PROFESIONIŞTII: Florin Rădulescu, restaurator, curator/funcționar, șef de serviciu

19/07/22 | Parteneri, Rețea

O serie coordonată de: arh. Monica Popescu
Fotografie: Florin Rădulescu
Timp de citire: 4 minute


În 2022 continuăm seria PROFESIONIŞTII lansată în 2014. Conform actelor Florin Rădulescu este funcționar într-o primărie din Bărăgan. Ani la rând a colecționat vechituri și a reușit, cu ajutorul unor Oameni, să deschidă un muzeu aflat în subordinea primăriei. Experiență avea deja de la fostul loc de muncă, tot un muzeu, județean de această dată. Acolo se ocupase cu restaurarea obiectelor din ceramică, expoziții, experimente, evenimente. Vreo 10 ani a străbătut județul (din Sud) în numele unui minister care se ocupă cu monumentele din România. A urmărit restaurarea unor clădiri (ruine readuse la viață) și mai are câteva în plan, astfel încât acestea să se întoarcă, în viitorul apropiat, în folosul comunității.

Face fotografii și le expune pe unde poate și când poate. Pe unii reușește să-i deranjeze cu ideile lui, însă are în jur și foarte mulți oameni care apreciază munca lui, fotografiile, expozițiile sau evenimentele pe care le organizează.

„Omul sfințește locul” se potrivește perfect la Muzeul din Sud. Acești pereți, vechi de sute de ani, care au găzduit cândva o primărie și o bibliotecă, aud din nou copiii râzând, colinde, concerte folk, lansări de carte și zumzetul vizitatorilor. Prin felul lui de a fi, Florin a reușit să aducă o atmosferă caldă, destinsă, primitoare. Oricine vizitează Muzeul sau este interesat să afle detalii legate de istoria locurilor, este bine primit cu o cană aburindă de ceai sau cafea. Pleci încărcat cu o energie pozitivă și bucuros că ai descoperit încă un Om. Are tineri inteligenți aproape și este convins că o parte dintre ei se vor întoarce acasă, în Bărăgan, după studii. Și mai este convins de un lucru, orașul va renaște cu acești tineri.

Anul acesta Florin a fost mentor în proiectul „Urban Up Fellowship – Let’s help Urban Up Grow Up”. Florin a fost de acord să ne răspundă la întrebările din seria Profesioniştii, lucru pentru care îi mulţumim! Citiţi şi fiţi inspiraţi!

„De-a omul cu multe pălării”:

Foto: Florin Rădulescu

Descrierea interlocutorului (nume, prenume, meserie, vârstă, o realizare cu care se mândreşte)

Florin Rădulescu, de meserie restaurator ceramică și curator, cu ocupația din declarația de incompatibilitate – funcționar/șef de serviciu, 52, Muzeul Municipal și Centrul Cultural Poșta Veche.

Când erai copil care era jocul, activitatea preferată?

Când eram eu copil nu era doar un joc, tot ce se petrecea afară se numea „joacă” și această „joacă” în cartier era activitatea preferată de toți cei din jur. Fotbal, baschet, bicicletă, capra mută, osul, târșia, urma scapă turma, de-a ascunsa erau jucate atât în timpul școlii cât mai ales în vacanță.

A anticipat această joacă cariera de mai târziu sau o realizare importantă din viaţa ta de adult?

Cred că are legătură cu plăcerea de a socializa și de a împărtăși cu ceilalți starea de bine.

Care dintre sfaturile date de părinţii tăi te-a ajutat ulterior în carieră? Cum îi sfătuieşti şi tu pe cei mici?

Să faci treabă bună!” cred că este unul dintre sfaturile care mi-a pătruns în minte și a rămas acolo. Eu am adăugat „ceea ce faci, să faci cu plăcere!

Care sunt abilităţile de care ai nevoie pentru a fi un bun restaurator, curator/funcționar, șef de serviciu? Şi care dintre acestea ţi-au fost remarcate şi cultivate din copilărie?

Răbdarea, imaginația, sensibilitatea, aptitudinile artistice, vederea în spațiu, cultura generală peste medie/un loc de muncă, muncă asiduă, oportunități, calități de lider. Primele menționate au fost remarcate (Răbdarea, imaginația, sensibilitatea, aptitudinile artistice, vederea în spațiu, cultura generală).

Cum îi sfătuieşti pe părinţii de acum să îşi educe copilul, pentru a ajunge un bun profesionist?

În primul rând i-aș ruga pe părinți să facă în așa fel încât să obțină părerea unui specialist în ceea ce privește aptitudinile și înclinațiile copilului lor și să țină cont de acestea. În al doilea rând să îi învețe pe copii să fie corecți cu ei înșiși. În al treilea rând să îi susțină.

Cum ar putea un şcolar să fie restaurator, curator/funcționar, șef de serviciu de la această vârstă? Şi la ce consideri că ar putea aplica asta în viaţa sa de zi cu zi?

Folosindu-și răbdarea, imaginația și vederea în spațiu ar putea restaura cana de lapte pe care tocmai și-a spart-o. Aranjându-și șosetele cu imaginație poate fi un mini-curator al propriei galerii de șosete. Funcționar este mai greu, dar poate fi echivalentul unui șef de serviciu dacă are calități de lider și își strânge prietenii să pună ceva la cale.

Ce ar trebui schimbat în sistemul de învăţământ pentru a ajuta în această direcţie?

După cum sună și întrebarea, sistemul de învățământ trebuie schimbat. Trebuie adaptat cerințelor zilelor noastre folosind toate metodele prin care aptitudinile și înclinațiile copiilor să fie pe primul loc.

De ce s-ar face copiii de azi, restauratorul, curatorul/funcționarul, șeful de serviciu de mâine? Ce satisfacţii aduce această meserie?

Nu toți, dar dacă ar afla cât mai mulți despre ele, din cei care rămân ar fi foarte bine să se facă. Satisfacția lucrului bine făcut, a unui loc de muncă frumos și a unui timp dedicat muncii pe care nu îl mai simți că este considerată muncă.