„My School Can be Cool”: Lunga călătorie către scenă la Şcoala Gimnazială Nr. 113 din București

Text: prof. diriginte Florentina Ruiu
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: arh. Mihai Munteanu, prof. diriginte Florentina Ruiu, arh. Daniela Teodorescu​
Timp de citire: 9 minute


Anul acesta, după multe amânări pe fondul pandemiei de Coronavirus, avem bucuria să vă aducem vești de la finalizarea proiectului echipei Şcolii Gimnaziale Nr. 113 din București din programul „My School Can be Cool” (fost „De-a arhitectura în şcoala mea”).

Formată la momentul înscrierii în program, în anul școlar 2019-2020, din elevii clasei a VI-a B, sub îndrumarea arhitecţilor Daniela Teodorescu, Mihai Munteanu şi a ​prof. diriginte Florentina Ruiu, echipa a participat în 2020 la sesiunea de finanţare a proiectelor din program și a câștigat o finanțare de 11.500 lei, finanțare posibilă mulțumită Fundaţiei Comunitare Bucureşti prin Swimathon Bucureşti 2019 – eveniment de înot şi strângere de fonduri pentru proiecte ale comunităţii – și Cemacon, prin donaţia făcută pentru echipa ARHimede la Swimathon Bucureşti 2019.

Din păcate, între lansarea sesiunii de finanțare și finalul de an școlar a fost anunțată starea de urgență, astfel că multe clase din program au suspendat activitatea urmând ca aceasta să fie reluată în anul școlar următor, 2020-2021. Acesta a fost și cazul clasei a VI-a B de la Şcoala Gimnazială Nr. 113.

Un an mai târziu, (acum devenită) clasa a VII-a B și-a reluat participarea în program și a continuat procesul educativ de unde rămăsese, iar în vara lui 2022 a încheiat implementarea soluției propuse. 

Florentina Ruiu, profesor diriginte al clasei, ne povestește mai departe care a fost parcursul elevilor, ghidați de echipa formată din profesor și arhitecți.

Începutul – o joacă de copii

Clasa a VI-a B a început proiectul în toamna anului 2019, cu mare entuziasm, nebănuind ce provocări îi așteaptă. Au făcut cunoștință cu arhitecții și s-au jucat, imaginându-și școala ideală. Primul pas în acest proiect a fost să ne imaginăm împreună școala de vis. Pentru unii, școala de vis este cât mai departe de școala noastră, pentru alții ea se află într-un loc secret, pentru mulți ea e culoare, pentru alții e relaxare, mâncare, fotbal și calculatoare.

Ar fi o școală sub apă în care copiii ar ajunge la școală prin niște tuneluri sub apă prin care circulă un fel de metrou și copiii pot privi frumusețea subacvatică”, spune unul dintre elevi.

Am discutat ideile noastre despre școala de vis împreună cu arhitecții, pentru a ne cunoaște mai bine și pentru a ne împărtăși dorințele legate de școala ideală.

Ce s-ar potrivi școlii noastre?

Pasul următor a fost căutarea unor idei pe care le-am împrumuta pentru a avea o școală de vis. Arhitecții le-au prezentat câteva școli cu aspect diferit în funcție de locul în care sunt construite și i-au îndrumat pe elevi să caute pe internet câteva idei care ar fi potrivite pentru școala în care își desfășoară activitatea. Copiii au lucrat în echipe și au prezentat tipuri de amenajare pe care le-ar alege pentru că au un aspect plăcut sau pentru că ar fi necesare pentru elevi și profesori. Ideile au fost discutate cu ceilalți colegi și cu arhitecții. Printre acestea au fost:

  • modernizarea laboratorului de TIC;
  • dulapuri moderne pe holurile școlii;
  • pereți colorați;
  • scări colorate;
  • gard colorat;
  • bănci în curtea școlii;
  • sală de festivități;
  • spații verzi cu băncuțe;
  • aranjamente din plante.

Care sunt spațiile care ar putea fi îmbunătățite la noi în școală?

După ce au fost discutate ideile de amenajare văzute în alte școli și nevoile cărora ar răspunde acestea, am explorat împreună, elevi și îndrumători, clădirea și curtea școlii și am încercat să găsim câteva idei pe care le-am putea aplica pentru amenajarea unor spații. Au avut loc discuții concrete despre ce îmbunătățiri ar putea fi aduse în funcție de spațiul disponibil și de locul în care acestea ar fi mai potrivite.

Consultarea colegilor și a profesorilor

Mai departe, în procesul de consultare cu comunitatea școlii, elevii au format echipe și au intervievat colegi, profesori, chiar și foști elevi ai școlii pentru a afla ce îmbunătățire ar fi cu adevărat necesară.

În urma analizei am observat că ne place școala noastră, dar ne-ar plăcea să aducem câteva schimbări. Am ales ideile finale luând în calcul rezultatele analizei nevoilor și criteriile importante în obținerea finanțării. Am constatat că:

  • cel mai des a fost menționată nevoia unor spații de recreere și socializare;
  • majoritatea elevilor și-ar dori un spațiu de întâlnire cu elevii de la alte clase;
  • cele mai multe persoane și-ar dori să existe culori vii în spațiul școlii;
  • se dorește un loc unde elevii să mănânce;
  • în orice școală se desfășoară serbări și evenimente festive, ar fi binevenit un spațiu destinat acestora;
  • fotbalul și alte jocuri sportive sunt apreciate și ar fi utile câteva bănci pe care să se așeze spectatorii.

(După ce am trecut printr-o pandemie, este lesne de înțeles cum ne raportăm la aceste nevoi după martie 2020!)

Târgul de Crăciun

Deoarece clasele care găseau surse suplimentare de sprijin financiar obțineau un punctaj mai bun, s-au discutat câteva modalități de a strânge bani. Prima acțiune întreprinsă în acest sens a fost Târgul de Crăciun organizat la nivelul clasei. Elevii au pregătit cadouri pentru părinți, au confecționat obiecte și decorațiuni specifice acestei sărbători și le-au prezentat părinților proiectul lor. S-a strâns suma de 300 lei.

Pandemia 🙁

Desigur, în timpul pandemiei lucrurile au mers greu. Socializarea identificată ca nevoie foarte importantă în rândul colegilor noștri când realizam analiza, părea că nu se va mai putea întâmpla vreodată, festivitățile pentru care construiam scena, cu atât mai puțin! Am continuat, însă, cu optimism.

Am trecut la următoarea etapă. Arhitecții folosesc mereu hărți cadastrale și machete, așa că am învățat și noi să interpretăm harta cadastrală a zonei școlii noastre, am aflat ce reprezintă cifrele și simbolurile de pe o astfel de hartă și a urmat construirea machetei.

Toamna ne-am întâlnit cu Mihai online, ne-a trimis cotele, am lucrat acasă și am reușit să construim machetele reprezentând ideile noastre. La finalul vizualizării machetelor, s-a conturat un model pe care l-am păstrat ca fiind obiectivul nostru. Am realizat macheta finală pentru a avea o imagine mai clară asupra spațiului pe care am dori să îl îmbunătățim. Analizând macheta, ne-am gândit să propunem pentru construirea scenei(proiectul nostru) zona de lângă intrarea principală a elevilor. Avantajele acestei alegeri erau: apropierea față de o sursă de curent (pentru microfon, stație de amplificare), spațiu generos, acces simplu pentru părinți.

Am prezentat ideea direcțiunii și Consiliului Elevilor și am obținut aprobarea pentru implementarea proiectului în caz că vom câștiga concursul.

Scena

Propunerea noastră de îmbunătăţire a spaţiului şcolii a devenit o scenă modulară mobilă colorată pentru că va oferi un cadru festiv deschiderii și încheierii anului școlar, precum și serbărilor școlare. De asemenea, ea va putea fi loc de întâlnire al elevilor școlii înainte şi după orele de curs. Bucățile mobile vor putea fi transportate în alte părți din curtea școlii sau din școală și vor deveni spații multiple de socializare. Părțile mobile pot fi folosite de susținătorii jucătorilor pentru a se așeza lângă cele două terenuri de sport. Elevii pot folosi acest spațiu pentru a mânca în pauze, iar scena poate fi decorată cu multe culori.

În conturarea propuneii noastre am ținut cont de cerințele pentru jurizarea în cadrul sesiunii de finanțare:

  • poate fi construită din materiale puțin costisitoare, eventual reciclate (europaleți);
  • poate fi asamblată chiar de noi;
  • poate deveni un exemplu pentru alte școli (în toate școlile sunt evenimente festive);
  • se adresează unui număr foarte mare de elevi (toți elevii școlii).

În martie 2021 am primit cu mare bucurie vestea finanțării proiectului nostru.

Implementarea proiectului

Pe 21 aprilie 2021 a început efectiv lucrul la montarea scenei, etapă coordonată și desfășurată sub îndrumarea arhitecților. Elevii au fost implicaţi în alegerea materialelor, în procurarea acestora, în luarea deciziilor cu privire la design, costuri, planificarea activităţilor. Copiii au participat la întâlnirile față în față, deși orele se desfășurau online. Ei au participat pe rând la sesiunile de lucru, pentru a păstra condiţiile de siguranţă impuse de contextul pandemic.

Părinții s-au mobilizat imediat, ne-au ajutat cu procurarea paleților și cu transportul acestora. Le suntem recunoscători părinților și direcțiunii școlii pentru că ne-au dat acordul de a lucra în perioade în care cu greu ne puteam întâlni!

Copiii au încercat diferite modalități de a aranja paleții și au ales varianta cea mai practică. Bucuroşi să vadă rezultatul muncii lor şi cu gândul la vremuri în care pot socializa cu alţi colegi în timpul pauzelor în curtea şcolii, copiii speră să vă placă ideea lor şi să vă bucuraţi alături de ei pentru această realizare!

Finalul de an școlar 2020-2021

Sfârșitul anului școlar 2020-2021 a fost unul fără festivități, dar scena noastră a fost gata și ne-am bucurat mult când elevii de la multe clase, gimnaziu și primar, au ales să facă fotografiile de final de an școlar pe scena din curtea școlii. Am fost foarte mândri! Cadrele didactice au felicitat colectivul clasei a VII-a B pentru implementarea acestui proiect, iar părinții elevilor implicați au fost încântați de realizarea copiilor.

Încă un an cu scena: natură în curtea școlii

Vacanța de vară este lungă, iar vopseaua de pe paleții noștri a trebuit împrospătată pentru începutul de an școlar 2021-2022. Pentru ca scena să fie mai arătoasă, am avut grijă și de peretele din spatele acesteia. Ne-au ajutat și alți elevi ai școlii care nu erau plecați în vacanță și care s-au bucurat să ajute proiectul nostru, în special copiii din Consiliul Elevilor.

Pentru finalul anului școlar am hotărât adăugarea unor elemente naturale. Astfel, am achiziționat jardiniere, unelte și pământ pentru flori. Jardinierele au fost pregătite de elevii clasei a VII-a B, iar elevii de la clasele primare au plantat crăițe pentru a adăuga și mai multă culoare în curtea școlii.

La final, în iulie 2022, am luat pulsul comunității implicate în proiect, copii și părinți. Elevii ne-au transmis:

Mi-a plăcut rezultatul final și mă bucur că am participat la această activitate.

Mi s-a părut foarte interesant totul.” – Dănuț

Arhitecții au fost foarte calmi și ne-au învățat cum putem proiecta diferite lucruri, în cazul nostru o scenă. A fost o experiență interesantă.

Mi-a plăcut că a fost o activitate care ne-a putut separa câtuși de puțin de școală și, în acelasi timp, am învățat ceva. O experiență de neuitat!” – Cristian Ionuț Radu

A fost o experiență foarte frumoasă, un proiect pe urma căruia mi-am putut dezvolta spiritul de echipă și creativitatea.” – Evelina

Foarte interesantă, am fost foarte încântați să construim ceva conceput de noi împreună.

Am participat la plantarea florilor din grădina din fața școlii. Am ajutat copiii mici la activitate. Mi-a plăcut foarte mult rezultatul!” – Timeea

Pe parcursul derulării programului am învățat anumite skill-uri care ne pot fi folositoare în viață, cum ar fi: vederea lucrurilor dintr-o altă perspectivă și cum să lucrăm eficient în echipe. De asemenea, am învățat că putem face lucruri mari aproape din nimic, în cazul nostru, construirea unei scene din paleți.

La rândul lor părinții ne-au împărtășit gândurile vis-a-vis de acest program educațional – feedback extrem de util asociației ca să poată îmbunătăți activitățile pe viitor, noi toți fiind într-un proces continuu de învățare alături de elevi:

Programul a fost binevenit pentru copii, i-a implicat într-o activitate interesantă și captivantă.” – Valentina Neagu

A fost un program în care și-au arătat creativitatea, au învățat multe lucruri, cu siguranță din teorie nu își dădeau seama cât efort se depune pentru a construi ceva. Au socializat, au schimbat păreri, s-au distrat și au reușit să se bucure de realizare.” – Angelica Petrescu

O experiență foarte bună, copiii au fost implicați și totodată captivați. Vă mulțumim pentru inițiativă!” – Cristian Iubitu

Program foarte interesant. Ajută copiii să lucreze în echipă și să descopere misterele arhitecturii. Unii sunt deja foarte atrași de acest domeniu.” – Violeta Brailescu

O experiență foarte bună, utilă și educativă pentru copii. A stimulat creativitatea, lucrul în echipă, competiția și a deschis noi orizonturi către activități practice extrașcolare.” – Octavian Nanu

Foarte bună pentru copii, mai ales că s-a desfășurat și în timpul pandemiei, chiar dacă a fost mai greu.

Experiența programului a fost una interesantă, educativă.

O experiență plăcută și utilă pentru dezvoltarea copiilor prin însușirea unor cunoștințe noi, lucru în echipe și individual și desfășurarea în aer liber. Lipsa logistică și timpul scurt acordat acestor acțiuni le consider un minus.

A fost o provocare frumoasă pentru copii.” – Mihaela Tortolea

Băiatul meu a fost foarte încântat de acest proiect.

A fost o experiență foarte plăcută. Ne-a plăcut implicarea tuturor cu câte puțin.

Acest proiect a dus la dezvoltarea spiritului de echipă a elevilor din clasa a VIII-a B sub îndrumarea doamnei diriginte Florentina Ruiu și a echipei de implementare a proiectului. Pe parcursul derulării proiectului, elevii au devenit mai conștienți de beneficiul construirii unei scene în curtea școlii, ei au primit o stare de bine, și-au dezvoltat creativitatea, spiritul de inițiativă și îndemânarea. Toti elevii s-au implicat în realizarea efectivă a scenei din curtea școlii. În cadrul serbării de Crăciun, copiii au realizat obiecte specifice sărbătorilor de iarnă și le-au oferit părinților în vederea obținerii de fonduri (sponsorizări), necesare dezvoltarii proiectului. La cât mai multe proiecte de acest gen!” –  Nicoleta Dogaru

Educativ, inspirațional, motivațional.” – Roxana L.

Mulțumim mult Asociației De-a Arhitectura pentru această oportunitate și pentru tot sprijinul acordat în cadrul acestui program!

Mulțumim și noi, Cemacon, pentru sponsorizarea oferită prin Swimathon București 2019, mulțumim, Digital Spirit și Kroner Construct. Mulțumim, de asemenea, Ordinului Arhitecților din România care susține proiectul din „Timbrul de arhitectură”, arhitecţilor Daniela Teodorescu, Mihai Munteanu şi ​prof. diriginte Florentina Ruiu, direcțiunii Şcolii Gimnaziale Nr. 113 din București, elevilor absolvenți ai clasei a VIII-a B, precum și tuturor celor care le-au fost aproape în ultimii ani.