Programul de formare „De-a arhitectura în orașul meu” 2023

j

Text: arh. Simona Șerban

l

Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu

Fotografii: realizate în cadrul programului de formare „De-a arhitectura în orașul meu” 2023

h

Timp de citire: 9 minute

Dacă luna trecută v-am povestit cum a decurs programul de formare pentru echipele de îndrumători ale cursului „De-a arhitectura mini” în anul școlar 2023-2024, astăzi am revenit cu vești despre atelierele de formare organizate pentru programul educațional „De-a arhitectura în orașul meu”, desfășurate în perioada iulie – septembrie 2023 cu sprijinul partenerului strategic Ordinul Arhitecților din România prin „Timbrul Arhitecturii”.

Formarea a avut loc online, pe platforma ZOOM și pe platforma „De-a arhitectura în orașul meu”, dar și față în față în Brașov, București, Iași și Timișoara, și a fost coordonată de arh. Ioana Rizea și implementată cu ajutorul celor opt formatori: arh. Florin Bodnar, dr. arh. Brîndușa Havași, arh. Iulia Pătru, prof. Cristina Pisică, prof. înv. primar Felicia Popovici, prof. Florentina Ruiu, arh. Mina Sava, prof. înv. primar Gianina Vanca.

Și-au dorit să afle mai multe despre orașele în care trăiesc cele 51 de clase de-a III-a și a IV-a din 40 de școli din: București, Pitești și Câmpulung (jud. Argeș), Bacău (jud. Bacău), Brașov (jud. Brașov), Cluj-Napoca (jud. Cluj), Craiova (jud. Dolj), Galați și Vânători (jud. Galați), Tușnad Băi (jud. Harghita), Săvinești Petroșani (jud. Hunedoara), Iași și Pașcani (jud. Iași), Ciolpani (jud. Ilfov), Baia Mare (jud. Maramureș), Târgu Mureș (jud. Mureș), Breaza (jud. Prahova), Mediaș (jud. Sibiu), Timișoara (jud. Timiș). Vă invităm să descoperiți în continuare cum au decurs atelierele.

Ultima etapă din programul de formare dedicat cadrelor didactice și arhitecților îndrumători a avut loc în weekendul 9-10 septembrie, față în față, la București. Echipele au fost ghidate în această călătorie de formatorii: arh. Mina Sava și prof. Florentina Ruiu, alături de invitatul special prof. Cristina-Irina Pisică.

La 9 dimineața ne-am adunat în curtea sediului Filialei Teritoriale Bucureşti a Ordinului Arhitecţilor din România unde am început ziua cu un scurt tur ghidat al clădirii ținut de arh. Mina Sava, președinta asociației.

Prof. Cristina-Irina Pisică, una dintre invitatele noastre speciale, ne-a povestit cum s-au văzut lucrurile din perspectiva de facilitator al workshop-ului de formare:

„Să fii formator la De-a Arhitectura este adesea provocator, uneori obositor, însă întotdeauna satisfăcător și molipsitor. În spatele unei activități, precum realizarea unor ateliere de formare pentru îndrumătorii ce vor duce la elevi programele «De-a Arhitectura» se află zeci de ore de implicare: ore pentru identificarea nevoilor participanților, ore pentru selectarea celor mai potrivite activități și pregătirea materialelor, și alte ore de colaborare cu coordonatori locali și cu ceilalți formatori pentru că învățarea să fie relevantă, dar și plăcută.

Având în vedere numărul mare de îndrumători (cadre didactice și voluntarii arhitecți, urbaniști, peisagiști, designeri și studenți arhitecți) înscriși în acest an, precum și varietatea grupului, format din «veterani» cu experiență în lucrul cu elevii și (având) multe ore de practică la clasă, dar și arhitecți studenți, cadre didactice care desfășoară pentru prima dată activități De-a arhitectura cu elevii: contextele de învățare au fost diversificate pentru a acoperi nevoile de învățare ale tuturor participanților, cu un bun echilibru între partea teoretică și cea practică, aplicată, între studiul individual și lucrul în echipe, desfășurându-se mai ales activități care surprind esența/specificul programelor asociației: educație pentru mediu, interdisciplinaritate, învățare interactivă și colaborativă.

Toate atelierele de formare au fost construite pe baza celor 4 etape ale «învățării experiențiale» formulate de David Kolb – principii utilizate/respectate și în atelierele cu elevii: experiența concretă, urmată de observație și reflecție asupra acelei experiențe, care duce la formarea de concepte abstracte, folosite ulterior în noi experiențe.

În fiecare dintre cele 3 ateliere online organizate pentru fiecare regiune a țării, echipele de formatori le-au prezentat îndrumătorilor istoricul asociației De-a Arhitectura, membrii fondatori și actuali, misiunea asociației în educație, structura cursului, materialele și metodele de învățare folosite în activitățile cu elevii.

Atelierele au fost unul mai animat ca celălalt, cu multe curiozități și întrebări din partea îndrumătorilor, cu răspunsuri, sugestii și perspective, cu multe momente de aha, și mă bucur că împreună cu ceilalți formatori am putut oferi participanților o imagine mai clară asupra programelor asociației.”

Dintre participanții la formarea din București, prof. înv. primar Aurora-Simona Spirescu, de la Școala Gimnazială „Ferdinand I”, ne-a lăsat câteva gânduri cu care a rămas după parcurgerea procesului de formare și participarea în cadrul programului:

„Anul acesta am participat pentru a treia a oară la cursul de formare pentru derularea programului educațional «De-a arhitectura în orașul meu». Am fost plăcut surprinsă de modul inedit în care a fost organizat întregul proces de această dată. Mai întâi am avut de parcurs online și în ritm propriu partea teoretică a cursului, apoi ne-am întâlnit într-un webinar unde împreună cu arhitectul voluntar am găsit calea cea mai potrivită de colaborare în vederea planificării activității de la clasă.

Cel mai mult mi-a plăcut întâlnirea fizică, într-o minunată zi de început de septembrie. Aici am putut să îmi îmbrățișez partenera arhitectă și să fiu recunoscătoare pentru faptul că a acceptat să ne însoțească în procesul de învățare pe mine și elevii mei în acest an școlar. În cadrul acestei întâlniri am învățat moduri diverse de a privi clădirile ce ne înconjoară, am aflat că suntem cu toții responsabili de modul în care arată orașul nostru și mai ales cât de important este să-i determinăm pe cei mici să învețe cum să-și susțină părerea în privința regulilor de construcție dintr-un oraș. Modul jucăuș de abordare a momentului de cunoaștere a participanților m-a activat și mi-a trezit interesul pentru întregul proces de formare.

Partea mea preferată din acest proces a fost plimbarea împreună cu arhitectul partener prin cartier și surprinderea într-o fotografie a unui aspect ce ne-a atras atenția asupra clădirilor din jur. Discuția și drumul împreună mi-au oferit șansa să descopăr omul cu care voi colabora în anul acesta școlar, pasiunile și interesele sale, precum și perspectiva din care privește un anumit loc. Pot spune că sunt o norocoasă în privința acestei colaborări.

Mi s-a părut extraordinar faptul că am învățat încă o dată cât de important este să știm să oferim feedback corect și constructiv celorlalți în așa fel încât ei să crească îmbunătățindu-și munca pas cu pas. Filmul prezentat a fost elocvent și lămuritor (Fluturele lui Austin). Pot afirma cu sinceritate că a fost o zi valoroasă în care am crescut împreună, formatori, arhitecți și profesori, cu nenumărate exemple de bună practică, cu inimi deschise, fețe zâmbitoare și minți treze ce abia așteaptă să treacă la acțiune! Abia aștept să împărtășesc din experiențele de la clasă!”

De la București am mers la Iași unde atelierele au fost interesante și interactive, în special în etapa simulărilor de lecții în cadrul căreia membrii echipelor au putut să joace, pe rând, rolul îndrumătorului și cel al elevului din bancă, dornic de cunoaștere! Formatorii, prof. Florentina Ruiu și arh. Florin Bodnar, ne-au transmis gândurile lor:

„Experiența de anul acesta ca formator De-a arhitectura a fost o oportunitate minunată pentru a reveni la acest rol după o absență de câțiva ani. A fost necesar să-mi reîmprospătez informațiile și astfel mi-am amintit cum ghidul este foarte bine structurat și explicitat. De asemenea, a trebuit să-mi reevaluez abilitățile de comunicare și să mă adaptez la noua structură hibrid: online și fizic. În ciuda provocărilor, experiența de a reveni în rolul de formator a fost extrem de satisfăcătoare, având ocazia de a lucra cu participanți dornici să învețe și simțind că am contribuit la înțelegerea procesului si a obiectivelor ce trebuie atinse prin acest curs.”  arh. Florin Bodnar, Iași, formator „De-a arhitectura în orașul meu”

„Cursul… a fost o experiență foarte plăcută. Am plecat încântate de faptul că s-au generat multe idei foarte frumoase, creative, care să îi ajute pe copii să înțeleagă arhitectura. Am întâlnit cadre didactice foarte dedicate, dispuse să se dezvolte personal și profesional, să investească mult timp învățând lucruri noi. De asemenea, am apreciat foarte mult disponibilitatea voluntarilor arhitecți de a se implica în educație pe parcursul unui întreg an școlar. Am văzut formându-se echipe foarte valoroase, gata să îi atragă pe elevi în activități interesante care să le dezvăluie «secrete» ale localității în care trăiesc.”  prof. Florentina Ruiu, București si Iași, formator „De-a arhitectura în orașul meu”

În Brașov, formatoarele arh. Iulia Obaj și prof. înv. primar Gianina Vanca au dezvoltat un atelier de succes, desfășurat fizic, în care au reușit să creeze legături puternice între noile echipe formate din cadre didactice și specialiști în mediul construit, prin exerciții și activități gândite să le faciliteze cunoașterea și să le stârnească entuziasmul pentru noul an școlar!

„A fost o bucurie să mă întâlnesc cu profesori și arhitecți care își dedică timp și cunoștințe pentru a duce educația pentru arhitectura și mediul construit la cât mai mulți elevi. Atelierele au fost un adevărat și valoros schimb de bune practici din care am avut și eu multe de învățat. Mulțumesc Asociației De-a Arhitectura pentru mijlocirea acestor întâlniri și pentru organizarea minuțioasă a programului de formare.”prof. înv. primar Gianina Vanca, formator „De-a arhitectura în orașul meu”

Au fost zile pline de activități interactive în care participanții au beneficiat de un proces de învățare participativ astfel încât să fie pregătiți și să înceapă activitățile din cadrul cursului în forță! Mulțumim tuturor celor care și-au dorit să continue activitatea sau să pornească din acest an într-o nouă aventură, precum și formatorilor dedicați care i-au însoțit pe acest drum. Mulțumim, de asemenea, pentru găzduire Filialei Teritoriale Bucureşti a Ordinului Arhitecţilor din RomâniaFilialei Teritoriale Iași a Ordinului Arhitecţilor din România și Filialei Teritoriale Brașov-Covasna-Harghita.

Înscrierile pentru programele educaționale „De-a arhitectura în orașul meu” sau „De-a arhitectura mini” în anul școlar 2024-2025 sunt deschise! Profesorii și arhitecții care doresc să devină îndrumători și să îi ghideze pe cei mici în explorarea mediului construit se pot înscrie până pe 1 martie 2024 aici!

Urăm tuturor celor care au început școala din această toamnă un an plin de cunoaștere, voie bună și curiozitate!

Dezvoltarea și implementarea programelor educaționale în școli și pregătirea prealabilă a îndrumătorilor este sprijinită financiar de Ordinul Arhitecților din România din „Timbrul Arhitecturii”.