Premieră pentru De-a Arhitectura: „My School Can Be Cool” este primul program desfășurat în parteneriat cu o primărie locală

Comunicat de presă
Text: dr. arh. Brîndușa Havași
Fotografii: De-a Arhitectura
Timp de citire: 3 minute


Primăria Municipiului Reșița este prima din România care semnează un contract de parteneriat cu Asociația De-a Arhitectura pentru derularea programului educațional „My School Can Be Cool” de-a lungul a doi ani școlari, 2021-2022 și 2022-2023. Susținerea primăriei permite creșterea relevanței și durabilității intervențiilor de personalizare a spațiilor școlii. Parteneriatul marchează o nouă etapă în programul „My School Can Be Cool”.

Adresat elevilor de 12-18 ani, programul se derulează în Reșița la Colegiul Național „Traian Lalescu”, sub îndrumarea dr. arh. Brîndușa Havași, coordonator local De-a Arhitectura Vest, și va cuprinde două etape:

  • Etapa 1:  derularea programului educațional de design participativ cu elevii, activități de proiectare și implementarea acelei intervenții asupra spațiilor școlii care se poate realiza de către elevi și voluntari;
  • Etapa 1:  susținerea activităților de proiectare și coordonarea implementării pentru acele intervenții asupra spațiilor școlii care vor avea nevoie de proiectare și avizare, de conlucrarea specialiștilor mediului construit și de personal specializat pentru implementare.

Echipa De-a arhitectura și-a dorit de la bun început colaborarea cu autoritățile publice locale pentru programul educațional „My School Can Be Cool”:

Ne bucurăm că primăria Municipiului Reșița înțelege importanța educației de mediu construit și acționează pentru promovarea ei. Prin acest gest primăria dă un semnal clar că este interesată de starea de bine a elevilor, de atașamentul lor față de spațiile școlare și de dezvoltarea competențelor și abilităților necesare în rolul de viitori cetățeni ai orașului. Sperăm ca exemplul Reșiței să fie urmat și de alte orașe din România”, spune dr. arh. Brîndușa Havași, Asociația De-a Arhitectura.

Reșița este în plin proces de schimbare. Ne dorim ca tinerii noștri să înțeleagă importanța mediului construit din jurul lor și să fie parte din acest proiect de modernizare. Investim în școli, de aceea proiectul «My School Can Be Cool» este important pentru că tinerii se pot implica activ în schimbarea mediului școlar, în care ei își petrec cel mai mult timp. Aceștia sunt viitorii cetățenii adulți, iar un oraș viu nu este format din clădiri, un oraș viu este format din oameni fericiți și implicați în viața comunității. De-a Arhitectura nu este un joc, este un amplu exercițiu de învățare prin joc, despre formarea cetățenilor responsabili ai orașelor de mâine”, transmite Mădălina-Miruna Chiosa, Viceprimar Primăria Municipiului Reșița.

Inițiat în 2015 sub forma unui proiect pilot de design participativ, programul educațional „My School Can Be Cool” a crescut în ultimii 7 ani ajungând la un număr de peste 800 de elevi din 41 de școli, implicând mai mult de 55 de arhitecți îndrumători voluntari și peste 45 de profesori. În anul școlar 2021-2022 programul este implementat în 11 școli din țară: București; Bohotin, Răducăneni și Miroslava, jud. Iași; Buzău, jud. Buzău; Curtea de Argeș, jud. Argeș; Gornești și Reghin, jud. Mureș; Hunedoara, jud. Hunedoara; Reșita, jud. Caraș-Severin; Sânpetru, jud. Brașov; Slatina, jud. Olt.

În urma analizei spațiilor școlii, printr-o investigare interdisciplinară a aspectelor care dau calitate acestor spații, prin lărgirea unghiului de privire de la percepția subiectivă la înțelegerea nevoilor întregii comunități a școlii, elevii, alături de îndrumătorii arhitecți și profesori, ajung la un set de obiective de intervenție asupra spațiilor școlii. Acestea sunt analizate pentru alegerea acelei intervenții care răspunde cel mai bine nevoilor tuturor utilizatorilor și care se încadrează în posibilitățile de finanțare și implementare locală. Elevii exersează strategii de promovare a proiectului și de atragere a resurselor și voluntarilor. Prin acest proces de design participativ elevii devin mai conștienți de relația dintre mediul construit și starea de bine, aplică cunoștințele dobândite la diverse materii, își dezvoltă creativitatea, spiritul de inițiativă și îndemânarea și exersează transpunerea ideilor în practică.