De-a arhitectura în camera mea – Brașov 2022

Text: arh. Cristina Vechiu
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: Andeea Radics, Zoltan Radics
Timp de citire: 5 minute


Ajuns la ediția a VI-a, proiectul „De-a arhitectura în camera mea” adresat copiilor cu vârsta cuprinsă între 9 și 12 ani a avut loc în acest an în perioada 21-23 iunie în Turnul Poarta Ecaterinei din Brașov.

Creat ca un atelier-concurs în 2017, proiectul își propune să le ofere copiilor un Ghid practic de informaţii şi inspiraţii care să îi ajute să îşi reamenajeze camera într-un moment plin de schimbări, al trecerii de la copilărie la adolescență. Așa cum hainele nu ni se mai potrivesc de la un an la altul atunci când creștem, nici locul nostru din casă nu ne mai este propice dezvoltării, nu ne mai reprezintă. Prin seria de ateliere propusă de De-a Arhitectura, copiii trec printr-un proces de transformare, nu doar al camerei lor, ci și a felului în care se uită la lumea și spațiul înconjurător. Ghidați de arhitecți, copiii învață să vadă mai limpede ce este important pentru ei, ce îi reprezintă și cum să reflecte toate acestea în camera lor.

Cristina Vechiu, unul dintre arhitecții îndrumători ai proiectului la Brașov, ne-a transmis povestea celor trei zile ale seriei de ateliere susținută de Cotroceni Park S.A. și Filiala Teritorială Brașov-Covasna-Harghita a Ordinului Arhitecților din România.

Prima zi a atelierului „De-a arhitectura în camera mea” s-a încheiat cu zâmbete, copiii participanți având ocazia să-și exploreze latura creativă și imaginația într-un mod practic. Asistați de arhitecții îndrumători ai echipei De-a Arhitectura Brașov, arh. Ioana Aldea, arh. Alina Rudei, arh. Cristina Țurcanu, arh. Deea Ursachi și arh. Cristina Vechiu (eu), cei mici au învățat să realizeze releveul camerei, să descompună un spațiu în elemente, să reducă la scară și, apoi, să recompună spațiul, astfel încât să obțină o machetă a camerei lor.

Copiii au fost fascinați să observe cum li se schimbă percepția asupra spațiului atunci când îl privesc din exterior, la o scară redusă, spre deosebire de momentele în care se află în interiorul lui. Macheta le-a fost suport în zilele următoare pentru implementarea unui concept de amenajare a propriei lor camere, pe care l-au transformat din idee în proiect cu sprijinul arhitecților.

În prima zi de atelier copiii au aflat și despre principii generale de amenajare, despre reguli de bază în ceea ce privește lumina și culorile, despre reguli de compoziție și ergonomie, despre materiale și caracteristicile lor, precum și modul în care se lucrează cu ele. Au avut la dispoziției tipare pentru piese de mobilier pe care le-au transformat singuri din desene plane în obiecte tridimensionale, precum și materiale diverse care să le stimuleze creativitatea și care să-i ajute să-și implementeze ideile cât mai aproape de realitate.

Ziua s-a încheiat cu entuziasm și nerăbdare în așteptarea atelierului cu numărul doi când machetele au prins viață prin culoare și textură.

A doua zi de atelier a venit cu implicare și provocări. Copiii au aflat că gravitația nu este mereu prietenoasă și nu toate materialele rezistă forței acesteia. Ce mod mai bun de a înțelege legile fizicii decât observându-le efectele în practică? Copiii au înțeles astfel importanța cunoașterii materialelor și a proprietăților acestora, precum și necesitatea unei bune comunicări și colaborări interdisciplinare. Nu putem crea lucruri care să ne satisfacă nevoia de frumos fără să acordăm atenție siguranței și stabilității.

Micii pasionați de arhitectură au întâmpinat dificultăți și în gestionarea timpului. Au descoperit că, fără o bună organizare și planificare, unele idei, oricât de frumoase ar fi, nu ajung să prindă contur sau se materializează doar pe jumătate, lucru care i-a făcut să se confrunte cu frustrare sau chiar panică. Însă, în ciuda obstacolelor apărute, au învățat că există soluții chiar și pentru problemele care par imposibil de rezolvat, au descoperit ce rezultate extraordinare obțin dacă își folosesc perseverența, abilitatea de a improviza sau noncoformismul ca să continue un proiect a cărui execuție nu merge mereu conform planificării. Motivația lor a crescut proporțional cu stadiul proiectului și ne-am bucurat să le vedem satisfacția când și-au văzut ideile puse în practică.

Suntem recunoscătoare că am putut fi parte din experiența lor din care, cu siguranță, au plecat cu multe lecții învățate.

Am ajuns cu bucurie și la finalul atelierului, în cea de-a treia zi. Energia pozitivă și emoțiile constructive au guvernat evenimentul. S-a putut observa o creștere graduală a entuziasmului și a interesului față de produsul final și de calitatea acestuia. Odată ce machetele au prins contur, copiilor le-a fost mai ușor să se atașeze de produsul muncii lor și să canalizeze și mai multă energie în a-l finaliza.

Această zi a fost despre detalii. Având la dispoziție o multitudine de creioane colorate, carioci, materiale de bricolaj și textile, copiii au putut să-și cizeleze machetele astfel încât conceptul lor să fie materializat cât mai fidel. Mici obiecte de mobilier, corpuri de iluminat sau obiecte decorative au apărut rând pe rând în spațiile ambientale miniaturale, dezvăluind privirii părți din personalitatea unică a autorilor. Trecuți prin toată gama de emoții, participanții au reușit să-și atingă obiectivul și să prezinte în fața juriului format din cei trei arhitecți invitați, arh. Mihai Grapă, arh. Mara Pachide-Țaric și arh. Maria Pop, machetele construite la scara 1:10 a camerelor în care ei locuiesc.

Prezentarea în sine a fost și ea un moment important și plin de sens în obiectivul acestui atelier. În fața juriului, a arhitecților îndumători și a părinților veniți să-și susțină copiii, aceștia au reușit să depășească tracul și să explice alegerea temei de amenajare, să motiveze utilizarea anumitor materiale și să-și argumenteze conceptul. Exersarea acestor abilități își va pune amprenta asupra dezvoltării lor ulterioare și posibil ca pe unii dintre ei să-i ghideze către o carieră în domeniu.

Deea Ursachi Mihălțan, arhitect îndrumător și coordonator local De-a Arhitectura Brașov, ne-a transmis despre festivitatea de premiere și cei trei câștigători ai seriei de ateliere:

În cadrul momentului de premiere copiii s-au arătat emoționați, dar, în același timp, multumiți de rezultatul muncii lor și de cele trei zile petrecute alături de echipa De-a Arhitectura din Brașov în spațiul deosebit al Turnului Poarta Ecaterinei, pus la dispoziție de Filiala Brașov-Covasna-Harghita a Ordinului Arhitecților din România.

Deși a fost dificil de ales câștigătorii, juriul a deliberat pe baza unei grile de punctaj și a decis acordarea următoarelor premii:

  • Locul 1, în valoare de 3000 lei: Mateia Ghițescu, 11 ani
  • Locul 2, în valoare de 750 lei: Mara Noaghiu, 9 ani
  • Locul 3, în valoare de 750 lei: Alessia Nechifor, 11 ani

Toți participanții au primit diplome de participare, o mică amintire din partea asociației și multe aplauze.

Le mulțumim tuturor participanților pentru experiența bogată care ne-a arătat ce multe lucruri putem afla unii despre ceilalți și despre noi înșine prin experimentarea arhitecturii! Mulțumim, Cotroceni Park S.A. și Filiala Teritorială Brașov-Covasna-Harghita a Ordinului Arhitecților din România, pentru susținere și echipei De-a Arhitectura Brașov pentru o ediție distractivă și educativă a proiectului „De-a arhitectura în camera mea” în orașul de sub Tâmpa.

Vă invităm să rămâneți aproape și să urmăriți filmele de prezentare a machetelor realizate de copii cu ajutorul arhitecților în cadrul acestei serii de ateliere!