Atelier online „Orașele dintre coperți” – partea I și II

10/12/20 | Atelier, Club

„Când citești o poveste în care e descris un loc, reușești să îl vizualizezi în minte? Ești curios să îi descifrezi detaliile? Ți-ai imaginat cum ar fi să ajungi și tu în acel oraș? Unde te-ai opri și când? Ce ai vrea să fii și cum ai locui acolo?”

Pe 31 octombrie și pe 28 noiembrie 2020 Asociaţia De-a Arhitectura a invitat copiii de 9-12 ani într-o călătorie în timp spre orașul ascuns între coperțile cărții, pentru a-i completa, prin desen și bricolaj, spațiile nescrise.

Desfășurat cu îndrumarea arh. Aurelia Axente-Stan și arh. Cristina Dumitrescu, atelierul online „Orașele dintre coperți” a adunat 10 participanți care, pornind de la descrierile unor orașe imaginare descoperite în pagini din literatura pentru copii, au materializat grafic imaginea orașului, urmărindu-i particularitățile descrise în carte, întruchipând chiar ei un personaj care călătorește în timp și își alege o perioadă din evoluția orașului. Odată ajunși în acel punct, cei mici au căutat un loc în care să se așeze și, fie au creat un spațiu nou, potrivit cu cele existente, fie au adaptat unul, dintre cele care i-au vrăjit.

Vă invităm într-o călătorie imaginară, cu orașe fantastice și personaje pe măsură, spusă de cele două îndrumătoare, arh. Aurelia Axente-Stan și arh. Cristina Dumitrescu, în cele ce urmează.

Într-o după-amiază liniștită, puțin înnorată, intri într-o librărie, te oprești și frunzărești o carte a cărei copertă îți place… Nu ai timp să o citești pe toată, ci doar crâmpeie pe care încerci apoi, cu ochii închiși, să le „vezi”.

Sau poate găsești o carte pe care ai citit-o mai demult și ți-a plăcut, iar acum te bucuri să o redescoperi. Paginile îți sunt familiare, deja te vezi intrat în poveste, îi știi cărările, dar ai vrea să le regăsești.

Dacă nu ești așa pasionat de citit, o călătorie tot ți-ar plăcea sa faci… În general, călătoriile cer un pic de organizare în prealabil. Atunci cauți în librărie ghiduri ca să plănuiești plimbarea ta cea lungă. Citești câteva descrieri despre orașe de poveste și te gândești la ce ai face odată ce-ai ajunge acolo.

Și se mai întâmplă să te întâlnești, în librărie, cu alți pasionați cunoscători ai acelorași subiecte sau cu alți curioși intrați să caute informații. Poate afli ceva mai mult despre orașul care te-a atras chiar de la ei!

Cum vine asta? Cum să intri așa, direct, într-o poveste? Ca… Iulia, de exemplu, care merge spre Orașul Soarelui: când ajung eu acolo, „toți locuitorii sunt curioși să mă cunoască. Îmi fac o casă și prieteni, un parc și o piscină. Cred că ajung acolo de Crăciun, o să fie zăpadă, o să pun brazi și o să cumpăr un cățel. Unul mic, ca pentru Tudor, fratele meu”.

Așadar… după ce am povestit fiecare care este cartea preferată (cea de acum și cea din copilărie în cazul îndrumătorilor), am încercat să vedem ce presupune materializarea 3D (în machetă sau film) a unui spațiu descris într-un text, dacă e nevoie de un desen pentru realizarea acestuia și care sunt elementele pe care le accentuăm.

Pentru a intra în atmosfera poveștilor, fiecare a ales de pe rafturile mini bibliotecii virtuale câte o carte și a încercat să vizualizeze și să surprindă elementele cheie, cele care dădeau specificul locului descris în paginile acesteia.

Citind împreună fragmentele ne-au rămas sonore câteva cuvinte pentru fiecare dintre orașele descoperite: argint, nave, jefuitori, mingea care zboară unde nu trebuie, cocoș de lemn, zmeie care pluteau, metale prețioase, case verzi, limonadă verde, filigran, morișcă, frânghii, teatru, tobogan, hornuri, pălării.

Am discutat și despre coperțile lor, din diferite ediții, și am ajuns la concluzia că fiecare dintre ele ne oferă indicii despre personaje, locuri, este ca o invitație de a deschide cartea. Fiecare copertă sau carte prinde viață în funcție de cel care o citește. Aceeași poveste poate avea reprezentări diferite, în funcție de cititor.

După ce am pătruns în atmosfera orașelor fantastice, am trecut la partea practică a atelierului, realizarea unui oraș pop-up, ivit dintre coperțile unei cărți, cu povești ascunse printre rândurile sale, cu personaje care abia așteptau să fie descoperite sau însoțite în aventuri de noi prieteni.

Ca pe o scenă au început să apară rând pe rând elementele orașului, în fundal elementele importante descrise în carte și pe măsură ce ne apropiam de prim plan spații din ce în ce mai importante pentru cititorul devenit personaj în povestea aleasă de el. Fiecare oraș a căpătat o nouă poveste, spații fantastice născocite de imaginația copiilor, totul cuprins între coperți.

În lumea de Smarald a Sofiei și Alexandrei (surori fiind, au călătorit împreună), totul e, cum credeți… verde. Și părul oamenilor e verde! Și limonada, și leagănul. Asta pentru că așa e descris orașul în carte, iar fetelor, citind fragmentele propuse de noi la atelier, le-a plăcut cel mai mult acest oraș. Dacă ar ajunge vreodată în Orașul de Smarald, primul lucru pe care Alexandra ar vrea să îl facă ar fi să încerce o bomboană verde, să vadă ce gust are. Iar Sofia ar călători luându-și cu ea toată familia și construindu-și acolo o casă zâmbitoare, unde toată lumea să zâmbească!

Mara a imaginat Orașul Zmeielor ca fiind „Orașul Acadelelor de zmeie”, cu zid de cățărat, acadele care te ajută să zbori dacă le mănânci, scări jeleu care te conduc către un colosseum de zmeie. În acest oraș zmeiele au viață, chiar se ceartă uneori, iar cei care ajung în Turnul Vrăjitoarelor vor fi transformați în… zmeie. În partea opusă a orașului se află moara, unde se macină făină care poate fi folosită pentru a face alte zmeie.

Ștefi a fost atras de Călătoriile lui Nils Holgersson prin Suedia tocmai pentru că era o carte pe care nu o citise, iar încercarea de a (se) imagina (într-) un oraș citit i s-a părut astfel cu atât mai provocatoare! În orașul scufundat, locuitorii au echipamente speciale, ca de scufundări, pentru a putea locui sub apă, iar ceea ce ar face Ștefi acolo ar fi să își deschidă o tarabă pentru a vinde pește. Cum de e nevoie de așa ceva într-un oraș aflat sub apă? Este, pentru că orașul e mare și peștii nu mai stau acolo.

Tot de zmeie a fost atras și Sergiu, câmpurile și fabrica de zmeie fiind străbătute în viteză cu trenul, iar Ilinca a fost atrasă imediat de orașul de argint Amarganth, oraș vrăjit cu castele construite pe ape, unde te muți cu casa-barcă lângă prietenii tăi.

Fiecare copil a realizat apoi propria ilustrație a coperții, ca o concluzie a celor imaginate de el.

La final, deja transformați în adevărați locuitori ai orașelor (re)ilustrate, copiii au descris și povestit unii altora despre experiențele lor și au facut-o cu convingerea celor ce sunt implicați în viața orașelor pe care le cunosc și în care trăiesc.

Acest atelier a reprezentat astfel o ocazie de a imagina, de a face legături între literatură și oraș, de a explora detalii neobservate sau privite diferit de alți cititori.

Ne-am desprins cu greu din atmosfera locurilor fantastice în care am poposit, luând cu noi frânturi de orașe, fire ale poveștii țesute de imaginația copiilor, călători curioși porniți în căutarea personajelor care locuiau în orașele ascunse între rândurile cărții, alături de care visau să locuiască, să se joace sau să plece în aventuri. Au reușit să descopere și să trăiască magia acestor orașe aflate dincolo de coperțile cărților, încercând să o transmită mai departe. Închizând coperta orașului, au lăsat pe aceasta câteva indicii care te provoacă să îl descoperi (pe el, orașul) și tu, cititorule.

Și ce te poate bucura mai mult decât să afli că, și după ce au ieșit dintre paginile cărții, copiii s-au întors acasă luând poveștile cu ei și împărtășindu-le părinților. Așa au aflat și aceștia despre “prințesa … care are grijă ca orașul să arate mereu frumos”, oraș a cărui “poartă se deschide doar pentru vizitatorii veseli”.

Mulțumim tuturor participanților care ne-au purtat pe aripile imaginației prin orașe din povești. De asemenea, le mulțumim părinților care ne-au trimis fotografii și feedback după atelier. Atelierele fac parte din Clubul De-a arhitectura, un proiect al asociației care se desfaşoară în weekend şi le dă posibilitatea copiilor care nu sunt înscrişi la cursurile noastre în şcoli şi grădiniţe să aibă un prim contact cu lumea fascinantă a arhitecturii.

Text: arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Cristina Dumitrescu
Editor: antropolog Gabriela Anghel
Fotografii: Părinții copiilor care au participat la atelier și print screen-uri îndrumători

Surse desene folosite pentru modelul 3D (pop-up):

https://encounteringurbanization.wordpress.com/2011/04/25/city-beautiful-pop-up-cities/
https://hendricksarchitect.com/architecture/hogwarts-castle-architecture/
https://ashleighsheaphotography.co.uk/tag/forbidden-forest-inspired/
http://chetart.com/blog/?p=4014
https://www.etsy.com/uk/listing/766210881/hagrids-hut-watercolour-art-print-rubeus
https://www.slashfilm.com/j-k-rowling-harry-potter-sketches/