#Scenuim: „De-a arhitectura în şcoala mea” 2018-2019 la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timişoara

Echipele de elevi şi îndrumători ce au luat parte la cursul „De-a arhitectura în şcoala mea” în anul şcolar 2018-2019, au continuat munca începută cu un an în urmă pentru a finaliza implementarea proiectelor finanţate de partenerii programului De-a arhitectura. Aşa cum deja v-am obişnuit de câteva luni, acum, după ce au încheiat şi s-au bucurat de o binemeritată vacanţă în decembrie, ne povestesc întreaga aventură de a duce la bun sfârşit un adevărat proiect arhitectural, de la idee, la construcţia finală.

Deşi Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timişoara nu a fost printre câștigătorii sesiunii de finanţare a proiectelor din 2018-2019, sponsorul proiectului, Saguaro Technology, a oferit posibilitatea elevilor liceului de artă, sub coordonarea prof. Maria Chioran (Papuca), a arh. Alexandra-Maria Rigler şi a arh. Maria Sgîrcea, cu sprijinul arh. drd. Brînduşa Havaşi, coordonator De-a Arhitectura Vest, să readucă la viață scena din curtea instituției în cadrul proiectului intitulat sugestiv „#Scenuim”.

Maria Chioran (Papuca) ne povestește mai departe cum au revitalizat vechea scenă din curtea şcolii, redând-o comunității liceului și orașului. O poveste despre implicare și despre rolul pe care îl poate juca o instituție de învățământ în cadrul comunității locale.

Chiar dacă liceul nostru de artă, „Ion Vidu”, din Timișoara, a intrat mai târziu în programul „De-a arhitectura în școala mea” 2017-2018, totuși, am reușit să recuperăm startul și să ducem la bun sfârșit proiectul pe care ni l-am propus, alături de două arhitecte extraordinare, Alexandra-Maria Rigler și Maria Sgîrcea, și cu sprijinul arh. drd. Brîndușa Havași, coordonator De-a Arhitectura Vest.

Am început, astfel, activitățile, puțin mai târziu decât celelalte licee din țară, în octombrie 2018. Inițial am căutat elevi interesați să redefinească instituția în care învață și, după ce le-am prezentat concret despre ce era vorba, am reușit să convingem vreo 25 de elevi să ni se alăture în acest demers. Pe parcurs, însă, datorită neconcordanţelor din orar, echipa noastră de implementare s-a diminuat, ajungând într-un final la un număr relativ constant de 8 elevi: Daria Haţegan, Denisa Ţîrlea, Demian Michiu, Sarah Ţurlui, Cătălin Sidorov, Lara Ursu, Christine Manoilă și Diandra Sauca, cei doi arhitecţi îndrumători și profesorul coordonator Maria Chioran.

După ce ne-am cunoscut mai bine, ne-am organizat pe echipe, ne-am împărţit sarcinile și am pornit împreună în inspectarea aspectelor pozitive și, mai ales, negative, ale clădirii școlii noastre. Asupra celor din urmă trebuia să ne îndreptăm atenția și să acţionăm în vederea îmbunătăţirii sau remedierii lor. După acest periplu, când ne-am reunit cu informațiile adunate, am dezbătut problemele și soluțiile identificate pentru fiecare în parte: refacerea scenei din curtea interioară (degradată din cauza intemperiilor), refacerea parcului de agrement pentru copiii mici, montarea unor dulapuri pe holurile mari și goale ale școlii, etc.

Principalul nostru obiectiv a fost să ne axăm pe intervenția care putea fi realizată cu un buget minim, dar cu un efect maxim asupra întregii comunităţi a școlii. Astfel, am concluzionat că vechea scenă din curtea interioară ar trebui readusă la viață pentru a încuraja activităţile cultural-artistice aferente școlii de artă, dar și din cadrul comunităţii orașului, și pentru a crea, astfel, și un spaţiu nou, unde elevii să își petreacă timpul liber, urmând în acest scop să venim cu mobilier adecvat și să îngrijim vegetaţia existentă.

Având acum un obiectiv clar în minte, am dat nume proiectului nostru, „#Scenuim”, și ne-am apucat de treabă. Am început realizarea releveului, am făcut macheta clădirii, apoi, pentru a ne documenta, am început investigaţiile pe plan acustic, electric și peisagist împreună cu specialiști în domeniu.

Astfel, am descoperit că pe lângă refacerea propriu-zisă a scenei, trebuie refăcut, în mare parte, sistemul electric (afectat și acesta, de intemperii), trebuie creat un „capac acustic” al scenei (care să contribuie la amplificarea și direcţionarea sunetelor de pe scenă) și intervenit urgent asupra vegetaţiei neîngrijite de mulţi ani pentru salvarea acesteia.

Cu obiectivele și calculele noi am reușit în primăvara lui 2019 să prezentăm proiectul întregii comunităţi a școlii noastre, informând-o, dar și obţinând feedback-uri pozitive, atât din partea profesorilor, cât și, mai ales, din partea elevilor entuziasmaţi.

A urmat cea mai grea etapă din întregul proiect: aceea de atragere a fondurilor, întrucât sumele noastre au devenit foarte mari, iar sponsorii tot mai greu de găsit. Eram deja convinși că vom abandona proiectul atunci când am descoperit cel mai fain sponsor care a existat vreodată: Saguaro Technology, o firmă de IT care susţine și încurajează ideea că muzica are un rol important în dezvoltarea culturală și emoţională a copiilor și, implicit, a individului în societate.

Iată, așadar, că este foarte important să știi exact ce îţi dorești și atunci tot universul conspiră la realizarea dorinţei tale! 🙂 În acest sens, noi am avut un proiect foarte bine structurat, care a avut un impact potrivit la locul potrivit, și anume, tocmai în vacanţa de vară.

Așadar, am intrat în cel de-al doilea an școlar (2019-2020) în etapa de implementare, cu forţe proaspete și cu mult entuziasm. Ni s-au alăturat echipei încă doi arhitecţi, Roland Rigler și Pepe Peralta Guerrera, care s-au ocupat de detalierea tehnică a proiectului.

Am adus echipa de arboriști să ne toaleteze vegetaţia, după care, echipa noastră, împreună cu președintele Asociaţiei Părinţilor Liceului de Artă „Ion Vidu”, domnul Adrian Magheț (asociație care ne-a ajutat cu partea de achiziții și a făcut posibile toate tranzacţiile – și au fost multe), am curăţat toată curtea de resturi vegetale și gunoi, ducându-le, apoi, la centrul de colectare a deșeurilor.

Electricianul instituției, domnului Nicolae Duciuc, s-a ocupat de refacerea sistemului electric, readucând lumina în curtea noastră. Echipa de sudori a început fixarea suporturilor pentru plăcile din PWC (plastic-wood-composit), timp în care „gașca vesela #scenuim” a făcut „sesiunea de cumpărături” a materialelor necesare la magazinul de bricolaj.

După finalizarea suportului PWC, alături de elevii, părinţii și profesorii voluntari din școala noastră, am reușit să curăţăm scheletul metalic, să îl grunduim și să îl vopsim, economisind astfel bani, fapt care a confirmat impactul grozav pe care îl are proiectul nostru asupra întregii comunităţi. Nimic nu ne-a bucurat mai mult decât însuși entuziasmul și voioșia cu care ne-au susținut colegii noștri pentru ca, împreună, să dezvoltăm și să contribuim la binele nostru comun!

Apoi, a urmat montarea plăcilor de PWC de către echipa de meșteri și, în cele din urmă, încununarea tuturor eforturilor noastre: inaugurarea mult așteptatei scene! După mai bine de un an, pe 20 noiembrie 2019, am inaugurat scena exterioară printr-un concert memorabil (susţinut de câţiva artiști excepţionali, absolvenţi ai liceului nostru), în sala de concerte din incinta liceului, datorită ploii care nu a vrut să ne ocolească fix în acea zi!

Începem acum semestrul al doilea cu entuziasm și mai mare deoarece mai avem de realizat elementele de mobilier ale curţii și „capacul acustic” al scenei, pe care dorim să le definitivăm și să le inaugurăm și pe acestea „cum se cuvine”, cu încă un concert dar, de data aceasta, pe scena de afară!

Până atunci vă spunem că, oficial, scena noastră este de acum deschisă atât evenimentelor cultural-artistice ale școlii, cât și ale comunităţii orașului nostru, pe care le așteptăm cu nerăbdare.

Iată și atmosfera din liceul nostru! După finalizarea proiectului „#Scenuim”, totul a revenit la viaţă! ❤

Nu ne luăm, așadar, rămas bun! Vă spunem că vom reveni cu un nou articol în vară, când sperăm noi să avem o altă inaugurare. Și, poate la anul, cu un nou proiect în desfășurare, pentru că ne-am obișnuit acum și ne place și credem că acest program este bine să se desfășoare în fiecare școală și în fiecare an!

Mulțumim sponsorului Saguaro Technology, Liceului de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, prof. Maria Chioran (Papuca), arh. Alexandra-Maria Rigler, arh. Maria Sgîrcea, elevilor Daria Haţegan, Denisa Ţîrlea, Demian Michiu, Sarah Ţurlui, Cătălin Sidorov, Lara Ursu, Christine Manoilă și Diandra Sauca, arhitecţilor structuriști Roland Rigler și Pepe Peralta Guerrera, domnului Nicolae Duciuc, Asociaţiei Părinţilor Liceului de Artă „Ion Vidu” prin domnul președinte Adrian Magheț, precum și întregului colectiv de elevi și profesori ai liceului.

*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.

Text: prof. Maria Chioran (Papuca)
Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografii: prof. Maria Chioran (Papuca), arh. Alexandra-Maria Rigler, arh. Maria Sgîrcea