Atelierele online „De-a pedagogia 2.0 – Metode și instrumente digitale de lucru colaborativ”

Text: arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Cristina Dumitrescu
Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografii: cadre Zoom din timpul atelierelor
Timp de citire: 8 minute


Pe 14 mai și pe 30 iunie 2022 au avut loc atelierele online „De-a pedagogia 2.0 – Metode și instrumente digitale de lucru colaborativ” destinate îndrumătorilor din rețeaua De-a arhitectura, profesori şi arhitecţi. Cum s-a născut ideea lor, de ce au fost primite cu entuziasm informațiile, chiar și acum, când lucrurile au revenit la normal, vă invităm să descoperiți din povestea spusă de cele două coordonatoare, arh. Aurelia Axente-Stan și arh. Cristina Dumitrescu.

Necesitatea organizării acestor ateliere a apărut în anul 2021, ca răspuns la provocările legate de predarea la distanță, descoperite prin prisma coordonării locale a zonei București-Sud. În acea perioadă erau mai multe clase fără voluntar, atât în București, cât și în alte orașe, iar prezența acestuia ar fi fost de un real ajutor cadrului didactic, atunci când cursurile se desfășurau online, dar și în momentul în care s-a revenit la clasă. În acea perioadă am identificat moduri noi de a interacționa și de a colabora de la mare distanță unii față de ceilalți și ne-a venit ideea organizării acestor ateliere în cadrul cărora să împărtășim exemple de bună practică ale echipelor de îndrumători De-a arhitectura.

Voluntarii își dădeau seama că emoția, bucuria întâlnirii cu copiii și modul de a interacționa cu ei, de a-i ghida, păreau greu de obținut sau de gestionat online, dar mai ales în varianta hibrid (elevii și profesorul în clasă, arhitectul online) și evitau acest gen de interacțiune, în special pentru că își aminteau cu nostalgie momentele petrecute la clasă.

De aici s-a născut ideea de a identifica și de a le prezenta câteva exemple de bună practică care să îi ajute în relaționare cu cei mici, chiar și atunci când sunt la mare distanță, să simtă că fac parte din grup, că pot transmite și simți emoție chiar și în această variantă, dar și să aibă acces la metode și instrumente de lucru colaborativ, potrivite specificului activităților De-a arhitectura.

Din fericire contextul s-a schimbat pe parcursului anului 2022, dar ne-am gândit cum să valorificăm și acum, după revenirea în sala de clasă, ceea ce am învățat și experimentat în ultimii ani, și cum să folosim această experiență odată ce ne-am întors în mijlocul copiilor.

Am selectat patru echipe de îndrumători, cadre didactice și arhitecți, din cadrul programelor „De-a arhitectura în orașul meu” și „My School Can Be Cool”, atât din București, cât și din alte localități, care au adaptat în mod creativ conținuturile specifice cursurilor De-a arhitectura, folosind instrumente digitale de lucru colaborativ și le-am invitat să ne împărtășească din experiența lor, iar apoi să ne ghideze pe parcursul simulărilor activităților în cadrul celor două ateliere online.

Atelierele au fost propuse de arh. Aurelia Axente-Stan, coordonator local al zonei București-Sud, împreună cu prof. Cristina Pisică, alumnă Teach for Romania, membru al Asociației De-a Arhitectura, și au fost grupate sub umbrela programului „De-a pedagogia, ediția a II-a”. De aici și numele De-a pedagogia 2.0*.

Am organizat două astfel de sesiuni-ateliere online, ambele structurate în același mod, însă variind nu numai echipele care ne-au ghidat, ci și, desigur, subiectele din cursurile De-a arhitectura și aplicațiile digitale folosite pentru simularea acestora. Participanții au descoperit și testat, alături de invitații noștri, îndrumători De-a arhitectura la rândul lor, metode, instrumente digitale și moduri de lucru pe care aceștia le folosiseră anterior la cursuri.

Moderatoarea ambelor ateliere susținute de îndrumători din cadrul programelor „De-a arhitectura în orașul meu” și „My School Can Be Cool” a fost profesor Cristina Pisică, care a legat armonios momentele invitaților, inserând activități de educație non-formală.

La primul atelier „De-a pedagogia 2.0”, organizat în data de 14 mai 2022, echipele care ne-au ghidat au fost: prof. înv. primar Roxana Costache (Școala Gimnazială Dârza, Crevedia, jud. Dâmbovița) – arh. Cristina Dumitrescu și prof. Veronica Șandor (Colegiul Petru Maior, Reghin, jud. Mureș) – arh. int. Bianca Bărbieru. Am făcut cunoştinţă prin intermediul unor activităţi non-formale, ne-am energizat „alergând”, „înotând” şi „pedalând” împreună la Triatlon, am „răsfoit” revista proiectului „My School Can Be Cool” al echipei de la Colegiul Petru Maior, din Reghin, jud. Mureș, realizată în mod colaborativ cu ajutorul aplicaţiei Canva, am descoperit apoi satul Dârza cu ajutorul colecției de imagini adunate de copii în expediție, din cutiile cu amintiri ale familiilor lor, dar și al poveștilor spuse de bunicii lor.

Am avut apoi ocazia să descoperim şi să testăm, ghidaţi de invitații noștri, metode și instrumente digitale de lucru folosite pentru desfășurarea activităților din cadrul cursurilor De-a arhitectura, să cercetăm ce (și de ce) ne place în școala noastră sau să explorăm funcțiunile orașului, cu ajutorul Padlet-ului, să descoperim specificul și memoria locului și să realizăm o carte poștală cu ajutorul aplicației Canva. Timpul a trecut necrezut de repede și ne-am dat seama că am fi vrut să aflăm, să căutăm, să încercăm și să exersăm mai mult!

Echipele care ne-au condus în cadrul celui de al doilea atelier au fost: prof. înv. primar Oana Ionescu (Școala Gimnazială nr. 49, București) – arh. Ramona Cristescu și prof. înv. primar Adriana Iordache (Școala Gimnazială nr. 124, București) – arh. int. Mădălina Bold. Atelierul a fost organizat (cu participare opțională) în timpul programului de formare pentru cursul „De-a arhitectura în orașul meu”, program pe care Asociația De-a Arhitectura îl susține în fiecare an cu toate echipele nou înscrise pentru predarea acestui curs. Ca urmare, aceasta a doua ediție i-a vizat în mod special pe îndrumătorii noi, înscriși pentru anul școlar 2022-2023.

Atelierul a început cu exercițiul numit „desenul după ureche” inspirat de filmul „Up”. Deja animați, am descoperit apoi melodia unei fațade aplaudate de copiii clasei a IV-a A de la Școala Gimnazială Nr. 124 din București, dar și exercițiul „Creatori de fațade” realizat de ei în aplicația Jamboard. Am „răsfoit” albumul „De-a arhitectura în orașul meu” realizat colaborativ în aplicația Bookcreator de către echipa de la Școala Gimnazială Nr. 49 din București, oprindu-ne pentru câteva momente în cartierul Vatra Luminoasă, în expediția de la capitolul „Locul”.

Energizaţi de jocurile de după pauză ne-am împărțit în două echipe de lucru și am testat alături de invitații noștri aplicațiile Jamboard și Bookcreator, acceptând provocările propuse de aceștia: aceea de a fi ghid în orașul nostru real sau imaginar și cea de a surprinde specificul unui loc din localitatea noastră. Spre finalul sesiunii ne-am imaginat că suntem clădiri sau locuri din oraș și fiecare a ales ce i se potrivește.

Ne-am bucurat să primim feedback de la participanții la atelier și sperăm ca anul școlar care a început să ne aducă exemple cât mai creative de îmbinare a conținuturilor cursurilor De-a arhitectura cu instrumente de lucru digital.

Dr. arh. Brîndușa Havași, coordonator De-a Arhitectura Vest, participant în cadrul celui de al doilea atelier, ne-a transmis:

„Deși sintagma lucru colaborativ la distanță poate suna dificil, echipele care au folosit deja aceste metode la clasă au făcut ca totul să pară ușor ca un mănunchi de baloane sau ca o casă desenată «după ureche». Ne-am jucat la modul cel mai serios aplaudând sau peticind fațade, pentru ca mai apoi să fim ghizi în propriul nostru oraș. La final, fiecare a îmbrăcat o clădire pe care a imortalizat-o în poza de grup, generând orașul imaginar al grupului, o alternativă la orașele imaginate de Italo Calvino. Cred că schimbul de idei, practici și metode nu poate decât să ne aducă perspective noi, să ne îmbogățească modul de a lucra și să ne ajute să transmitem cunoștințele și experiențele mai departe.”

Mădălina Bold, arhitect voluntar veteran, invitată să împărtășească exemple de bună practică și să ne ghideze într-unul dintre ateliere, alături de prof. înv. primar Adriana Iordache, de la Școala Gimnazială Nr. 124, din București, a descris astfel experiența participării în proiect:

„Deși în perioada pandemiei multe din activitățile De-a arhitectura s-au mutat în mediul virtual, pentru mine prima experiență de predat și adaptat lecțiile despre oraș la online a început în acest an, alături de Adriana și copiii ei minunați, iar invitația trupei «De-a pedagogia» de a povesti și altor îndrumători despre semestrul nostru «altfel» a fost perfectă pentru a «închide» anul acesta de de-a arhi. Aplicația care ne-a «salvat» și ajutat să aducem în online jocurile și exercițiile de-a arhitecturoase a fost Jamboard, ale cărei opțiuni, «instrumente» și moduri de folosire le-am prezentat îndrumătorilor care au luat parte la sesiunea de formare. Emoțiile au fost duble față de cele de la clasă, dar sper că, în ciuda lor, proiectele simpatice făcute de copii și interfața prietenoasă a Jamboard și a celorlalte aplicații prezentate i-au «cucerit» pe participanți și i-au convins că și prin metodele online elevii se pot apropia de oraș și mediul construit.”

Mulțumim echipei proiectului pentru cele două ateliere online și îndrumătorilor, profesori și arhitecți, care au ales să ia parte la aceste întâlniri și sperăm că lucrurile experimentate le vor fi de folos în anul școlar 2022-2023! Mulțumim Ordinului Arhitecților din România și Postis pentru susținerea care ne-a permis să organizăm aceste ateliere gratuite pentru rețeaua De-a arhitectura.

*Prima ediţie a proiectului De-a pedagogia intitulată „De-a pedagogia – Colecție de metode și jocuri” derulată în 2020 a fost elaborată special pentru îndrumătorii și activitățile De-a arhitectura de către prof. Cristina Pisică și arh. Ioana Rizea. Coordonator proiect a fost arh. Corina Croitoru.