Text: arh. int. Mădălina Bold, arh. Diana Stancu (Jinaru), drd. arh. Andreea Vasilca
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: arh. Cristina Băț, arh. Diana Stancu (Jinaru), drd. arh. Andreea Vasilca
Timp de citire: 5 minute
Inițiată de Ministerul Culturii și Comunicării din Franța și patronată în prezent de Consiliul Europei, de UNESCO și de Consiliul Internațional al Muzeelor, Noaptea Muzeelor este un eveniment de succes european desfășurat la nivel internațional și aflat anul acesta la a 18-a ediție. Muzee și instituții culturale din zeci de țări europene își aprind luminile și își deschid porțile în aceeași noapte, anul acesta pe 14 mai.
În România evenimentul este organizat de către Rețeaua Națională a Muzeelor din România, membră al celei mai mari rețele pan-europene a muzeelor – Network of European Museum Organisations (NEMO).
„După experimentele inedite care ne-au făcut să ne simțit ciudat și după restricțiile din ultimii doi ani, toate cauzate de criza sanitară, anul acesta reintrăm în normalitate. Muzeele propun din nou evenimente fizice, la fel ca și celelalte entități culturale care se branșează an de an la acest proiect muzeal european.”, transmit organizatorii.
Asociaţia De-a Arhitectura a organizat pe 14 mai 2022, în parteneriat cu Muzeul Școlii de Arhitectură, atelierul gratuit „Structuri imaginate: Pasajul secret” pentru copii de 6-12 ani care și-a propus să realizeze o altfel de „hartă” a legăturilor între spațiile și expozițiile de vizitat în această seară-eveniment. Sub denumirea „Noaptea Muzeelor la Muzeul Școlii de Arhitectură”, vizitatorii au avut ocazia să exploreze muzeul (Centrul Expozițional Documentar), aflat în Corpul vechi al Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM) din București. Dedicat rememorării istoriei învățământului de arhitectură din România, muzeul prezintă și aspecte conexe ale profesiei de arhitect. Tema de anul acesta a Nopții Muzeelor în UAUIM a fost „Architectura și Artele cu care se leagă”, în onoarea fondatorului învățământului de Arhitectură Ion N. Socolescu.
Îndrumătoarele atelierului De-a arhitectura, arh. int. Mădălina Bold, arh. Diana Stancu (Jinaru), drd. arh. Andreea Vasilca, ne-au transmis mai departe povestea atelierului.
Poveștile spun că Bucureștiul este străbătut de tuneluri și pasaje bine ascunse, care leagă casele vechi ale orașului și prin care poți călători i-me-diat dintr-un loc în altul! Cum de-a arhitecturoșii sunt tare curioși din fire, ne-am gândit, am plănuit, am scris și desenat și am hotărât că Noaptea Muzeelor este ocazia perfectă să încercăm să le descoperim sau… să le „inventăm” și să ajungem, astfel, în cât mai multe locuri din oraș.
Ca întotdeauna, copiii ne-au fost ajutoarele – i-am invitat pe toți cei dornici să ni se alăture într-un loc drag nouă – Muzeul Școlii de Arhitectură din cadrul UAUIM, locul de unde pleacă toate „pasajele secrete” dintre noi și case. Ușile bătrâne, atent decorate și încărcate de istorie, le-au fost portal de trecere spre locul de unde urma să pornească aventura noastră. Odată ajunși aici le-am spus povestea atelierului, le-am explicat regulile și i-am invitat să ne povestească despre drumurile făcute până la noi sau cele pe care urmau să le facă, spre alte expoziții: Cât de rapid au ajuns dintr-un punct într-altul? A fost ușor sau dificil? Ce sentimente au avut pe drum? Unde ar reveni pentru o vizită mai lungă?
Ca să ne putem orienta mai ușor, fiecare copil marca pe harta noastră imaginară – pardoseala săli – muzeul drag lui, mai aproape sau mai departe de punctul central, Muzeul Școlii de Arhitectură. Am aflat astfel ce locuri, muzee, expoziții din oraș vizitează și explorează, ce pasiuni au și ce muzee noi ar inventa, în completarea celor știute deja: Muzeul Culorilor, al Arhitecturii și al Felinelor sau al Bucuriei.
Stegulețele au început să se împrăștie pe hartă, iar între ele, din bețe și noduri, am început să țesem pasaje și tuneluri, tot testând formele cele mai rezistente și modurile cele mai ingenioase și rapide de a conecta elementele. Cum „rețeaua” noastră creștea și se întindea prin cameră, copiluți curioși mari și mici au venit să ne ajute la construit sau doar să testeze dacă scara pasajelor e sau nu pe măsura lor („testul” copiilor l-am trecut cu brio, noi, adulții, însă uneori am avut nevoie să reînvățăm cum să ne facem mici din nou). Când „întreaga” hartă a fost ocupată, pasajele noastre au prins curaj și au început să crească… spre cer, împletite de copiii care, testând și experimentând cu bețe și Stick-lets, descoperiseră formele cele mai rezistente.
La final de atelier, după aproape trei ore de joacă și construit care au trecut fără să ne dăm seama, am simțit cu adevărat că am „pășit” printr-un pasaj secret – nu unul fizic, asemeni celor „țesute” de copii, ci unul… prin timp! Zumzetul celor mici, bucuria cu care au lucrat, cu care au legat între ele muzee de ei imaginate și mici prietenii a fost apropiată de cea „de dinainte”, de care tuturor ne-a fost așa dor.
Diana Stancu (Jinaru), arhitect volunar la atelier, ne-a spus:
„S-au creat legături frumoase și atemporale, în timp ce cei mici erau ajutați ori de părinți, ori de frați sau surori, ori de îndrumători.”
Andreea Vasilca, arhitect doctorand și voluntar la atelier, își amintește:
„Întâlnirea cu cei mici la Noaptea Muzeelor a fost un bun prilej de a descoperi interesul lor pentru arta de a construi. Atelierul «Structuri imaginate» este un joc instructiv pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 6 și 12 ani care îi ajută să înțeleagă faptul că activitatea de a construi este o taină și un mod de a folosi timpul cât mai plăcut și util, după cele relatate de copii. Astfel, prin joc interactiv, care are și rolul de a le stimula creativitatea, ei intră în tainele complexității arhitecturii și ale artei de a construi, dobândesc noțiuni esențiale care îi ajută să înțeleagă ce este o compoziție, care sunt structurile cu o mai mare stabilitate și cum trebuie să fie nodurile (îmbinările) realizate pentru a nu ceda construcția. Învățăm împreună să construim pe suprafața solului, dar să ne ridicăm și pe verticală, atunci când edificiul este prea extins pe orizontală. Astfel, ei observă că activitatea de a construi în sine le sporește inteligența prin curiozitate, îndemânare și spirit de observație, stimulându-le creativitatea spre a-și realiza propriul muzeu… de dans, de desen sau de a le «consolida» pe cele existente: Muzeul Grigore Antipa, Observatorul Astronomic, Muzeul de Istorie sau Muzeul Național de Artă, nu numai de a crea «pasaje» între acestea. Am avut bucuria să-i vedem pe unii dintre copii revenind de mai multe ori în acea seară, animați fie de dorința de a construi și logic, și frumos totodată, fie de a explora spațiile create și de a le parcurge.”
Mulțumim tuturor copiilor care au participat alături de noi la atelierul din această noapte-eveniment și care au fost curioși să descopere cum, ajutați de obiecte simple – bețe, noduri, hârtie, putem „țese” clădiri, lumi și povești. De asemenea, le mulțumim adulților care îi încurajează să viziteze spații de cultură, fie ele tipice sau neconvenționale, și care i-au ajutat să construiască pasajele sau i-au așteptat răbdători să pună pe harta noastră muzeul imaginat de ei. Le mulțumim și studenților voluntari și partenerilor de la Muzeul Școlii de Arhitectură pentru colaborare și vă invităm și pe voi să fiți curioși și să le treceți pragul, lor și oricărui alt muzeu din oraș care simțiți că vi se potrivește și vă „atrage”.
Dacă v-a plăcut ce ați citit, dar nu ați apucat să participați la atelier, vă așteptăm cu drag la alte ateliere de Club marca De-a Arhitectura, adunate toate aici.