Prin ochii coordonatorilor: de ce să fii voluntar De-a arhitectura

j

Text: arh. Monica Popescu

Fotografii: realizate în programele educaționale De-a arhitectura

Grafică: arh. Veronica Sava

h

Timp de citire: 6 minute

Când te gândești la arhitectură, îți vin în minte proiecte, schițe, randări, șantiere. Dar arhitectura poate însemna și altceva: felul în care oamenii trăiesc în orașe, cum interacționează cu spațiile din jurul lor. Și, mai ales, cum îi putem ajuta pe cei mai tineri să descopere aceste lucruri.

La De-a Arhitectura, ca voluntar, nu doar că le deschizi copiilor ochii asupra lumii construite, dar o redescoperi și tu, prin curiozitatea lor. În locul unui birou de proiectare, ai o clasă de copii curioși gata să descopere localitățile prin joacă și experiment. Întrebările lor te provoacă să vezi arhitectura cu alți ochi, să găsești explicații noi, să transformi concepte complexe în idei accesibile.

Imaginează-ți o oră în care mintea unui copil începe să viseze, în care se întreabă „de ce?” și „cum?” fără teama că există un singur răspuns corect. Acolo, arhitectul devine un partener de explorare. Împreună cu profesorul, îi ajută pe copii să înțeleagă că lumea construită este un spațiu care ne privește pe toți, pe care îl putem modela cu grijă, responsabilitate și imaginație.

În acest schimb continuu de idei, și arhitectul învață. Învață să transforme explicațiile tehnice în povești accesibile, să-și asculte interlocutorii mici și să le răspundă într-un mod care să le stârnească și mai mult curiozitatea. Învață că o clasă poate fi la fel de provocatoare și plină de satisfacții ca un proiect complex.

Iar la final, când un copil îți spune cu entuziasm că acum vede clădirile altfel, se uită cu alți ochi în jur, poate le arată lumea prin această lentilă nouă și părinților, acasă, atunci știi că ai lăsat o urmă. Nu doar în mintea lui, ci și în felul în care va privi lumea mai departe, ca adult.

Dacă te-am convins, te așteptăm alături de noi! Și dacă încă mai stai pe gânduri, le lăsăm pe colegele noastre, coordonatoarele De-a arhitectura, să-ți spună de ce ne dorim cursuri de arhitectură și mediu construit în toată țara.

Cred că e important să se țină cursurile De-a arhitectura în regiunea București-Sud cel puțin pentru aceleași motive pentru care e important în toată țara. Voi enumera doar primele 10 idei care îmi vin în minte, nu neapărat în această ordine.

  1. Calitatea mediului construit din țară are, evident, loc unde să crească foarte mult în continuare. Avem de învățat cu toții – și profesioniștii, dar și utilizatorii orașelor.
  2. Mediul construit e nodul unde se adună cunoștințele noastre din toate domeniile pe care le studiem în școală, dar și din modurile noastre a fi.
  3. Ca urmare, nu doar că noi influențăm mediul construit, dar și el ne formează pe noi. Iar noi nu vizăm doar viitori profesioniști ai mediului construit, ci pe orice (viitori) locuitori ai orașelor și satelor din țară.
  4. În mediul construit avem, ca cetățeni, drepturi și obligații – pe care le putem intui, înțelege și apoi căuta – dacă avem câteva noțiuni în acest sens. Ca elevi și profesori le aflăm și experimentăm în timpul cursurilor. Ca arhitecți învățăm să citim ce e relevant în ochii utilizatorilor sinceri și direcți, copiii, și ca urmare ne ajustăm și formulăm ulterior un discurs poate mai aproape de esențial.
  5. Pentru că folosim orașul ca spațiu de învățare, oricare ar fi dimensiunea sau complexitatea lui. Îl observăm, analizăm, ne punem întrebări și găsim tot acolo răspunsuri. Și pentru că avem atâtea clădiri de patrimoniu sau de valoare locală pe care le putem astfel promova chiar în comunitățile locale.
  6. Pentru că, odată ce au învățat ceva ce îi interesează, copiii merg acasă și discută cu părinții lor, și astfel ajungem, fie și indirect, și spre adulți.
  7. Pentru că foarte mult din ceea ce lucrăm la orele de curs, facem în echipe. Începând cu echipa profesor-arhitect și continuând cu grupurile de copii care negociază, împărtășesc, gândesc și contribuie laolaltă la exercițiile practice.
  8. Pentru că e un alt mod de a te implica în societate. Profesorii care se înscriu sunt dintre cei mai pasionați și implicați educatori, dornici să aducă (și) moduri de învățare intrinsec-interdisciplinare pentru elevii lor. Arhitecții participanți sunt dispuși să dedice voluntar din timpul și cunoștințele lor pentru a promova valorile în care cred – orașe mai bune cu oameni mai apropiați lor.
  9. Pentru că promovăm un mod de a învăța mai aproape de cel din viața matură – acela în care observi și îți formulezi singur problema (nu ți se dă 😊), apoi testezi posibile răspunsuri și alegi o rezolvare valabilă. Pe principiile de design thinking.
  10. Și, sigur, Bucureștiul e orașul în care m-am născut și pe care continui să îl descopăr și eu an de an, alături de copiii din clasele cărora le sunt, împreună cu profesorul, ghid.” – arh. Cristina Dumitrescu, coordonator local pentru zona București-Sud

Copiii de azi, vor modela mâine orașele noastre, tehnologiile avansate și societatea în ansamblu. Prin urmare, depinde și de noi dacă vom reuși să ne câștigăm un loc în lumea lor; este de datoria noastră să le oferim copiilor instrumentele și inspirația necesară pentru a-și construi propriile lor viziuni. Fiecare voluntar arhitect care se implică în programele De-a arhitectura contribuie la această misiune nobilă și își aduce propriul său aport în construirea unui viitor mai luminos și mai creativ pentru generațiile următoare. De-a Arhitectura e un proiect care în mod cert a atins comunitatea și un proiect ale cărui efecte se vor vedea în timp asupra mediului construit din România. Programele De-a arhitectura nu ar fi posibile fără existența voluntarilor arhitecți. Ei reprezintă coloana vertebrală a proiectului, contribuind cu timpul, cunoștințele și pasiunea lor pentru a îndruma și inspira generațiile viitoare. Prin eforturile lor, ei nu doar că transmit cunoștințe practice și teoretice despre arhitectură, ci și cultivă imaginația, creativitatea și spiritul de echipă în rândul copiilor.” – arh. Carmina Gheorghiță, coordonator local zona Est

Voluntariatul în programele De-a arhitectura este valoros datorită interacțiunii cu copiii. Experimentarea arhitecturii alături de ei te face să îți chestionezi convingerile, să îți argumentezi preferințele și să transmiți teoriile și practicile de arhitectură într-un limbaj pe înțelesul celor mici, ceea ce este provocator pentru noi ca arhitecți! Este o experiență multisenzorială, emoțională și cognitivă abundentă, în care schimbul de energie, curiozitate și dorința de transformare ne îmbogățește pe toți deopotrivă. Din interacțiunea cu copiii și profesorul învățăm cum să ne exprimăm, să ne prezentăm și să ne comportăm față de ceilalți, ne-arhitecții, poate viitorii noștri clienți, vecini, colaboratori, poate viitori decidenți ai orașelor și comunităților în care trăim și profesăm.” – arh. Brîndușa Havași, coordonator local al zonei de Vest

Este un curs fain, foarte util și iubit de copii.” – arh. Eliza Jurca, coordonator local zona Nord

Consider că educația copiilor în ceea ce privește arhitectura și mediul construit are implicații extrem de puternice și importante pentru viitorul lor, al nostru, al întregii societăți. Ca adulți, ei vor fi atât utilizatori ai orașelor, cât și clienți pentru arhitecți, dar și cetățeni și chiar factori de decizie, și vor trebui să participe activ la formarea și modelarea locului în care vor trăi, la rândul lor, generațiile următoare. Folosind atât moștenirea culturală, cât și inovația, ei vor pune bazele creării unor comunități echilibrate, armonioase, sănătoase. Așadar, această educație trebuie să își aibă locul în orice cătun, sat, oraș, județ, țară, oriunde în această lume mare pentru care trebuie să simțim că îi putem da, în continuare, o șansă la normalitate, la sănătate, la evoluție.” – arh. Carmen Șandru, coordonator Filiala De-a Arhitectura Sibiu

Îmi doresc să avem în fiecare an copii care urmează cursurile De-a arhitectura în zona Brașov deoarece consider că doar dacă alegi să faci ceva astăzi, respectiv educație despre arhitectură, poți avea așteptarea ca mâine să fie mai bine în orașul tău. Concret, prima generație de copii la care am fost arhitect voluntar în 2013 reprezintă astăzi o bucățică din populația tânără a orașului, persoane adulte în vârstă de aproximativ 20 de ani. Aceștia își vor aminti cu siguranță jocurile despre regulile de construire sau cele cu umbra clădirilor atunci când vor fi puși în situația să construiască sau să cumpere o casă. Te implici și câștigi!” – arh. Deea Ursachi, coordonator local zona Centru

Copiii adoră să bricoleze și să se joace, iar noi putem «profita» de acest lucru și astfel să inserăm mesaje educative în temele lor de lucru :), iar zona noastră ne oferă un material didactic foarte bogat!” – arh. Cristina Țurcanu, tot în echipa de coordonare Centru

Haideți alături de noi în anul școlar 2025-2026! Înscrierile sunt deschise aici, până pe 10 martie.

Programele De-a arhitectura sunt gratuite pentru școlile de stat și sunt finanțate de Ordinul Arhitecților din România din „Timbrul de arhitectură”. Activitatea Asociației De-a Arhitectura și dezvoltarea sa strategică este susținută și de sponsorii: