Text: arh. Iulia Condrea
Editor: antropolog Gabriela Anghel
Fotografii: arh. Iulia Condrea, prof. Simona Covrig
Timp de citire: 5 minute
„My Smiling School” („Școala mea zâmbitoare”), proiectul elevilor clasei a VI-a de la Școala Gimnazială Bucșoaia – Structura Școlară Gimnazială Frasin, Suceava, care au urmat programul educațional „My School Can Be Cool” în anul școlar 2022-2023, a ajuns la final. Îndrumați de prof. Simona Covrig și de arh. Iulia Condrea (Cosovanu) elevii au participat la sesiunea de finanțare a programului educațional din luna mai 2023 și au câștigat premiul oferit de Asociația De-a Arhitectura cu ajutorul sponsorului Digital Spirit. În continuare aflăm de la Iulia cum a decurs acest proces de design participativ și cum devine o școală zâmbitoare.
La școala cu un peisaj înconjurător ca din tablourile lui Van Gogh s-a încheiat implementarea proiectului „My Smiling School”. Ca să ajungem aici am trecut prin trei etape: analiza și dezvoltarea proiectului, sesiunea de finanțare și, în cele din urmă, implementarea.
Etapa întâi s-a desfășurat în primul semestru al anului școlar 2022-2023. Elevii, sub îndrumarea noastră, au analizat spațiul construit al școlii, interior și exterior. Această explorare s-a făcut urmărind anumite principii precum cele trei atribute vitruviene ale arhitecturii: Venustas, Utilitas și Firmitas – Frumusețe, Utilitate și Stabilitate. Ele au fost descoperite prin analiza unor exemple și apoi identificate în spațiul școlii.
De asemenea, au analizat propriile nevoi și preferințe (de utilizatori), le-au argumentat, au descoperit care sunt opiniile celorlalți elevi și profesori și au făcut o sinteză a caracteristicilor clădirii în care studiază. Rezultatele au fost interpretate și prezentate întregii școli iar pe baza acestor concluzii s-a stabilit o temă de proiectare, temă care a fost ilustrată și care a fost discutată și analizată în relație cu obiectivele stabilite. În cele din urmă, după studierea a două soluții, elevii împreună cu noi, coordonatorii, au ales varianta finală a proiectului.
Astfel, plecând de la nevoi și observații, am decis ca intervenția să se facă pe holurile școlii. Ele sunt spațiile de tranzit care îi întâmpină atunci când ajung la școală, care îi petrec atunci când o părăsesc după ore și în care socializează cel mai mult. Dorința a fost ca cele 3 holuri ale școlii să îi înveselească, să îi facă mai zâmbitori și mai sociabili. Ne-am dorit ca atunci când privești dintr-un capăt în altul al holului să fie mereu ceva frumos și care să îți ofere o stare de bine.
- Holul 1 începe cu un perete lila, un desen suprarealist și se încheie cu un colț verde, o zonă expozițională, cercul valorilor și o băncuță.
- Holul 2 este albastru, cu o altfel de zonă expozițională, cu o băncuță și o oglindă 360 grade.
- Holul 3 se închide cu un desen pe un perete galben.
- Fiecare ușă de intrare în clase a fost identificată cu o culoare, un simbol și o valoare, toate acestea fiind stabilite în urma unui sondaj făcut la nivelul întregii școli.
În a doua etapă am ținut prezentarea finală a proiectului „My smiling school” la sesiunea de finanțare care s-a desfășurat online în luna mai. În cadrul acestei întâlniri fiecare dintre noi a avut un rol. Astfel, elevii au făcut o sinteză a analizei și o prezentare argumentată a temei de proiectare, dar și prezentarea proiectului în fața juriului. În calitate de arhitect eu am realizat proiectul pentru soluția aleasă și bugetul de implementare iar profesorul coordonator a prezentat modul în care s-au desfășurat fazele preliminare prin intermediul unui jurnal de activitate.
În cea de-a treia etapă ne-am bucurat să încununăm această muncă de câteva luni cu punerea în practică a proiectului imaginat și creat. Implementarea s-a desfășurat pe parcursul lunii iulie cu sprijinul elevilor, profesorilor și voluntarilor, într-un efort comun de a transforma în realitate un vis frumos: să avem o școală zâmbitoare.
Voluntarii Cătălin Cailean, Petronela Cailean, Dana Macovei, Vasile Ungurian ne-au ajutat cu suprafețele mari de var și vopsitul dulapilor de lemn pentru băncuțe. Elevii Ilie Bozonc, Geanina Flocea, Andreea Macovei, Lavinia Nicoleta Romeghea, Răzvan Marian Turenschi, Emanuel Vlad, Paul Lucian Voloșen, Petrică Iulian Voloșen, alături de profesorii voluntari Elena Mariana Bejenar, Simona Alexandra Ciornei, Silviu Emilian Oblezniuc, s-au străduit să anime fiecare acces în clasă cu simbolurile stabilite prin sondajul realizat în semestrul I. Emoțiile au fost pe măsură deoarece și-au dat silința să nu depășească conturul desenelor transferate pe perete.
Artista Raluca Ioniță ne-a ajutat cu desenele suprarealiste din cele două capete de hol. Eleva Daria Miruna Covrig (Colegiul Naţional „Petru Rareş” Suceava) ne-a ajutat cu steluțele din chenarul de la clasa a IV-a. Firma S.C. ALEXDOR IMPEX S.R.L. ne-a fost alături cu realizarea cadrelor metalice pentru bănci.
Elevi, voluntari, coordonatori și colaboratori au muncit cu drag și entuziasm pentru a transforma spațiul școlii într-unul mai prietenos și mai personal. Un spațiu care să încurajeze o stare bună de spirit, să îi determine să socializeze mai ușor, să fie mândri de spațiul interior și în cele din urmă mai zâmbitori (acesta fiind părerea elevilor ????). Celebrarea proiectului a avut loc în toamnă odată cu organizarea evenimentului de inaugurare. Atunci când peisajul de Van Gogh va începe să se schimbe, elevii participanți la proiect vor avea ocazia să împărtășească împreună cu ceilalți colegi bucuria acestei realizări.
În încheiere vă lăsăm și cu impresiile prof. Simona Covrig care ne-a transmis cum a fost pentru ea această experiență și ce au învățat cei mici în urma participării la acest program:
„Sunt pentru a doua oară în acest program și… parcă aș aplica la nesfârșit! Un proiect provocator care vine cu multe beneficii: mă gândesc atât la beneficiile de învățare a unor noțiuni specifice și de înțelegere a mediului construit, dar și la implementarea proiectului.
Experiența anterioară, rezultatele obținute, modul în care am colaborat cu ceilalți factori implicați m-au determinat să aplic din nou. Și… a fost și mai bine! Procesul care a dus la elaborarea proiectului final a încurajat elevii să gândească critic și să fie creativi în abordarea problemelor legate de amenajarea spațiului (s-au implicat activ în analizarea situației existente; și-au consultat colegii și profesorii cu privire la preferințele și nevoile pe care le au în ceea ce privește amenajarea școlii; au ținut cont de informațiile pe care le-au aflat). A fost într-adevăr o experiență de învățare și înțelegere, dar mai ales o experiență de colaborare!
«My school can be cool» este un program complex, cu multe provocări, iar pentru mine a fost foarte valoros să continui colaborarea cu doamna arhitect Iulia Condrea cu care am lucrat și anterior. Apreciez modul în care doamna a coordonat activitatea, atât în ceea ce privește planificarea, cât și în atribuirea și delimitarea sarcinilor. Datorită acestei bune organizări am reușit să parcurgem toate etapele, să finalizăm la timp și să ne numărăm printre câștigători. În același mod precis și bine structurat, doamna a coordonat în mod remarcabil și implementarea proiectului. Împreună, copii, profesori, voluntari am văzut cum arhitectul transformă imaginația în desene și apoi în realitate.
Acum, după revenirea din vacanță, spațiile recent reamenajate sunt neîncăpătoare în timpul pauzelor. Copiii se bucură să vadă că munca și ideile lor au prins viață, iar lucrul acesta creează o conexiune mai puternică între ei și școala lor.”
Mulțumim și noi pentru implicare și entuziasm elevilor, cadrelor didactice, celor două îndrumătoare, prof. Simona Covrig și arh. Iulia Condrea (Cosovanu), voluntarilor, precum și sponsorului Digital Spirit.
De-a Arhitectura mulțumește, de asemenea, în mod special, Ordinului Arhitecților din România (OAR), partener strategic al asociației, care finanțează o parte a programelor Asociației prin „Timbrul Arhitecturii”.
La această ediţie a sesiunii de finanțare au fost oferite trei premii, unul de către Raiffeisen Bank, finanțator al programului „My School Can Be Cool” în anul școlar 2022-2023 prin programul de granturi Raiffeisen Comunități, iar două de către Asociația De-a Arhitectura cu sprijinul sponsorilor Digital Spirit și AFI Europe Romania.