Teens Urban Acupuncture – sau despre spații publice modelate de tineri

j

Text: antropolog Gabriela Anghel, arh. Oana Pavăl

l

Editor: arh. Monica Popescu

Fotografii: arh. Lucian Călugărescu, Pixelateria

h

Timp de citire: 12 minute

De-a Arhitectura a desfășurat în perioada noiembrie – decembrie 2022 proiectul „Urban-Up! TU_act [Teens Urban Acupuncture] cu și pentru adolescenți, folosind un instrument de design thinking dezvoltat de asociație în cadrul programului „My School Can Be Cool”. Profesioniști ai mediului construit și studenți din cadrul proiectului De-a arhitectura „Urban Up Fellowship”, de la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București, i-au ghidat pe tineri din postura de facilitatori și „traducători” ai viziunii lor într-o idee de amenajare a spațiului public – o intervenție de acupunctură urbană – un spațiu utilizat conform nevoilor lor, dar și un spațiu de exprimare creativă. Proiectul a fost coordonat de arh. Oana Pavăl, arh. Monica Mureșanu și arh. urb. Vera Marin.

Finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul programului „București RE:imaginat” – Burse de idei pentru proiecte culturale, proiectul a cuprins cinci etape:

  • Etapa 1: Înscrierea liceenilor (21-29 noiembrie 2022) în cadrul căreia adolescenții care au dorit să participe la hackathon au fost invitați să aplice;
  • Etapa 2: Hackathonul (9-11 decembrie 2022) în cadrul căreia liceenii au explorat modele de bună practică în ceea ce privește planificarea participativă a spațiilor publice, designul incluziv și micro intervențiile în spațiile publice, au mers în explorare urbană pentru a identifica acel spațiu căruia i se va adresa tema de concurs, au format echipele și au creionat ideile de amenajare. Participanții au format 5 echipe și fiecare dintre ele a imaginat un concept de amenajare a unui spațiu public din București, ales după criterii comune la nivelul fiecărei echipe;
  • Etapa 3: Transpunerea ideilor în planșe de concurs (12-16 decembrie 2022) de către fiecare echipă de liceeni cu îndrumarea mentorilor,  studenți la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” și fellows UrbanUp. „Urban Up Fellowship – Let’s help Urban Up Grow Up” s-a desfășurat în perioada mai-august 2022;
  • Etapa 4: Jurizarea planșelor de concurs (17-18 decembrie 2022) de către un juriu format din trei profesioniști ai mediului construit și un student urbanist, fellow UrbanUp.
  • Etapa 5: Festivitatea de premiere (20 decembrie 2022) în cadrul căreia am anunțat rezultatele și am deschis expoziția de proiecte.

TU_act s-a născut din dorința de a oferi liceenilor posibilitatea să își exprime viziunea cu privire la amenajarea unor spații publice, în acord cu nevoile lor. Adolescenții fac parte din comunitatea locală, iar comunitățile își modelează și adaptează spațiul la propriile nevoi. Adolescenților le lipsesc spațiile exterioare dedicate, în care să-și petreacă timpul liber și să se exprime creativ într-o comunitate a lor. Prin spații publice apropiate și apropriate, adolescenții pot să cunoască mai bine orașul și implicit să devină mai conștienți de contextul în care trăiesc.

Ca utilizatori recurenți ai infrastructurii din oraș, ei sunt în măsură să descopere avantajele și dezavantajele create de spațiile pe care le tranzitează și le utilizează, dar și să-și imagineze cum și-ar dori să fie acestea pentru ca ei să-și petreacă timpul liber în ele, alături de prietenii în lor.

Înscrierile pe care le-am primit până pe 4 decembrie 2022, dar și entuziasmul lor ulterior, ne-au arătat câtă nevoie era de un proiect cu o abordare participativă și care să dea glas preocupărilor pe care adolescenții le au vizavi de orașul în care trăiesc.

De aceea, weekend-ul 9-11 decembrie a fost unul plin și inspirațional pentru cei 19 liceenii care au participat la cea de-a doua etapă a proiectului TU_act [Teens Urban Acupuncture], Hackathonul desfășurat în spațiul DST Lab (sala de materiale a Departamentului de Științe Tehnice) la Universitatea de Arhitecturã și Urbanism „Ion Mincu”.

În prima zi ne-am cunoscut mai bine, apoi am avut bucuria de a viziona filmele realizate de liceenii participanți la atelierul „Primul meu film documentar” din 2022, coordonat de Asociația Vira, care au prezentat „orașul” prin lentilele lor. Doi dintre acești liceeni au participat și la Hackathon și au povestit colegilor despre experiențele personale în demersul de a documenta orașul și a-l „arăta” publicului. Ileana Szasz de la Vira a fost alături de noi și i-a condus pe tineri în această explorare vizuală.

A doua zi a fost intensă: multe prezentări interesante și utile, atât pentru liceeni, cât și pentru studenții mentori. Mai întâi arh. Cristina Dumitrescu, membru asociat De-a Arhitectura, le-a făcut cunoștință cu programul „Urban Up Fellowship” și modul în care s-a desfășurat acesta. Ulterior, Vera Marin, arhitect și membru fondator De-a Arhitectura, le-a prezentat conceptul de design thinking folosit în cadrul programului educațional „My School Can Be Cool”. Despre „Orașul fericit” le-a vorbit arh. urb. Maria Găvozdea, inițiator și coordonator al proiectului For Sibiu. Arh. Justin Baroncea, lector la UAUIM, a adus în discuție conceptul de „Smart Design”, arh. Iris Popescu și Paul Bogorin de la AMAIS au povestit despre „Orașul incluziv”, iar arh. Maria Duda, fondator BAZA, a vorbit despre „Micro intervenții în spațiul public”.

În cea de-a doua parte a zilei de sâmbătă s-au format cele 5 echipe de liceeni și s-au „potrivit” cu studenții și studentele care și-au luat angajamentul de a fi alături de ei până la finalul concursului, în rol de mentori.

Ultima zi a început cu o explorare urbană în zona din jurul Universității de Arhitecturã și Urbanism „Ion Mincu”, iar fiecare echipă a privit zona dintr-o anume perspectivă: patrimoniu construit – repere pentru mine/grupurile mele/locuitorii orașului/români/lumea întreagă; activități în spații publice – relația cu utilizările spațiilor construite adiacente; natura în oraș – mineral/vegetal, fauna si flora, simțuri; accesibilitatea spațiilor publice și mobilitate; materiale și obiecte de mobilier urban în spațiul public. Ziua s-a încheiat cu prezentările concluziilor desprinse în urma periplului urban.

După un weekend plin și intens la Hackathonul desfășurat în DST LAB. la Universității de Arhitectură si Urbanism „Ion Mincu” din București (UAUIM Facultatea de Arhitectura), a început cea de-a treia etapă: echipele de liceeni, cu îndrumarea studenților care au parcurs programul de fellowship Urban Up, și-au transpus ideile în planșe de concurs în perioada 12-16 decembrie 2022.

Jurizarea a avut loc pe 17 decembrie, după înscrierea propunerilor de amenajare a unor spații publice din București, imaginate de cele 5 echipe de liceeni. Juriul a fost format din arhitect, curator și manager cultural Dorothee Hasnaș, arh. urb. Maria Cristina Găvozdea, arhitect și lector universitar Justin Baroncea și Georgian Preda, student în anul III la Facultatea de Urbanism a Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” și fellow Urban Up.

În prag de sărbători, pe 20 decembrie, ne-am adunat cu mic cu mare în amfiteatrul Universității de Arhitecturã și Urbanism „Ion Mincu” pentru festivitatea de premiere a concursului de idei și deschiderea oficială a expoziției cu propunerile echipelor participante.

Cu emoții, dar și cu multă satisfacție, liceenii și-au prezentat lucrările, motivațiile care au stat în spatele alegerilor pe care le-au făcut și viziunea pe care o au cu privire la design-ul spațiului public, în acord cu nevoile lor. Atât echipa de proiect, cât și juriul au fost impresionați de propunerile lor și de cum și-au prezentat demersurile.

Cele cinci echipe au înscris următoarele propuneri:

  • Echipa 1 – Proiect „Luminișul urban”. Mentor: Ruxandra Enache.
  • Echipa 2 – Proiect „modulOM”. Mentori: Daria Coza, Flavia Nechițelea.
  • Echipa 3 – Proiect „Hangout”. Mentori: Raluca Voicu și Alexandru Chakhachiro.
  • Echipa 4 – Proiect „Ia o pauză aici”. Mentori: Andreea Vlad și Mihai Deftu.
  • Echipa 5 – Proiect „Spotu’ nostru”. Mentor: Laura Tomșa.

Juriul, format din arh. Dorothee Hasnaș, arh. urb. Maria Cristina Găvozdea, arh. Justin Baroncea și stud. urb. Georgian Preda, a acordat următoarele premii:

  • Premiul I – [toate drumurile duc la] „Spotu’ nostru” – Echipa 5
  • Premiul II – „Luminișul urban” – Echipa 1
  • Premiul III – modulOM – Echipa 2
  • Premiul Organizatorilor – Proiect „Hangout” – Echipa 3

Vă invităm să le descoperiți în cele ce urmează:

Echipa 1 – Proiect „Luminișul urban”, mentor: Ruxandra Enache

„Oamenii au nevoie de spații urbane regândite pentru nevoile lor. De aceea, noi am luat în considerare părerile mai multor adolescenți, iar răspunsurile lor au fost aproape mereu similare: vor spații care să ne aducă împreună, în grupuri mari. Ne-am gandit prima dată la verticalitate și, astfel, la copac, un simbol universal și la circularitate, idei ce ne vor ajuta în a ne realiza proiectul.

Cum s-a născut ideea?

Duminică seara, în laboratorul unde am participat la Hackathon, în timpul primei discuții despre proiect, am observat în spatele nostru o „chestie de lemn”, pe care am numit-o copac. Deja discutasem despre conceptul de verticalitate și circularitate, dar acest copac ne-a deschis ochii către drumul pe care trebuia să o luăm cu proiectul. De la copac au evoluat încet-încet, în grup, toate ideile noastre. Spații verzi, părculețe dintre blocuri, fântâni abandonate pe parcursul sezonului rece în Piața Romană. Acestea sunt locurile unde noi propunem o intervenție: un spațiu circular, intim, care poate deci găzdui grupuri mai mari fără a le obliga sa stea separate; vertical, care permite tinerilor să stea împreună, la niveluri diferite și care face astfel încât totul sa poată fi amplasat și în zone restrânse și circular cu ajutorul configurațiilor parcurilor și fântânilor deja existente. Așadar am ales niște zone centrale, din apropierea Pieței Romane, care sunt deseori frecventate de adolescenți, dar care nu au fost proiectate și pentru ei.[…]

Propunem acest proiect pentru a atrage atenția asupra rădăcinilor/trecutului nostru și pentru a oferi intimitate chiar și în spațiul exterior, brut și rece al orașului.

Pentru copii, dorim să introducem panouri de activități pe spătarul exterior al băncilor. Tinerii și adulții vor putea juca table, șah sau board games pe masa cu o tablă de șah special încastrată. În final, pentru că este important ca oamenii să simtă că intervenția publică a fost realizată cu gândul la ei, și având în vedere că spațiile propuse pentru (titlul lucrării) sunt aproape de locuri de joacă pentru copii, ar fi ideal ca într-unul dintre pereții construcției sa fie integrată o trusă de prim ajutor.

Proiectul este adaptabil, reversibil. Rezonează în primul rând cu spațiile prezentate, cu nevoile și sentimentele noastre și ale persoanelor intervievate, dar se poate replica și în alte locuri, deopotrivă restrânse, dintre blocuri, si deschise, în spații largi din parcuri. Pentru o atmosferă călduroasă, dorim ca structura să fie făcută din lemn.”

„Proiectul nostru presupune amenajarea terenului din fața Cărturești Verona. În prezent, acesta nu este folosit și nici îngrijit. Din experiență proprie și din răspunsurile primite în urma unor scurte discuții cu persoane intervievate pe stradă, am identificat o problemă: absența spațiilor verzi sau de adunare. Astfel, ne dorim să îl transformăm într-un loc în care oamenii să își petreacă timpul alături de prieteni, să citească sau să se bucure de un colț de natură în centrul capitalei. Ideea noastră este de a instala module cubice pentru ședere, jardiniere pentru a bloca zgomotul dinspre stradă, copertine din pânză pentru umbră și protecție împotriva vremii, o platformă pentru a ușura accesul persoanelor cu dizabilități și o alee care să conecteze elementele. Alte elemente conexe adăugate sunt modulul-bibliotecă, în care fiecare persoană poate pune o carte sau lua un volum adus de altcineva, suportul pentru lese de câini și decorațiunile care să lumineze și care să însuflețească atmosfera. Așadar, ModulOM este o inițiativă de a strânge laolaltă tineri și trecători doritori de a se relaxa într-un spațiu primitor și accesibil oricui.”

Echipa 3 – Proiect „Hangout”, mentori: Raluca Voicu și Alexandru Chakhachiro

„Într-o zi, în timp ce mergeam pe drumul spre metrou de la liceu, trecând prin Parcul Kiseleff, am văzut că cinci colegi de la altă clasă stăteau pe jos în arcada de lângă intrarea în parc. I-am întrebat de ce nu stau pe bancă și mi-au dat un motiv simplu, nu încăpeau toți cinci pe o singură bancă. Așa că au ales să stea pe podea, de parcă ar sta acasă, pe jos, în sufragerie. O sufragerie exterioară, în viziunea noastră, trebuie să fie un loc în care să poți sta și ore în șir, alături de prieteni, fără să îți fie inconfortabil. Astfel, dorim să creăm un spațiu, deschis pentru oricine, ca oricine să își poată crea propria zonă, care ulterior poate fi modificată, fără mare dificultate, cu ajutorul unui mobilier modular. Fiecare să își poată configura o băncuță ori o masă suficient de mare pentru tot grupul de prieteni, ori, din contră, să aleagă să își facă un spațiu personal. Am luat în considerare și mici ajustări pentru oamenii cu dizabilități, printre care se numără o rampă, dar și un marcaj tactil pe marginea platformei. Adresând și problema poluării am vrea ca spațiul nostru să fie sustenabil prin implementarea unor big bag-uri formate din materiale aruncate de fabrici.”

Echipa 4 – Proiect „Ia o pauză aici”, mentori: Andreea Vlad și Mihai Deftu

„Datorită proiectului implementat în parcul Tineretului din Bucureşti, oamenii pot beneficia de un loc de relaxare, acesta fiind potrivit pentru orice tip de vârstă, cum ar fi copii, adolescenţi cât şi oamenii cu vârstă înaintată. Acest loc poate fi folosit și de oamenii cu dizabilităţi, deoarece este un loc spaţios. O bancă în formă de semicerc în al cărei perimetru se află o podea făcută din lemn, aceasta are înăuntrul ei dulapuri în care poţi depozita lucruri. Este acoperită cu plexiglas amplasat pe trei stâlpi. În acest loc sunt implementate nişte scaune făcute din cauciucuri de maşină, deasupra având un placaj de lemn, pentru a avea sigurantă şi comoditate pentru timpul petrecut acolo. Acest design este atrăgător, mai ales pentru copiii de toate vârstele. În ansamblu avem două bănci modulare, de mărimi diferite. Acestea sunt făcute integral din lemn, iar pe muchiile lungi sunt bare din metal uşor, pentru a fi mutate fără probleme, din cauza greutăţii. Este adăugată o masă compusă din bare de metal, plexiglas şi lemn deasupra. Această masă este proiectată astfel încât în interiorul său să aibă plante şi pietriş alb. Locul este poziţionat lângă skate park, acesta având vedere directă la activităţile copiilor.”

Echipa 5 – Proiect „Spotu’ nostru”, mentor: Laura Tomșa

„Spotu’ nostru este proiectul prin care am dorit să scoatem în evidență părțile invizibile ale locului ales de noi, pe care nu le observă orice trecător. Gardul (rămas din ’70 de la șantierul blocului) e o limită, dar și o legătură între două spații – separate, dar împreună. Am simțit să ducem un drum direct spre o poartă nedeschisă încă, să legăm două trasee deja existente. Prin portalul creat, transformăm trecerea de la un spațiu la altul într-un eveniment.

Am simțit că locul e intim, dar deschis. Acolo te simți înconjurat de oameni, dar singur cu tine. Prin mobilierul urban modular, adaptabil și multifuncțional, am conservat acest caracter al locului. Modulele se pot muta în spațiu, în funcție de ce activități se întâmplă, astfel creăm o diversitate de experiențe.

Spațiul dinspre parc are două zone, care dau oportunitate de explorare a mai multor atmosfere, stări, emoții. Înspre blocuri propunem o grădină liniştită. Omul poate alege să stea unde rezonează cu spațiul. Am ajuns la un rezultat simplu, dar în acelasi timp complex, cu multe mesaje ascunse si simboluri interpretabile.”

Festivitatea de premiere a reprezentat o încununare a eforturilor și a rezultatelor obținute, precum și o invitație de a privi spațiul public prin ochii lor, ai adolescenților. Lucrările au putut fi vizionate în cadrul expoziției deschise la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București până pe 23 decembrie 2022.

Cum li s-a părut această experiență liceenilor și ce au învățat din ea, ne-au transmis chiar unii dintre ei:

„Mi-a plăcut foarte mult! Am învățat atât de multe noțiuni noi și despre concepte pe care nu le mai întâlnisem, dar realizez acum că de fapt mă înconjurau de la bun început, doar că nu le observam eu. Nu a fost un Hackathon obișnuit, a fost plin de momente amuzante și interesante, am avut ocazia să cunosc oameni minunați, cu experiențe de viață uluitoare, care ne-au împărtășit experiența lor pentru a ne da un insight la modurile diferite în care oamenii percep lucrurile din jurul lor. Mi-au plăcut deci foarte multe, de la modul de lucru, la dezvoltarea ideilor, până la nou descoperita abilitate de a vedea fiecare spațiu ca un amalgam de oameni care ar putea să îl folosească.” – Alexandra

„Mi-a plăcut foarte mult toată experiența. În cadrul Hakathonului am învățat concepte și perspective noi și apoi a fost interesant să cooperez cu ceilalți membri ai echipei pentru a pune în practică ce am aflat. Am urmărit prezentări de la oameni cu experiență în domeniu și care mi-au arătat gândirea din spatele proiectelor lor. Din această experiență iau cu mine metoda de aborda un proiect urban: este important să înțeleg și nevoile/dorințele oamenilor și apoi să încerc să aduc o schimbare chiar și mică, dar de efect.” – Emilia

„A fost super mișto, nici nu mă așteptam să-mi placă atât de mult. Simt că într-un timp scurt, am reușit să învățăm diferite lucruri, să cunoaștem oameni noi și să facem niște proiecte de care să ne aducem aminte. În primul rand, mi-a plăcut echipa mult. Ne înțelegeam foarte bine și lucram mișto împreună. A fost destul de mult de muncit (e un proiect mare în câteva zile), dar a fost și super rewarding. Simt că am învățat să lucrez mai bine împreună cu alții și cu ideile lor. Cu toții am venit cu diferite idei sau propuneri cu care am făcut un proiect care să ne reprezinte pe toți. – Tudor

Mulțumim tuturor celor implicați în acest proiect: Primăriei Municipiului București prin ARCUB în cadrul programului „București RE:imaginat” – Burse de idei pentru proiecte culturale, Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu, invitaților care au răspuns chemării noastre și au împărtășit din cunoștințelor lor, studenților care i-au ghidat pe tineri pas cu pas. Dar mai ales le mulțumim liceenilor care au acceptat provocarea și au răspuns în moduri creative și totodată pragmatice și aplicabile temei de concurs și s-au uitat cu lentile noi la orașul lor. Îi felicităm pentru idei, pentru implicarea și curiozitatea de care au dat dovadă, pentru efortul susținut și pentru că au fost alături de noi în această călătorie. Mulțumim Lucian Călugărescu de la Pixelateria care a surprins în imagini bucuria și entuziasmul din acest periplu.