Text: dr. arh. Brîndușa Havași
Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Simona Șerban, arh. Monica Popescu
Fotografii: dr. arh. Brîndușa Havași
Timp de citire: 8 minute
Prima lună de toamnă a venit și a trecut val-vârtej, cu finalizarea formărilor îndrumătorilor De-a arhitectura și începutul de an școlar. Deși e final de septembrie, ne aducem încă aminte cu drag cum a fost peste vară la expozițiile claselor care au urmat programele educaționale „De-a arhitectura mini” și „De-a arhitectura în oraşul meu” în anul școlar 2022-2023.
După ce v-am povestit cum a decurs evenimentul la Brașov, a venit vremea să poposim în județul Timiș și să aflăm de la dr. arh. Brîndușa Havași, coordonator local De-a Arhitectura Vest, cum a arătat finalul de an în orașul de pe Bega.
Fotografii: Orașul cu parc de-a lungul râului, „De-a arhitectura în orașul meu”, Prof. înv. primar Diana Drăghici-Milin, arh. Irina Zglobiu (Dunca), clasa a IV-a E1, Liceul Teoretic „William Shakespeare”
Între 9 și 29 iunie 2023, în Pavilionul expo din Parcul Copiilor Ion Creangă, timișorenii au putut vedea expoziţia de final de an a claselor De-a arhitectura din judeţul Timiş, care au urmat unul dintre programele asociaţiei în anul şcolar 2022-2023. Este al treilea an consecutiv în care expoziția are loc în Parcul Copiilor și al zecelea an în care această expoziție are loc la Timișoara. Dacă la primele două ediții am participat ca arhitect voluntar, din 2018 m-am ocupat de organizarea acestor expoziții, din poziția de coordonator local. Am avut astfel ocazia să văd an de an bucuria copiilor de a crea, atât lumile de poveste din cadrul opționalului „De-a arhitectura mini”, cât și orașe vesele, pline de culoare, care folosesc tehnologia și aduc natura mai aproape de oameni, în cadrul opționalului „De-a arhitectura în orașul meu”.
Toate aceste machete ne demonstrează nouă, profesioniștilor mediului construit, puterea creatoare a acestor copii, interesul și curiozitatea lor față de lumea reală înconjurătoare și atenția lor față de posibilitățile de a trăi frumos împreună. Trebuie să apreciem și să încurajăm aceste capacități prezente spontan și natural în copiii din ciclul primar, printr-un program educațional secundar și apoi terțiar care să ducă mai departe descoperirea lumii, apelând la învățarea prin proiecte și lucrul în echipă, folosind ca resursă lumea reală și capacitatea fiecărui copil de îmbunătățire și inovare a acesteia. Privindu-i an de an am încredere că vor construi o lume mai bună, mai frumoasă, mai prietenoasă, în care, dacă suntem deschiși și curioși, ne vom găsi și noi locul. Iată ce ne transmit îndrumătorii, dar și copiii, despre experiența De-a arhitectura.
Fotografii: Orașul Astra, prof. înv. primar Sorina Groza, arh. Georgiana Ghiura, clasa a IV-a D, Școala Gimnazială Nr.16 Take Ionescu Timișoara
Sorina Groza, profesoară la Școala Gimnazială Nr.16 „Take Ionescu”, ne-a transmis la finalul de an școlar:
„Încheiem 5 ani de cursuri altfel în marea familie «De-a arhitectura». Expoziția de final ne-a dat încă o șansă de a ne valoriza ideile. Orașul Astra a fost construit pe baza proiectului declarat câștigător al micului arhitect Tudor. Acesta are la bază o adevărată legendă, un context, special creat, pentru a ne întrece în idei. Și pentru că, de acum, toate poveștile noastre împreună încep cu «a fost», am căutat cel mai potrivit cuvânt pentru toate activitățile desfășurate. Cam așa s-au gândit dragii mei isteți: originalitate, echipă, creativitate, idei, casă pasivă, bucurie, muncă, efort, învățare, susținere, organizare, culoare, materiale, expediție, hartă, construire, stil arhitectonic. Vă dorim vacanță plăcută tuturor și să ne revedem cu bine!”
Fotografii: Lumile de poveste, Grifonel și Semințica, „De-a arhitectura mini”, prof. înv. primar Dana Dincă-Enea, arh. Diana Andra Lucaciu, clasa I E3, Liceul Teoretic William Shakespeare Timișoara
Clasa I E3 de la Liceul Teoretic „William Shakespeare” ne-a trimis gânduri despre această experiență prin vocea profesoarei Dana Dincă-Enea:
„Cu mare drag vă scriu acest feedback! Elevii mei de clasa I au fost mai mult decât încântați să participe la opționalul «De-a arhitectura mini». Miercurea a devenit ziua preferată de școală. Materialele au abundat la mesele de lucru. Pe lângă aceasta, prezentările domnișoarei arh. Diana Lucaciu i-au antrenat și provocat să caute și mai multe informații. Jumătate din elevii mei își doresc să devină arhitecți! Părinții mi-au transmis că, înaintea zilelor de miercuri, copiii devin entuziasmați: «Mama, mâine avem Arhitectura! Să nu uităm ceva acasă!». Câteva mămici mi-au povestit că au transformat ziua de miercuri în unealtă de «șantaj»: «Dacă nu îți faci temele, nu mergi miercuri la școală!». Ne dorim din suflet să continuăm acest opțional și în aceeași echipă.”
Fotografii: Lumile de poveste, Grifonel și Semințica, „De-a arhitectura mini”, prof. înv. primar Andreea Giuchi, arh. Diana Andra Lucaciu, clasa I E2, Liceul Teoretic William Shakespeare Timișoara
Arhitect Diana Andra Lucaciu, care i-a însoțit în această călătorie pe prichindeii clasei I E2 de la Liceul Teoretic „William Shakespeare”, ne-a povestit cum s-a simțit această aventură:
„Am cochetat încă din perioada facultății cu ideea de a mă implica în programul de voluntariat numit «De-a arhitectura», însă programul destul de haotic m-a făcut să amân această decizie, până în momentul în care am încheiat studiile și am avut un program mult mai liber. Pot spune cu mâna pe inimă că este una din cele mai bune decizii luate până acum și că dintre toate voluntariatele în care m-am implicat de-a lungul anilor, acesta îmi e cel mai drag. Pe lângă importanța introducerii unor noțiuni bazice de arhitectură încă din învățământul primar/gimnazial/liceal (care aduce cu sine o conștientizare mai mare față de mediul construit în rândul adulților «de mâine»), mi se pare că este foarte util și plăcut pentru copii să aibă parte de mai multe activități de tip hands-on în cadrul școlii, deoarece învață altfel lucrurile și rămân și cu amintiri plăcute, sper eu, pe viață. Eu una știu că toată viața o să îi țin minte pe învățătorii/profesorii care au încercat să facă ceva diferit și impactul pe care l-au avut asupra formării mele.
Nu-mi place să mă laud de fel, însă nu puteam de data aceasta să nu mă laud cu prichindeii mei mici, prichindeii care mi-au făcut diminețile muuuult mai bune și, de fapt, nu doar diminețile. Nu credeam vreodată că sufletul meu poate să dea pe-afară de bucurie într-un asemenea mod și că voi ajunge să îmi doresc să îmi petrec cât mai multe ore cu ei, ore în care să povestim despre arhitectură și în care să realizăm tot felul de desene și machete. Mă bucur nespus de mult că am făcut acest pas, aștept cu drag să continui această activitate și tot ce pot să sper este că am reușit și eu să fiu pentru ei câtuși de puțin dragă, pentru că ei mie îmi vor rămâne în suflet pentru totdeauna! Felicitări, prichindeii mei, sunt extraordinar de mândră de voi și abia aștept să continuăm la anul!”
Fotografii: Orașul Ștrumfilor, „De-a arhitectura în orașul meu”, prof. înv. primar Maria Heitz, stud. arh. Cristiana Simina Giurșa, clasa a IV-a, Liceul Teoretic William Shakespeare Timișoara
Prof. înv. primar Maria Heitz de la Liceul Teoretic „William Shakespeare” din Timișoara ne-a surprins cu mulțumirile sincere:
„Mulțumim, încă o dată, pentru activitatea de final! Copiii au fost foarte fericiți că au primit diplome și s-au bucurat pentru stickere și creioane. În ceea ce mă privește, cartea pe care mi-ați dăruit-o este exact ce aveam nevoie; mai mult… prima pensiune este chiar din Gorj. Mulțumesc!” ????❤
Impresii despre opționalul De-a arhitectura am primit și de la copiii care au parcurs cu entuziasm această călătorie:
„Opționalul De-a arhitectura a fost foarte plăcut! Ne-a învățat cum să lucrăm în echipă. Îi mulțumim domnișoarei Cristiana pentru tot ajutorul și sprijinul dăruit! Ne va fi dor de proiecte și de opționalul De-a arhitectura, dar și de domnișoara Cristiana. Încă odată îi mulțumesc domnișoarei Cristiana pentru ajutorul dăruit! Fără ea nu am fi putut finaliza proiectul cu orașul Ștrumfesti!” ???????? – elevă Medeea Peica
„A fost o materie de neuitat, la fel ca și domnișoara Cristiana pe care o respect și iubesc. În orele de arhitectură am învățat lucrul în echipă și am mai învățat să facem fel și fel de clădiri, râuri, străzi și multe altele. Îi mulțumesc domnișoarei Cristiana pentru tot ceea ce ne-a învățat. O admir și pe ea, dar și opționalul!” ???????? – elevă Iris Natalia Vîlceanu
„A fost cea mai faină materie și domnişoara Cristiana a fost haioasă, dar şi materia era distractivă.” – elev Luca Popa
„Mie mi-a plăcut opționalul De-a arhitectura deoarece ne-a învățat cum să construim diferite obiecte pentru proiecte, le-a dat o șansă mare copiilor care vor să devina arhitecți să-și îndeplinească visul, materia a fost foarte faină și domnișoara Cristiana a fost blândă, răbdătoare și calmă cu noi.????” – elevă Ariana Florescu
„Opționalul De-a arhitectura a fost ora mea preferata! Noi în orele pe care le-am făcut am învățat tot ce se putea învață de la domnișoară Cristiana și am petrecut un timp superb împreună. Îi mulțumesc domnișoarei Cristiana pentru tot ce m-a învățat și sper să mai ne vedem cu ea!” – elevă Andreea Suciu
„Părerea mea despre opționalul De-a arhitectura, cu domnișoara Cristiana, este una bună. Domnișoara Cristiana ne-a învățat lucruri interesante despre arhitectura orașului nostru și ne-a ajutat să fim mici arhitecți. Opționalul De-a arhitectura mi-a plăcut foarte mult și sper să învățăm mai multe detalii despre arhitectură. Această experiență a fost minunată!” – elevă Daria Vlaicu
Fotografii: Planetele Micului prinț, „De-a arhitectura mini”, prof. înv. primar Simona Elena Romaș, arh. Mirela Szitar-Sîrbu, clasa I A, Școala Gimnazială Nr. 25 Timișoara
Prof. înv. primar Simona Elena Romaș de la clasa pinguinilor I A, de la Școala Gimnazială Nr. 25, ne-a transmis:
„Grifonel și Semințica ne-au purtat pe tărâmuri fantastice, iar la final de an am imaginat și creat universul lor pe planete diferite.”
Arhitecta voluntară Mirela Szitar-Sîrbu ne-a explicat în continuare ce a însemnat această explorare:
„Au fost odată (mai precis în 2022-2023 :)), la Școala Gimnazială Nr. 25 din Timișoara, 24 de copii foarte inteligenți și creativi, care s-au plimbat în clasa întâi prin povestea lui Grifonel și Semințica și au explorat toate aceste lumi, le-au povestit, le-au desenat, le-au modelat, le-au pictat, le-au împletit firele, au învățat cum se pot face aceste lumi pe planeta noastră, i-au făcut chiar și o căsuță lui Moș Crăciun pe care au mâncat-o (era din pișcoturi cu frișcă) și s-au bucurat de fiecare clipă la ora De-a arhitectura. Pentru că atunci când am ajuns la Țara cititorilor în stele am citit împreună «Micul prinț», ne-am gândit ca în loc de satul din Grădina Zmeilor să facem planete: Planeta Plimbăcioșilor, cea a Molicioșilor, a Jucăucioșilor… Vă invităm să descoperiți cu inima planetele copiilor. Pentru că «limpede nu vezi decât cu inima; ochii nu pot să pătrundă-n miezul lucrurilor.» – Antoine de Saint-Exupery, Micul prinț”
Fotografii: Planetele Micului prinț, „De-a arhitectura mini”, prof. înv. primar Simona Elena Romaș, arh. Mirela Szitar-Sîrbu, clasa I A, Școala Gimnazială Nr. 25 Timișoara
- PLANETA JUCĂUCIOȘILOR – Natalia și Iusti: „Ne-am imaginat planeta ca pe un mare curcubeu, pe care se joacă toți cei care doresc, indiferent de vârstă. Important e să se bucure!”
- PLANETA CITITORILOR ÎN STELE – Alissia și Sara: „Noi ne-am inspirat de pe cerul înstelat. Cititorii noștri în stele citesc povești ca să vină copii mai mici care evoluează. Cu cât citesc mai mult, cu atât mai mult cresc. Banda e un portal între două lumi: lumea poveștilor și lumea noastră.”
- PLANETA MOLICIOȘILOR – Mati și Iacob: „Pe planeta noastră sunt mulți copaci și locuri de stat pentru molicioșii noștri roșii.”
- PLANETA APĂCIOȘILOR – Eric și Mario: „Planeta noastră e inspirată de lumea lui Sponge Bob. Avem personajele principale din Sponge Bob pe care le-am modelat cu mâna noastră și o lume marină colorată. Ne plac aceste desene animate pentru că sunt amuzante și ne arată în alt fel lucruri din lumea reală.”
- PLANETA ÎNVĂȚĂCIOȘILOR – Alessia și Paul: „Planeta e roz pentru că am vrut să fie veselă. Avem aici pe planetă tot ce ne ajută pe noi să învățăm: cărți, ghiozdan. Și am scris o cărticică pentru toți copiii.”
- PLANETA HĂRNICIOȘILOR – David și Denisa: „Muncă, muncă și iar muncă…”
- PLANETA CITITORILOR ÎN STELE – Izabela și Sofia: „Planeta noastră e inspirată din povestea «Micul prinț». Prin portal se trece în poveste și pe planetă îl găsim pe micul prinț, baobabii, oaia, felinarul, înfumuratul, avionul, șarpele boa care înghite un elefant și o carte. Când citești această carte, din ea apar mai multe lucruri pe planetă și stele.”
- PLANETA APĂCIOȘILOR – Marla și Yannis: „La noi pe planetă locuiesc tot felul de animale și plante marine. Noi ne-am dori să vină oamenii să învețe despre animalele marine, să se împrietenească cu ele și să înoate împreună cu ele.”
- PLANETA PLIMBĂCIOȘILOR – Daria și Darco: „Pe planetă avem multe drumuri, mașini, un semafor, oameni, fire care îi leagă, lumini pentru drum. Suntem tot timpul în mișcare.”
- PLANETA PLĂNTĂCIOȘILOR – Natalia și Larisa: „Noi pe planetă avem mute flori, buburuze umblătoare și verdeață. Plantele ne dau aer curat și ne aduc fericire. Soarele strălucitor luminează, ne dă energie și căldură. O avem și pe Semințica pe planeta noastră. Aici se simte fericită.”
Fotografii: Lumile de poveste, Grifonel și Semințica, „De-a arhitectura mini”, prof. înv. primar Andreea Marian, stud. arh. Denisa Görbe, clasa I E1, Liceul Teoretic William Shakespeare Timișoara
Mulțumim elevilor, profesorilor și arhitecților pentru entuziasmul și energia lor. Mulțumim coordonatorului local Brîndușa Havași, voluntarilor arh. Irina Dunca, arh. Georgiana Ghiura, stud. arh. Cristiana Giurșa, stud. arh. Denisa Gorbe și arh. Diana Andra Lucaciu. De asemenea, mulţumim Primăriei Timișoara pentru găzduire.
Dezvoltarea și implementarea programelor educaționale în școli și pregătirea prealabilă a îndrumătorilor este sprijinită financiar de Ordinul Arhitecților din România din „Timbrul Arhitecturii”.