Text: arh. Iarina Tavă
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: prof. Ramona Leca, arh. Iarina Tavă
Timp de citire: 6 minute
Pe parcursul anului școlar 2021-2022, la inițiativa arhitectei Iarina Tavă și cu colaborarea doamnei profesoare Ramona Leca, elevii clasei a VIII-a C de la Școala Gimnazială Mircea cel Bătrân din Curtea de Argeș au participat la programul educațional „My School Can Be Cool” (fostul program „De-a arhitectura în școala mea” în perioada 2015-2021).
Asociația De-a Arhitectura a lansat în februarie 2022 anunţul de deschidere a sesiunii de finanţare a proiectelor din anul școlar 2021-2022, reluând astfel tradiția programului de finanțare prin concurs cu ajutorul sponsorilor. Pe 19 și 21 mai 2022 au avut loc cele două sesiuni de jurizare a proiectelor înscrise în concurs și au fost anunțați câștigătorii celor două premii oferite de către Raiffeisen Bank, finanțatoare a derulării programului „My School Can Be Cool” în anul școlar 2021-2022 prin programul de granturi Raiffeisen Comunități. Câștigătoarea premiului II a fost echipa Școlii Gimnaziale Mircea cel Bătrân, Curtea de Argeș, jud. Argeș (arh.8c.mcb).
Iarina Tavă, arhitect îndrumător al proiectului, ne povestește mai departe parcursul de succes al elevilor din Argeș.
Început
Mi-am dorit să aduc un sprijin comunității locale, așa că am revenit în orașul natal la școala unde am fost elevă să le propun un an de De-a arhitectura. Am găsit deschidere din partea conducerii, mi-am reîntâlnit profesoara preferată de educație plastică, Ramona Leca, și lucrurile s-au pus repede în mișcare.
Clasa înscrisă în program a fost clasa a VIII-a C. Acum, când scriu despre anul nostru și proiectul este gata realizat, ei sunt deja în primul an de liceu. În ciuda micilor îngrijorări pe care le-am avut, legate de disponibilitatea lor în an terminal și posibilitatea lor de implicare, elevii ne-au depășit toate așteptările.
Pregătire
Fiecare oră cu elevii a fost o surpriză, sau încercam să fac din ea o surpriză pentru ei. Mi-am dorit ca întâlnirile noastre să fie vii și interactive, să găsesc jocuri prin care să le transmit informația într-un mod creativ sau să găsesc referințe din lumea lor. Așa am ajuns să discutăm uneori despre cum influențează lumea arhitecturii și a artelor vizuale cultura pop. Dar și să jucăm Bingo cu termeni de arhitectură, să facem concurs de turnuri din scobitori sau să rezolvăm scheme funcționale ca un „puzzle”. În tot parcursul nostru familiaritatea a fost un punct important de legătură. Pe lângă faptul de a le fi fost îndrumător, copiii m-au văzut și ca pe o fostă elevă care înțelegea deja dinamica și contextul școlii.
Parcurs
Sigur că din prima clipă când elevii au aflat că finalitatea cursului va fi un proiect propus de ei care va fi construit în școală a existat mult entuziasm și multă nerăbdare. Dar, întâlnirile dinamice în care am explorat și analizat împreună nu numai spațiul exterior, dar și cum acesta ne influențează „spațiul interior” al emoțiilor au ajutat în angrenarea lor în parcurs. Descoperirile pe care le făceau privind critic și conștient au dus la o creștere organică înspre primele idei și dezbateri. Am avut o cutiuță cu idei, întâlnire de brainstorming, dialog la masa rotundă și vot. Au fost hotărâți în ceea ce își doresc și au arătat prin argumentele lor importanța unui spațiu de socializare, un loc al lor care să îi reprezinte:
„Pentru a ajunge la această decizie, drumul parcurs de noi a fost foarte important. Am lucrat în echipă începând printr-o analiză a spațiilor pe care le aveam la dispoziție, am explorat școala, am lucrat planșele! Noi ne dorim un spațiu de socializare pentru că acum lipsește cu desăvârșire. Un spațiu de socializare ar fi benefic pentru noi toți. Deoarece ne petrecem timpul aproape în întregime în spații închise, ne dorim foarte mult ca acest loc să fie în aer liber. Holurile și spațiile din interiorul școlii nu ne permit să fim într-un număr cât mai mare. Ne dorim să creăm un spațiu generos unde să putem să ne cunoaștem mai bine. Credem că socializarea contribuie la dezvoltarea noastră și la crearea unei stări de bine în întregul colectiv. Astfel, cunoscându-ne mai bine între noi, vom ajunge să ținem unii la alții și vom fi determinați să lucrăm mai mult în echipă, contribuind la crearea unui colectiv mai primitor. Acest proiect ar reprezenta contribuția noastră în cadrul școlii și ar încuraja spiritul civic al generațiilor viitoare!” – elevii clasei a VIII-a C
Prezentare
Un moment important în demersul lor a fost prezentarea în fața juriului în cadrul concursului de proiecte între școli. Emoționați, dar și determinați, au vorbit liber și au argumentat propunerea lor. Cu toții am fost foarte bucuroși de rezultat, în special că această finanțare a fost baza care a făcut posibilă realizarea proiectului. Am organizat o expoziție în școală unde elevii au prezentat celorlalte clase, conducerii școlii și profesorilor participanți proiectul care urma să fie construit peste vară.
Proiect
Intervenția este amplasată în curtea școlii și se folosește de platforma de beton existentă, transformând-o dintr-un loc de stat improvizat într-un loc de stat propriu-zis. Un „relief” colorat care poate fi utilizat în mai multe moduri și care contrastează cu fundalul gri al blocurilor. Desenul architectural al gradenei amintește de anul petrecut împreună.
Construcția a început la finalul lunii august cu ajutorul unei echipe specializate datorită complexității proiectului. Am avut sprijinul conducerii școlii, dar și al firmelor locale care au sponsorizat proiectul și au suplimentat bugetul câștigat prin concurs. Atât elevii fostei clase a VIII-a C, dar și alți elevi din școală, în special cei mici de clasa a V-a, au participat în punctele cheie ale construirii. La realizarea structurii am așezat și băițuit împreună structura de lemn, iar vopsirea cu spray-uri, etapa cea mai distractivă, a fost realizată integral de ei sub ghidajul nostru, al îndrumătorilor. Proiectul a fost gata la timp pentru deschiderea noului an școlar!
În cadrul evenimentului de inaugurare cei mari au povestit întâmplări din timpul cursului: drumul parcurs împreună până la ideea proiectului 8Colours, de la explorare până la vot și dezbatere, iar cei mici au povestit cum a fost pentru ei experiența din zilele de lucru și cum folosesc astăzi noul „relief” din curtea școlii.
Încheiere
Cred că ne putem îmbunătăți viețile prin calitatea spațiului în care trăim. Casa, locul în care învățăm sau lucrăm și orașul își lasă amprenta asupra noastră în fiecare zi. Spațiul se infiltrează în conștiința noastră, în trupurile noastre și ne influențează emoțiile. Pentru că spațiul este informație pe care noi o captăm în fiecare zi, mai mult sau mai puțin conștient. O manifestare dinamică și publică a credințelor, ideilor și dorințelor noastre. Spațiul este timp sedimentat, istorie colectivă și personală.
Programul „My School Can Be Cool” le-a dat copiilor șansa să participe direct în modelarea locului în care își petrec atât de mult timp, școala. De aici și deschiderea unei priviri conștiente și critice, dorința de a schimba, implicarea. Pe parcursul anului deviza noastră a fost: „Creativi și activi! ” Pe lângă partea pragmatică a intervenției propriu-zise care îmbunătățește o anumită zonă din școală, la fel de importantă este și latura simbolică. Construirea locului care îi reprezintă și le cristalizează voința. Mă bucur că am putut să fiu aici și să le sprijin vocea, alături de doamna profesoară Ramona Leca.
Mulțumim Asociației De-a Arhitectura pentru oportunitate, conducerii școlii pentru deschidere și implicare, sponsorilor, prietenilor și părinților care ne-au dat o mână de ajutor și, cel mai mult, copiilor care ne-au emoționat prin implicarea lor!
Și noi mulțumim elevilor Școlii Gimnaziale Mircea cel Bătrân participanți la proiect, prof. Ramona Leca, arh. Iarina Tavă, conducerii școlii și tuturor voluntarilor și celor care au contribuit la realizarea 8Colours: arh. Ana Porim; elevi: clasa a VIII-a C, Maria Cătălina Leca, Alexia Zamfir, Sara Florescu, Teodor Stan, Sofia Carjan, Sofia Petricu, Miruna Mado, Clara Iacobescu, Alexia Petrică, Alexandra Jidovi, Alexandru Angheluță, Alexandra Boncea, Ioan Iacobescu, Tudor Florescu, Daria Sorescu, Miruna Iacobescu, Matei Nițu, Maria Alexandra Leca, Ariana Rădulescu, Nicolas Ancuța, Andreea Socol, Gabriel Ivașcu, Miruna Derviș, Ana Maria Angheluță, Teodor Lupașcu, Ilinca Tomescu, Vlad Gabriel Leca!
Nu în ultimul rând mulțumim Raiffeisen Bank prin Raiffeisen Comunități pentru sponsorizare și Ordinului Arhitecților din România (OAR) care sprijină programul „My School Can Be Cool” din „Timbrul de Arhitectură”, De-a Arhitectura fiind, din 2016, program cultural prioritar al OAR. Mulțumim și sponsorilor programului din anul școlar 2021-2022: Digital Spirit, Indaco Systems și ZOISS Home Design și sponsorilor locali pentru implementare: Dr. Oetker, Swe Sar Construct, Casa Ta, Ari Glass Expert, Fuchs.