, interesați de viața orașului, de implicare civică și de a duce mai departe către elevi conceptul de cetățenie activă, au dezvoltat pe parcursul a două module cinci scenarii de pedagogie urbană alături de 13 mentori din echipa De-a arhitectura.
Modulul I a avut loc în perioada 6-9 mai 2022 la ExpoHUB OARB/Casa OAR București (sediul Filialei Teritoriale București a Ordinului Arhitecților din România) și s-a bucurat de prezența a 14 invitați de la diferite organizații care au vorbit despre inițiative care schimbă în bine viața orașului. În cadrul celui de-al II-lea modul, care a avut loc în perioada 27-29 mai la NOD Makerspace, studenții, alături de mentori, au dezvoltat ideile pe care le aveau în 5 scenarii de ateliere pe următoarele teme: protecția patrimoniului, ecologie, mobilitate sustenabilă, incluziune și mecanisme pentru bună guvernare.
Pe 16 iunie a avut loc primul atelier pilot al echipei de „Mobilitate sustenabilă”, în Parcul Ioanid, cu 12 liceeni de la 3 colegii din București. Iar în perioada 15-21 august cele 5 ateliere au fost pilotate în cadrul taberei de cultură urbană de la Năvodari organizată de Comunitatea Rușilor Lipoveni.
Proiectul „Urban Up Grows Up” a obținut fonduri în cadrul Swimathon Bucuresti 2021 și cu ocazia participării la prima ediție a Cercului Donatorilor Romanian Diaspora Funding Network (RDFN) care a avut loc în luna iunie 2021.
În proiectul Interdisciplinaritate re-construită s-au realizat în formatul propus al programului (pentru fiecare subiect: teaser video + suport PPT pentru profesorul îndrumator + planșe de lucru pentru copii) următoarele patru teme dintre cele pilotate la finalul anului școlar anterior:
- Construim prin cuvinte (clasa a V-a, noțiunea Descrierea / Limba și literatura română)
- Forțele din pod (clasa a VII-a, noțiunea Tipuri de forțe / Fizică)
- Clădire, substantiv (clasa a VI-a, noțiunea Substantivul / Limba și literatura română)
- Construiește și dă mai departe! (clasa a VII-a, noțiunea Moștenire și împrumut arhitectural/ Elemente de limbă și cultură latină)
Materialele pentru lucru la clasă se descarcă de aici.
Platforma web „portal.de-a-arhitectura”, care a fost în testare începând cu toamna lui 2021, a fost lansată în variantă finală. Platforma are drept scop simplificarea și ușurarea procesului de înscriere al școlilor la programele educațioanle ale asociației, înscrierea copiilor la evenimentele din cadrul Clubului De-a arhitectura, precum și automatizarea unor procese administrative. În prezent avem 640 de utilizatori, dintre care 100 sunt conturi de cadre didactice și 101 sunt conturi de arhitecți. În perioada imediat următoare platforma va fi integrată cu noul site De-a arhitectura pentru o experiență digitală cât mai plăcută și utilă.
Asociaţia De-a Arhitectura este o organizaţie culturală formată din profesioniști ai mediului construit şi profesori care dezvoltă, implementează şi promovează educaţia de arhitectură şi mediu construit pentru publicul larg, în vederea conştientizării şi a cunoaşterii valorilor arhitecturii, design-ului şi ale urbanismului. Programele educaţionale se desfăşoară cu precădere în şcoli sub forma cursurilor opţionale, dar şi în muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design.
Într-un deceniu programele şi activităţile asociației au ajuns la peste 30.000 de elevi din şcolile de stat, de la ciclul primar la liceu, implicând aproximativ 1100 profesori și 1000 arhitecți voluntari.
Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) finanţează o parte a programelor Asociaţiei De-a Arhitectura prin „Timbrul Arhitecturii”. Programul cultural De-a arhitectura a fost iniţiat în 2011, iar din anul 2016 OAR a decis ca acest program să devină program cultural prioritar deoarece răspunde celor cinci criterii ale programelor culturale prioritare: amploarea, singularitatea, unicitatea, complexitatea şi calitatea.
Mulțumim sponsorilor: Holcim România, Siniat România, Digital Spirit, HANSEN ergonomics studio, Qualtecha, Indaco Systems, ZOISS Home Design, Cotroceni Park S.A., Cemacon, Kroner Construct, ISOPAN, MASTER BUILD SRL, MERAKI SOLUTIONS SRL, ROMCIM SRL și ROSANA MEDICAL SRL.
Mulțumim partenerilor și partenerului strategic Ordinul Arhitecților din România prin finanțarea din „Timbrul de Arhitectură” a programului cultural De-a arhitectura.