Raport de activitate iunie-septembrie 2020: De-a Arhitectura, program cultural prioritar al OAR

Asociaţia De-a Arhitectura este o organizaţie culturală formată din profesioniști ai mediului construit şi profesori care dezvoltă, implementează şi promovează educaţia de arhitectură şi mediu construit pentru publicul larg, în vederea conştientizării şi a cunoaşterii valorilor arhitecturii, design-ului şi ale urbanismului. Programele educaţionale se desfăşoară cu precădere în şcoli sub forma cursurilor opţionale, dar şi în muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design.

Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) finanţează o parte a programelor Asociaţiei De-a Arhitectura prin taxa „Timbrul Arhitecturii”. Programul cultural De-a arhitectura a fost iniţiat în 2011, iar din anul 2016 OAR a decis ca acest program să devină program cultural prioritar deoarece răspunde celor cinci criterii ale programelor culturale prioritare: amploarea, singularitatea, unicitatea, complexitatea şi calitatea.

Vă povesteam la începutul verii cum au decurs primele șase luni din anul 2020 și cum ne-am reorganizat în noul context. Reţeaua De-a arhitectura din întreaga ţară s-a mobilizat și a lucrat (la distanţă) la conţinuturi noi, readaptate și, astfel, au apărut materiale noi, disponibile pe canalele noastre cu hashtag-ul #DeaArhitecturaAcasa. Creativi, arhitecții îndrumători și cadrele didactice au transformat și redefinit ora De-a arhitectura de la distanță, găsind metode ingenioase de a se conecta și a transforma această perioadă mai dificilă într-una memorabilă, presărată cu activități mai speciale.

Astfel, pentru prima dată în nouă ani de activitate, am încheiat anul școlar cu prima expoziție online. Creațiile copiilor din cursurile De-a arhitectura, care au răspuns invitației de a participa la challenge-urile asociației, au putut fi admirate online de către publicul interesat de educația de arhitectură și mediu construit.

Tot atunci am invitat profesorii și arhitecții să ne trimită feedback-ul lor referitor la modul în care s-au desfășurat orele De-a arhitectura după închiderea școlilor pe 11 martie 2020, dar și cum și-ar dori ca acestea să decurgă în viitor. Răspunsurile lor, extrem de utile, ne-au ajutat în adaptarea conţinutului, a programului de formare a îndrumătorilor, a activităţilor de asistenţă oferite de asociaţiei și a transferului în online.

Și pentru că se încheia anul școlar, ne-am adus aminte cu nostalgie de expoziţia de final de an a claselor din Bucureşti-Sud care au urmat unul dintre programele asociaţiei în anul şcolar 2018-2019. Am lansat în premieră filmul acesteia pentru a păstra momentul în amintirile noastre.

Elevii din clasa a III-a A de la Școala Gimnazială Nr. 25 din Timișoara, sub îndrumarea arh. Mirela Szitar-Sîrbu și prof. înv. primar Simona Elena Romaș, au realizat „un caiet” aparte, având ca temă… copilăria fericită. Astfel, în cadrul programului „De-a arhitectura în oraşul meu”, pornind de la „Caietul nr. 2 – Spațiul și materialitatea”, copiii s-au mobilizat în perioada 8-29 mai 2020 și au adunat și așezat într-un puzzle-caiet cele mai prețioase momente trăite, care să creeze, în final, un tablou în format fizic al copilăriei lor fericite.

„Cum ar fi dacă am colecționa aceste momente prețioase, le-am împacheta și le-am păstra și în formă fizică? Cum ar fi dacă am avea un fel de jurnal al fericirii noastre, o cărticică a fericirii… sau cutie cu fericire… sau orice altceva ne mai trece prin minte? Și ce alt moment ar fi mai potrivit de realizat această colecție decât o primăvară specială, cu toate momentele ei bune și mai puțin bune, dar cu siguranță unice? O primăvară în care simțim mai mult decât oricând nevoia de a ne conecta, de a fi aproape, de a păstra sau a reactiva amintiri prețioase care să ne ajute să trecem peste momentele dificile.” – arh. Mirela Szitar-Sîrbu și prof. înv. primar Simona Elena Romaș

Întreaga poveste spusă de cele două îndrumătoare o regăsiți pe blog, aici.

Și elevii clasei a III-a D de la Școala Gimnazială Nr. 113 din București s-au bucurat de o serbare mai atipică. Sub îndrumarea arh. int. Gabriel-Ionuţ Mândrişcanu, alături de prof. înv. primar Laura Zamfiroiu, cei 29 de copii înscriși în programul „De-a arhitectura în orașul meu” s-au regăsit preț de o oră și au discutat despre școală, despre lecții învățate și despre doruri. Alături de ei au fost și arh. Mina Sava, președinte De-a Arhitectura, împreună cu arh. Miruna Grigorescu, membru fondator De-a Arhitectura. Gabriel ne-a povestit pe blog despre acest moment, dar și despre cum a început această aventură, ce a învățat pe parcurs și de ce este important să lucrezi cu cei mici. Cum s-a simțit această întâlnire ne-au împărtășit Mina și Miruna:

„Cuvântul care descrie acestă experiență este «emoționant», o serbare online la care a participat toată clasa și nu mai voiau să se termine. Noi am fost prezenți la o mică parte a serbării online, doamna învățătoare a vorbit cu fiecare elev în parte, felicitându-l și încurajând-ul pentru progresul făcut pe parcursul anului școlar, iar elevii au povestit de ce le era mai dor de la școală: de ore, pauze, excursii și ora De-a arhitectura. A venit și rândul lui Mihai care le-a mulțumit copiilor pentru ceea ce l-au învățat și, în special, elevului «problemă» al clasei care s-a implicat foarte mult în activități.” – arh. Mina Sava.

„Felicitări, Gabriel! Mulțumesc pentru invitație, ne-ai dat ocazia să ne bucurăm «ca altă dată». Începutul de iunie era vremea expozițiilor în care copiii veneau (la fel de emoționați ca noi) să își prezinte munca de peste an. Din ce am văzut în Zoom și din mesajul tău am înțeles că munca ta, a doamnei și a copiilor s-a soldat cu cel mai bun rezultat: îmbogățirea unei comunități frumoase.” – arh. Miruna Grigorescu.

Mulți din cei înscriși la cursurile noastre, dar nu numai, au continuat să exploreze lumea mediului construit în cadrul provocărilor #DeaArhitecturaAcasa, lansate în aprilie 2020. Special gândite pe grupe diferite de vârstă (6-9 ani, 9-12 ani, 12-18 ani), acestea au fost și sunt gratuite și pot fi realizate fără îndrumarea directă a unui architect, utilizând materiale accesibile.

După ce am vizitat tărâmul turnurilor buclucașe cu capul în nori la început de mai, încurajați de entuziasmul celor mici, ne-am îndreptat cu energie spre provocarea următoare, „Challenge 2 #DeaArhitecturaAcasa: 100+ Streetviews”. În cadrul ei copiii de 7-14 ani au fost invitați să descopere întreaga poveste și istorie a străzii pe care locuiesc și să o ducă, prin desen, cât mai departe în timp. Desfășurată în perioada 8 mai – 5 iunie 2020, provocarea a adunat 97 de lucrări care au fost atent cercetate și analizate. Haioase, pline de imaginație și speranță, străzile copiilor ne-au invitat să privim spre un viitor mai bun, cu orașe mai verzi, mai prietenoase cu locuitorii lor, cu lucruri de păstrat, dar și multe altele de schimbat.

„Strada mea… este cea mai frumoasă! În viitor, pe malul apei se vor ridica locuințe la înălțime, pe piloni, vom avea un loc de joacă și un parc acvatic, iar mașinile vor zbura. Nu va mai fi poluare și boli, iar noi vom fi fericiți!!!” – Vladimir Croitoru

„În 1920 strada mea se afla la marginea orașului Timișoara, iar aici se cultiva porumb. Oamenii cultivau pământul cu ajutorul animalelor. Am păstrat trunchiul copacului de pe strada mea, iar în 2120 din el am făcut o casă. Atunci vom călători cu mașini zburătoare și vom avea clădiri portabile.” – Paul Bălănean

„[…] Pentru viitor aș păstra vegetația dintre cele două benzi și aș pune și mai mulți copaci împotriva gălăgiei și pentru aer curat. […] O parte din străzi le-aș transforma în canale pe care să ne putem plimba cu caiacele. […] Pe terasele blocurilor aș face grădini, iar pe blocuri aș pune plante agățătoare, să fie cât mai mult verde. Orașul viitorului va fi Orașul Verde.” – Orașul Verde al Ilincăi.

Cum a decurs provocarea ne-a povestit arh. Cristina Dumitrescu, aici.

După ce am aflat istoria trecută, prezentă și viitoare a străzilor pe care locuiesc cei mici, în perioada 26 mai – 29 iunie 2020 am invitat copiii de 6-9 ani să se lase inspirați de măiestria cu care păsările din toată lumea își construiesc adăposturi din materialele pe care le găsesc în zona în care trăiesc, să le creeze un cuib din materiale naturale și să le amplaseze într-un loc unde să fie în siguranță.

„Challenge 3 #DeaArhitecturaAcasa: Castele pentru păsărele” a adunat 30 de înscrieri care au fost atent cercetate și admirate. Copiii ne-au impresionat cu aplecarea lor sinceră către lumea necuvântătoarelor și cu grija și atenția cu care le-au construit căsuțele.

„Sistarea activităților în cadrul atelierelor de Club, cât și a orelor de curs în cadrul unităților școlare, a fost una dintre cele mai mari provocări ale perioadei de izolare prin care am trecut. Participarea la programul «De-a arhitectura acasă» a venit pentru noi, arhitecții îndrumători, ca un răspuns la această perioadă de nesiguranță și ca o încercare de menținere în contact a copiilor cu bucuria atelierelor De-a arhitectura. […] Tematica provocării, inspirată din cursul „De-a arhitectura mini”, a fost aleasă în strânsă legătură cu natura la care am tânjit timp de mai mult de o lună de izolare în casă. Am invitat imaginația să își deschidă aripile și astfel am primit o serie de povești și imagini cu adăposturi ingenioase pentru păsări.” – arh. Ioana Aldea.

Întreaga poveste o regăsiți pe blogul De-a arhitectura.

La începutul vacanței de vară, inspirată de povestea scaunului-elefant realizat de Charles și Ray Eames în 1945, designerul Agnes Lukacs, în colaborare cu echipa De-a arhitectura, a creat o provocare specială pentru copiii de 6-9 ani și i-a invitat să își imagineze și să realizeze macheta unui scăunel inventat de ei care să semene cu animalul lor preferat. Mai multe despre „Challenge 4 #DeaArhitecturaAcasa: Scaune animălicioase”, desfășurat în perioada 19 iunie – 17 iulie 2020, ne-a povestit pe larg arh. Mădălina Bold, aici.

„Challenge 5 #DeaArhitecturaAcasa: Plimbare cu obstacole” i-a avut ca protagoniști pe adolescenții de 12-18 ani care au fost invitați să tragă un semnal de alarmă cu privire la problemele din spațiul public. În perioada 10 august – 31 iulie 2020 tinerii au putut să iasă la o plimbare pe roți și să experimenteze astfel localitatea, marcând pe hartă obstacolele întâlnite în cale și descriindu-le pe scurt. Pentru a avea un impact mai mare, ei au fost încurajați să trimită harta și clipul primăriei din localitate pentru a semnala ce au descoperit.

Și, pentru că vacanța s-a teminat și a început un nou an școlar, am gândit o provocare specială prin care să aflăm părerea elevilor cu privire la școala lor ideală. Desfășurată în perioada 11 septembrie – 9 octombrie 2020. „Challenge 6 #DeaArhitecturaAcasa: Reinventează-ți școala!” a invitat tinerii de 12-18 ani să trimită o lucrare cu școala imaginată de ei. Abia așteptăm să vedem propunerile adolescenților!

A IV-a ediție a proiectului „De-a arhitectura în camera mea”, organizată cu susținerea Ordinului Arhitecților din România și Siniat România sub forma unui curs de vară online, dedicat copiilor de 10-14 ani, a avut loc în perioada 15 iunie – 3 iulie 2020. În cadrul cursului, cu ajutorul tutorialului de materiale și a unui ghid practic de informații și inspirații realizat special pentru ei, cei mici au ilustrat pe machete viziunea lor despre camera ideală, fiind inspirați și îndrumați de arhitecții din echipa De-a arhitectura.

„Vara aceasta am acceptat o nouă provocare: aceea de a îndruma online copiii în amenajarea propriei camere! Şi, credeţi-mă, a fost o super-provocare, pentru că a-i explica şi a-i arăta diferite lucruri unui copil este simplu atunci când eşti alături de el, dar când eşti la un ecran distanţă totul devine muuult mai complicat. […] După o perioadă destul de dificilă de izolare, cu multe lucruri noi pe care a trebuit să le învăţăm sau la care a trebuit să ne adaptăm, este de apreciat entuziasmul celor care s-au înscris la încă un curs online. […] Din 32 de înscrişi, doar 21 au finalizat cursul, iar acesta a fost încă un motiv de bucurie pentru ei că s-au aflat printre finalişti.

Cu toate că şi ultima noastră întâlnire a fost gândită să dureze tot trei ore, ea a durat patru, pentru că nu reuşeam să ne despărţim unii de alţii şi încă mai voiam să auzim şi să împărtăşim impresii. Au fost 21 de poveşti frumoase, prezentate cu emoţie în faţa colegilor şi a părinţilor. «De-a arhitectura în camera mea» este nu numai un proiect drag mie, ci şi o sumă de poveşti diferite care mai de care mai frumoase, care pot căpăta felurite forme, culori şi miresme în funcţie de fiecare dintre noi, iar uneori poate chiar să transforme visele în realitate. Copiii sunt veşnic dornici să se exprime şi să îşi facă simţită identitatea, de aceea este atât de uşor să lucrezi cu ei şi să le dezvălui diverse secrete ale legăturii dintre om şi poveste.” – arh. Ioana Cristina Ion.

Elevii clasei a VII-a a Liceului Teologic Romano-Catolic Gerhardinum din Timișoara, înscriși în programul „De-a arhitectura în școala mea”, au continuat activitățile din cadrul proiectului propus de ei, „My school can be cool”, finanțat de ansamblul rezidențial City Of Mara prin Fundația Alber în cadrul concursului anual de Proiecte educaționale strategice.

Sub îndrumarea arh. Dragoș Mircea și cu susținerea coordonatorului local arh. Brîndușa Havași ei au înaintat propunerile de îmbunătățire a școlii lor în fața direcțiunii și au organizat primele două întâlniri fizice de lucru, în vederea definitivării machetei proiectului. Brîndușa ne-a povestit despre o reîntâlnire emoționantă într-o normalitate parțial regăsită sau, poate, doar reimaginată, despre planuri și despre cum prind ele formă prin perseverență și entuziasm și, desigur, despre cele două propuneri, din cele 12, care vor fi implementate inițial. Ne-am bucurat să aflăm că proiectul „My school can be cool” a fost electat la Secțiunea 5. Inițiative/Experimente/Viziuni din cadrul Expoziției-Concurs Beta 2020.

Tot în cadrul programului „De-a arhitectura în școala mea” elevii claselor a VI-a şi a VIII-a de la Şcoala Gimnazială „Teleki Domokos” din Gorneşti, jud. Mureş, s-au reunit la finalul vacanței de vară și au continuat munca la proiectul lor, „Spațiul vesel”. Prin intermediul finanțării oferite de Digital Spirit și ACO România elevii și-au propus, sub îndrumarea dirigintei Veronica Şandor, profesor de limba şi literatura română, şi arh. Bianca Bărbieru, să amenajeze un spațiu multifuncțional în curtea școlii. O poveste despre entuziasm, implicare și despre puterea comunității de a schimba lucrurile în mai bine, spusă de cele două îndrumătoare și de cei mici:

„În timpul acestui proiect am realizat cât de mare este lumea și cât de diferiți suntem unii de alții. Am trecut prin multe, dar am trecut împreună ca o echipă, prin emoții, fericire, tristețe etc. Voi ați făcut totul ce părea atât de greu să fie atât de ușor. Împreună am clădit amintiri de neuitat. Mi-e dor de momentele în care ne bucuram și la cel mai mic strop de reușită, împărțeam și o bomboană la 14. Câte amintiri frumoase avem. Nu îmi vine să cred că a venit acest moment în care spun adio la tot. Sper să ne mai întâlnim cândva și să râdem de toate clipele petrecute împreună, dragilor. Deși sunteți departe de mine, veți fi mereu aproape de inima mea.” – Denisa Lukaci

Pe 1 și 2 septembrie 2020, De-a Arhitectura Brașov a pilotat timp de două zile atelierul „Căsuța călătoare”, în parteneriat cu Magnolia Center Răcădău. Copiii de 7-12 ani au exersat conceptul de specific al locului și modalitățile prin care cadrul natural influențează cadrul construit, învățând despre rolul pe care îl au locuitorii și comunitatea în modelarea mediului construit.

Am continuat seria de scurte interviuri cu preşedinţii filialelor locale OAR, începută în februarie 2019, pentru a lua pulsul în legătură directă cu campania de popularizare a „Timbrului de Arhitectură”. Despre impactul în comunitate a finanţărilor din fondurile „Timbrului de Arhitectură” și despre importanța meseriei de architect, ne-au vorbit în ultimele luni: arh. Ion Andriu, preşedinte al Filialei Teritoriale Nord-Est (Suceava, Botoşani) a Ordinului Arhitecţilor din România, și arh. Emil Stănescu, preşedinte al Filialei Teritoriale Muntenia Vest (Dâmboviţa, Giurgiu, Ilfov) a Ordinului Arhitecţilor din România.

De asemenea, în lunile iunie, august și septembrie am continuat seria interviurilor „Iată cine suntem! Arhitecţii De-a Arhitectura povestesc” (începută în septembrie 2016) cu arh. Alexandru Boariu, arh. Ciprian Șimon și arh. Alexandru Todirică, ajungând la treizeci în prezent. Prin intermedul acestei serii ne-am propus să vă familiarizăm cu activitățile membrilor Rețelei De-a Arhitectura, atât din domeniile în care profesează, cât şi cu alte iniţiative din care fac parte şi care schimbă faţa lumii dincolo de cadrul pe care noi l-am oferit.

De Ziua Internaţională a Fotografiei, 19 august, De-a Arhitectura a lansat invitația către întreaga comunitate (adolescenți, părinți sau bunici, arhitecți sau studenți arhitecți, profesori sau doar cetățeni investiți în viața urbei) să ne trimită cea mai expresivă şi reprezentativă fotografie pentru De-a Arhitectura și educația de arhitectură și mediu construit care să arate bucuria şi curiozitatea copiilor în interacţiune cu spaţiul construit, în oraş sau în casă – de ce nu, inspiraţi de cursurile, atelierele, provocările #DeaArhitecturaAcasa. Juriul deliberează în acest moment și va alege câștigătorul unui voucher în valoare de 500 lei pentru cumpărarea de produse foto. Premiul este oferit de Asociaţia De-a Arhitectura din bugetul de 2% al anului fiscal 2019

Am continuat cu intervențiile la Radio România Cultural, începute în februarie 2020, despre care v-am povestit pe larg aici. Pe 1 iunie 2020, în cadrul emisiunii „Știința 360” a Corinei Negrea, arh. Mina Sava, președinte De-a Arhitectura, a vorbit despre prima expoziție online De-a arhitectura și despre provocările din perioada izolării. Și pe 4 iunie 2020, arh. drd. Brîndușa Havași, coordonator local Vest, a povestit despre programul „De-a arhitectura în școala mea” și despre proiectul „My school can be cool” la IClasă – Clasa de părinți cu Mirela Stana.

În perioada 15 iulie – 5 august 2020 a avut loc pregătirea la distanţă a profesorilor şi arhitecţilor voluntari pentru cursurile „De-a arhitectura mini” și „De-a arhitectura în oraşul meu” în anul şcolar 2020-2021, cu îndrumare oferită de Asociaţia De-a Arhitectura. Programul se adresează cadrelor didactice şi arhitecţilor voluntari înscrişi pentru anul şcolar viitor şi este conceput pentru 30, respectiv 40 de ore de studiu, participanţii având libertatea de a parcurge pregătirea în ritmul propriu, de acasă sau de oriunde au o conexiune internet.

Programele de formare pentru îndrumătorii cursurilor De-a arhitectura pentru clasele înscrise în anul școlar 2020-2021 s-au derulat în primul rând prin intermediul platformelor de e-learning dedicate fiecăruia dintre cele două cursuri, platfome care au fost actualizate la o nouă versiune. Întâlnirile față-în-față s-au transformat și condensat în întâlniri pe Zoom: pentru „De-a arhitectura în orașul meu” s-au desfășurat două ateliere online, de câte jumătate de zi, pe 11 și pe 19 septembrie 2020.

Formarea derulată de specialiştii Asociaţiei De-a Arhitectura au loc cu sprijin financiar din Fondul „Timbrul Arhitecturii” oferit de Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) care sprijină activitatea educativă şi pe parcursul anului şcolar, De-a Arhitectura fiind proiect cultural prioritar al OAR din 2016.

În cadrul proiectului „De-a pedagogia”, curs pentru dezvoltarea abilităților pedagogice pentru arhitecții din echipa De-a arhitectura, inițiat în 2020, dezvoltăm și o „Colecție de metode și jocuri”. Sub forma cărților de joc, colecția noastră conține o selecție de jocuri și activități practice, detaliate, grupate pe vârstele copiilor, care să îi ajute pe arhitecții îndrumători să se apropie de cei mici, să destindă atmosfera, să le capteze atenția și să își adapteze metodele de lucru în funcție de dinamica grupului.

*

Suntem siguri că ați așteptat cu nerăbdare și cu mari emoții începerea noului an școlar. Știm că v-ați pregătit îndelung pentru acest moment și, indiferent de decizia pe care ați luat-o referitoare la desfășurarea cursurilor, în variantă fizică sau online, știm că nu a fost ușor și vă reamintim că vă susținem și o să fim alături de voi și în acest an. Ne dorim să fie „de-a arhitectura” în faţa copiilor anul acesta. Aşa cum suntem convinşi că şi dumneavoastră vă doriţi. Şi, într-un fel sau altul, vom avea şi în acest an şcolar rezultate.

În concordanţă cu promisiunile pe care le-am făcut încă de la înscrierile claselor şi voluntarilor în programele asociației, noi ne-am pregătit cât am putut de bine pentru noul an şcolar: voluntarii au fost distribuiţi claselor, echipele de îndrumători au trecut prin programele de formare, coordonatorii locali sunt acolo ca să sprijine tot acest proces de început de an și lucrăm de zor la noi resurse adaptate mediului digital.

Vă urăm mult spor și ne bucurăm să parcurgem împreună acest drum și în acest an școlar!

*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.

Text raport: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii din arhiva Asociației De-a Arhitectura