Comunicat de presă
Text: arh. Monica Popescu
Fotografii: dr. arh. Brîndușa Havași
Timp de citire: 4 minute
De-a Arhitectura a încheiat procesul de formare al îndrumătorilor ce vor preda cursuri de arhitectură și mediu construit în școlile din România în acest an școlar. Profesorii înscriși în program alături de arhitecții voluntari vor ghida elevii din clasele I-IV într-o călătorie fascinantă de descoperire a lumii construite care ne înconjoară.
În anul școlar 2022-2023 un număr de 62 de clase s-au înscris în programele oferite de De-a Arhitectura și au finalizat procesul de formare. În București, Câmpulung și Pitești (jud. Argeș), Oradea (jud. Bihor), Cluj-Napoca (jud. Cluj), Galați (jud. Galați), Rovinari (jud. Gorj), Iași, Miroslava și Pașcani (jud. Iași), Ciolpani și Snagov (jud. Ilfov), Luduș și Târgu Mureș (jud. Mureș), Ploiești (jud. Prahova), Gura Humorului (jud. Suceava), Timișoara (jud. Timiș), 40 de clase din 28 de școli, prin învățătorii claselor I și a II-a, și-au arătat interesul de a parcurge cursul „De-a arhitectura mini”. În București, Brașov (jud. Brașov), Cluj-Napoca (jud. Cluj), Miroslava (jud. Iași), Ciolpani (jud. Ilfov), Baia-Mare (jud. Maramureș), Ploiești (jud. Prahova), Timișoara (jud. Timiș), 22 de clase din 19 școli, prin învățătorii claselor a III-a și a IV-a, vor urma cursul „De-a arhitectura în orașul meu”. În total peste 1500 elevi, 62 profesori și 50 voluntari profesioniști ai mediului construit vor descoperi prin metode hands-on cum funcționează localitățile în care trăim. Dintre clasele înscrise 14 sunt clase în rural și 11 clase care continuă cursul început anul trecut sau care abia au încheiat unul dintre cele două cursuri complementare și îl încep pe următorul.
Formare „De-a arhitectura mini” (clasa I şi a II-a)
În perioada iunie-iulie 2022, cu sprijinul partenerului strategic Ordinul Arhitecților din România, prin taxa „Timbrul Arhitecturii”, Asociaţia De-a Arhitectura a organizat atelierele de formare pentru echipele de îndrumători ale programului educațional „De-a arhitectura mini” în anul școlar 2022-2023. Activităţile de pregătire au fost elaborate și conduse de către specialişti în domeniul mediului construit şi în domeniul educaţiei, facilitatori şi formatori cu experienţă, direct implicaţi în elaborarea sau implementarea programelor educative De-a arhitectura. Programul de formare „De-a arhitectura mini” 2022 a fost coordonat de arh. Ioana Rizea și implementat cu ajutorul celor cinci moderatori ai platformei online: arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Carmina Gheorghiță, arh. Eliza Jurca, arh. Simona Or-Munteanu și arh. Ioana Rizea.
Asistența oferită de De-a Arhitectura şcolilor a cuprins două etape de pregătire prealabilă obligatorie a celor ce vor susţine cursurile opţionale în anul şcolar următor, profesorii claselor selectate și arhitecții voluntari ce îi vor sprijini. Prima etapă s-a desfășurat individual prin parcurgerea unui modul de formare online, iar partea a doua, etapa faţă în faţă, a presupus participarea la un atelier de aplicații practice, în care îndrumătorii arhitecți voluntari și cadre didactice s-au întâlnit cu coechipierul sau coordonatorul local pentru a consolida colaborarea în pregătirea și susținerea orelor, pentru a exersa metodele interactive de învăţare şi pentru a beneficia de transferul de experienţe de la un an şcolar la altul.
Programul de formare le este util învăţătorilor pentru activitatea lor de predare a cursului (care nu este predare în sensul clasic formal, ci facilitare a experiențelor de învățare ale elevilor), dar și pentru aplicarea unor metode din curs în disciplinele din trunchiul comun.
Arhitecţilor voluntari le este utilă această pregătire pentru a ști cum anume pot sprijini activitatea de predare a profesorilor, dar și pentru activitatea lor curentă de comunicare şi interacţiune cu clienţii şi cu publicul.
Formare „De-a arhitectura în oraşul meu” (clasa a III-a şi a IV-a)
În perioada iunie-septembrie 2022, cu sprijinul partenerului strategic Ordinul Arhitecților din România, prin taxa „Timbrul Arhitecturii”, Asociaţia De-a Arhitectura a organizat atelierele de formare pentru echipele de îndrumători ale programului educațional „De-a arhitectura în orașul meu” în anul școlar 2022-2023. Programul de formare „De-a arhitectura în orașul meu” 2022 a fost coordonat de arh. Ioana Rizea și implementat cu ajutorul celor cinci formatori: arh. Brîndușa Havași, arh. Iulia Pătru, prof. înv. primar Cristina Pisică, prof. înv. primar Felicia Popovici, prof. înv. primar Gianina Vanca.
Programul de formare a echipelor de îndrumători care vor derula opționalul „De-a arhitectura în orașul meu” a constat dintr-o serie de 3 ateliere. Primele două ateliere s-au desfășurat online la final de iunie-început de iulie și au avut ca obiective:
- formarea echipelor cadru didactic-arhitect voluntar;
- familiarizarea acestora cu abordarea pedagogică De-a arhitectura, modul de colaborare, competențele vizate de programa școlară, structura şi conţinutul cursului;
- schițarea în echipă a unor scenarii de lecție, pe baza resurselor puse la dispoziție de asociație – Ghidul îndrumătorului, Caietul elevului, Biblioteca de imagini și lecțiile filmate.
Cel de-al treilea atelier a avut loc în luna septembrie, în două formate:
- unul online, la care au participat îndrumătorii din toată țara;
- unul față în față, la care au participat îndrumătorii din București și împrejurimi.
Scopul acestui atelier a fost îmbunătățirea colaborării dintre cadrul didactic și arhitectul voluntar care îl va seconda în predarea acestui opțional prin simularea în echipă a unor bucăți de lecție, învățând unii de la alții. Acesta dezvoltă capacitatea îndrumătorilor (profesori și voluntari) de a asigura atingerea obiectivelor de învățare, adică a competenţelor elevilor stabilite prin programa școlară și de a aplica și adapta metodele interactive de predare propuse de curs. Îndrumătorii au dobândit, de asemenea, unele competenţe care să le fie utile şi în alte contexte profesionale. Colaborarea inițiată cu acest prilej și schimbul de experiențe va contribui la continuitatea programelor în anii ce urmează și poate duce și la inițierea unor noi demersuri educaționale, în rețeaua națională creată sau în rețele naționale sau internaționale din care Asociația De-a Arhitectura face parte.
„Ne-am bucurat să fim din nou față în față, cadre didactice și arhitecți voluntari, la ultimul din seria celor trei ateliere de formare a echipelor de îndrumători care vor derula opționalul «De-a arhitectura în orașul meu» în anul școlar 2022-2023. Emoția participanților s-a transmis și formatorilor și ne-a ținut în priză pe parcursul celor patru ore de atelier în care am exersat simulări de diferite bucăți de lecție și am împărtășit experiențe. Le dorim tuturor ca ora de arhitectură să le aducă bucuria explorării și descoperirii acelor trăsături ale mediului construit care ne fac mai buni, mai inspirați și ne aduc mai aproape. Să ne revedem cu machetele orașelor imaginate de copii la expoziția de final de an!” – a transmis dr. arh. Brîndușa Havași, coordonator De-a Arhitectura Vest și formator „De-a arhitectura în orașul meu”.
Mulțumim Filialei Teritoriale București a Ordinului Arhitecților din România pentru găzduirea atelierului fizic.
—
Asociaţia De-a Arhitectura este o comunitate de profesioniști ai mediului construit şi profesori care modelează un viitor mai bun prin educație de arhitectură pentru copii, tineri și adulți. Programele noastre promovează creativitatea și inovația și îi ajută pe copii să se pregătească pentru lumea reală. Într-un deceniu am ajuns la peste 30.000 de elevi din România, implicând 1100 profesori și 900 arhitecți voluntari. Programele educaţionale se desfăşoară cu precădere în şcoli sub forma cursurilor opţionale, dar şi în muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design.
Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) finanţează o parte a programelor Asociaţiei De-a Arhitectura prin „Timbrul Arhitecturii”. Programul cultural De-a arhitectura a fost iniţiat în 2011, iar din anul 2016 OAR a decis ca acest program să devină program cultural prioritar deoarece răspunde celor cinci criterii ale programelor culturale prioritare: amploarea, singularitatea, unicitatea, complexitatea şi calitatea.
Misiunea Asociaţiei De-a Arhitectura
Construim prin educaţie. Construcţia noastră creşte când:
Copiii şi adulţii înţeleg şi iubesc valorile mediul construit şi sunt activi în comunităţile lor.
Profesioniştii mediului construit se implică, prin educaţie, în societate.
În educaţie, joaca, experimentul şi creativitatea sunt luate în serios.