Expoziție de final de an De-a arhitectura la București

j

Text: arh. Cristina Dumitrescu, arh. Aurelia Axente-Stan

l

Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu

Fotografii: arh. Cristina Dumitrescu, arh. Ioana Anghel Rizea, arh. Mina Sava, arh. Aurelia Axente-Stan

h

Timp de citire: 6 minute

Continuăm să vă prezentăm expozițiile claselor care au urmat programele educaționale „De-a arhitectura mini” și „De-a arhitectura în oraşul meu” în anul școlar 2022-2023. După ce am fost la Brașov și la Timișoara, a venit rândul să aflăm cum a decurs expoziția claselor De-a arhitectura din zona București Sud (Argeș, Călărași, Constanța, Dâmboviţa, Olt, Prahova), desfășurată în perioada 6-10 iunie 2023 în Holul Centrului Expozițional Documentar – Muzeul Școlii de Arhitectură de la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM) din București. Ne-au povestit pe larg despre bucuria din acele zile arh. Cristina Dumitrescu și arh. Aurelia Axente-Stan.

A fost o încântare, ca de fiecare dată, să celebrăm eforturile de peste an ale copiilor și îndrumătorilor cu expoziția claselor De-a Arhitectura. Deși redusă ca amploare și ca număr de participanți față de anii anteriori, din cauza suprapunerii perioadei de organizare peste cea a grevei din învățământ, ne-am bucurat să o putem totuși desfășura și să marcăm finalul anului școlar. Am sărbătorit astfel rezultatele procesului educaţional desfăşurat de elevi pe perioada unui an şcolar (sau chiar a doi), alături de tandemul profesor-arhitect îndrumător, asistând la prezentările creaţiilor copiilor, de la cei mai mici la cei mai mari, materializate în desenele și machetele oraşelor imaginate de ei.

Înaintea fiecărei runde de prezentări, desfășurate mai ales în perechi de câte două clase, copiii participanți au beneficiat de tururi ghidate în spațiul Muzeului Școlii de Arhitectură. Fiecare din ei, dar și profesorii însoțitori, au descoperit obiecte care le-au stârnit curiozitatea: de la felurite instrumente de desen, penițe sau compasuri, la planșe, cărți sau diplome ale unor mari arhitecți români, și trecând mai aplicat spre construcții, spre fragmente de stucatură, de mozaic, sau piese din lemn extrase din vechi edificii. Turul a fost completat cu o scurtă vizită în sala veche a bibliotecii Universității, unde copiii s-au bucurat să răsfoiască, în liniște, paginile unor albume aproape la fel de mari cât unii dintre ei.

Mulțumim atât gazdelor care i-au primit și condus cu entuziasm pe copii prin spațiile educaționale, dr. arte viz. Claudia Popescu, drd. bibl. Valentin Popescu, fil. bibl. Ștefania- Roxana Halmagi, dar și colegelor noastre arhitect Mina Sava, președinte al Asociației De-a arhitectura, și Oana Pavăl, membru asociat, care au condus sesiunile de prezentări ale machetelor.

Ca de fiecare dată, expoziția a fost un prilej pentru copii nu doar de a-și susține propunerile și povesti ideile ce au stat în spatele orașelor imaginate de ei, ci și de a privi spre alte lumi imaginate de clase partenere din program, de a încerca să le citească, de a formula întrebări pe marginea acestora (ba chiar în mijloc, căci biletele cu întrebări și-au făcut loc peste tot) și de a se transpune, astfel, în realitățile închipuite de ceilalți copii.

Spațiul expozițional și treptele scărilor au permis ca elevii unei clase să se așeze ca într-un amfiteatru și să urmărească prezentarea elevilor din clasa pereche. La finalul fiecărei prezentări au venit întrebările din „public”, adresate cu bucurie, dezinvoltură și reală curiozitate.

Prin parcurgerea cursului „De-a arhitectura în orașul meu”, adresat claselor a III-a, a IV-a, a V-a, au rezultat orașe construite la scara unui omuleț LEGO. Acest program, care pune la lucru creativitatea elevilor, îi face mai atenți la ce se întâmplă în localitatea lor și îi încurajează să devină participanți activi și informați la viața comunității lor.

Am găsit astfel în orașele imaginate de cei mici nu doar multe spații verzi, în care vegetația se îmbină cu mediul construit, ci și o reală preocupare și grijă pentru amenajarea spațiilor dintre clădiri, fie ele piațete, grădini, ba chiar și străzile dintre cartiere (Cartierul Verde, Cartierul Curcubeu, Cartierul copiilor fericiți, Cartierul Viața la țară, Satul bunicilor) au fost tratate cu multă atenție.

Nu au scăpat atenției lor nici materialele ecologice de construcție, nici sursele de energie regenerabilă (eoliene, panouri fotovoltaice sau solare), ba s-au gândit chiar și la costuri accesibile care să le permită continuarea progreselor realizate de generațiile anterioare.

O poveste deosebită a venit de la Ploiești, unde clasa a III-a a hotărât să continue ideea proiectului generației anterioare (de acum 5 ani!), realizându-i tocmai… opusul. Dacă generația anterioară realizase o lume în care toți copiii voiau să trăiască, elevii veniți acum la expoziție și-au imaginat un scenariu complet diferit – în care oamenii, după ce distrug suprafața pământului, ajung să trăiască pe apă și să recurgă la singurul material de construcție rămas suficient: plasticul. Singurul lor noroc e că, totuși, au reușit să conserve câteva plante. Speranța e că, chiar și în această lume în care nu am vrea să trăim, oamenii reînvață, pornind de la ce au reușit să salveze, să creeze un mediu sustenabil.

Lumile fantastice descoperite de cei mai mici în călătoria alături de cele două personaje (Grifonel şi Seminţica) în jurul cărora se conturează prima parte a cursului „De-a arhitectura mini”, adresat claselor I şi a II-a, au fost reprezentate prin desene şi machete. Scopul acestui curs este acela de a le încuraja copiilor puterea și plăcerea de a imagina, mai cu seamă a acelor copii care abia au păşit pe poarta şcolii. După cum ne-au transmis și îndrumătorii, povestea pe care au spus-o la expoziție cei mai mici participanți este cea a Grădinii Magice către care au călătorit pe întreg parcursul anului, împreună cu Grifonel și Semințica și cu toate personajele pe care le-au întâlnit pe drum. A fost Grădina în care copiii au fost liberi să dea viață oricărei lumi din cele studiate împreună, pentru ca în final să vedem și noi, prin ochii lor, cum ar arăta o lumea lor ideală.

În ultima zi de expoziție (fiind deja sâmbătă), copiii s-au bucurat inclusiv de susținerea părinților, iar prezentarea în fața acestora a adus altfel de emoții. A fost o paradă a castelelor din povești, deși inspirație își căutaseră și în lumea reală, fiecare copil alegându-și o construcție care ar fi putut îndeplini o anumită funcțiune într-un oraș de basm. Entuziasm, curiozitate, bucurie… toate la un loc ne-au arătat cât de important este pentru copii să prezinte ceea ce au lucrat pe parcursul anului școlar, de la spațiile construite pe măsura omuleților LEGO, pentru nevoile și pasiunile lor, la atenția acordată spațiilor amenajate dintre clădiri, preocuparea pentru sustenabilitate, dar și să primească întrebări de la copiii clasei pereche, de la profesori, de la gazdele expoziției.

Mulțumim tuturor claselor participante*, cât și celor care au reușit să marcheze finalul de an printr-o mini expoziție în propria școală. Mulțumim pentru găzduire Centrului Expozițional Documentar – Muzeul Școlii de Arhitectură de la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM) din București.

Dezvoltarea și implementarea programelor educaționale în școli și pregătirea prealabilă a îndrumătorilor este sprijinită financiar de Ordinul Arhitecților din România din „Timbrul Arhitecturii”.

*Au participat:
Clasa a III-a A, Școala Gimnazială „Grigore Moisil” Ploiești, prof. înv. primar Cristina Georgescu și voluntar arhitect Raul Ionescu; clasele a II-a A și B, Școala Gimnazială „Sfinții Constantin și Elena” București, prof. înv. primar Liliana Jerloianu și Alina Lambru, voluntari studente arhitect Ștefania-Alexia Vartic, Andreea-Mihaela Ioniță; clasa a IV-a A, Liceul Teoretic „Eugen Lovinescu” București, prof. înv. primar Marilena Călin, voluntar peisagist Florentina Costache, clasele 0-III, Școala Montessori București, prof. înv. primar Nicoleta Beldiman, voluntar arhitect Laura Cotoban, clasa a V-a, Școala Gimnazială Nr. 113 București, prof. înv. primar Florentina Ruiu, voluntar arhitect Daniela Teodorescu, clasa a IV-a, Școala Gimnazială „Garcia Lorca” București, prof. înv. primar Ioana Ciocoiu, voluntar arhitect Diana Stancu Jinaru .