Rezultatele jurizării aplicaţiei de finanţare „My School Can Be Cool” 2021-2022 – Raiffeisen Comunități

Text: Raport de jurizare
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: Planşe de concurs
Timp de citire: 13 minute


Pe 19 februarie 2022, așa cum anunțam și în comunicatul de presă de aici, am lansat anunţul de deschidere a sesiunii de finanţare a proiectelor „My School Can be Cool” 2022. Pe 19 și 21 mai 2022 au avut loc cele două sesiuni de jurizare a proiectelor trimise. Viorica Popescu, arhitect, coordonator al programului „My School Can be Cool” (fostul „De-a arhitectura în școala mea”) în anul școlar 2021-2022 şi secretarul sesiunii de finanţare, a consemnat mai departe procesul jurizării în baza notiţelor şi a observaţiilor tuturor membrilor juriului trecute în grila de evaluare, dar şi a discuției ce a avut loc online în cadrul jurizării.

Echipa De-a arhitectura dorește să mulțumească tuturor profesorilor și arhitecților care au facilitat un demers complex de învățare prin proiect, dar mai ales elevilor care au participat la această ediție a unui program ce necesită implicare, curaj, dar și competențe, atitudini și aptitudini care se formează la discipline diverse. Implementarea propunerilor ține acum, pe lângă un efort consistent de coordonare pentru arhitect, și de conducerea instituțiilor de învățământ, dar și de resursele care pot fi accesate în plan local.

Pentru bucuria elevilor de a-și vedea propunerile realizate sperăm că se vor găsi resursele necesare pentru completarea bugetelor pentru echipele care s-au clasat pe următoarele locuri. Asociația va sprijini echipele, după caz, în demersurile pe care acestea le vor face în vederea strângerii de fonduri.

Înainte de a menționa numele echipelor câștigătoare, doresc să vă spun că misiunea membrilor juriului a fost foarte dificilă. Au fost foarte impresionați de calitatea tuturor proiectelor predate și de prezentările copiilor de la întâlnire. Vă transmit în numele lor, și al nostru, coordonatorii programului, felicitări pentru munca extraordinară pe care ați depus-o împreună în program (copii și îndrumători), în acest an școlar.” – arh. Viorica Popescu, coordonator al programului „My School Can be Cool” în anul școlar 2021-2022

Asociaţia De-a Arhitectura are bucuria să anunțe câștigătorii sesiunii de finanțare a programului educațional „My School Can be Cool” 2021-2022, derulat de-a lungul acestui an școlar în 8 școli și licee din: București, Buzău (jud. Buzău), Curtea de Argeș (jud. Argeș), Gornești (jud. Mureș), Hunedoara (jud. Hunedoara), Miroslava (jud. Iași), Reghin (jud. Mureș), Slatina (jud. Olt).

La această ediţie a sesiunii de finanțare sunt oferite două premii de către Raiffeisen Bank prin programul de granturi Raiffeisen Comunități. Mulțumim sponsorului pentru implicarea în acest program educațional.

Pentru acordarea celor două premii, dintre cele 8 clase/școli care au participat în programul educațional, au trimis materiale pentru sesiunea de finanțare 7 clase, iar o clasă nu a participat în competiție deoarece nu a finalizat programul, astfel:

  • Colegiul Naţional Iancu de Hunedoara, Hunedoara, jud. Hunedoara, clasele a X-a și a XI-a, arh. Diana Dona și prof. chimie Ileana Petruțiu: proiect eligibil pentru jurizare
  • Colegiul Petru Maior, Reghin, jud. Mureș, clasele a V-a A și a VI-a, arh. int. Bianca Bărbieru și prof. de limba română Veronica Șandor: proiect eligibil pentru jurizare
  • Școala Gimnazială Dimitrie Anghel Cornești, Miroslava, jud. Iași, clasa a VI-a, arh. Alexandra Berdan și prof. matematică Diana Gheorghe: proiect eligibil pentru jurizare
  • Şcoala Gimnazială George Emil Palade, Buzău, jud. Buzău, clasele a X-A și a XI-a, arh. Roxana Penișoara-Pîrvu și prof. limba engleză, consilier educativ Andreia Camelia Timofte: proiect eligibil pentru jurizare
  • Școala Gimnazială Mircea cel Bătrân, Curtea de Argeș, jud. Argeș, clasa a VIII-a C, arh. Iarina Tavă + prof. educație plastică Ramona Elena Leca: proiect eligibil pentru jurizare
  • Școala Gimnazială Nr. 279, București, clasele a VII-a A și B, arh. Cristina Dumitrescu, arh. Simona Luzi și prof. educație plastică/vizuală Teodora Cristina Vișineanu-Prodanel: proiect eligibil pentru jurizare
  • Școala Gimnazială Teleki Domokoș, Gornești, jud. Mureș, clasele a VI-a și a VIII-a, arh. Marina Melenti și prof. educație fizică Timea Melinda Balazs: proiect eligibil pentru jurizare
  • Liceul Tehnologic Metalurgic, Slatina, jud. Olt, clasele a X-a B, a X-a D, a XI-a A, a XI-a D, arh. Ioana Cristina Ion, arh. Ioana Rizea și prof. discipline tehnice – electrotehnică Daniela Ţîrcomnicu: nu s-a înscris la sesiunea de finanțare

Jurizarea

Proiectele primite, care au respectat calendarul și au transmis toate materialele cerute prin regulament, au fost notate de către juriu cu puncte de la 0 la 5 pentru fiecare din următoarele criterii, grupate în trei categorii:

Criterii de eligibilitate:

  • costul proiectului se încadrează în sponsorizarea primită;
  • capacitatea de a implica elevii în activităţile de implementare.

Criterii de evaluare cantitativă:

  • numărul beneficiarilor proiectului.

Criterii de evaluare calitativă:

  • impact mare în viaţa socială a şcolii;
  • varietatea beneficiarilor proiectului (grupuri ţintă cât mai variate de utilizatori ai respectivei amenajări);
  • efort redus de implementare (complexitate redusă la nivel de etape şi de activităţi);
  • capacitatea de a deveni un exemplu de urmat și pentru alte şcoli (capacitatea de a fi replicat în alte şcoli);
  • calitatea designului propus;
  • prezentarea elevilor.

În urma procesului de jurizare echipele au obţinut punctajele:

  • Colegiul Naţional Iancu de Hunedoara, Hunedoara, jud. Hunedoara: 242
  • Școala Gimnazială Mircea cel Bătrân, Curtea de Argeș, jud. Argeș: 233
  • Școala Gimnazială Dimitrie Anghel Cornești, Miroslava, jud. Iași: 230
  • Școala Gimnazială Nr. 279, București: 230
  • Şcoala Gimnazială George Emil Palade, Buzău, jud. Buzău: 223
  • Colegiul Petru Maior, Reghin, jud. Mureș: 219
  • Școala Gimnazială Teleki Domokoș, Gornești, jud. Mureș: 206

Membrii juriului:

  • Vera-Mihaela Ularu, Raiffeisen Bank, finanțator program „My School Can be Cool” 2021-2022 prin granturile Raiffeisen Comunități
  • Ela Bălan, Asociația pentru Relații Comunitare (ARC), partener al Raiffeisen Bank în programul Raiffeisen Comunități
  • Cristina Văileanu, Fundația Comunitară București (FCB), finanțator proiect pilot „De-a arhitectura în școala mea” București 2016-2017
  • Cristi Borcan, arhitect, studioBASAR, partener proiect pilot „De-a arhitectura în școala mea” 2016-2017
  • Veronica-Mihaela Huiban, profesor îndrumător „My School Can be Cool” 2020-2021, Liceul Teoretic Mihai Eminescu din Bârlad, jud. Vaslui
  • Vera Marin, arhitect, urbanist, formator program educațional, vicepreședinte Asociația De-a Arhitectura, autor program educațional „My School Can be Cool” (fostul „De-a arhitectura în școala mea”)

Membru supleant:

  • Mina Sava, arhitect, președinte Asociația De-a Arhitectura, autor program educațional „My School Can be Cool” (fostul „De-a arhitectura în școala mea”)

Juriul a decis astfel:

  • Premiul I se va acorda Colegiului Național Iancu de Hunedoara, Hunedoara, jud. Hunedoara.
  • Premiul II se va acorda Școlii Gimnaziale Mircea cel Bătrân, Curtea de Argeș, jud. Argeș.
  • Se va acorda o mențiune specială, fără valoare monetară, Școlii Gimnaziale Dimitrie Anghel, sat Cornești, comuna Miroslava, jud. Iași, care va beneficia de sprijinul asociației în obținerea unei finanțări din partea unui potențial sponsor ce dorește să ajute cu implementarea proiectului unei clase din mediul rural.

Toate proiectele înscrise la această sesiune de finanțare vor fi postate pe site-ul Școala Mea în luna octombrie 2022.

Explicaţii şi recomandări

Echipa Colegiului Național Iancu de Hunedoara din Hunedoara, jud. Hunedoara

Juriul a apreciat: Propunerea a fost foarte bine structurată și argumentată, designul plăcut, atractiv. Proiectul aduce o funcție socială unui spațiu interior care, deși este un spațiu central al școlii și are o arhitectură specială, este neutilizat și total uitat de toți. Analizele și procesele de consultare au fost foarte detaliate, contextul a fost analizat foarte minuțios. Proiectul, foarte detaliat, este clar și bine conceput, ușor de realizat, cu potențial de a implica elevii în amenajare. Echipa este mare și diversă (12-17 ani), doamna profesoară implicată, prezentarea elevilor foarte convingătoare, au convins că pot completa finanțarea pentru implementarea acestui proiect.

Puncte slabe: Gazonul artificial, prevăzut în proiect, poate aduce o imagine neplăcută, de găsit o altă soluție. Nu e clar cum vor avea grijă de vegetație pe termen lung – udare directă sau sistem de irigare. Nu este folosit (încă) și spațiul vertical, foarte generos. Deși este un spațiu mare, este prevăzut a avea doar o funcțiune (relaxare).

Sugestii și observații: Sugestii design – valorificarea înălțimii spațiului – posibil elemente suspendate decorative/corpuri de iluminat.

Echipa Școlii Gimnaziale Mircea cel Bătrân din Curtea de Argeș, jud. Argeș

Juriul a apreciat: Regândirea și redefinirea unui spațiu comun existent, o platformă betonată din curte lângă terenul de sport, cu un mare potențial de a fi folosit de toți elevii școlii. Conceptul simplu al proiectului a fost bine prezentat. S-au remarcat procesul educațional exemplar la care a participat toată clasa și implicarea clasei a VIII-a, clasă terminală, care de fapt nu va mai beneficia de proiect în viitor, dar îl face pentru colegii săi mai mici. Proiectul este relativ ușor de implementat și poate implica ușor elevii în această fază.

Puncte slabe: Nu e clar cum vor implica în continuare și alți copii în implementare, mai ales că sunt în clasa a VIII-a și prezența lor la școală va fi limitată. Finanțarea ce va fi acordată nu este suficientă, trebuie să caute și alte surse.

Sugestii și observații: O gradenă curbă (care urmează curbura terasei) va fi greu de realizat. Se poate încerca o îndreptare a gradenei. De gândit un sistem de umbrire. Trebuie verificat modul de fixare/fundare în placa existentă. De imaginat o strategie de implicare a viitorilor elevi în realizarea și întreținerea amenajării.

În urma anunțării premiilor am primit câteva gânduri de la arh. Iarina Tavă, îndrumătoarea, alături de profesoara de educație plastică Ramona Elena Leca, a echipei Școlii Gimnaziale Mircea cel Bătrân din Curtea de Argeș, pe care le împărtășim cu dumneavoastră – recunoaștem că pe noi ne-au emoționat și dorim să rămână scrise pentru viitor, poate vor inspira și alți colegi arhitecți care vor dori să se implice în programele De-a arhitectura alături de elevi:

Suntem foarte bucuroși de vestea premiului II din cadrul sesiunii de finanțare! Vă mulțumim! Copiii au primit un mare îndemn de încredere și au simțit ce înseamnă implicarea, iar în această perioadă de tranziție către liceu îi va ajuta foarte mult.

Dar vă mulțumesc și eu că m-ați acceptat în program și mi-ați oferit această șansă. Aș vrea să vă împărtășesc câteva gânduri despre experiența mea din acest an.

Mi-am dorit foarte tare să fac acest voluntariat, în special aici, în școala unde și eu am fost elevă! De când am auzit de programul De-a arhitectura am știut că vreau să particip. Imediat cum mi s-a ivit timpul necesar m-am înscris. Hotărârea de a preda în Curtea de Argeș a avut la bază mai multe lucruri. Am vrut în primul rând să aduc un sprijin comunității locale, să fiu un membru activ. Fiind vorba de locul unde am trăit și am copilărit, aveam o cunoaștere intimă a orașului, a dinamicii din școală, a problemelor sociale. Mi-am dorit să folosesc această cunoaștere. Să suprapun istoria mea personală cu privirea matură a arhitectului. Mărturisesc că am parcurs un drum emoțional nu lipsit de provocări, dar plin de recompense. Am reîntâlnit școala neschimbată, parcă înghețată în timp. Aceleași holuri, aceleași clase. Am reîntâlnit profesori, pe care i-am revăzut prin ochii de acum. Această latură de istorie personală s-a dovedit a fi pentru mine un catalizator. Implicarea, motivația și atașamentul față de copii au venit de aici. Din punct de vedere pedagogic, mi-am propus să combin lecțiile teoretice cu jocul, ca întâlnirile noastre să fie cât mai interactive. Uneori am dublat referințele de arhitectură, artă sau design cu referințe dintr-o lume «pop» pe care ei o cunosc și le apare în fiecare zi pe ecrane. Am încercat să pătrund în lumea lor, iar familiaritatea a fost un punct important de legătură. Pe lângă faptul că eram îndrumător, ei m-au cunoscut și ca pe o fostă elevă care s-a întors. Mi-am dorit să leg cu acești copii o relație sinceră bazată pe încredere. Am lucrat să îi cunosc, să îi câștig, să îi captez și așa să îi pot deschide către arhitectură. În demersul meu, m-au câștigat și ei pe mine. Acest proiect este cristalizarea dorinței lor, iar eu mă bucur că pot fi aici să le sprijin vocea, în încheierea unui an cu foarte multă însemnătate.

Pentru încrederea acordată și pentru toată această experiență,
Vă mulțumesc!

Echipa Școlii Gimnaziale Dimitrie Anghel Cornești din Miroslava, jud. Iași

Juriul a apreciat: Procesul foarte elaborat, analiza foarte bună și detaliată și deschiderea proiectului către comunitate. Potențialul de folosire multiplă a spațiului și de a coagula și o parte din comunitatea locală în jurul școlii – cu beneficii și pentru sat, nu doar pentru școală – a fost cel mai apreciat. Conceptul este clar, dar merge puțin departe de nevoile actuale ale elevilor. Soluția modulară poate fi implementată incremental în timp, băncile pot fi relativ ușor multiplicate și anvergura amenajării mărită. A fost apreciată și implicarea direcțiunii școlii prin lobby-ul de la primăria locală, precum și intenția de implicarea a comunității comunei în implementare.

Puncte slabe: Clasa nu apărut implicată în totalitate, părea că proiectul a fost făcut doar cu câțiva elevi. Nu era clar dacă au parcurs toți pașii programului educațional. Procesul de consultare a celorlalți elevi nu a fost bine structurat. Pare un proiect relativ complex. Bugetul excede finanțarea, sunt dependenți și de alte surse, dar au prieteni și părinți implicați – au făcut deja 2 acțiuni de strângere de fonduri. Există totuși un risc, implicarea primăriei ar putea anula nevoia de finanțare.

Sugestii și observații: De verificat modul de ancorare în sol al băncilor, din proiect nu e clar. Un teren în pantă poate crea probleme în timp. Ar fi utilă consultarea unui specialist geotehnician.

Echipa Școlii Gimnaziale Nr. 279 din București, sector 6

Juriul a apreciat: Proiect foarte clar, bine conceput, cu analize și procese de consultare foarte detaliate. Are potențial de a fi folosit de toți elevii școlii și formal și informal. S-a apreciat refolosirea fundației unei clădiri anexe mai vechi dezafectate pentru o structură nouă care va arăta fabulos. Designul proiectului foarte reușit, elevii au știut să justifice alegerile estetice, funcționale și structurale. Procesul de implicare a elevilor a fost reușit, au lucrat bine în echipă. S-a apreciat utilizarea instrumentelor digitale (cod QR la chestionar,. precum și eforturile impresionante de a obține finanțări suplimentare (cele 2 strângeri de fonduri la care a participat comunitatea școlară). Prezentarea elevilor foarte bine structurată.

Puncte slabe: Un mare risc în implementare datorită obținerii autorizației de construire. Structura pare mai dificil de realizat și probabil că bugetul prezentat nu e suficient. Fundațiile care se dorește a fi folosite trebuie investigate sau expertizate. Nu era clar câți copii din școală au participat la sondaj.

Sugestii și observații: Echipa pare capabilă a implementa proiectul și fără finanțarea De-a Arhitectura. Dacă va fi prezentat proiectul la Primăria Sector 6 București este foarte posibil să fie finanțat din fonduri locale. Este de urmărit și programul de bugetare participativă de la sectorul 6 și cel de la Primăria Municipiului București (PMB) pentru asigurarea fondurilor.

Echipa Școlii Gimnaziale George Emil Palade din Buzău, jud. Buzău

Juriul a apreciat: Procesul educațional la distanță foarte bine realizat și descris, exemplar. Procesul consultativ a fost foarte bine organizat, proiectul născându-se firesc din analiză. Locul a fost foarte bine ales, un spațiu rezidual, aparent abandonat, dar foarte utilizat de elevi datorită vegetației spontane. Activarea acestui spațiu comun exterior nefolosit, prin transformarea unei zone asfaltate în spațiu verde permeabil într-un spațiu multifuncțional ar fi o amenajare utilă de care ar beneficia toată școala. S-a remarcat că folosirea aplicațiilor digitale a adus un plus pentru întregul demers educațional.

Puncte slabe: Pare o amenajare complexă și nu e clar dacă se încadrează în buget. Nu este foarte clar cum se poate face etapizarea (mai ales că proiectul este destul de scump, iar finalizarea depinde de alte surse de finanțare, dar și de alte proiecte în curs în curtea școlii – terenul de sport). Nu dovedesc pe deplin capacitate de implementare. Lipsește Anexa 1. Nu este clar în buget dacă au toți cei peste 50.000 lei din alte surse.

Sugestii și observații: Terenul de sport, care se va reamenaja în viitor de primărie, nu trebuie să aibă plasă/gard, acest spațiu amenajat de elevi să fie integrat cu el. Gândirea unui scenariu în care molozul de la demolarea zonei betonate poate fi folosit în amenajarea peisageră. De susținut prezentarea la Primăria Buzău, posibil sa fie finanțată din fonduri locale, ca o îmbunătățire a amenajării terenului de sport.

Echipa Colegiului Petru Maior din Reghin, jud. Mureș

Juriul a apreciat: Implicarea elevilor, foarte mici, clasa a VI-a, și prezentarea, precum și faptul că au învățat geometrie în mod practic lucrând la macheta proiectului. Efortul a fost susținut și a avut o curbă consistentă de învățare, a fost apreciată percepția nuanțată a relației elevilor cu spațiul. Designul propus este simplu și ușor de implementat, un mobilier relativ ușor de executat.

Puncte slabe: Lipsa unui proces de consultare cu ceilalți elevi din școală în ceea ce privește soluția propusă. E un spațiu de care nu pare să beneficieze toți elevii școlii, fiind puțin ascuns. Proiectul tehnic nu e detaliat suficient. Mobilierul (în special cel de mai mari dimensiuni) pare instabil. Lipsa unui scenariu de implicare a elevilor în activitățile de implementare. Nu e clar cum se pot implica în amenajare altfel decât la vopsit și, poate, asamblare.

Sugestii și observații: Legătură mai puternică cu restul clădirii (acum este doar o ușă existentă). De studiat modul cum ajung ceilalți colegi aici, poate prin signalistică.

Echipa Școlii Gimnaziale Teleki Domokoș din Gornești, jud. Mureș

Juriul a apreciat: Dorința de a continua amenajarea curții începută de colegii lor în același program în anii anteriori, prezentarea elevilor, ideea unui spațiu exterior unde pot face și orele în aer liber. Toată școala ar beneficia de noul spațiu. A fost apreciată multifuncționalitatea mobilierului, băncile rabatabile, scaunele mobile. Este un proiect ambițios care este susținut de conducerea școlii și de primărie care pune la dispoziție oameni pentru implementare.

Puncte slabe: Planul de amenajare nu este detaliat îndeajuns. Nu este clar cum arată când se rabatează băncile și ce înseamnă vegetația nouă. Nici din buget nu e clar decât numărul de plante. Proiect dificil de executat, cu cost mare de implementare. E foarte posibil să fie nevoie de autorizație de construire ceea ce face procesul mai de durată. În condițiile scumpirilor actuale, bugetul pare depășit.

Sugestii și observații: Datorită dimensiunii, pavilionul are nevoie de fundații fixe. De verificat calitățile materialului de acoperire, să nu creeze efect de seră, și de conectat peisager ( vegetație/alei/signalistică) cele două amenajări din curte.

Mulțumim juriului care a participat la două sesiuni de jurizare online, elevilor, arhitecților și profesorilor, precum și finanțatorului Raiffeisen Bank și partenerului strategic al De-a Arhitectura, Ordinul Arhitecților din România (OAR). Mulțumim și Digital SpiritIndaco Systems și ZOISS Home Design care sunt sponsori ai programului în acest an școlar. Revenim cu știri de la implementarea proiectelor câștigătoare, așa că țineți aproape!