My School Can Be Cool CNTRL la Reșița – un an de studiu

Text: arh. Monica Popescu
Editor: dr. arh. Brîndușa Havași
Fotografii: Giorgiana Băncioi, dr. arh. Brîndușa Havași, Ella Jurcă, Darius Maghiari, Victor Mariș, Rafael Onofrei, Antoaneta Popa, prof. geografie Georgeta Raicu, Sara Șuteanu, Magdalena Trifu, Natașa Vociuc
Timp de citire: 13 minute


Toamna lui 2021 a început în forță în toate programele De-a arhitectura. Ne-am bucurat să reluăm revederile față în față – foarte importante la începutul oricărui proiect care implică lucru în echipă, pentru că să te uiți în ochii celor din fața ta, să creezi o legătură emoțională, crește șansele unei bune colaborări pe parcursul proiectului.

Reșița este un astfel de exemplu de parteneriat de succes. În anul școlar 2021-2022 De-a Arhitectura a fost prezentă la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița cu programul educațional „My School Can Be Cool” destinat elevilor de 12-18 ani (clasele a VI-a, a VII-a, a IX-a, a X-a, a XI-a). Pe 14 octombrie 2021 cursul a debutat cu o întâlnire a elevilor și a profesorilor coordonatori cu arhitecții îndrumători, la care s-a discutat despre influența spațiilor școlare asupra utilizatorilor – elevii, despre obiectivele, etapele, rolurile și activitățile pe care aceștia urmau să le desfășoare în program, dar și despre anii petrecuți de fiecare dintre cei prezenți în spații educaționale.

Grupul mixt de elevi din clasele X-XII, îndrumat de dr. arh. Brîndușa Havași împreună cu stud. arh. Oana Rădoi, alături de Camelia Radovan, consilier proiecte educative, Georgeta Raicu, profesor de geografie, și Loredana Budugan, profesor de arte vizuale, a creat în noiembrie 2021 și pagina de Facebook a proiectului pe care o puteți vizita aici, dacă doriți să urmăriți știri din parcursul adolescenților.

La final de an 2021, în decembrie, elevii adunau de zor în „Cutia cu idei” gânduri pentru o școală „cool”. Iată câteva dintre acestea.

Mie mi-ar plăcea o școală mai verde și ore în aer liber. În opinia mea, școlii mele i-ar trebui mai multe spații de relaxare/interacțiune pentru elevi. Locul pe care l-am ales pentru «proiectul» meu este situat în curtea școlii lângă terenul de fotbal. În această zonă de relaxare putem să punem și jardiniere pentru flori unde putem avea o grădină.– Andrei Țibru, clasa a X-a D

Școala mea de vis:

  • Săli de clase fără pereți.
  • Săli de clasă în aer liber.
  • Locuri amenajate special în care ne putem relaxa și putem comunica unii cu ceilalți.
  • Bibliotecă amenajată în aer liber în care ne-am putea relaxa, dar și în același timp am putea studia.

Toate aceste lucruri pe care le-am prezentat reprezintă cum mi-aș dori să arate școala în care studiez. Consider că lucrile acestea ne pot face să venim cu drag la școală și să învățăm mai bine. Școala visurilor mele ar trebui să aibe chiar și o oră în care să putem socializa unii cu ceilalți, pentru a ne cunoaște mai bine, atât profesori, cât și elevi. Nu doar să ne vedem în fiecare zi la școală unii cu ceilalți și să nu știm majoritatea dintre noi nimic unii despre ceilalți.” – Călina Patricia Farcaș, clasa a IX-a C

Spațiu de recreere pentru elevi
Locație posibilă: Amfiteatru (?)
Design: Vintage + Modern

  • Bean bags, canapele, scaune, mese mici (totul în design mai modern);
  • Plante în găleți de metal/cupru, cu stand de lemn făcut la atelierul școlii dacă este posibil sau cumpărat;
  • Bibliotecă unde elevii pot dona sau să împrumute cărți (totul fiind înregistrat într-o listă);
  • Masă mare cu priză, încărcător de telefon, cablu ethernet (laptop) unde elevii pot să discute la masă sau să facă proiectele pentru școală;
  • Loc bun pentru orele libere sau pauze sau chiar și afterschool (pentru cluburi precum EFF, WWF, etc.);
  • Panouri de plută unde elevii pot pune mesaje/anunțuri cu post-it sau desene/picturi;
  • Rame pentru desenele/picturile deosebite alese prin vot de către elevi și profesori (putem implica și consiliul elevilor în asta);
  • Folosirea proiectorului cu acordul profesorului pentru a viziona filme sau pentru prezentarea proiectelor la anumite ore;
  • Imprimantă 3D unde elevii pot să printeze cu acordul profesorului în scopul școlii sau pentru acasă dacă plătește pentru materiale (imprimanta 3D poate fi folositoare și pentru profesori, de exemplu la fizică, chimie, biologie, robotică, informatică).– Andrei Daniel Dume, clasa a XII-a D

Sală de studiu. Pentru școala în care învăț eu consider că ar fi benefică o sală de lectură/de studiu/de recreere, pentru că, după timpul petrecut online, mă simt uneori blocată de parcă nu mai pot învăța și cred că dacă aș studia alături de colegii și prietenii mei de la școală, într-un spațiu primitor și liniștit, aș fi motivată mai ușor să-mi fac treaba, bucurându-mă totodată de timpul petrecut împreună.

Sala imaginată de mine ar fi împărțită în patru părți mai mari, și anume un spațiu destinat cărților, unul pentru învățat/citit, un spațiu cu calculatoare și un loc de socializat.

Mai întâi, biblioteca. Această parte a sălii ar fi alcătuită din rafturi pline cu cărți din mai multe domenii, spre exemplu manuale, cărți cu caracter științific, cărți de non-ficțiune, cărți de ficțiune – din mai multe perioade istorice, cărți în limbi străine, etc; locul acesta ar trebui să fie unul foarte accesibil, cărțile fiind la dispoziția tuturor elevilor pentru a fi împrumutate sau lecturate.

După aceea, spațiul pentru învățat. Aici, locul ar fi unul spațios, unde orice elev ar putea să-și rezolve individual sau în colaborare cu ceilalți sarcinile de lucru pentru următoarea zi la școală,sau ar putea să se bucure de o carte aleasă din proprie inițiativă. Pe lângă zona aceasta ar mai exista și spațiul pentru socializat, care nu ar fi cu mult diferit față de cel de dinainte, dar aici elevii ar putea să vorbească, să asculte muzică sau să joace jocuri de masă fără să-i deranjeze pe ceilalți.

Mai apoi, zona pentru calculatoare. Aici ar fi pregătite pentru elevi câteva calculatoare pentru ca aceștia să se ocupe de materiile precum informatică și TIC, să realizeze diferite proiecte pe platforme online sau să se documenteze asupra altor subiecte.– Bianca Barbu, clasa a X-a C

Ce își doresc copiii când merg la școală? Desigur, pe lângă a acumula cunoștințe din toate domeniile, vor să petreacă timp alături de persoane deosebite, să învețe și să dăruiască sfaturi utile și să participe la activități într-un loc care le permite și le satisface toate nevoile și dorințele. Aspectul școlii este destul de important când vine vorba de dorința de a participa la cursuri, iar datorită acestui proiect copiii pot ajuta cu asta. Copiii au nevoie de creativitate și îndrumări cât mai diversificate din partea cadrelor didactice ale școlii.

IDEI: Mai multe locuri în care copiii pot sta în timpul pauzelor, locuri în care copiii își pot desfășura activitățile sportive, dar și locuri care să asigure un loc potrivit pentru posibilele ore în aer liber. În interior anumite spații amenajate în care copiii pot sta atât individual, cât și în grup când vremea de afară nu le permite ieșitul în are liber. Ca și design al școlii în interior se pot pune panouri unde se pot afișa posibile anunțuri, întâlniri sau chiar și concursuri. Pe pereți se pot scrie mesaje încurajatoare. Se pot expune poze cu evenimente la care elevii au participat și tot ce este posibil pentru a transforma un loc simplu în unul foarte primitor și vesel.” – Denisa Larisa Telișcă, clasa a IX-a B

O idee foarte bună care ar putea îmbunătăți școala din punctul meu de vedere este dacă am avea un loc de comunicare, unde elevii se pot cunoaște și se pot crea prietenii noi. Mi se pare esențial să putem comunica liber și, în același timp, să socializăm cu persoane din afara clasei noastre. Totodată locul încercuit poate fi un spațiu unde putem ține cursurile în aer liber. Pentru mine, de obicei, dacă sunt într-un loc degajat și neînconjurat de pereți, pot lucra mai bine și mă pot concentra. Din păcate pot exista lucruri care pot deranja, de exemplu mașinile, sau elevii care au ore de sport pe teren. Bineînțeles, orele se pot desfășura numai primăvara, vara sau toamna.” – Elisabeta Florica Nicolescu, clasa a IX-a C

Școala ideală:

  • în loc să scriem în caiete, putem lucra pe laptop-ul personal;
  • să avem o cameră/încăpere în care să putem învăța în liniște și să ne facem temele;
  • clasele să fie cu spațiu verde, gen plante/mușchi/pietre pe perete;
  • când este vreme frumoasă, să avem afară bănci, scaune și să facem ore legate de natură;
  • pe holuri să avem dulapuri;
  • cantina să aibă mese rotunde;
  • să avem acces la încărcătoare wireless pentru telefoane/tablete și prize pentru încărcătoarele
  • de laptop;
  • în clasă să fie bănci de câte 2 persoane.” – Iulia Adriana Borozan, clasa a X-a D

Reabilitarea bibliotecii: bibliotecile ar trebui să reprezinte un loc în care ne putem petrece timpul și studia, dar, din păcate, biblioteca din cadrul liceului nostru nu ne poate oferi asta. În opinia mea, o modernizare a bibliotecii ar putea avea influențe pozitive.

Socializare: majoritatea școlilor din străinătate prezintă numeroase locuri în care elevii își pot petrece pauzele și socializa. Majoritatea eleviilor ar putea profita de un aranjament precum cel din imagine, făcând totodată școala un loc mult mai primitor.

Arta: pentru a da puțină viață holurilor și claselor monotone, am putea picta diferite modele pe pereți. De exemplu, fiecare etaj ar putea avea o tematică diferită. Pe de altă parte, am putea decora fiecare clasă într-un mod complet original, în funcție de dorințele elevilor respectivi.– Jasmina Rimer, clasa a X-a D

Tot în decembrie 2021 a început lucrul la macheta școlii sub îndrumarea coordonatorilor profesori și arhitecți. Cu ajutorul instrumentelor și a materialelor de lucru elevii au învățat să reducă la scară, să croiască și să lipească piesele din care au ieșit primele corpuri de clădiri.

În ianuarie 2022 s-a trecut la etapa de analiză a spațiilor școlii conform nevoilor elevilor și profesorilor. Elevii au explorat atât interiorul, cât și exteriorul colegiului.

În februarie 2022 elevii scriau:

Descoperirile din ultimele decenii din domeniile neurologiei și psihologiei cognitive spun că gândurile, sentimentele, atitudinile și comportamentele noastre sunt puternic influențate de spațiul în care trăim. Spațiul poate influența nu doar ce gândim ci și felul în care gândim. Școala este un loc important al perioadei noastre de dezvoltare, de aceea întîmplările și spațiile ei ne vor influența peste ani.

Vom descoperi împreună în activitățile viitoare care sunt elementele spațiului construit al școlii care ne influențează percepția, cunoașterea, emoțiiile, unerori chiar și comportamentul. Și cum putem contribui la creșterea stării de bine, clarificându-ne întâi emoțiile, stările, apoi analizându-ne nevoile și testând idei prin care aceste nevoi să fie satisfăcute (și) de spațiile școlii.

Cu ajutorul mood-metrului și a hărții sentimentelor elevii au analizat ce simt vis-a-vis de școala lor.

Mediul școlar este dator să modeleze starea de bine a elevilor sau studenților, dar și a profesorilor, asigurând experiențe care oferă: alegere (contribuție la decizie, la propriul parcurs, la definirea astmosferei și chiar a spațiului), atingerea unor obiective semnificative, relații pozitive, plăcere, creștere și dezvoltare personală, sănătate și siguranță. Concentrarea școlii pe împlinirea elevului este deosebit de importantă, deoarece adolescența este un stadiu esențial de dezvoltare care are implicații asupra funcționării pe parcursul vieții. Starea de bine nu înseamnă doar absența unor factori negativi, ci funcționarea la nivelul optim, cu beneficii de dezvoltare personală și de creștere a abilităților școlare. Există numeroase cercetări ce demonstrează că emoțiile pozitive sunt asociate cu gândirea amplă, creativă și deschisă, în timp ce emoțiile negative limitează concentrarea și afectează negativ atenția.” – Lecția Harta sentimentelor, Cap. Analiză, Ghidul online My School Can Be Cool

La mijloc de februarie 2022, când nici nu ne închipuiam cum se poate schimba realitatea înconjurătoare într-o clipită, eram foarte fericiți să sărbătorim o premieră pentru De-a Arhitectura: programul „My School Can Be Cool” devenea primul desfășurat în parteneriat cu o primărie locală.

Brîndușa Havași, coordonator local De-a Arhitectura Vest, spunea la acea vreme:

Ne bucurăm că primăria Municipiului Reșița înțelege importanța educației de mediu construit și acționează pentru promovarea ei. Prin acest gest primăria dă un semnal clar că este interesată de starea de bine a elevilor, de atașamentul lor față de spațiile școlare și de dezvoltarea competențelor și abilităților necesare în rolul de viitori cetățeni ai orașului. Sperăm ca exemplul Reșiței să fie urmat și de alte orașe din România.

Echipa De-a arhitectura și-a dorit de la bun început colaborarea cu autoritățile publice locale pentru programul educațional „My School Can Be Cool”. Am găsit o mare deschidere în Primăria Reșița care a devenit astfel prima din România care să semneze un contract de parteneriat cu noi pentru derularea programului educațional „My School Can Be Cool” de-a lungul a doi ani școlari, 2021-2022 și 2022-2023. Susținerea primăriei permite creșterea relevanței și durabilității intervențiilor de personalizare a spațiilor școlii. Parteneriatul marchează o nouă etapă în programul „My School Can Be Cool”.

În prima parte a lunii aprilie echipa de proiect a desfășurat un sondaj în rândul colegilor pentru a afla care sunt locurile preferate și mai puțin preferate din școala lor, care dintre aceste spații ar îmbunătăți stare de bine dacă ar fi amenajate, cum ar amenaja aceste spații și ce spații simt că lipsesc și ar fi necesare. Au răspuns 187 de elevi de la Colegiul Național „Traian Lalescu”  din Reșița, din care 82,9% elevi de gimnaziu și 17.1% elevi de liceu. Locul preferat din școală a fost curtea, în timp ce locurile cel mai puțin preferate au fost grupurile sanitare, coridoarele și sălile de clasă.

Echipa formată din: Naomi Balamat, Ana Moldovan, Raluca Suru și Izabela Floare a lucrat la analiza curții școlii.

Curtea școlii este un spațiu deschis, plin de lumină și culoare, ordonat, ce conține terenul de fotbal, baschet și tribunele și spațiu verde amenajat și ne-amenajat. Elementele care conferă o anumită atmosferă sunt zonele cu graffiti (tribunele și calcanele școlii). Punctele de reper sunt: intrările/ieșirile în/din școală.

Nevoi identificate:

  • Loc de luat o gustare în pauze,
  • Clasa în aer liber,
  • Loc de stat în curtea de la intrarea în școală,
  • Spațiu verde amenajat.

Propuneri:

  • Clasa în aer liber,
  • Loc/locuri amenajate pentru relaxare prin mișcare – trampuline, ping-pong,
  • Păstrarea spațiului verde amenajat existent și completarea lui cu locuri de luat o gustare,
  • Amenajarea spațiului verde ne-amenajat pentru relaxare.

Echipa formată din: Iulia Borozan, Alexandra Ciortuz, Jasmina Rimer și Andreia Țibru a lucrat la analiza parterului școlii.

Parterul este lipsit de lumină naturală și culoare, coridoarele sunt foarte zgomotoase în pauze.

Nevoi identificate:

  • Elemente de orientare/signalectică (o hartă a spațiilor), mai ales pt elevii noi,
  • Loc de luat o gustare în pauze,
  • Loc de stat și socializare în pauze,
  • Spațiu pentru evenimente școlare.

Sugestia noastră este o mică «galerie» în care elevii își pot expune lucrările sau pictarea perețiilor holurilor și a sălilor de clasă.

Echipa formată din: Bianca Barbu, Nicolas Feri, Patricia Frenți, Sorina Groza și Alexandra Pop a lucrat la analiza etajului 1 al școlii.

Etajul 1 are doar culori șterse, care provoacă o stare de tristețe și melancolie (singurătate).

Nevoi identificate:

  • Elemente de orientare/signalectică (o hartă a spațiilor) mai ales pt elevii noi,
  • Loc de luat o gustare,
  • Loc de relaxare și socializare,
  • Lipsa plantelor – de la ferestre se văd alte clădiri.

Propuneri:

  • Animarea pereților cu modele sau forme viu colorate dar în același timp moderne, care să redea o stare de bine și să energizeze oamenii,
  • Plante curgătoare/cățărătoare pe casa scărilor și pe lângă ferestre ar ajuta la relaxare.

Echipa formată din: Iasmina Lauș, Rebeca Marchiș, Timea Marchiș și Iasmina Merșa a lucrat la analiza etajului 2 al școlii.

Locul de la intersecția coridoarelor de la etajul 2 este animat de acest panou colorat și e mult mai luminos decât parterul și etajul 1.

Nevoi identificate:

  • Elemente de orientare/signalectică (o hartă a spațiilor),
  • Loc de luat o gustare, relaxare și socializare,
  • Lipsa plantelor – de la ferestre se văd alte clădiri.

Propuneri:

  • Mobilarea acestui colț cu o băncuță dintr-un capăt în altul, sub care să fie spații de depozitare pentru cărți sau reviste,
  • Pe ultimul podest al scărilor din corpul mic propunem câțiva tabureți și rafturi cu cărți unde să poți citi în pauze,
  • Plante în ghiveci.

În luna mai elevii transmiteau pe pagina de Facebook a proiectului:

Azi am lucrat cu spor la propunerile de amenajare – clasa în aer liber, locurile de luat o gustare, spațiile verzi și masa de ping-pong. Propunerile au rezultat firesc în urma analizei spațiilor școlii și a sintezei răspunsurilor sondajului.

Spre final de mai elevii pregăteau concluziile analizei și sondajului, astfel încheindu-se prima etapă a proiectului în care elevii au analizat spațiile existente ale școlii și nevoile utilizatorilor. Sinteza și prezentarea fac parte din procesul de învățare, elevii exersând cum să își susțină propunerile prin argumente.

Pe baza analizei realizată de echipele implicate în proiect, dar și a chestionarului, propunerile pentru amenajarea spațiilor au fost:

  • Personalizarea sălilor de clasă,
  • Amenajarea spațiilor de pe holuri cu mobilier și plante,
  • Amenajarea unui loc de luat o gustare,
  • Amenajarea unei săli de clasă în exterior.

La început de iunie echipa proiectului a prezentat, la începutul ședinței de consiliu profesoral de final de an școlar, concluziile analizei și sinteza chestionarului.

Brîndușa Havași, coordonator proiect, ne-a transmis:

Le mulțumim profesorilor pentru disponibilitatea de a ne asculta propunerile de îmbunătățire a spațiilor școlii și îi invităm să ne transmită părerile lor. Doamna viceprimar Mădălina Chiosa a confirmat sprijinul Primăriei Reșița pentru inițiativele de personalizare a spațiilor școlare cu implicarea elevilor. Vă invităm să fiți alături de noi în acest proiect prin care elevii, alături de profesori și arhitecți, pot aduce o schimbare în spațiile școlii!

În iulie, deja în vacanța de vară, a avut loc un focus grup cu studenții de la Facultatea de Arhitectura și Urbanism din Timișoara (FAUT) despre clasa în aer liber unde au fost prezentate argumente pro și contra despre amplasare, teren, zgomot, vegetație, lumină, formă, materiale, orientare, mod de utilizare, acces – o dezbatere adevărată!

Studenții au prezentat în cadrul activității de practică propuneri de amenajare a câtorva spații din incinta Colegiului Național „Traian Lalescu” din Reșița, urmărind dorințele elevilor implicați în proiectul „My School Can Be Cool”.

Propunerile de amenajare au fost:

  • o nouă sală de clasă cu mobilier modular care poate fi rearanjat în mai multe configurații spațiale în funcție de modul de predare (frontală, lucru colaborativ pe echipe, evaluare);
  • o clasă în aer liber unde să se desfășoare ore de științele naturii, arte sau ore interactive, înconjurată de copaci și garduri verzi către stradă, pentru a atenua zgomotul;
  • un SmartLab cu scaner și imprimantă 3D care să permită utilizarea tehnologiei la toate disciplinele studiate și o abordare STEAM care integrează știința cu tehnologia, ingineria, artele și matematica;
  • spații de relaxare și socialize pe coridoarele școlii, cu diferențiere de culoare pe diferite etaje, cu loc de stat, plante la fereastră, cărți și panou pentru mesaje;
  • un spațiu verde amenajat la umbra clădirii, cu bănci pentru luat o gustare în apropierea plantelor, de unde se poate vedea întreaga curte a școlii.

Le mulțumim studenților: Giorgiana Băncioi, Ella Jurcă, Darius Maghiari, Victor Mariș, Rafael Onofrei, Antoaneta Popa, Sara Șuteanu, Magdalena Trifu și Natașa Vociuc. Două dintre studente sunt absolvente ale acestei școli și experiența lor a fost extrem de utilă în luarea deciziilor.

Le mulțumim elevilor: Naomi Balamat, Nicolas Feri, Iasmina Lauș și Raluca Suru care, alături de domna profesoară Georgeta Raicu, ne-au dat un feedback constructiv în elaborarea acestor propuneri.

Mulțumim Primăriei Reșița pentru sprijinul oferit în realizarea acestei parctici studențești!