Şcoala veselă: „De-a arhitectura în școala mea” 2018-2019 la Școala Gimnazială Bucșoaia din Frasin, jud. Suceava

Continuăm cu veștile despre implementarea ideilor câștigătoare în cadrul sesiunii de finanţare a proiectelor „De-a arhitectura în şcoala mea” 2018-2019. După ce v-am prezentat proiectul „Wellness” al elevilor clasei a X-a B de la Colegiul Tehnic „Ana Aslan” din Cluj-Napoca, astăzi mergem în judeţul Suceava la Școala Gimnazială Bucșoaia din Frasin.

Sub îndrumarea arh. Iulia Cosovanu și a profesorului și directorului școlii, Simona Covrig, elevii din clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a, de la cele două școli din Frasin, Școala Gimnazială Bucșoaia și Școala Gimnazială Frasin, au lucrat timp de un an pentru a transforma într-un loc special, unde să vină cu drag, spațiul în care își petrec multe ore din zi. Proiectul a fost implemntat cu ajutorul sponsorizării oferite de Digital Spirit, căruia îi mulţumim.

Vă invităm să citiți cum devine o școală „veselă”, cu pereți colorați, în povestea spusă de Iulia.

Motto-ul proiectului:

Educația și învățarea nu sunt limitate doar la ora cu profesorul, ci ele trebuiesc susținute și completate și de spațiul în care se desfășoară. Spațiile de trecere, cum e holul, sau spațiul exterior pot deveni și sunt la fel de importante ca și sala de clasă. Ele pot motiva și favoriza procesul educațional.

Activitatea „De-a arhitectura în școala mea” a început cu elevi de la două școli din Frasin: Școala Gimnazială Bucșoaia și Școala Gimnazială Frasin. Totul a debutat într-o zi de sâmbătă cu 24 de elevi de la clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a de la cele două școli. Am tot continuat să ne întâlnim în acestă zi, deoarece era singura în care puteam să ne sincronizăm și să lucrăm în propriul nostru ritm. Ne-am cunoscut în timp ce am analizat câteva exemple de școli din toată lumea.

Am discutat soluțiile pe care le-au găsit ei pentru a veni în întâmpinearea nevoilor elevilor lor. Am încercat să înțelegem care au fost motivațiile din spatele soluțiilor lor, ce spații comune aveau, ce era nou sau diferit față de cum este organizată școala noastră și, printre altele, ne-am întrebat dacă unele din ideile lor ar fi aplicabile și în cazul nostru. În concluzie, a fost un exercițiu de socializare, analiză, dezbatere și prezentare de idei pro și contra.

Ședința s-a încheiat cu completarea unei cartoline în care elevii au descris și au desenat școala lor de vis. Unele păreau a fi desprinse din basme, precum școala Ilincăi. Ea își dorea o școală de sport construită sub forma unei mingi de fotbal, cu ferestre mari și rotunde. Alte exemple au fost ceva mai realizabile precum: o școală unde să se organizeze ore de gătit, ore de dans, ore de muzică, care să aibă o cantină, și ideile au tot continuat.

Primul pas către proiectul nostru a fost expediția. Aceasta s-a desfășurat în ambele școli. Le-am analizat atent și am făcut poze. Totuși, pentru că lucrările de renovare erau finalizate la școala din Bucșoaia și pentru că elevii, în acest an, studiau toți aici, am decis ca intervenția să se producă aici. Ne-am împărțit în echipe, ne-am făcut un calendar al activităților și ne-am pus pe cercetat.

Prima dată am studiat pozele din expediție și am notat zonele care ne plac, care nu, ce îmbunătățiri am putea aduce, iar pe baza acestei liste am organizat un chestionar pentru elevii celorlalte clase. Feedback-ul ne-a indicat ce puncte comune aveam cu ceilalți elevi și care erau ideile la care era bine să renunțăm. Partea cea mai bună a fost că, deși unii dintre colegi au renunțat sau n-au mai putut să participe chiar în fiecare sâmbătă, ni s-au alăturat și alți elevi care s-au dedicat proiectului până la final. Am mai studiat istoricul școlii, pe baza schemei de idei am căutat soluții de pe internet și ne-am pregătit pentru primul studiu al unei soluții mai concrete.

Ideile de intervenție au fost multe: platformă în jurul salciei, bănci în jurul terenului de lângă școală, gradene pe terenul de sport, grădină suspendată, desene pe pereții de la bibliotecă, decorarea pereților de pe hol și multe altele. Pentru a descoperi cele mai bune idei și pentru a putea face o prezentare finală înainte de sărbători, în fața celorlalți colegi, ne-am împărțit în două echipe și am studiat diferitele idei pe două machete.

După vacanță, am analizat machetele, feedback-ul primit de la ceilalți elevi și, cu un ochi proaspăt și o minte odihnită, am luat decizia de a face intervenția în holul de la parterul școlii. Cu toții ni-l doream mai vesel, mai primitor, cu zone de afișaj și locuri de stat, deoarece toată lumea se sprijinea de calorifere. Intervenția noastră urma să intre puțin și în zona grădiniței, astfel încât toți elevii instituției să beneficieze de intervenție. De asemenea, din cauza lipsei de mobilier pentru recreație în curtea școlii, ne-am propus să facem și aici o bancă încăpătoare și colorată. Merită menționat că semestrul al II-lea a început cu vestea că proiectul nostru va fi sponsorizat de Digital Spirit și că îl puteam implementa până la finalul anului școlar.

Cu toate ideile stabilite și cu minunata veste am intrat în munca de detaliere a proiectului. Din acest moment arhitectul, împreună cu elevii, au început să deseneze schițele pentru proiectul final. Am fost nevoiți să facem releveul celor două holuri pe care să notăm și poziția aparatajului electric, al țevilor și al caloriferelor.

După tot acest proces am trecut la etapa în care am urmărit să ne înscriem în bugetul primit, iar asta a însemnat să inventariem toate lucrările și achizițiile pe care trebuia să le facem. Am măsurat suprafețele colorate pentru a ști cât var să cumpărăm, am notat și toate ustensilele de care aveam nevoie și multe altele, până la șuruburile cu care urma să prindem scândurile din lemn de cadrele metalice.

Deși nu mai era necesar, dar din dorința de a mai învăța ceva nou, o altă echipă de elevi a dorit să organizeze un eveniment de strângere de fonduri ce urma să se desfășoare în cadrul săptămânii „Şcoala Altfel” din luna aprilie. Astfel, într-o ședință, am discutat despre ce înseamnă strângerea de fonduri și am căutat o temă care să-i cuprindă pe toți elevii școlii. După un brainstorming creativ și jocul „Salata de fructe”, propus dna. prof. Simona, ne-am dat seama că sportul ne binedispune și ne activează în cel mai plăcut mod posibil. Din acel moment tema noastră a fost clară. Evenimentul nostru avea să se numească „Mini Exatlon”.

Elevii și-au împărțit rolurile, au stabilit cine trebuie să discute cu profesorii de sport, cine să facă seturi de exerciții pe categorii de vârstă, cine urma să facă limonada, cine să supravegheze jocurile, cine să ofere biletele, au stabilit responsabilii creativi (cei care urmau să se ocupe de afiș și bilete) și multe altele. Deși părea complicat, nu a stat nimic în calea entuziasmului și a creativității lor. Astfel, două zile din săptămâna „Școlii Altfel” au fost dedicate acestei activități.

Pe 20 aprilie 2019 am avut ultima întâlnire de pregătire înainte de începerea efectivă a lucrărilor. În această ședință elevii au creat șabloane cu ajutorul cărora urmau să deseneze diferitele figuri geometrice pe peretele cabinetului de matematică și științe. Pentru a ne dezlănțui creativitatea și pentru a primi cele mai minunate încurajări, am invitat-o pe artista Raluca Ioniță să ne ghideze pașii. Ea ne-a arătat cum figurile geometrice pot prinde viață și ne-a încurajat să desenăm fără să ne judecăm prea mult, ci pur și simplu să dăm voie minții și mâinii să lucreze împreună.

Desenele au fost curajoase, iar când au fost transpuse în șabloane au fost surprinzătoare. Patrizia a fost foarte încântată că a învățat de la dna. prof. Simona să deseneze un cerc cu un fir de ață și un creion. Astfel, ea a reușit să facă șablonul prin care dorea să reprezinte esența celor patru anotimpuri.

Fiecare cabinet din școală este indentificat printr-o culoare și a primit diverse teme grafice care să evidențieze specialitatea fiecăruia, dar și să încurajeze creativitatea și crearea de legături între domenii. De exemplu, peretele de la cabinetul de matematică și științe conține diferite figuri geometrice pentru care elevii au făcut șabloane la o ședință anterioară și pe care, împreună cu artista Raluca Ioniță, le-au transformat în personaje jucăușe.

Cabinetul de limbi străine are un glob pământesc care, pe contur, găzduiește palmele colorate ale elevilor participanți la proiect și diferite litere sprecifice fiecărei limbi studiate: ä, ç, ë, è, ê, ö. Mesajul fiind acela de comuniune în diversitate. Toate aceste culori sunt legate print-o linie gri care, prin felul în care străbate pereții de jur împrejur, reușește să creeze un efect 3D al spațiului, reușind să rupă liniaritatea și monotonia actuală. Tot acest parcurs colorat, de la baza pereților, are rolul de a introduce elevii, profesorii și diverșii vizitatori în diferite „lumi”.

Lucrările de amenajare ale holului de la parterul școlii au început în vacanța de Paște. Pentru a ne asigura că vom reuși să finalizăm conceptul nostru de univers 3D colorat, ni s-au alăturat câțiva voluntari adulți și am început pe 2 mai. Am trasat desenul pe pereți, am lipit bandă scotch de hârtie, am aplicat amorsa și apoi am trecut la colorat.

Pentru elevi a fost o adevărată provocare să învețe să aplice corect varul, astfel încât să evite orice neregularități ale acestuia după uscare. Însă cu răbdare și cu perseverență ideile noastre au prins contur. Pentru a ne asigura că-i vom suprinde pe restul elevilor din școală, cei care nu participau la proiect, și pentru a le da o idee despre rezultatul final, Raluca a dat viață peretelui albastru închis, desenând o balenă și alte animale marine.

După prima săptămână, în care ceilalți elevi au început să înțeleagă și să realizeze ce le povestisem pe tot parcursul anului, ne-au oferit un feedback care ne-a motivat și mai mult pentru cea de-a patra zi de muncă. Astfel, în primul weekend de după vacanță am definitivat lucrarea nostră colorând brâul gri și finalizând desenele de pe pereții colorați.

Am desenat șabloanele de pe peretele cabinetului de matematică și științe, pe care Raluca le-a înveselit, ne-am lăsat palmele în jurul globului pământesc, iar pisica de la grădiniță a fost locul în care elevii și-au arătat măestria și au aplicat tot ce au învățat în acele zile, fără vreo altă îndrumare. Beni a venit cu ideea de a pune culorile în ordinea care sunt pe pereții holului. Apoi au stabilit cum vor trasa liniile, lipi scotch-ul, cine și cum va vopsi. Sunt încântată de reușita lor pentru că o linie dreaptă, desenată pe hârtie, poate fi o adevărată provocare, iar ei au reușit să traseze și să vopsească mai multe dungi drepte pe un perete, unde sunt implicate mult mai multe simțuri și abilități.

După această etapă a urmat vopsirea lemnului pentru băncuțele și măștile de la interior, vopsirea panourilor de afișaj și montarea acestora. Pentru panouri am desenat o schemă de lipire a insert-urilor transparente tip plic în care urmau să fie afișate toate informațiile de care au nevoie elevii.

Băncuța exterioară încă așteaptă să fie montantă la exterior, iar elevii să vopsească lemnul pentru aceasta. Ne bucurăm că am reușit să implementăm partea de la interior a proiectului și așteptăm momentul potrivit pentru a finaliza și etapa de la exterior. Avem o bancă nemaipomenită care așteaptă să definească locul de întâlnire și adunare al elevilor.

Intenționasem să o montăm în preajma salciei umbroase din curtea școlii, numai că vara mai mult înnorată de anul trecut ne-a demostrat că natura e mai puternică decât noi. În urma unei furtuni aceasta a fost ruptă în jumătate. Într-un fel ne-am bucurat că nu am reușit să o montăm până atunci. Banca va fi veselă și atrăgătoare precum interiorul și suntem convinși că va deveni locul preferat al elevilor. Abia așteptăm primăvara!

Mai avem bucuria de a vă mai spune că povestea noastră a apărut și în revista „Casa și grădina” în nr. 2 (121) 2019 (anul XIII), iar proiectul a fost premiat în cadrul galei „Dialogul proiectelor educative 2019” organizate de către Inspectoratul Școlar Județean Suceava. De asemenea, în luna iunie 2019 proiectul a fost prezentat în cadrul expoziției „De-a arhitectura” de la sediul Ordinului Arhitecților din România, Filiala Nord-Est din Suceava, iar în luna octombrie, în cadrul ceremoniei de inaugurare a Școlii Bucșoaia reabilitată, a fost sărbătorită și intervenția noastră, iar elevii au primit câte o diplomă plină de recunoștință.

În concluzie, anul 2018-2019 a fost o provocare frumoasă care a reușit să apropie copiii de la două școli, să-i determine să-și privească școala cu un ochi critic și să se implice în transformarea ei. Aceștia au parcurs pașii unui proiect de arhitectură de la faza de analiză până la cea de implementare și au avut ocazia să-și dezvolte o serie întreagă de abilități precum: comunicare, analiză, negociere, promovare și abilități practice prin lucrul cu macheta, participarea la releveu și implementarea proiectului.

Și elevii participanți la proiect au ținut să ne lase câteva rânduri despre ce a însemnat această experiență pentru ei:

„Mai întâi, fiecare și-a spus părerile și ideile, iar la final ne-am hotărât ce putem construi. Cu toții am avut o mulțime de idei, care mai de care mai năstrușnice. Aveam vise mari: cantină, pistă de role, dar am hotărât să fim realiști și să creăm ceea ce este necesar. Am format grupe și am construit două machete pe care eu, alături de alți colegi, le-am prezentat consiliului părinților. După alte întâlniri ne-am hotărât pe ce o să ne axăm. Am decis să înveselim holurile și zona salciei. […] Am organizat o strângere de fonduri printr-un concurs sportiv «Mini Exatlon». A fost o experiență foarte interesantă. Pe lângă concurs am organizat un stand cu limonadă. […] Ne-am lăsat urmele palmelor pe pereți pentru a nu uita niciodată munca noastră. Am folosit multe lucruri din matematică pe care doamna directoare ni le-a predat. Am aflat multe lucruri noi, iar prin acest proiect am reușit să ne împrietenim cu elevii de la Şcoala Bucșoaia. După ce pereții holului au fost finalizați, cu toții am fost foarte mândri de rezultatul obținut. Am avut multe emoții față de proiect, dar la final a ieșit un lucru foarte frumos, care înveselește tot colectivul școlii. […] Proiectul «De-a arhitectura în școala mea» a fost o experiență foarte interesantă pe care nu o voi uita niciodată.” – ne-a transmis eleva Mihaela Căilean – Bela.

„ «De-a arhitectura în școala mea» este un proiect interesant. Din acest proiect am învățat să fac cercuri cu un fir de ață, să fac șabloane. Din acest proiect am învățat să fiu mai responsabilă. Noi prin acest proiect am făcut școala mai frumoasă decât era.” – ne-a transmis eleva Patrizia Corleciuc.

„Am învățat să lucrăm ca echipă. Am legat multe prietenii. Când am început munca pe șantier, treaba a devenit serioasă deoarece pictatul pereților nu este chiar așa de ușor, deoarece trebuie să ai foarte mare grijă. Chiar dacă era o treabă destul de serioasă, noi, copiii, ne găseam câte un joc.” – ne-a transmis eleva Lorena Venin.

Și doamna director prof. Simona Elena Covrig, ne-a transmis cum a resimțit această experiență și ce au învățat elevii: „Când m-am înscris pentru a implementa programul «De-a arhitectura în școala mea» m-am gândit în primul rând la nevoia copiilor de a face, de a fi implicați în ceva concret, în ceva care se vede, are o finalitate, ceva care folosește creativitatea copiilor, iar acesta mi s-a părut ocazia perfectă de a-i vedea «la lucru».

Nu a fost deloc așa ușor cum mi-am imaginat. Nici eu nu am realizat ce presupune o activitate de amenajare a unui spațiu. Nu am fost conștientă de faptul că vom avea de parcurs niște pași, etape absolut necesare, de altfel, în orice tip de activitate practică. Au fost destule momente în care copiii deveneau mai puțin interesați, pentru că nu puteau «trece direct la treabă»… Au fost și multe momente de entuziasm și hărnicie de grup în care nu știam cum de avem atât de multe idei bune, cum de reușim să ne mobilizăm așa repede.

Acum, că privesc rezultatul foarte aproape de final, mă bucur că, pe lângă faptul că am obținut o școala mai frumoasă, copiii au învățat despre răbdarea de care e nevoie pentru a căuta soluții, a proiecta, a calcula bugetul, a strânge și alte fonduri (atunci când este cazul). Au învățat despre colaborare, despre rolul pe care îl are munca în echipă. S-au legat prietenii. Cu toții am reușit să ne cunoaștem mai bine.

Prezența Iuliei Cosovanu în mijlocul nostru a adus atât expertiza arhitectului, dar mai ales exemplul omului care muncește cu pasiune, cu bucurie pentru meseria pe care și-a ales-o. Iar aceasta e o lecție pe care elevii noștri nu mai au de unde să o învețe. Majoritatea adulților din viața lor se plâng de munca de la serviciu și privesc această activitate ca pe o corvoadă.

Eu cred că cel mai mare beneficiu al acestui proiect nu sunt aceste holuri frumos decorate (de care suntem de altfel foarte mândri). Cel mai mare beneficiu, în opinia mea, este experiența pe care am câștigat-o cu toții și faptul că am avut atât de multe lucruri de învățat.”

Calendarul activităților:

Semestrul I

  • 29 septembrie 2018 – Prezentarea 1 „Școala mea de vis”, completarea cartolinei
  • 12 octombrie 2018 – Explorare Școala Frasin
  • 27 octombrie 2018 – Explorare Școala Bucșoaia
  • 17 noiembrie 2018 – Chestionarul Școala mea; Prezentarea 2; Stabilirea echipelor de lucru
  • 8 decembrie 2018 – Prezentarea documentării realizată de elevi – istoricul școlii, prezentarea rezultatelor obținute în urma intervievării colegilor de clasă în legatură cu nevoile lor în ceea ce privește școala;
    Începerea machetei de studiu a școlii – am decis să realizăm două la scara 1:100
  • 19 ianuarie 2019 – Am realizat o analiză a ideilor de intervenție adunate până la această întâlnire. După discuție, cele două echipe de elevi și-au pus propunerile de intervenție pe câte o machetă, ele urmând să fie prezentate în școală către grupurile țintă.

Semestrul II

  • 2 martie 2019 – prezentare propunere proiect Școala veselă” – analiză și discuții cu elevii
  • 16 martie 2019 – releveu de detaliu realizat împreună cu elevii (am luat poziția aparatajului electric de pe pereții holului, a caloriferelor și țevilor) + pregătire eveniment de strângere de fonduri – „Mini EXATLON”. În luna martie am definitivat proiectul Școala veselă”, am realizat planșa de prezentare, bugetul și am făcut programarea lucrărilor
  • 17-18 aprilie 2019 – „Mini EXATLON” – În aceasta activitate a fost implicată și profesoara de sport Elena Bejenar care a supervizat activitățile.
  • 20 aprilie 2019 – Realizare șabloane împreună cu artista Raluca Ioniță
  • 2 mai 2019 – Trasare contur var pe pereti și aplicare amorsă
  • 3 mai 2019 – Colorare pereţi
  • 4 mai 2019 – Am aplicat a doua mână de var și am trasat conturul gri
  • 11 mai 2019 – Am vopsit conturul gri și am facut desenele împreună cu artista Raluca Ioniță
  • 13 iunie 2019 – Montaj cadre metalice urmată de montarea lemnului.

Mulțumim coordonatorilor arh. Iulia Cosovanu şi prof. Simona Elena Covrig, sponsorului Digital Spirit, voluntarilor artist Raluca Ioniță, prof. Simona Ciornei, prof. Elena Bejenar, Maricica Marian, Petronela Căilean, Cătălin Căilean, Mihaela Ungurian, Vasile Ungurian, Dana Macovei, Mihai Drelciuc, elevilor implicați: Mihaela Căilean, Lorena Venin, Andreea Bozonc, Patrizia Corleciuc, Bianca Nastur, Viorica Cotlarciuc, Adrian Drelciuc, Natalia Rusu, Beniamin Gemanaru, Mădălina Sahlean, Alexandra Stefancu, Iustin Țercovnic, Larisa Catargiu, Emanuel Sahlean.

*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.

Text: arh. Iulia Cosovanu
Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografi: arh. Iulia Cosovanu, Sorin Onişor

3