Raport de activitate august-septembrie 2021: De-a Arhitectura, program cultural prioritar al OAR

Text: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: realizate în cadrul activităților De-a Arhitectura
Timp de citire: 11 minute


Asociaţia De-a Arhitectura este o organizaţie culturală formată din profesioniști ai mediului construit şi profesori care dezvoltă, implementează şi promovează educaţia de arhitectură şi mediu construit pentru publicul larg, în vederea conştientizării şi a cunoaşterii valorilor arhitecturii, design-ului şi ale urbanismului. Programele educaţionale se desfăşoară cu precădere în şcoli sub forma cursurilor opţionale, dar şi în muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design.

Din 2012 până în 2021 programele şi activităţile asociației au ajuns la peste 30.000 elevi din şcolile de stat, de la ciclul primar la liceu, la 1045 de profesori şi a implicat peste 990 de arhitecţi voluntari.

Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) finanţează o parte a programelor Asociaţiei De-a Arhitectura prin „Timbrul Arhitecturii”. Programul cultural De-a arhitectura a fost iniţiat în 2011, iar din anul 2016 OAR a decis ca acest program să devină program cultural prioritar deoarece răspunde celor cinci criterii ale programelor culturale prioritare: amploarea, singularitatea, unicitatea, complexitatea şi calitatea.

Începutul vacanței de vară l-am sărbătorit jucându-ne de-a detectivii urbani în cadrul celor două ateliere organizate în parteneriat cu Muzeul Național de Artă al României (MNAR). Sub îndrumarea arh. Viorica Popescu, cu participarea muzeografului Georgiana Iacob şi cu ajutorul voluntarilor De-a arhitectura (prof. Diana Blînda, arh. Bucura Constantinide, Daniela Lazăr) și MNAR, cei mici au descoperit bogățiile artistice și arhitecturale ale fostului Palat Regal și au explorat împrejurimile acestuia. Cu ajutorul „ochelarilor de detectiv” au identificat diferite funcţiuni ale clădirilor, au găsit reperele zonei, au învățat să se orienteze pe hartă şi pe stradă, observându-i specificul și înțelegându-i istoria.

Am continuat joaca de-a detectivii în Cotroceni, cu ocazia evenimentului „Friends & Family în Cotroceni” organizat de ZOISS home design. Arhitecții îndrumători Ioana Cristina Ion și Ioana Anghel-Rizea, cu sprijinul voluntarilor arh. Sergiu-Mihai Banciu-Calu, arh. Daniela Luca, arh. Diana Stancu (Jinaru) și arh. Elena-Isabelle Tomescu, au explorat timp de două ore jumătate clădirile și străduțele încărcate de istorie ale bătrânului Cotroceni. Cei mici și cei mari au avut oportunitatea să descopere detalii noi, să privească din unghiuri și perspective diferite clădirile din jurul lor, să descopere istorii uitate și unghere neștiute.

Tot în plină vacanță ne-am reamintit cu drag cum a decurs provocarea „Challenge 12 #DeaArhitecturaAcasa: Case de film” lansată pentru entuziaști ai filmelor și arhitecturii, în parteneriat cu UrbanEye Film Festival, în prima parte a anului. Despre posterele filmelor în care o clădire este mai mult decât o scenografie, este în sine un personaj cheie, dar și despre proiecția specială online a filmului documentar numit „Blocul”, ne-au povestit arh. Cristina Dumitrescu și arh. Monica Popescu.

De asemenea, am aflat cum a decurs călătoria redefinirii de sine în cadrul celei de a V-a ediții a proiectului „De-a arhitectura în camera mea – Timișoara”. Evenimentul s-a desfășurat în perioada 10-18 iulie 2021 în cadrul Facultății de Arhitectură și Urbanism din Timișoara (FAUT), cu susținerea Atelier 21 și DS Smith Packaging Romania, sub forma unei serii de ateliere de vară. Îndrumați și inspirați de arhitecții din echipa De-a arhitectura, arh. Dana Cioran (Ardelean), arh. int. Elena Handrea, arh. Alexandra Sabo și arh. Alexandra Trofin, cei mici au ilustrat pe machete viziunea lor despre camera ideală, au făcut propunerea de amenajare şi filmul de prezentare a ideii lor și l-au expus în final în fața tuturor participanților.

Ultima lună de vară ne-a prins celebrând finalul campaniei de strângere de fonduri organizată cu prilejul Swimathon București, în cadrul căreia oameni generoși din comunitate și încrezători în puterea tinerilor de a schimba orașele în care trăiesc au contribuit la atingerea obiectivului financiar pe care ni l-am propus. 15.308 lei a fost suma strânsă pentru proiectul „Urban Up Grows Up – Tineri cetățeni pentru mediul construit” care va începe în această toamnă. Noi ne-am bucurat enorm de această experiență care ne-a reconectat, ne-a adus alături oameni iubitori de oraș și ne-a făcut să privim cu optimism spre viitor. Pe larg despre toate acestea am povestit aici.

În martie 2021, pentru că ne-am dorit să continuăm să punem accent pe interconectarea materiilor și aplicabilitatea lor în viața reală în cadrul cursurilor pe care le desfășurăm, am lansat un Call de idei: Interdisciplinaritate (re)construită. Juriul format din arh. Mina Sava, arh. urb. Claudia Pamfil, prof. Gianina Vanca și prof. Carmina Vakulovski a primit 32 de propuneri din care a selectat opt care au fost dezvoltate detaliat, pe parcursul lunilor următoare, de echipele profesor-arhitect. Ne-am bucurat că această colaborare online a adus laolaltă profesori și arhitecți din Bistrița (jud. Bistrița-Năsăud), Brașov (jud. Brașov), București, Cluj-Napoca (jud. Cluj), Miroslava (jud. Iași), Reghin (jud. Mureș), Timișoara (jud. Timiș), Sihlea (jud. Vrancea), Voluntari (jud. Ilfov) și Zădăreni (jud. Arad). Și ne-am entuziasmat pe măsură ce au început să se contureze conținuturile sprijinite pe mediul construit pentru diferitele discipline de studiu. Cristina Dumitrescu, arhitect și coordonatoarea proiectului, ne-a povestit cum a pornit această inițiativă și ce conținuturi au rezultat.

Seria „Noi facem orașele” lansată la final de iunie s-a îmbogățit cu un nou articol. Povestea Orașului Verdexia – un centru urban vesel, înconjurat de natură, a venit de la elevii clasei a IV-a B de la Școala Gimnazială Nr. 25 din Timișoara, înscriși în programul „De-a arhitectura în orașul meu”. În perioada aprilie-iunie 2021 elevii, sub îndrumarea arh. Andreea Laura Micșa și a prof. înv. primar Ramona Borcovici, au pornit într-o călătorie plină de descoperiri, creativitate și inovație în construirea orașului lor.

La început de septembrie am avut oportunitatea și bucuria de a ne reuni la sediul Filialei Teritoriale București a Ordinului Arhitecților din România, în cadrul unui atelier de Design Thinking facilitat de Tudor Juravlea, co-fondator Design Thinking Society. Ideea acestui atelier s-a născut și s-a conturat în special în ultimul an, din dorința de a dezvolta conținut cât mai relevant pentru beneficiarii adolescenți ai asociației, de a crea experiențe educaționale care să răspundă nevoilor, intereselor și stilurilor lor de învățare. Timp de două zile participanții au trecut prin toate cele 5 etape ale acestei metodologii: empatia, definirea, ideația, prototiparea și testarea, descoperind resurse și instrumente noi de folosit în viitor. Întâlnirea cu beneficiarii a fost revelatoare și rolul lor extrem de important în cadrul acestui proces. Atelierul a fost un prilej de a ne reconecta ca echipă, de a lucra într-o manieră colaborativă și de a învăța să facem lucrurile mai simplu și mai bine, într-un mod nou, diferit.

În ultimile luni, cele mai întâlnite întrebări puse în cadrul întâlnirilor îndrumătorilor De-a arhitectura au fost: «Cum este predarea online? Ce resurse educaționale folosiți? Ce aplicații utile ați mai descoperit?»Îndrumătorii din echipa noastră, profesori și arhitecți, ne-au povestit ce resurse și aplicații au testat la clasă în predarea online, care au funcționat, care au fost mai îndrăgite de către elevi, ce au folosit în funcție de tipul de activitate: unele instrumente/aplicații se potrivesc pentru reactualizarea cunoștințelor sau predarea noului conținut, altele pentru fixarea cunoștințelor sau captarea atenției, activități de desen sau bricolaj, iar unele pentru organizarea sfârșitului de an sau de proiect, prezentări și mici expoziții.” – ne-a transmis arh. Ioana Rizea, Manager Programe Școli De-a arhitectura

„Colecția de resurse pentru predarea online” adună la un loc exemple de instrumente și aplicații online culese din experiențele îndrumătorilor care au acceptat provocarea de a preda online cursurile „De-a arhitectura în orașul meu” și „De-a arhitectura mini”. Această colecție conține instrumentele potrivite pentru predarea online, aplicații și site-uri cu resurse, inclusiv exemple de scenarii de lecție planificate pentru susținerea lor în mediul online. Alături de celelalte materiale oferite de Asociația De-a Arhitectura („Ghidul îndrumătorului”, „Caietul elevului” și „Biblioteca de imagini” – pentru cursul „De-a arhitectura în orașul meu”; „Ghidul îndrumătorului” și „Sacul cu idei” – pentru cursul „De-a arhitectura mini”), „Colecția de resurse pentru predarea online” va fi la îndemână pentru toți îndrumătorii De-a arhitectura care vor experimenta predarea online, cu mențiunea că această colecție este deschisă pentru a fi actualizată și cu alte resurse valoroase.

Programul de formare a echipelor de îndrumători (profesor și arhitect) înscrise în programul „De-a arhitectura în orașul meu” în anul școlar 2021-2022 s-a încheiat pe 18 și 25 septembrie, prin cel de-al treilea atelier în care am exersat împreună pregătirea expediției în format fizic și online, lecția de introducere în subiect, activități bazate pe jocul de rol și atelierul de machetare – „A1. Căsuța omulețului LEGO”. Programul de formare a îndrumătorilor a început din luna iulie, când au avut loc primele două ateliere în format online – primul în care participanții și-au cunoscut coechipierul, au luat cunoștință de metodele și abordarea pedagogică a asociație, iar al doilea în care au exersat folosirea resurselor online – „Ghidul îndrumătorului”, „Caietul elevului”, „Biblioteca de imagini”. Cel de-al treilea atelier, desfășurat în septembrie, a avut loc atât în format online, pentru participanții din țară, cât și în format fizic, pentru cei din București. Mulțumim Ordinului Arhitecților din România care sprijină an de an desfășurarea programului de formare, dar și profesorilor și arhitecților îndrumători care aleg să aducă educația de arhitectură și mediu construit în școlile din țară!

Sâmbătă, 2 octombrie, a avut loc atelierul de formare a echipelor de îndrumători pentru cele 11 școli înscrise în programul „My School Can Be Cool” în anul școlar 2021-2022. Am avut bucuria de a întâlni profesori din diferite zone ale țării: București, Bohotin, Răducăneni (jud. Iași), Buzău (jud. Buzău), Gornești, Reghin (jud. Mureș), Hunedoara, Curtea de Argeș (jud. Argeș), Miroslava (jud. Iași), Reșița (jud. Caraș-Severin), Sânpetru (jud. Brașov), Slatina (jud. Olt).

„Aplaudăm inițiativa arhitecților care, pe lângă îndatoririle profesionale, au decis să se implice în acest program educațional cu mari provocări, participând chiar de la distanță! Unii dintre aceștia chiar foști absolvenți ai acestor școli, care au decis să dea înapoi din cunoștințele, experiența și timpul lor liber comunităților în care s-au format! Merită să le menționăm numele: arh. Ioana Aldea, arh. Bianca Bărbieru, arh. Alexandra Berdan, arh. Diana Dona, arh. Cristina Dumitrescu, dr. arh. Brîndușa Havași, arh. Ioana Cristina Ion, arh. Simona Luzi, arh. Roxana Pîrvu, stud. arh. Oana Rădoi, arh. Ioana Rizea, arh. Alina Rudei. arh. Tedy Șopron, arh. Iarina Tava. Le dorim succes în promovarea schimbării în spațiile de învățare ale școlilor din România, prin implicarea elevilor într-un proces de design participativ!” – ne-a transmis dr. arh. Brîndușa Havași, coordonator și trainer atelier de formare „My School Can Be Cool”

În cadrul programului educațional „My School Can Be Cool” 2021-2022, elevii din cele 11 școli înscrise, ghidați de cadre didactice și arhitecți îndrumători, parcurg un proces de diagnostic și design participativ care are ca finalitate transformarea spațiilor școlii în locuri mai plăcute, mai adecvate diferitelor tipuri de învățare, mai potrivite pentru activitățile comunității școlii. Pe scurt, are ca finalitate o amenajare cu impact asupra stării de bine la școală. Programul debutează într-o formulă nouă, beneficiind de un ghid online care detaliază toate etapele care vor fi parcurse.

Raiffeisen Bank va fi în acest an școlar, 2021-2022, partenerul De-a Arhitectura în desfășurarea programului. „My School Can Be Cool” este printre cele 11 proiecte câștigătoare la Raiffeisen Comunități 2021 (din 129 proiecte participante la concurs) și va fi finanțat cu până la 50 000 lei.

„În plus față de atingerea obiectivelor programului, ne dorim în acest an inițierea de parteneriate cu administrația publică locală pentru a crea împreună spații de învățare de calitate. Primăria municipiului Reșița a avut deschiderea de a răspunde inițiativei noastre și suntem nerăbdători să începem această colaborare. Vă ținem la current!” – ne-a transmis arh. Viorica Popescu, coordonator „My School Can Be Cool”

Una dintre provocările aduse de pandemie Asociației De-a Arhitectura a fost găsirea unei variante optime de a duce cursurile noastre în continuare spre cadrele didactice și elevi, indiferent de scenariul de învățare în care se găsesc aceștia: în sala de clasă sau online. Alături de celelalte programe educaționale ale asociației, cursul „De-a arhitectura mini” a fost actualizat și reorganizat pentru a putea fi transformat în platformă online, resursă mult mai rapid și ușor de utilizat, pusă la dispoziția îndrumătorilor De-a arhitectura.

„Cursul își propune să păstreze parfumul candorii imaginarului copilăriei, este o invitație la învățarea prin joacă, 100% hands-on și, indiferent că este parcurs online sau la clasă, îi provoacă pe copii să transforme în realitate, prin machete de tipuri diferite, orice lume, așezare sau casă își imaginează.” – ne transmit arh. Claudia Bingöl, coordonator „De-a arhitectura mini”, și arh. int. Mădălina Bold, membru echipa „De-a arhitectura mini”

Și varianta online/site păstrează structura originară și cuprinde două capitole a câte 17 lecţii fiecare, capitole care pot fi parcurse de-a lungul celor două semestre, atunci când se alege varianta de un an de opțional „De-a arhitectura mini”, sau fiecare pe parcursul unui an școlar, când opționalul este ales pentru clasele I și a II-a. Capitolul I este numit „Grifonel și Seminţica” și îi poartă pe cei mici în călătorie, alături de cei doi zmei, printr-o serie de lumi și țări magice, fiecare legată de o noțiune din arhitectură „tradusă” pe înțelesul copiilor, iar cel de-al doilea, numit „Oraşe, castele, cetăţi”, le încurajează elevilor puterea și plăcerea de a imagina lumi noi, pornind de la un material de construcție dat, de la un mediu natural neconvențional, de la poezii sau noțiuni din arhitectură.

Fiecare lecție a fost reorganizată pentru a avea toate aceeași structură (Obiective, Povestea – în capitolul I va fi prezentată la început, în variantă scrisă și audio, în capitolul II, fiecare lecţie are o poveste, Metode, Unelte/necesar de materiale, Modul de desfăşurare) și pentru a fi mai ușor de parcurs în variantă online.

Toate lecțiile au adăugată o anexă cu resurse: varianta actualizată a „Sacului cu idei” folosit anterior, în care am strâns materiale didactice de la care se poate porni în aventuri educative – inspirație din activitățile De-a arhitectura (ateliere, challenge-uri online, articole de blog), imagini de la clasă din anii anteriori, link-uri utile, șabloane și PPT-uri, toate menite să ușureze efortul cadrelor didactice și să îi împrietenească pe cei mici cu subiectul, să îi facă mai curioși.

Ca şi în cazul cursului pentru clasele a III-a și a IV-a, și pentru varianta transpusă în online tandemul arhitect-învăţător este binevenit. Totuşi, ghidul pentru acest curs este gândit astfel încât să poată fi predat şi doar de către învățător, cu îndrumări minime din partea coordonatorilor și voluntarilor asociației, atunci când este necesar.

De asemenea, am continuat seria interviurilor „Iată cine suntem! Arhitecţii De-a Arhitectura povestesc” (începută în septembrie 2016) cu arh. Viorica Popescu, ajungând la treizeci și șapte în prezent. Prin intermediul acestei serii ne-am propus să vă familiarizăm cu activitățile membrilor Rețelei De-a arhitectura, atât din domeniile în care profesează, cât şi cu alte iniţiative din care fac parte şi care schimbă faţa lumii dincolo de cadrul pe care noi l-am oferit.

Iar în iulie am publicat un nou interviu din seria PROFESIONIŞTII lansată în 2014. Cu noi a stat de vorbă Veronica Șandor, profesoară de limba română la Liceul Tehnologic „Petru Maior” din Reghin, județul Mureș. Veronica s-a implicat alături de arh. Bianca Bărbieru în programul „My School Can be Cool” (fost „De-a arhitectura în şcoala mea”) la Școala Gimnazială „Teleki Domokos” Gornești, jud. Mureș, iar anul acesta a participat, tot cu Bianca, la „Call-ul de idei: Interdisciplinaritate (re)construită”, lansat în martie 2021.

Seria de scurte interviuri cu preşedinţii filialelor locale OAR, începută în februarie 2019, a avut-o ca invitată în luna august pe arh. Daniela Maier, preşedinte al Filialei Teritoriale Transilvania (Cluj, Alba, Bistriţa-Năsăud, Sălaj) a Ordinului Arhitecţilor din România.

Mulțumim cu această ocazie voluntarilor, donatorilor, sponsorilor, partenerilor și tuturor celor care sunt alături de noi și mulțumim Ordinului Arhitecților din România pentru susținere!