Colegiul „Petru Maior” din Reghin: când o echipă creează o școală „cool”

Text: arh. int. Bianca Bărbieru
Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografii: arh. int. Bianca Bărbieru, prof. Veronica Șandor
Timp de citire: 8 minute


A venit vremea să ne reamintim de bucuria și experiențele de învățare din cadrul programului „My School Can Be Cool” care a debutat în acest an școlar în 8 școli și licee din țară, beneficiind în premieră de un ghid online, o resursă valoroasă, la îndemâna îndrumătorilor, care îi ajută să navigheze cu mai mare ușurință prin etapele programului.

Raiffeisen Bank este finanțatorul principal al programului în anul școlar 2021-2022. În urma concursului de proiecte Raiffeisen Comunități 2021, „My School Can Be Cool” a câștigat un grant în valoare de 50 000 lei.

Alături de Raiffeisen Bank, Ordinul Arhitecților din România (OAR) sprijină programul „My School Can Be Cool” din „Timbrul de Arhitectură”, De-a Arhitectura fiind, din 2016, program cultural prioritar al OAR.

Prima vizită o facem la elevii clasei a VI-a A de la Colegiul „Petru Maior” din Reghin, jud. Mureș, care au început acest demers în toamna trecută îndrumați de arh. int. Bianca Bărbieru și prof. de limba română Veronica Șandor. Niște copii tare curioși, săritori, dornici să experimenteze lucruri noi și care și-au manifestat din plin entuziasmul când au aflat de incursiunea în lumea mediului construit pe care urmau să o întreprindă.

Iată cum își începeau ei povestea în noiembrie 2021:

„Anul acesta școlar, noi, clasa a VI-a de la Colegiul Petru Maior din Reghin, îndrumați de către doamna dirigintă Veronica Șandor și doamna arhitect Bianca Bărbieru, vom lua parte la programul educațional «My School Can Ce Cool», derulat de Asociația De-a Arhitectura. Se anunță a fi un program interesant, ceva diferit de ceea ce am făcut la școală până acum, în care fiecare întâlnire ne va învăța ceva nou și ne va aduce cu un pas mai aproape de scopul nostru: amenajarea unui spațiu din școală sau curtea acesteia pe placul și nevoile noastre. Țineți aproape și țineți-ne pumnii!

Și, într-adevăr, toată munca lor în echipă, care s-a desfășurat pe parcursul unui an, i-a adus cu un pas mai aproape de scopul final. Despre această aventură ne-a povestit pe larg în cele ce urmează Bianca, dar și ei, micii exploratori.

Proiectul din cadrul programului „My School Can Be Cool” pe care îl desfășor la Colegiul Petru Maior din Reghin în acest an școlar a decurs lin, relaxat, cu multe noțiuni și deprinderi noi învățate de către toți cei implicați. Cred că experiența își spune cuvântul fiind deja al treilea an consecutiv în cadrul acestui program și al doilea în care lucrez alături de doamna profesoară Veronica Șandor.

Copiii de la Colegiul Petru Maior sunt implicați în foarte multe proiecte extracurriculare, îndrumați de către doamna lor dirigintă, au deja acest exercițiu și această deschidere, fiind astfel ușor și plăcut să lucrezi cu ei. Au fost tare entuziasmați de la început de proiectul nostru și s-au implicat cum au știut ei mai bine.

Voi „da puțin din casă” acum, pentru că au o vorbă care îmi place tare mult. Sunt în grupul lor de lucru online anul acesta și de fiecare dată când cineva postează datele unui concurs sau vreo provocare la care să participe, cei care doresc să se implice anunță zicând: „contează pe mine”. Cred că aceste cuvinte spun foarte mult despre coeziunea din interiorul grupului lor și modul lor de lucru. Deci da, am fost norocoasă să lucrez cu ei și cu Veronica.

Având în vedere contextul pandemic programul s-a desfășurat în variantă hibridă, alternând orele fizice cu cele online. În primul semestru, pentru că încă existau anumite restricții în ceea ce privea accesul persoanelor străine în interiorul școlii, ne-am întâlnit fizic în spații deschise, iar restul orelor le-am desfășurat online. Ca urmare a celor doi ani de restricții cred că am reușit să ajungem la un echilibru satisfăcător între orele online și cele fizice, programul putându-se desfășura excelent în regim hibrid dacă și școala dispune de echipamentele necesare.

Etapele de desfășurare ale proiectului au urmat în mare ghidul online „My School Can Ce Cool”, astfel, după ce ne-am cunoscut și le-am provestit în ce vor consta întâlnirile noastre din acest an, copiii mi-au prezentat și ei școala lor, spațiile preferate de toți elevii din școală, dar, mai ales, locurile unde le place să stea în pauze în funcție de anotimp și sentimentele pe care le trezesc în ei aceste spații.

„Pentru că oamenii frumoși fac lucruri frumoase și e bine să lucreze în echipă, în prima întâlnire De-a arhitectura la Colegiul Petru Maior din Reghin am făcut câteva echipe de lucru. Avem încredere că totul va ieși bine!”elevă Gizella Ianko-Clasa

„La a doua întâlnire din cadrul proiectului nostru am explorat spațiile din școala noastră. Mi-a plăcut să ascult părerile colegilor despre cum le-ar plăcea să arate școala lor. Nu aveți idee câtă imaginație au. A fost o zi minunata!”elevă Maria Precub 

Cu ajutorul ghidului am reușit să îi fac pe copii să fie conștienți de sentimentele lor legate de școală, în principal de clădirea acesteia. A fost un exercițiu bun de imaginație completarea chestionarului „Stări la școală”, care i-a făcut pe elevi să realizeze toată paleta de emoții prin care trec din momentul în care intră pe poarta școlii, trec prin curtea acesteia, pe coridoare și apoi, abia apoi, ajung în sala de clasă, spațiul în care se simt cel mai bine majoritatea dintre ei.

„În aceste vremuri tulburi am vrut să vorbim puțin despre emoțiile noastre. Despre emoții și strânsa legătură dintre acestea și spațiul școlii a fost una din întâlnirile din cadrul proiectului nostru «My School Can Be Cool». Ce am învățat? Că este bine să ne recunoaștem emoțiile și să le acceptăm, dar și să lucrăm cu ele pentru a ajunge la o stare de bine generală. Tot pornind de la sentimente, împreună cu doamna arhitect și doamna dirigintă, ne-am ales locul preferat din școală. Iubitorii de cărți și-au ales mini biblioteca creată la noi în clasă, iubitorii de natură curtea școlii, iar alții sala de sport. Sunt locuri uimitoare pentru noi, care ne încarcă cu energie pozitivă.”elevă Sofia Peter

Fiind o grupă mare de lucru, lecțiile au trebuit bine pregătite dinainte, astfel încât nimeni să nu rămână pe dinafară și fiecare să lucreze la ceva. Ne-a ajutat în organizare împărțirea în echipe încă de la primele întâlniri, astfel am avut echipe care s-au ocupat de prezența în mediul online, echipe care au realizat materiale foto pe parcursul întâlnirilor, câțiva elevi foarte talentați la desen care au fost implicați în realizarea materialelor de promovare ale proiectului, iar pentru că realizarea machetei școlii li s-a părut tuturor un lucru foarte interesant a participat toată echipa.

„Echipa De-a arhitectura de la Colegiul Petru Maior a învățat astăzi cum se citește planul unei clădiri, planul școlii noastre, cum se transformă datele și cum ia naștere o machetă. Școala noastră are mai multe corpuri, așa că fiecare a putut participa la realizarea machetei. Am înțeles transformarea la scară utilizând planurile școlii, carton și piese LEGO. Cu toții am înțeles cât e de importantă matematica. Vă ținem la curent cu ce va ieși.” – elevă Gizella Ianko 

„După ce am analizat curtea școlii și școala, plimbându-ne prin ea, am ajuns la etapa în care analizăm macheta acesteia pentru a avea o privire de ansamblu asupra întregii școli, care este mare, și pentru a ne da mai bine seama unde sunt spațiile care ne plac, cele care nu ne plac, cele în care petrecem cel mai mult timp. Echipa de mici arhitecți a Colegiului Petru Maior din Reghin a muncit de zor pentru realizarea machetei și a analizat zonele de interes pentru elevi. A fost o activitate interesantă și amuzantă. Ne-am simțit extraordinar să colaborăm în echipă. Felicitări tuturor echipelor de lucru. Munca în echipă e mereu mai eficientă și mai distractivă.”elevă Gizella Ianko 

„Pentru că avem o clasă creativă, am ales destul de ușor locul pe care dorim să îl amenajăm. Inspirându-ne din spațiile organizate de colegii noștri din alte țări, combinând culori și materiale, sperăm că va fi un spațiu pe placul tuturor. Mai jos sunt imagini cu sala goală, pe care dorim să o transformăm, plus câteva imagini care ne inspiră.”elevă Sofia Peter 

Ne-am organizat în patru echipe de lucru și fiecare dintre ele a avut de realizat un corp de clădire din ansamblul arhitectural al școlii. Tot povestind și adunând informații am ajuns la concluzia că le-ar prinde foarte bine o sală amenajată special pentru a putea desfășura diverse proiecte în ea, o sală pe care să o poată folosi toți elevii liceului care fac parte din diverse proiecte extrașcolare și cărora le-ar prinde bine un loc unde să se poată întâlni și repeta pentru acestea.

Școala are o trupă de teatru, una de folk, participă la concursuri de poezie, de interpretare, fotografie, etc, iar un astfel de spațiu ar fi excelent pentru ei. Ar fi nu doar un spațiu unde se pot întâlni în funcție de interesele lor, dar și unul în care pot lucra și își pot depozita materialele de care au nevoie, de exemplu mici decoruri pentru piesele de teatru, costume, machete, afișe. Ne-am îndreptat cu toții energia pentru a amenaja acest spațiu și pentru că, începând cu anul școlar 2022-2023, corpul de clădire în care își desfășoară activitatea acum va intra într-un amplu proces de renovare, iar ei nu vor mai avea o sală de clasă doar a lor, fiind nevoiți să o împartă cu alți elevi din școală.

Sperând că vom putea duce la bun sfârșit proiectul nostru, vă salutăm din Reghin și vă așteptăm pe pagina de Facebook a proiectului pentru a ne susține, chiar și virtual.

„«My School Can Be Cool» reprezintă o echipă, echipa unor copii minunați, deschiși și foarte implicați. Pentru că suntem 30 de elevi în clasă, echipa noastră este mereu împărțită în alte echipe mai mici. Acest lucru ne ajută să colaborăm și să îi acceptăm pe ceilalți. Vă invităm să ne urmăriți pe pagina noastră de Facebook unde veți observa pașii pe care îi facem împreună. De la realizare machete până la găsirea spațiilor care contează pentru noi și transformarea lor. Vă mulțumim pentru sprijin.”elevă Sofia Peter

„Proiectul De-a arhitectura al clasei mele, adică clasa a VI-a A de la Colegiul Petru Maior, mă face să mă simt mult mai capabilă să particip la activitățile clasei și îmi oferă un sentiment minunat. O admir foarte mult pe doamna Bianca care ne ajută să plănuim tot și vine cu idei pentru planurile noastre. Acest proiect e o oportunitate minunată de a ne ajuta colegii mai mici, cât și pe cei mai mari.”elevă Nicole Rusu

„În perioade de pandemie, de distanțare socială și de educație online, nu este ușor să lucrezi în echipă, să colaborezi sau să te implici în cine știe ce activități. Nici nouă nu ne-a fost foarte ușor, însă am înțeles că ideea de echipă trece și de zidurile școlii, și de ecranele calculatoarelor sau telefoanelor. Cu pași mici ne străduim să construim un grup cât mai rezistent și să cunoaștem oameni noi. Anul acesta am început activitățile cu doamna architect Bianca Bărbieru. Pe doamna Bianca o cunoșteam de la activitatea din gara orașului nostru. Acolo am învățat despre descriere cu ajutorul clădirilor și sunetelor pe care le auzim. Doamna este acum prietena noastră…”elevii clasei a VI-a A

„Cu sens și implicare, colegii mei, elevii clasei a VI-a A, au așezat într-un buchet colorat o parte din activitățile realizate împreună în cadrul programului «My School Can Be Cool» al Asociației De-a Arhitectura. Fiecare a venit cu ideile lui și a ieșit o mini-revistă. Mulțuim celor care au contribuit.”elevă Gizella Ianko

Până pe 15 mai 2022 cele 8 clase din program s-au înscris cu proiectul lor la sesiunea de finanțare. Cele 2 clase câștigătoare au fost anunțate pe 25 mai și proiectele lor vor fi implementate prin intermediul sponsorizării oferite de Raiffeisen Comunități. Noi urăm mult succes tuturor participanților în continuare!

De-a Arhitectura mulțumește copiilor extrem de implicați care ne-au încântat cu entuziasmul lor și le mulțumește celor două îndrumătoare, arh. int. Bianca Bărbieru și prof. de limba română Veronica Șandor, pentru toată dăruirea lor. 

Toate proiectele primite vor putea fi văzute, începând cu luna octombrie 2022, pe platforma web a programului, Şcoala mea.