Text: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: realizate în cadrul activităților De-a Arhitectura
Timp de citire: 11 minute
Perioada 1 octombrie 2021 – 31 aprilie 2022 a fost una plină pentru Asociația De-a Arhitectura. Am lansat platforma web „portal.de-a-arhitectura” care are ca scop simplificarea și ușurarea procesului de înscriere la cursurile și activitățile organizație, am început noul an cu 42 de școli care s-au înscris în programele noastre, ne-am bucurat de recunoașterea activității noastre la nivel internațional în cadrul Summit-ului HundrED 2021 Innovation, programul educațional „My School Can Be Cool” a debutat într-o formulă nouă, beneficiind de un ghid online, dar și de o primă colaborare în 2021-2022 cu Primăria Reșița, în cadrul proiectului pilot inițiat în municipiu, am continuat programul „Interdisciplinaritate re-construită” demarat în primăvara anului 2021, am invitat micii utilizatori să exploreze lumea mediului construit în cadrul provocărilor online #DeaArhitecturaAcasa, ajunse în prezent la numărul 15, și la atelierele din Clubul De-a Arhitectura, multe dintre ele organizate în parteneriat cu alte instituții.
Asociația De-a Arhitectura a avut onoarea de a fi recunoscută la nivel internațional drept una dintre cele 100 de inovații de top în domeniul educației (5-18 ani), de urmărit în anul 2022, de către HundrED, organizație non-profit globală cu sediul în Finlanda. În cadrul Summit-ului HundrED 2021 Innovation ce a avut loc online între 3 și 5 noiembrie 2021, organizația finlandeză a anunțat lista inovațiilor în educație printr-un raport. În urma unui proces de evaluare dus la capăt de către 120 de membri ai Academiei HundrED, formată din cadre universitare, educatori, inovatori, finanțatori și lideri din peste 50 de țări, De-a Arhitectura a fost selectată în Colecția globală HundrED 2022 care ilustrează cele mai de impact și mai scalabile inovații din lume.
„De-a Arhitectura se concentrează pe importanța construirii unor medii de învățare în care copiii și adulții pot deveni cetățeni activi în comunitățile lor locale. Prin jocuri, experimente și o metodologie de tipul hands-on, această inovație promovează abilități precum creativitatea, colaborarea și gândirea critică.” – comitetul HundrEd de evaluare.
De-a arhitectura în școli – cursuri în școli din întreaga țară, clasele I-V, susținute de arhitecți voluntari împreună cu profesorii pe baza materialelor didactice dezvoltate de asociație, materiale în format fizic și digital.
Programele De-a arhitectura au fost alese în anul școlar 2021-2022 de 42 de școli din toată țara, dintre care 5 școli din mediul rural. Cursul „De-a arhitectura în orașul meu” s-a desfășurat în 44 de clase din județele Argeș, Brașov, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Iași, Prahova, Sibiu, Suceava, Timiș, Vâlcea și municipiul București, iar cursul „De-a arhitectura mini” a ajuns în 25 de clase din județele Argeș, Brașov, Cluj, Olt, Sibiu, Suceava, Timiș, Vâlcea și municipiul București.
Programele asociației au fost implementate inclusiv de 7 clase din mediul rural: 5 dinte ele au ales cursul „De-a arhitectura în orașul meu” și 2 au ales cursul „De-a arhitectura miniI”. Echipele de îndrumători, formate din 65 de profesori și 52 de arhitecți voluntari, au pregătit și au susținut lecțiile și atelierele De-a arhitectura pentru 1694 de elevi. În anul școlar 2021-2022 întâlnirile cu elevii au avut loc atât fizic, la școală, cât și online, în mai multe variante: cu toți participanții în online sau doar cu arhitectul îndrumător în online și profesorul și elevii la clasă. Până la începutul semestrului II un număr mic de clase a mai desfășurat orele online, acest lucru fiind o mare bucurie atât pentru îndrumători, cât și pentru copii.
„My School Can Be Cool” – program de design participativ pentru clasele VI-XII, include cursuri predate în școli, campanii de fundraising, call de proiecte și jurizare, implementare proiecte.
Programul educațional „My School Can Be Cool” a debutat, de asemenea, în acest an școlar într-o formulă nouă, beneficiind de un ghid online ca resursă valoroasă pentru îndrumători. Inițiat în 2015 sub forma unui proiect pilot de design participativ, programul a crescut în ultimii 6 ani ajungând la un număr de 800 de elevi din peste 41 de școli, implicând peste 55 de voluntari arhitecți îndrumători și peste 45 de profesori. În anul școlar 2021-2022 programul este implementat în 9 școli din România.
Pe 2 octombrie 2021 arhitecții celor 10 clase înscrise în program au beneficiat de un atelier de formare online în care au avut bucuria să întâlnească profesori din diferite zone ale țării: București; Bohotin, Răducăneni și Miroslava, jud. Iași; Buzău, jud. Buzău; Curtea de Argeș, jud. Argeș; Gornești și Reghin, jud. Mureș; Hunedoara, jud. Hunedoara; Reșița, jud. Caraș-Severin; Slatina, jud. Olt.
Programul încurajează dezvoltarea unor parteneriate între diferiți actori care au miză în dezvoltarea spațiilor de învățământ, astfel încât, pe viitor, acestea să beneficieze de participarea utilizatorilor în proiectarea spațiilor de învățare. Asociația De-a Arhitectura va avea posibilitatea să testeze o primă colaborare în 2021-2022 cu Primăria Reșița în cadrul proiectului pilot inițiat în municipiu.
O altă veste importantă la debutul său în acest an școlar este că „My School Can Be Cool” a fost ales printre cele 11 proiecte câștigătoare la Raiffeisen Comunități 2021 (din 129 proiecte participante la concurs) și va fi finanțat cu până la 50 000 lei, care vor fi utilizați pentru derularea programului și implementarea celor două proiecte câștigătoare ale concursului intern între școli.
Interdisciplinar – resurse didactice care utilizează mediul construit pentru explicarea unor noțiuni ale diverselor materii predate în gimnaziu, pentru profesorii de gimnaziu.
„Interdisciplinaritate re-construită”, programul De-a Arhitectura demarat în primăvara anului 2021 care urmărește asocierea de noțiuni din programele de gimnaziu cu elemente din mediul construit, a generat lunar, de la sfârșitul anului, câte o ilustrare a subiectelor stabilite, dezvoltate și testate anterior de către echipele mixte profesori – arhitecți.
A fost elaborată o aceeași metodă de prezentare și ilustrare pentru toate temele. Astfel, pentru fiecare noțiune abordată există un scurt clip video de prezentare prin care se anunță intenția din spatele fiecărei teme, o prezentare PPT – suport pentru profesor pentru lecția de la clasă și fișele de lucru cu exercițiul practic pentru elevi. Toate cele trei materiale sunt necesare pentru fiecare lecție și se descarcă de pe site-ul De-a arhitectura, de aici.
Din seria de opt teme pilotate în vara anului trecut (2021) au fost până acum dezvoltate în acest format următoarele: Orașul ficțional (Genuri literare, clasa a VII-a), Cu Thales pe teren (Teorema asemănării, clasa a VII-a), Așezări, distanțe, comunități (Așezări rurale, clasa a VI-a), Construim prin cuvinte (Textul descriptiv, clasa a V-a) și Forțele din pod (Tipuri de forțe, clasa a VII-a).
În cadrul aceluiași program a fost organizat și un call de idei către copii, urmat, în ianuarie 2022, de un atelier de exemplificare a noțiunilor propuse de aceștia prin elemente de mediu construit. Urmează ca, până în septembrie, una dintre aceste idei, împreună cu celelalte noțiuni propuse de profesori, să fie dezvoltate în formatul programului.
#DeaArhitecturaAcasa – o serie de provocări online pentru copii de diferite vârste, constând într-un scurt film cu instrucțiuni, pe diverse tematici de arhitectură și mediu construit.
În perioada octombrie – aprilie 2022 Asociația De-a Arhitectura a continuat seria provocărilor online #DeaArhitecturaAcasa inițiate la începutul pandemiei. Copiii cu vârste între 6 și 18 ani s-au bucurat să exploreze lumea mediului construit în cadrul următoarelor provocări, în română și engleză: Challenge 6 #DeaArhitecturaAtHome: Reinvent your school, Challenge #DeaArhitecturaAcasa: Case de film la UrbanEye, Challenge 7 #DeaArhitecturaAtHome: Traveling House, Challenge 8 #DeaArhitecturaAtHome: Cities with water streets, Challenge 14 #DeaArhitecturaAcasa: Calendar arhi-bucuros, Challenge 10 #DeaArhitecturaAtHome: Comics about inflated characters. Oh, and the deflated ones, Challenge 15 #DeaArhitecturaAcasa: Simte-ți casa! Pentru a ajunge la cât mai mulți copii am continuat traducerea provocărilor în limba engleză. Lucrările pe care am continuat să le primim de la cei mici în toată această perioadă ne-au demonstrat că există în continuare o nevoie foarte mare de a învăța lucruri noi despre „cetate”, în joacă.
Club De-a arhitectura – ateliere la evenimente de arhitectură şi design, ateliere la muzee, activităţi din Şcoala Altfel, precum şi alte programele educaţionale scurte care se desfăşoară în grădiniţe şi la afterschool.
Pe 16 octombrie 2021 a avut loc atelierul online „Cum descâlcim perspectiva MNAR” organizat în parteneriat cu Muzeul Național de Artă al României (MNAR) și Ordinul Arhitecților din România (OAR). În cadrul lui copiii au identificat diferite elemente constructive și feluri de dispunere a acestora, materiale de construcție cu proprietățile specifice, au căutat în tablouri adâncimea, detaliile cromatice și de contrast, au aflat informații istorice despre clădire și despre lucrări.
În perioada 15-30 octombrie 2021 De-a Arhitectura „a poposit” în Transilvania cu ocazia Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA), la care asociația a fost invitată să susțină ateliere pentru copii în cinci școli din cinci orașe: Alba Iulia, Baia-Mare, Cluj-Napoca, Oradea și Satu Mare. Sub îndrumarea arhitecților voluntari copiii au cercetat proiectele înscrise în competiție, și-au ales proiectul preferat pe care apoi l-au desenat, iar întreaga clasă a selectat un proiect căruia să-i acorde „Premiul copiilor De-a arhitectura”: un proiect de casă în care le-ar plăcea cel mai mult să locuiască, care se potrivește cu peisajul sau orașul unde se află și care este creativ. Evenimentul a fost organizat de Filiala Teritorială Transilvania a Ordinului Arhitecților din România, în parteneriat cu Filialele Teritoriale OAR Alba, OAR Bihor, OAR Nord-Vest și OAR Satu Mare și cu sprijinul Ordinului Arhitecților din România (OAR).
La final de 2021 și început de 2022 asociația, la invitația Stardust Architects, a organizat o serie de ateliere gratuite cu tema „Casa, musafir în natură” în cadrul instalației „Metabucătăria”, parte a expoziției „Cronicile viitorilor supereroi” de la Kunsthalle Bega, Timișoara. Atelierul a fost dezvoltat în jurul conceptului de sustenabilitate și, în mod particular, al celui de economie circulară.
Ultimul weekend din ianuarie a fost cât se poate de jucăuș pentru echipa De-a arhitectura. Aurelia Axente-Stan și Cristina Dumitrescu, arhitectele îndrumătoare și creatoarele atelierului „Orașele dintre coperți”, s-au întâlnit online cu copiii de 9-12 ani, în timp ce Mădălina Bold și Monica Popescu au călătorit, tot online, cu ale lor „Căsuțe călătoare” și cu prichindeii de 6-9 ani.
Modulul educațional – SUPEREROI și ANTIEROI urbani: monumentele de for public organizat de Institutul Prezentului și Asociația De-a Arhitectura, împreună cu Muzeul Național de Artă al României, a avut loc în 2 sesiuni și a fost dedicat elevilor de liceu (15-18 ani), fiind susținut de Celia Ghyka și Mina Sava. Modulul a fost asociat expoziției documentare „Idolul modern. Henry Moore în Blocul Răsăritean”, dedicată itinerării expoziției sculptorului britanic Henry Moore la București, Bratislava, Praga și Budapesta în 1966–67.
Pe 12 februarie și 26 martie 2022 a avut loc atelierul online „Orașe cu străzi pe ape” prin intermediul căruia copiii s-au lăsat purtați de imaginație și au realizat harta turistică a propriului oraș cu străzi pe ape în care și-ar dori să locuiască.
Portal de-a arhitectura – dezvoltare site nou de-a arhitectura cu diverse funcționalități/automatizări.
La final de 2021, Asociația De-a Arhitectura, cu susținerea partenerilor Holcim România, Siniat România, Digital Spirit, HANSEN ergonomics studio și Qualtecha și a partenerului strategic Ordinul Arhitecților din România (prin finanțarea din „Timbrul de Arhitectură” a programului cultural De-a arhitectura), a lansat platforma web „portal.de-a-arhitectura” care are ca scop simplificarea și ușurarea procesului de înscriere la cursurile și activitățile organizației. Aceasta este o investiție pe termen lung pentru buna organizare a asociației și a resurselor dezvoltate de aceasta.
De asemenea, odată cu lansarea platformei, De-a Arhitectura a invitat profesorii din ciclul primar, gimnazial şi liceal să își înscrie clasa, prin intermediul platformei nou lansate, la unul dintre cursurile de educație de arhitectură și mediu construit din anul școlar 2022-2023. Înscrierile s-au încheiat pe 21 aprilie 2022. Odată cu deschiderea înscrierilor pentru profesori și clase au fost deschise și înscrierile pentru voluntarii îndrumători – arhitecți, urbaniști, peisagiști, arhitecți de interior, designeri sau studenți arhitecți.
Finalul anului l-am sărbătorit, ca de obicei, în cadrul unei Adunări Generale. Cei 6 membri fondatori, alături de cei 3 membri ai Filialei Sibiu și cei 59 de membri asociați, profesioniști ai mediului construit și profesori, s-au reunit pentru al doilea an consecutiv, online, pe platforma Zoom, în data de 10 decembrie. Timp de 4 ore am făcut o retrospectivă a proiectelor din anul 2021, i-am cunoscut pe membrii noi și am finalizat întâlnirea cu un brainstorming „De-a Arhitectura 10 ani” și a modului în care putem celebra această bornă în 2022.
Din 2015 De-a Arhitectura este membru al Programului de lucru al Uniunii Internaţionale a Arhitecţilor (UIA) – Arhitectura şi Copiii şi reprezentantul României din partea Ordinului Arhitecților din România (OAR). În 2020 am lansat o nouă serie de interviuri cu membrii Grupului de lucru, pentru a înţelege mai bine modul în care colegii noştri internaţionali implementează activităţile de educație pentru mediu construit, care este viziunea şi abordarea lor în setul lor specific de circumstanţe şi ce putem învăţa din acestea.
Am continuat seria interviurilor cu membrii programului de lucru al UIA – Arhitectura și Copiii cu Junko Taguchi, colega noastră din Japonia. Junko și-a terminat doctoratul în 2015 în cadrul Departamentului de Arhitectură de la Universitatea din Tokyo. Teza ei a abordat eficacitatea dialogului în Școala de Arhitectură pentru Copii a lui Toyo Ito din Tokyo, unde s-a implicat în dezvoltarea curriculumului școlar între 2011-2017. După studii post-doctorale, Junko lucrează acum ca profesor asistent la Universitatea Meijo și este, de asemenea, reprezentant al Japoniei și director delegat (Asia) al programului de lucru UIA – Arhitectura și Copiii.
Ca în fiecare an de la lansarea sa în 2016 am continuat seria interviurilor „Iată cine suntem! Arhitecţii De-a Arhitectura povestesc” cu arh. Diana Stancu și arh. Cristina Țurcanu, ajungând la treizeci și nouă în prezent. Prin intermediul acestei serii ne-am propus să vă familiarizăm cu activitățile membrilor Rețelei De-a arhitectura, atât din domeniile în care profesează, cât şi cu alte iniţiative din care fac parte şi care schimbă faţa lumii dincolo de cadrul pe care noi l-am oferit.
Seria de scurte interviuri cu preşedinţii filialelor locale OAR, începută în februarie 2019, l-a avut ca invitat în luna februarie 2022 pe arh. Mircea Ungureanu, preşedinte al Filialei Teritoriale Hunedoara a Ordinului Arhitecților din România.
În ianuarie 2022 am publicat un nou interviu din seria PROFESIONIŞTII lansată în 2014, cu noi stând de vorbă Alina Kasprovschi, fondator și director executiv la Fundației Comunitare București (FCB). Implementarea proiectului cu care am participat în 2021 la Swimathon București, „Urban Up Grows Up”, a început în luna martie 2022 și se desășoară pe parcursul următoarelor luni. În cadrul lui 24 de studenți vor avea posibilitatea să creeze activități pentru implicarea liceenilor în dezvoltarea locală a mediului construit.
Asociaţia De-a Arhitectura este o organizaţie culturală formată din profesioniști ai mediului construit şi profesori care dezvoltă, implementează şi promovează educaţia de arhitectură şi mediu construit pentru publicul larg, în vederea conştientizării şi a cunoaşterii valorilor arhitecturii, design-ului şi ale urbanismului. Programele educaţionale se desfăşoară cu precădere în şcoli sub forma cursurilor opţionale, dar şi în muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design.
Din 2012 până în 2021 programele şi activităţile asociației au ajuns la peste 30.000 elevi din şcolile de stat, de la ciclul primar la liceu, la 1045 de profesori şi a implicat peste 990 de arhitecţi voluntari.
Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) finanţează o parte a programelor Asociaţiei De-a Arhitectura prin „Timbrul Arhitecturii”. Programul cultural De-a arhitectura a fost iniţiat în 2011, iar din anul 2016 OAR a decis ca acest program să devină program cultural prioritar deoarece răspunde celor cinci criterii ale programelor culturale prioritare: amploarea, singularitatea, unicitatea, complexitatea şi calitatea.