„My School Can Be Cool CNTLR”: doi ani de design participativ susținut de primăria locală

j

Text: dr. arh. Brîndușa Havași

l
Editor: arh. Monica Popescu

Fotografii: din proiectul „My School Can Be Cool CNTLR”

h

Timp de citire: 8 minute

Primul parteneriat dintre Asociația De-a Arhitectura și o primărie locală a fost semnat în 2021 pentru implementarea programului educațional „My School Can Be Cool” și se încheie cu succes la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița, județul Caraș-Severin, după doi ani școlari. Această colaborare a generat două proiecte dezvoltate prin design participativ pentru amenajarea atât a spațiilor interioare, cât și a celor exterioare ale școlii.

Dr. arh. Brîndușa Havași, coordonatorul proiectului, trece în revistă mai departe cum s-a desfășurat „My School Can Be Cool CNTLR” la Reșița.

Actualul Colegiu Național „Traian Lalescu” a luat fiinţă în anul şcolar 1961-1962 în localul unei şcoli generale, „Şcoala de 7 ani Nr. 4”, dând prima promoţie de absolvenţi în anul şcolar 1964-1965. În anul 1951-1952 s-a dat în folosinţă noul local al „Şcolii de 7 ani Nr. 4”. Este vorba de corpul vechi al liceului de astăzi, al cărui ultim etaj s-a construit în anul 1968. În 1967 a fost dată în folosinţă tribuna de cca. 1500 locuri şi terenul de sport, iar între anii 1976-1978 s-au construit vestiarele şi sala de sport. După 10 ani de la înfiinţare, în 1971, Liceul Nr. 2 avea câte 4 clase paralele, de la clasa I până la clasa a XII-a, însumând 1563 elevi şi 74 cadre didactice, din care 16 învăţători. De-a lungul timpului numărul elevilor şi al dascălilor a rămas aproximativ acelaşi.[1]

Colegiul Național „Traian Lalescu” Reșița este în topul liceelor din Caraș-Severin cu cele mai bune rezultate la bacalaureat și Școală ambasador a Parlamentului european. În toamna anului 2021 s-a înscris în programul „My School Can Be Cool” organizat la nivel național de către Asociația De-a Arhitectura.

Programul educațional „My School Can Be Cool” a fost lansat în 2015 sub denumirea „De-a arhitectura în școala mea” și se adresează elevilor de gimnaziu și liceu, profesorilor și arhitecților pentru care spațiul școlii este important în procesul educațional. Utilizatorii de zi cu zi ai școlii sunt cei mai în măsură să descopere avantajele și dezavantajele create de spațiile de învățare, dar și să-și imagineze cum și-ar dori să fie acestea.

Andrei Țibru, clasa a X-a D

Mie mi-ar plăcea o școală mai verde și ore în aer liber. În opinia mea, școlii mele i-ar trebui mai multe spații de relaxare/interacțiune pentru elevi. Locul pe care l-am ales pentru «proiectul» meu este situat în curtea școlii lângă terenul de fotbal. În această zonă de relaxare putem să punem și jardiniere pentru flori unde putem avea o grădină.” – Andrei Țibru, clasa a X-a D

Iasmina Rimer, clasa a X-a D

[…] Școala visurilor mele ar trebui să aibe chiar și o oră în care să putem socializa unii cu ceilalți, pentru a ne cunoaște mai bine, atât profesori, cât și elevi. Nu doar să ne vedem în fiecare zi la școală unii cu ceilalți și să nu știm majoritatea dintre noi nimic unii despre ceilalți.” – Călina Patricia Farcaș, clasa a IX-a C

Parteneriatul cu Primăria Municipiului Reșița, primul parteneriat încheiat de Asociația De-a Arhitectura cu o primărie pentru derularea programului educațional „My School Can Be Cool”, a sprijinit derularea procesului educațional la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița în anii școlari 2021-2022 și 2022-2023. Elevii din clasele IX-XII înscriși în proiect la Reșița sub îndrumarea dr. arh. Brîndușa Havași, prof. Loredana Budugan și prof. Georgeta Raicu, alături de prof. Camelia Radovan, consilier proiecte educative, au parcurs etapa de diagnostic participativ. Pe parcursul mai multor luni tinerii au analizat nevoile comunității școlare și au dezvoltat o serie de propuneri pentru amenajarea spațiilor din școală. Pentru ilustrarea lor au colaborat cu studenții de la Facultatea de Arhitectură și Urbanism din Timișoara în practica de vară.

Fotografie 1: Explorarea spațiilor școlii, Colegiul Traian Lalescu Reșița, fotograf: dr.arh. Brîndușa Havași
Fotografie 2: Realizarea machetei școlii, Colegiul Traian Lalescu Reșița, fotograf: dr. arh. Brîndușa Havași
Fotografie 3: Prezentarea concluziilor analizei în Consiliul profesoral, fotograf: prof. Georgeta Raicu
Fotografie 4: Discuții cu studenții Facultății de Arhitectură și Urbanism Timișoara, fotograf: dr. arh. Brîndușa Havași
Fotografie 5: Propunere de amenajare a coridorului ilustrată de studenții Facultății de Arhitectură și Urbanism Timișoara

Ce își doresc copiii când merg la școală? Desigur, pe lângă a acumula cunoștințe din toate domeniile, vor să petreacă timp alături de persoane deosebite, să învețe și să dăruiască sfaturi utile și să participe la activități într-un loc care le permite și le satisface toate nevoile și dorințele. Aspectul școlii este destul de important când vine vorba de dorința de a participa la cursuri, iar datorită acestui proiect copiii pot ajuta cu asta. Copiii au nevoie de creativitate și îndrumări cât mai diversificate din partea cadrelor didactice ale școlii.

IDEI: Mai multe locuri în care copiii pot sta în timpul pauzelor, locuri în care copiii își pot desfășura activitățile sportive, dar și locuri care să asigure un loc potrivit pentru posibilele ore în aer liber. În interior anumite spații amenajate în care copiii pot sta atât individual, cât și în grup când vremea de afară nu le permite ieșitul în are liber. Ca și design al școlii în interior se pot pune panouri unde se pot afișa posibile anunțuri, întâlniri sau chiar și concursuri. Pe pereți se pot scrie mesaje încurajatoare. Se pot expune poze cu evenimente la care elevii au participat și tot ce este posibil pentru a transforma un loc simplu în unul foarte primitor și vesel.” – Denisa Larisa Telișcă, clasa a IX-a B

Le mulțumim studenților care au ascultat nevoile și dorințele elevilor, au măsurat și analizat spațiile existente și au ilustrat propuneri de amenajare pentru spații interioare și exterioare ale școlii: Giorgiana Băncioi, Ella Jurcă, Darius Maghiari, Victor Mariș, Rafael Onofrei, Antoaneta Popa, Sara Șuteanu, Magdalena Trifu și Natașa Vociuc. Două dintre studente sunt absolvente ale acestei școli și experiența lor a fost extrem de utilă în luarea deciziilor.

Fotografie 1: Propunere de amenajare a coridorului școlii, arh. Bianca Azap-Purice și Dan Purice, 313 Design & Architecture
Fotografie 2: Propunere pentru o clasă în aer liber, arh. Bianca Azap-Purice și Dan Purice, 313 Design & Architecture

În anul școlar 2022-2023 s-a derulat cea de-a doua fază a proiectului, în care propunerile elevilor pentru o „școală cool” au fost detaliate ca studiu de soluție și apoi detaliate ca proiect tehnic de către tânăra echipă de arhitecți Bianca Purice Azap și Dan Purice, în cadrul biroului 313 Design & Architecture. Cei doi arhitecți au petrecut copilăria și anii de școală în Reșița, iar Dan Purice este absolvent al acestui liceu, și au fost bucuroși să contribuie cu cunoștințele lor în folosul comunității din care provin.

Fotografie 1: Mențiune la Bienala timișoreană de arhitectură 2022, fotografie: arh. Daniel Tellman
Fotografie 2, 3, 4: BETA – Bienala timișoreană de arhitectură

În octombrie 2022 proiectul „My School Can Be Cool CNTLR” a luat mențiune la competiția de proiecte BETA – Bienala timișoreană de arhitectură 2022, la secțiunea Inițiative/Experimente/Viziuni în arhitectură. Bienala timișoreană de arhitectură (Beta) este o platformă de dialog și colaborare, al cărei scop final este îmbunătățirea proceselor prin care ne construim orașele. Aflată la a IV-a ediție, Beta 2022 și-a propus să genereze un dialog responsabil privind educația de arhitectură, formarea și practica profesională, precum și să stimuleze implicarea și profesionalizarea metodelor de dialog și colaborare dintre reprezentanții trinomului administrație – corp profesional – societate civilă.

Fotografie 1: Prezentarea propunerilor de către elevi alături de prof. Georgeta Raicu și viceprimar Mădălina Chiosa, fotograf: dr. arh. Brîndușa Havași
Fotografie 3: Fotografie de grup cu elevi, profesori, arhitecți, conducerea școlii, reprezentanți ai administrației publice locale și reprezentanții Clubului Rotary Reşiţa, fotograf: dr. arh. Brîndușa Havași

La final de an 2022, pe 20 decembrie, elevii și îndrumătorii au prezentat concluziile și propunerile ilustrate de tinerii arhitecți reșițeni în cadrul expoziției organizate în școală, la care au participat reprezentanți ai administrației publice locale, sponsori și foști absolvenți:

  1. Amenajarea unui spațiu în holul comun care să le permită elevilor și profesorilor să socializeze și să se relaxeze în pauze,
  2. Realizarea unei clase în aer liber în curtea școlii, într-un format mai interactiv și mai puțin formal.

Elevii, profesorii și foștii absolvenți au venit curioși la expoziție pentru a afla cum se poate îmbunătăți spațiul interior și exterior al școlii, astfel încât să încurajeze interacțiunea socială și moduri alternative de predare-învățare. Cu această ocazie, reprezentanții Clubului Rotary Reşiţa și-au exprimat dorința de a se implica și de a sprijini alături de primăria Reșița implementarea proiectului clasei în aer liber la Colegiul Național „Traian Lalescu”.

Interviuri cu participanții la expoziție puteți urmări în materialul realizat de Cornelia Dunăreanu și postat de Banat TV în 21 decembrie 2022.

Fotografie 1, 2, 3: Montarea mobilierului, fotograf: dr. arh. Brîndușa Havași
Fotografie 4: Inaugurarea zonei amenajate, fotograf: dr. arh. Brîndușa Havași
Fotografie 6: Fotografie de grup cu elevii și arhitecții, fotograf: dr. arh. Brîndușa Havași

Pe 10 martie 2023 mobilierul realizat pe comandă a fost montat la fața locului de către Ionuț Mutașcu și Cosmin Barbu de la ICM Atipicdecor. Elevii au dat o mână de ajutor la montare, au aplicat folia reflexivă și au finalizat pernele pentru șezut.

Proiectul „My School Can Be Cool CNTLR” a continuat pe parcursul anului 2023 cu cea de-a doua propunere, clasa în aer liber, care a rezultat în urma analizei nevoilor utilizatorilor. Pe lângă terenurile de fotbal și baschet care beneficiază în acest moment de tribune ample, atât elevii, cât și profesorii au menționat dorința de a desfășura anumite ore în aer liber, într-un format mai interactiv și mai puțin formal. Împreună am identificat unul dintre puținele locuri în care ar putea fi amplasată clasa în aer liber.

Fotografie 1-6: Propunere pentru o clasă în aer liber, arh. Bianca Azap-Purice și Dan Purice, 313 Design & Architecture

Pavilionul este un spațiu folosit ocazional, sub forma unui foișor și va fi format dintr-un singur spațiu deschis, dar acoperit, cu scopul organizării diverselor activități școlare. Spațiul va conține mobilier de depozitare și mobilier precum scaune pliabile cu măsuță integrată, catedră, scaun profesor, tablă de scris și ecran de proiecție. Construcția nu prezintă ferestre, uși, sau sisteme de încălzire sau răcire. Se va realiza instalația electrică pentru a permite alimentarea diverselor echipamente de proiecție și iluminatul general. Accesul către pavilion se va realiza din curtea liceului, urcându-se treptele tribunelor și ulterior de-a lungul unei alei pavate de-a lungul împrejmuirii către strada Petru Maior. Structura metalică este îmbrăcată la interior în lemn termotratat și tablă fălțuită de culoare gri antracit la exterior. Pe latura sudică se vor realiza parasolare din rigle de lemn.

Fotografie: Axonometria explodată a sistemului constructiv al clasei în aer liber, arh. Bianca Azap-Purice și Dan Purice, 313 Design & Architecture

Pentru realizarea proiectului tehnic au fost necesare studii ale terenului pe care se poate amplasa clasa în aer liber: ridicarea topo și studiul geotehnic. Studiul geotehnic a fost întocmit de către ing. Dorin Vasiu și cuprinde realizarea a două foraje circulare: F100-F101-F102 cu adâncimea de 2,80 metri, respectiv 4,60 metri.

Din punct de vedere geomorfologic, amplasamentul se situează pe versantul din zona de trecere de la terasa inferioară (lunca) a râului Bârzava la terasa superioară a acestuia, versant cu pantă morfologică de cca. 12-16 %. Amplasamentul pavilionului proiectat, cercetat cu prezenta ocazie, este situat preponderent (cca. 85 %) pe un platou care este relativ plan şi orizontal respectiv parțial (cca. 15 %) pe taluzul rezultat de la coronamentul zidului de sprijin existent până la platoul actual rezultat odată realizarea sistematizarea pe verticală a terenului. Stabilitatea generală a zonei este asigurată prin zidul de sprijin existent (parțial din beton și parțial din gabioane umplute cu piatră), însă pot apărea probleme la stabilitatea locală și de suprafață ( 1,20-2,50 metri) din zona crestei taluzului platoului, cu pantă mare spre zidul de sprijin în cazul unei suprasarcini și crearea unor obstacole în scurgerea supraterană a apei din precipitații [2].

Având în vedere caracteristicile terenului de fundare, soluția adoptată pentru fundații de către inginerii de rezistență TID Signature SRL constă în fundații izolate tip coloane din beton armat cu diametru de 0,70 metri cu adâncime variabilă: unele cu adâncimea de până la – 3,76 metri și altele cu adâncimea de până la – 3,16 metri față de cota terenului natural.

Se vor efectua lucrări de sistematizare parțială a terenului în locul destinat construirii obiectului propus și se vor realiza alei noi pentru circulație pietonală în vederea realizării conexiunii între corpurile principale ale școlii și noua clasă în aer liber. Toate aleile propuse se vor afla în incinta terenului și vor respecta normele de siguranță prin amplasarea traseului cât mai aproape de gardul parcelei (între gard și panourile fotovoltaice) și se va monta balustradă de protecție unde e cazul (la treptele ce urcă deasupra gradenei și pe peretele superior al gradenei). Aleea de la gradene până la pavilion se va realiza din pietriș. Se recomandă plantarea unor specii cățăratoare sau realizarea unui perete vegetal de arbuști în scopul îmbunătățirii fonice față de strada cu circulație auto adiacentă (Petru Maior).

[i] Extras din studiul geotehnic realizat de S.C. GEO PROIECT S.R.L. TIMIŞOARA, ing. Dorin Vasiu

Fotografi1: Spirit de echipă, fotograf: dr. arh. Brîndușa Havași

La finalul anului 2023 am încheiat listele de cantități și devizele pe categorii de lucrări. Urmează etapa de ofertare pentru execuție. Dacă cunoașteți constructori care ar dori să execute clasa în aer liber la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița să ne dați de știre!

Acest proiect a reușit să îmi ofere o perspectivă spre viitor, cum nu a reușit nicio materie, a reușit să îmi deschidă ochii și să mă facă să văd ce îmi doresc cu adevărat de la viață. Acest proiect m-a ajutat mult în materie de cunoaștere și dezvoltare personală”, scrie Raluca Suru, elevă în clasa a X-a D, în pagina 22 a revistei școlii „Amalgam”, numărul 37, decembrie 2022, Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița.

Puteți asculta interviul realizat de Roxana Păsculescu cu arhitecta Brîndușa Havași, dar și mărturiile elevilor și ale profesoarei Georgeta Raicu difuzate de Radio România Cultural în cadrul emisiunii iClasă în 9 și 21 aprilie și în 7 mai 2023.

„«My School Can Be Cool» este programul ce captează interesul și energia elevilor, profesorilor și arhitecților, este un program care schimbă. Schimbă spațiile și mai ales pe cei ce le creează, conectează discipline diverse într-un proces de design thinking și învățare prin proiect. Și mai ales eliberează potențialul individual, al grupului și al comunității școlii. Îmbunătățirea spațiilor școlii este un mijloc prin care trăim experiențe valoroase de învățare, de înțelegere a complexității interdisciplinare a mediului construit, de valorificare a colaborării.” 

Ne bucurăm să vedem că oamenii înțeleg importanța implicării în comunitatea locală și doresc să sprijine inițiativele tinerilor de personalizare a spațiilor școlii și modernizare a procesului de învățare. Ne dorim ca acești tineri, după ce vor fi căpătat experiență studiind în marile universități ale lumii să dorescă să revină și să-și aducă aportul experienței profesionale în comunitățile locale în care s-au formatdr. arh. Brîndușa Havași

  • Amplasament: Colegiul Național „Traian Lalescu”, str. Alexandru Ioan Cuza, nr. 7, Reșița
  • Elevi implicați în proiectul „My School Can Be Cool” la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița: Naomi Balamat, Bianca Barbu, Iulia Borozan, Alexandra Ciortuz, Andrei Dume, Nicholas Feri, Izabela Floare, Patricia Frenţi, Sorina Groza, Iasmina Lauș, Rebeca Marchiș, Timea Marchiș, Iasmina Merșa, Ana-Maria Moldovan, Alexandra Pop, Jasmina Rimer, Raluca Suru, Andrei Țibru
  • Studenți arhitecți: Giorgiana Băncioi, Ella Jurcă, Darius Maghiari, Victor Mariș, Rafael Onofrei, Antoaneta Popa, Oana Rădoi, Sara Șuteanu, Magdalena Trifu și Natașa Vociuc
  • Arhitect îndrumător: dr. arh. Brîndușa Havași
  • Profesori: Georgeta Raicu și Loredana Budugan, Coordonator: Camelia Radovan
  • Mulțumiri: dir. prof. Adrian Doxan, dir. adj. Luminița Broască
  • Finanțator: Primăria Reșița, viceprimar Mădălina Chiosa
  • Sponsori: Clubul Rotary Reşiţa, Mihaela Azap, Mirela Duțulescu
  • Execuție mobilier: ICM ATIPICDECOR SRL

Parteneriatul De-a Arhitectura cu o primărie locală marchează o nouă etapă în programul „My School Can Be Cool” și este un exemplu de bună practică care promovează beneficiile colaborării dintre o organizație non-guvernamentală și o autoritate publică locală. Susținerea primăriei permite creșterea relevanței și calității reamenajării școlilor prin implicarea elevilor. De asemenea, pe termen lung această colaborare devine un instrument care facilitează dezvoltarea unor relații pozitive între comunitate și administrația locală.

Alături de finanțarea Primăriei Reșița pentru derularea programului educațional pe durata a doi ani școlari, 2021-2022 și 2022-2023, Rotary Club Reșița sprijină realizarea clasei în aer liber la Colegiul Național „Traian Lalescu”.

Ordinul Arhitecților din România (OAR) sprijină programul „My School Can Be Cool” și celelalte programe ale Asociației De-a Arhitectura din Timbrul Arhitecturii”.

[1] Colegiul Național „Traian Lalescu”, Scurt Istoric,  https://www.cntlr.ro/despre-cntlr/
[2] Extras din studiul geotehnic realizat de S.C. GEO PROIECT S.R.L. TIMIŞOARA, ing. Dorin Vasiu