Text: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Editor: arh. Mina Sava
Fotografii: din arhiva De-a Arhitectura
Timp de citire: 5 minute
Ați avut vreodată vreun coleg sau vreo colegă cu „memorie de elefant” care vă putea recita cu voce tare paragrafe întregi dintr-un raport sau toate cele 98 de strofe din „Luceafărul”? Dar vreun coleg sau vreo colegă care era foarte talentat/ă la desen și la fiecare ședință „mâzgălea” scheme logice pe care le fotografia toată lumea la finalul întâlnirii? De ce exercițiul de memorie? Pentru a vă reaminti două lucruri importante: unul este acela că rareori lucrăm singuri, ci în viața de adult în cele mai multe cazuri lucrăm împreună cu alți oameni și trăim în comunități (mai mici sau mai mari); cel de-al doilea lucru pe care este bine să nu îl uităm este că fiecare persoană este unică și are talente sau abilități diferite față de ceilalți. Aceste lucruri ar fi trebuit să ne fie clare de pe băncile școlii, dar poate nu toți am avut norocul să le auzim.
Într-o țară în care sistemul educațional se bazează pe uniformitate, pe memorare și reproducere cât mai fidelă a ce a fost memorat, un mare procent dintre elevi nu vor performa conform cerințelor sistemului, iar anii școlii vor fi o experiență grea, dacă nu traumatizantă.
Uitându-ne și din perspectiva profesorilor, nici aici imaginea nu e mai roz. Printre zecile de hârtii și rapoarte, fișe și certificate pe care un profesor trebuie să le completeze și să le adune, fie că e vorba de o excursie în afara școlii, de o vizită la teatrul de păpuși, la un muzeu sau chiar și în săptămâna „Școala Altfel” care, pentru scurt timp, adusese un pic de flexibilitate și aer proaspăt, profesorii, de multe ori, au și ei parte la școală de o experiență cel puțin neplăcută dacă nu stresantă.
În acest context, o „vestă de salvare” poate să vină, pentru profesorii care îndrăznesc să-și iasă din zona de confort și să-și mai ia încă ceva „în cârcă”, de la un curs opțional sau curriculum la decizia școlii (CȘD) care de multe ori aduce abordări noi, ca activități hands-on, momente în care elevii au timp să observe, să analizeze, să tragă concluzii. Dacă beneficiezi și de un specialist într-un anumit domeniu care vine alături de dascăl la clasă, rețeta este sigur una de succes.
De ce activități hands-on? Pentru că acestea oferă un mod mult mai antrenant de a învăța, pot duce la o retenție crescută a informațiilor transmise prin metode captivante, mult mai apropiate de nevoile copiilor, pot oferi gândirea critică și metode practice în rezolvarea problemelor și, de cele mai multe ori, au ca rezultat o creație fizică, palpabilă, pe care copiii au realizat-o chiar ei (un desen, o machetă etc).
Oferind măcar din când în când activități care stimulează alte capabilități decât cele antrenate zilnic la școală în sistemul tradițional de stat și conștientizând faptul că nu există o „mărime universală” sau „one-size-fits-all” pentru toți copiii și tinerii când e vorba de educație, ajutăm să înclinăm balanța către cei care au nevoie de un mod diferit de a învăța decât cel tradițional, oferind șanse egale pentru toți.
De 10 ani de zile Asociația De-a Arhitectura desfășoară cel mai amplu program de educație nonformală de mediu construit din România. Conștientă de importanța contribuției la formarea unor viitori cetățeni responsabili, atenți la mediul din jurul lor și implicați în viața comunității, asociația a dezvoltat în 2011 programul pilot „De-a arhitectura – educație de arhitectură și mediu construit”. Programa curriculei opţionale pentru clasele a III-a şi a IV-a este aprobată prin Ordin al Ministrului Educaţiei Naţionale din 2014.
Cursurile De-a arhitectura dedicate ciclurilor primar, gimnazial și liceal cuprind activități practice, o învățare intuitivă, kinestezică (hands-on) care combină, prin exercițiile propuse, atât elementele auditive (elevul ascultă ce i se prezintă), cât și elementele învățării vizuale (prin prezentări cu exemple, prin expediții în cartier etc).
Această abordare experiențială pe care o propunem în cursurile noastre ajută elevul să învețe prin exemple din lumea reală, nu doar să citească noțiuni prezentate într-un manual școlar sau să repete acasă notițe scrise în fugă. Observând și analizând, experimentând, construind și apoi prezentând rezultatul, acest mod de învățare le oferă copiilor ancore în memorie care rămân mult mai mult timp decât cuvinte învățate pe de rost. Copiii și tinerii învață mai bine atunci când își suflecă mânecile și realizează lucruri cu propriile mâini, decât învățarea printr-o experiență narativă la mâna a treia sau un pasaj sec.
Folosind arhitectura și mediul construit ca resursă de învățare, cursurile De-a arhitectura oferă multe oportunități nu doar elevilor, ci și profesorilor pentru a face legături între disciplinele diferite studiate de elevi. Mai mult, alături de un profesionist al mediului construit (arhitect, urbanist, peisagist, designer etc) care face echipă cu profesorul clasei, copiii beneficiază de exemple din viața reală. Prin activități practice în care copiii lucrează în echipe, împreună, unde își dezvoltă capacitatea de negociere, de sintetizare a unei idei și de prezentarea a acestei în fața colegilor, printr-o abordare care lasă loc la greșeli, încercări și erori, reveniri etc, copiii își dezvoltă gândirea critică, experimentează satisfăcându-și curiozitatea înnăscută și își testează cunoștințele acumulate pe parcurs.
De-a Arhitectura este un program care a crescut enorm în ultimii ani tocmai datorită faptului că profesorii au înțeles importanța și contribuția lui la formarea viitorilor cetățeni. Ei au fost cei care au rezonat cu misiunea noastră și și-au dorit să ofere celor mai mici și mai mari cursuri de educație de mediu construit. Aceste cursuri le încurajează copiilor puterea și plăcerea de a imagina, pun la lucru creativitatea elevilor, îi fac mai atenți la ce se întâmplă în localitatea lor și îi ajută să descopere lumea fascinantă a arhitecturii. Elevii își dezvoltă aptitudinile de observație, percepție și analiza critică a mediului construit, abilități precum munca în echipă, centrarea pe rezolvarea problemelor.
În tot acest parcurs care se întinde pe un an, profesorul lucrează la clasă în tandem cu un profesionist al mediului construit, astfel încât experiența pedagogică a primului să se completeze cu experiența teoretică a celui de-al doilea.
În prezent, programele şi activităţile asociației au ajuns la peste 30.000 de elevi din şcolile de stat, de la ciclul primar la liceu, la peste 1000 de profesori şi a implicat aproximativ 900 de voluntari profesioniști ai mediului construit. Vă invităm, așadar, pe voi, cei din prima linie, care înțelegeți importanța educației nonformale și vă doriți ca elevii să învețe să privească orașele și satele cu alți ochi, să vă alăturați acestei mișcări și să vă înscrieți aici.
Înscrierile claselor la cele 3 programe principale ale asociației: „De-a arhitectura mini”, „De-a arhitectura în orașul meu” și „My School Can Be Cool” sunt deschise până pe 21 aprilie 2022. Mai multe detalii despre înscrierile în programele noastre găsiți aici.
⌂ Proiect susținut de Ordinul Arhitecților din România din „Timbrul de arhitectură”.
Referințe:
https://blog.friendscentral.org/benefits-of-hands-on-learning
https://newschoolarch.edu/blog/what-are-the-benefits-of-hands-on-learning/