Programul de formare „De-a arhitectura în orașul meu” 2022

Text: arh. Monica Popescu
Editor: 
antropolog Gabriela Anghel
Fotografii: 
dr. arh. Brîndușa Havași
Timp de citire: 
6 minute


Asociaţia De-a Arhitectura, cu sprijinul partenerului strategic Ordinul Arhitecților din România, prin taxa „Timbrul Arhitecturii”, a organizat în perioada iunie-septembrie 2022 atelierele de formare pentru echipele de îndrumători ale programului educațional „De-a arhitectura în orașul meu” în anul școlar 2022-2023.

Atelierele de formare nu au fost deschise publicului larg, ci doar profesorilor și voluntarilor arhitecţi, urbanişti, arhitecţi de interior, peisagişti, designeri şi studenţi arhitecţi care s-au înscris încă din primăvară în programul „De-a arhitectura în orașul meu”. În total, prin învățătorii claselor a III-a și a IV-a, s-au înscris 23 de clase din 20 de școli din: București, Cluj-Napoca (jud. Cluj), Iași și Miroslava (jud. Iași), Ciolpani (jud. Ilfov), Baia-Mare (jud. Maramureș), Ploiești (jud. Prahova), Timișoara (jud. Timiș).

Asistența oferită de De-a Arhitectura şcolilor înscrise în programul educațional „De-a arhitectura în orașul meu” a conținut DOUĂ ETAPE de pregătire prealabilă OBLIGATORIE a celor ce vor susţine cursurile opţionale, profesorii claselor selectate și arhitecții voluntari ce îi vor spijini.

Prima parte a pregătirii, etapa online, s-a desfășurat INDIVIDUAL prin parcurgerea unui modul de formare online.

Programul s-a desfășurat pe parcursul celor trei ateliere de formare online, la care au participat îndrumători din toată țara.

Primul atelier, desfășurat în 27 și 29 iunie, a avut ca obiective:

  • formarea echipelor de îndrumători – cadru didactic și arhitect voluntar;
  • familiarizarea acestora cu abordarea pedagogică De-a arhitectura, modul de colaborare, competențele vizate de programa școlară, structura și conținutul cursului;
  • prezentarea de către formatori a câtorva tipuri de scenarii de lecție – Introducere în subiect, Activități în echipe, Expediția – în diferite scenarii – față în față, online și la distanță.

Al doilea atelier, care a avut loc în 4 și 7 iulie, în care îndrumătorii au prezentat diferitele tipuri de lecții, în diferite scenarii, pregătite împreună cu coechipierul.

Al treilea atelier, în 10 și 17 septembrie, în care echipele de profesori și arhitecți și-au luat în primire rolul de îndrumători și au exersat simularea unor bucăți de lecție în timp ce ceilalți participanți au jucat rolul elevilor.

Dacă primele două ateliere s-au desfășurat doar în format online, cel de-al treilea a fost desfășurat online pe 10 septembrie pentru îndrumătorii din țară și în format față în față pe 17 septembrie în București, la Casa OAR, cu participarea îndrumătorilor din capitală și a celor din județele învecinate – Ilfov și Argeș.

Programul de pregătire dezvoltă capacitatea îndrumătorilor (profesori și voluntari) de a asigura atingerea obiectivelor de învățare, adică a competenţelor elevilor stabilite prin programa școlară și de a aplica și adapta metodele interactive de predare propuse de curs. Îndrumătorii dobândesc, de asemenea, unele competenţe care să le fie utile şi în alte contexte profesionale. Colaborarea inițiată cu acest prilej și schimbul de experiențe contribuie la continuitatea programelor în anii ce urmează și poate duce și la inițierea unor noi demersuri educaționale, în rețeaua națională creată sau în rețele naționale sau internaționale din care Asociația De-a Arhitectura face parte.

Programul de formare este util învăţătorilor pentru activitatea lor de predare a cursului (care nu este predare în sensul clasic formal, ci facilitare a experiențelor de învățare ale elevilor), dar și pentru aplicarea unor metode din curs în disciplinele din trunchiul comun.

Arhitecţilor voluntari le este utilă această pregătire pentru a ști cum anume pot sprijini activitatea de predare a profesorilor, dar și pentru activitatea lor curentă de comunicare şi interacţiune cu clienţii şi cu publicul.

Activităţile de pregătire au fost elaborate și conduse de către specialişti în domeniul mediului construit şi în domeniul educaţiei, facilitatori şi formatori cu experienţă, direct implicaţi în elaborarea sau implementarea programelor educative De-a arhitectura.

În iunie 2022, după primul atelier online pe platforma ZOOM și pe platforma „De-a arhitectura în orașul meu”. Brîndușa Havași, unul dintre formatorii programului alături de prof. Cristina Pisică și prof. înv. primar Felicia Popovici, ne-a spus:

Luni, 27 iunie, am avut 20 de participanți la primul dintre cele trei ateliere de formare a echipelor de îndrumători – cadre didactice și arhitecți voluntari – care vor susține cursul opțional  «De-a arhitectura în orașul meu» din toamnă. Predarea cursului se bazează pe rolul pe care fiecare îl are în acest tandem, așa că am început cu mici exerciții de cunoaștere a coechipierilor. Alături de echipa de formatori ne-am familiarizat cu structura cursului și abordarea educațională, metode de gestionare a clasei. Am început să utilizăm resursele, aplicând practic principiile învățării experiențiale în cadrul activităților în echipe. Dacă la începutul atelierului unii voluntari se simțeau nesiguri, confuzi și se temeau de predarea online, la final au simțit că au idei și mai multă încredere. Încă de la început profesorii și-au exprimat bucuria de a le oferi copiilor informații și locuri noi pe care le vor descoperi alături de arhitecți. Mulțumim colegei noastre arh. Ioana Rizea care a gestionat împărțirea participanților în echipe, pe Zoom, în diferitele momente ale activităților desfășurate.

În iulie, după cel de-al doilea atelier onlineBrîndușa ne-a transmis vești la cald:

După ce s-au familiarizat cu abordarea pedagogică a învățării experiențiale, specifice programelor asociației, participanții au luat cunoștință cu structura cursului și resursele educaționale pe care le-au și pus la lucru în cadrul temelor pe echipe. După un joc de dezmorțire în care am aflat lucruri noi despre coechipieri și echipa din care face parte fiecare, cele 8 echipe au prezentat schițele unor activități de explorare urbană, introducere în subiect sau activități colaborative din diferitele capitole ale ghidului îndrumătorilor «De-a arhitectura în orașul meu». În urma acestor prezentări am văzut mai multe moduri de a concepe o secvență educațională și că putem adapta resursele educaționale oferite în ghid, biblioteca de imagini sau materialele video, la specificul elevilor și caracteristicile mediului construit în care este amplasată școala. La finalul atelierului ne-am bucurat să vedem că participanții au apreciat atelierele de formare ca fiind utile, instructive și motivaționale. Credem că împreună, prin colaborarea profesioniștilor educației cu profesioniștii mediului construit, putem să construim o cultură a mediului construit.

În septembrie, la sediul Filialei Teritoriale București a Ordinului Arhitecților din România a avut loc ultimul atelier din seria celor trei desfășurate în perioada iunie-septembrie.

Ne-am bucurat să fim din nou față în față, cadre didactice și arhitecți voluntari, la ultimul din seria celor trei ateliere de formare a echipelor de îndrumători care vor derula opționalul «De-a arhitectura în orașul meu» în anul școlar 2022-2023. Emoția participanților s-a transmis și formatorilor și ne-a ținut în priză pe parcursul celor patru ore de atelier în care am exersat simulări de diferite bucăți de lecție și am împărtășit experiențe. Le dorim tuturor ca ora de arhitectură să le aducă bucuria explorării și descoperirii acelor trăsături ale mediului construit care ne fac mai buni, mai inspirați și ne aduc mai apropape. Să ne revedem cu machetele orașelor imaginate de copii  la expoziția de final de an!” – ne-a transmis dr. arh. Brîndușa Havasi, coordonator De-a Arhitectura Vest și formator „De-a arhitectura în orașul meu”.

Gianina Vanca, profesor învățământ primar, ne-a spus la finalul atelierului

Cel de-al treilea atelier de formare a reunit arhitecți și îndrumători din toată țara. A fost o experiență deosebită fiindcă am reușit să găsim împreună instrumente digitale de predare care să susțină activitățile de învățare în orice fel de context. Arhitecții și îndrumătorii au reușit să se activizeze reciproc pentru a simula diferitele roluri în clasă și au realizat, cu originalitate, secvențe de predare-învățare care au dat plusvaloare atelierului și metodei de predare «De-a arhitectura in orașul meu».

Iulia Pătru, arhitect formator, ne-a spus:

Pentru mine experiența de anul acesta de la formare a fost foarte plăcută, m-a impresionat faptul că participanții au fost implicați de la început, de la primele două ateliere, dar mai ales la acest ultim atelier din septembrie. De altfel, în urma feedback-ului primit în vară, cei mai mulți așpteptau simulările de lecție și au intrat rapid în roluri: învățător, arhitect și elevi. Numărul mare de participanți, în jur de 30, a făcut să fie puțin dificilă comunicarea și pregătirea simulărilor în camere, dar apoi, în timpul exercițiilor, am fost o clasă întreagă, iar simularea s-a apropiat mult de o situație reală. Atelierul în special ne-a captivat pe toți și în 15-20 de minute am reușit să facem căsuța omulețului LEGO. Impresia mea este că atelierele online au progresat și noi am acumulat mai multă experiență. Cred că și în viitor va rămâne valabilă formula de pregătire online a îndumătorilor. Ce putem îmbunătăți ar fi ca pentru atelierele 2 și 3, unde participanții au de prezentat/simulat, să cântărim bine numărul de participanți astfel încât să aibă toți șansa să lucreze mai eficient în echipe.

Programul de formare „De-a arhitectura în orașul meu” 2022 a fost coordonat de arh. Ioana Rizea și implementat cu ajutorul celor cinci formatori: dr. arh. Brîndușa Havași, arh. Iulia Pătru, prof. Cristina Pisică, prof. înv. primar Felicia Popovici, prof. înv. primar Gianina Vanca, cărora le mulțumim.