„My school can be cool” prinde formă la Liceul Gerhardinum din Timișoara

Echipele de elevi și îndrumători de la Liceul Romano-Catolic Gerhardinum din Timișoara, înscriși în programul „De-a arhitectura în școala mea”, au ajuns în final la faza de implementare a proiectului propus de ei, „My school can be cool”. În ciuda contextului atipic, voluntarii, colaboratorii și părinții s-au implicat activ în ultimele luni în realizarea celor 2 propuneri, din cele 12, care au fost aprobate de administratorul școlii la mijlocul verii.

Proiectul a fost finanțat de ansamblul rezidențial City Of Mara prin Fundația Alber, în cadrul concursului anual de Proiecte educaționale strategice. Despre puterea comunității și despre cum prinde o idee viață, chiar și în condiții mai speciale, ne-a povestit pe larg coordonatorul local, arh. drd. Brîndușa Havași.

Dorim să le mulțumim tuturor voluntarilor, colaboratorilor și părinților implicați care au contribuit la realizarea proiectului în curtea școlii! A fost un efort concertat al tuturor participanților pentru a da formă propunerilor pentru: o grădină de plante aromatice, prin extinderea rozariului existent, iar în mijlocul ei crearea unui loc pentru ore în aer liber, cu scaune individuale pentru respectarea distanței, pentru dezbateri, spectacole sau luarea unei gustări sub copacii care umbresc zona din fața cantinei, așa cum a rezultat în urma clasamentului celor 12 propuneri ale elevilor, propuneri care au prins formă în machetă în vacanța de vară.

Proiectul tehnic pentru aceste propuneri a fost dezvoltat peste vară de către echipa de proiectare condusă de arh. Dragoș Mircea – Out of box, împreună cu colaboratorii:

  • peisagiștii Raluca Rusu și Alex Ciobotă;
  • furnizorul de tablă corten, Alina Gălețeanu – Steel Auction Market SRL;
  • echipa de prelucrare a tablei, Thomas și Relu Efrim – PremicoInox;
  • tâmplarul Cristian Ciortuș;
  • specialistul horticol Cristian Vlăduțu.

A urmat realizarea unui prototip de scaun și testarea acestuia chiar la începerea școlii, de către elevi.

Proiectul a câștigat finanțarea în cadrul concursului anual de Proiecte educaționale strategice, organizat de Fundația Alber în noiembrie-decembrie 2019. Împreună cu sponsorul său City of Mara fundația sprijină acest proiect educațional pentru copii și tineri din Timișoara în 2020.

A urmat confecționarea celor 4 jardiniere din tablă corten și tratarea lor cu soluția de activare, pentru a prinde patina ruginei și a nu face notă disonantă față de clădirea școlii, cu vechime de peste 100 de ani.

Cu ajutorul activatorului, un acid, în decursul a câtorva ore, tabla cenușie a căpătat diverse nuanțe de albăstrui, galben, portocaliu și într-un final ruginiu, proces care a continuat pe parcursul mai multor zile, timp în care și frunzele platanului din apropiere și-au schimbat culoarea.

Jardinierele au fost tapetate cu polistiren pentru a nu se supraîncălzi de la soare vara și a cauza arderea rădăcinilor, apoi au fost umplute cu pământ, nisip și mraniță, adusă cu ajutorul domnului Daniel din Săcălaz. Le mulțumim părinților care au dat o mână de ajutor și chiar au venit cu unelete de acasă.

Între timp, suportul din tablă al scaunelor a fost tratat și el cu activator și apoi au fost aliniate în magazie, în așteptarea pregătirii lemnului pentru șezut.

Piesele de lemn au fost tăiate la dimensiuni, tratate cu două straturi de ulei de in și lăsate la uscare în laboratorul de fizică-chimie.

Etapa cea mai interesantă a fost plantarea. Plantele alese au fost grupate pe categorii:

  • o casetă cu plante aromatice – mediteraneene – mentă, cimbru, salvie, lavandă etc.;
  • o casetă cu plante asiatice – spiraea japonica, cotoneaster, phothinia;
  • o casetă cu conifere pitice și foioase târâtoare – lonicera, thuja, juniperus, berberis.

Domnul Vlăduțu, care a adus plantele tocmai de la pepiniera îngrijită de el din Zalău, ne-a dat detalii despre îngrijirea acestor plante în timp, cum să le udăm vara și iarna, care au nevoie de soare sau umbră, și când și cum se fac tunderile. De exemplu, lavanda este cu dublă înflorire, inflorescențele de primăvară trebuiesc culese pentru a asigura o bogată înflorire și toamna.

În cea de-a patra jardinieră dorim să plantăm la primăvară răsaduri de legume! Până atunci am plantat bulbi de lalele, narcise, muscari și brîndușe. Ca să le recunoaștem și să le învățăm denumirile, pentru ca această mică grădină să devină un loc pentru ore de biologie în aer liber pentru toți elevii școlii, le-am pus etichete.

Ultima etapă a fost ansamblarea pieselor de lemn pentru scaune. Cele 24 de scaune individuale vor permite diferite posibilități de dispunere, individuală sau în grupuri mici, astfel încât să fie asigurată distanța necesară. Ele vor servi pentru ore în aer liber, dezbateri, spectacole și luarea unei gustări în pauze. Orele de biologie vor putea fi desfășurate chiar în mijlocul grădinii cu plante aromatice, bulbi sau răsaduri de legume, conifere pitice sau plante din diferite colțuri ale lumii, care, alături de copacii existenți, vor constitui subiectul de studiu practic despre mediul înconjurător.

Proiectul „My school can be cool” a luat forma unei clase în aer liber în mijlocul unei grădini – extinderea rozariului existent, specific mănăstirilor. Ideile și propunerile elevilor, care au rezultat în urma activităților de analiză desfășurate online în martie-iunie 2020, au prins formă concretă odată cu venirea și instalarea toamnei, cu ajutorul voluntarilor și colaboratorilor. Acum aceste forme așteaptă reîntoarcerea elevilor în școală pentru a prinde și viață! Credem că în acest moment proiectul nu s-a încheiat, abia a început!

Vă așteptăm la primăvară cu răsaduri de roșii, castraveți, fasole, ardei și chiar căpșuni să pregătim grădina pentru un nou sezon!

Text: arh. drd. Brîndușa Havași
Editor: antropolog Gabriela Anghel
Fotografii: arh. drd. Brîndușa Havași, arh. Ovidiu Micșa

1