Text: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Editor: arh. Mina Sava
Fotografii: realizate în cadrul activităților De-a Arhitectura
Timp de citire: 4 minute
Pe 12 martie a avut loc Adunarea Generală intermediară De-a Arhitectura la care au participat 31 dintre membrii rețelei din toate colțurile țării și de peste hotare. Ca de obicei, întâlnirea a avut loc pe platforma Zoom, iar spațiul virtual care a găzduit timp de 3 ore activitățile întâlnirii a fost platforma Miro.
Deși nu trecuseră mai mult de 3 luni de la cea mai recentă revedere, o nouă Adunare Generală a fost necesară atât pentru a discuta despre proiectele asociației din anul 2022, cât și pentru a genera soluții care să răspundă crizei refugiaților din Ucraina cu mijloacele pe care le are organizația la dispoziție.
Întâlnirea a fost deschisă de arh. Mina Sava, membru fondator și președinte al Asociației De-a Arhitectura, care ne-a informat asupra scopului adunării: prezentarea proiectelor din anul 2022, atât cele în curs de desfășurare, cât și cele care erau la început și aveau nevoie de membri noi în echipă, votarea componenței board-ului extins care să raspundă mai repede problemelor executive, enunțarea temei de comunicare pe anul în curs, cât și un brainstorming centrat pe identificarea unor posibile direcții de acțiune ale asociației în relație directă cu integrarea și sprijinirea refugiaților ucrainieni. Pentru că, dacă pandemia ne-a învățat ceva în ultimii ani, este că suntem mai rezilienți decât ne imaginam și că uniți putem găsi rezolvarea multor probleme.
Am început, așadar, cu procedurile administrative și am votat următoarele: Consiliul Director să funcționeze în 2022 cu cei 4 membri aleși și încă 2 membri desemnați care să lucreze în strânsă legătură cu coordonatorii de proiecte până la alegerile din decembrie 2022; noul Responsabil de Comunicare din cadrul board-ului a devenit colega noastră, arh. Monica Popescu, care se ocupă de acest department din 2015; noul responsabil în Relația cu Școlile a devenit prof. înv. primar Cristina Petrescu, iar Responsabilul de formare a devenit arh. Ioana Rizea. Odată finalizată această parte ne-am îndreptat către prezentarea proiectelor în curs de desfășurare. Fiecare coordonator de proiect a povestit despre stadiul în care se află, despre nevoi existente sau despre posibilități de îmbunătățire.
Astfel, în 2022 ne-am propus să aducem laolaltă îndrumători și profesori, în cadrul unor întâlniri semestriale, să profităm pe cât posibil de reluarea activităților fizice la clase, mizând pe activitățile hands-on și pe lucrul în echipă care ne-a lipsiti atât de mult tuturor, mari și mici deopotrivă, și să încurajăm organizarea expozițiilor locale sau serbărilor de final de an pornind de la atelierul pe tema orașelor de carnval. De asemenea, pentru a disemina mai departe experiența pedagogică acumulată și dezvoltată la clase în vremea pandemiei, ne-am dorit să organizăm o serie de întâlniri virtuale dedicate profesorilor și arhitecților De-a arhitectura. Primul atelier, „De-a pedagogia 2.0 – Metode și instrumente digitale de lucru colaborativ”, a avut deja loc pe 14 mai și a fost o experiență pe care participații abia așteaptă să o repete în iunie.
Am abordat subiectul formării îndrumătorilor înscriși în programele asociației care va decurge similar cu modul de desfășurare din anul precedent, atât online, pe platformă, cât și fizic. Și am trecut în revistă faptul că platforma web De-a arhitectura, lansată anul trecut, e încă în variantă Beta și este îmbunătățită pe parcurs, în funcție de feedback-ul primit.
Am celebrat că programul „My School Can Be Cool” are 8 clase înscrise care și-au susținut ideile de proiecte în fața unui juriu în mai 2022, două dintre ele obținând finanțarea oferită de către Raiffeisen Bank prin programul de granturi Raiffeisen Comunități. Și am menționat parteneriatul cu Primăria Reșița care ne așteptăm să ne deschidă o nouă oportunitate de colaborare cu administrația publică locală. Am vorbit și despre Ghidul online dezvoltat în 2021 pe care îl vom reface în baza feedback-ului primit după folosirea lui.
În cadrul proiectului „Interdisciplinaritate re-construită” am aflat că echipa a preluat toate temele propuse de profesori pe care trebuie să le transforme în activități/instrumente pentru clase.
Am prezentat stadiul în care se afla proiectul „Urban Up Fellowship – Urban Up Grows Up” derulat prin donațiile strânse la Swimathon București 2021 și Cercul Donatorilor 2021 și ne-au fost prezentate viitoare proiecte de urbanism participativ, depuse de membrii asociației, care așteaptă jurizarea.
Echipa De-a Arhitectura Brașov ne-a invitat la proiectele desfășurate de ei anul acesta: „De-a arhitectura în camera mea” și atelierele de vară care vor avea loc în satul Veneția de Jos, „Recunoaștem satul”.
Pe partea de activități la Club ne-am bucurat să anunțăm că vom avea o serie de ateliere noi desfășurate în parteneriat cu alte instituții: BETA – Bienala de Arhitectură Timișoara 2022, Muzeul Național de Artă al României(MANR) – un concept de atelier de vară în București, o propunere de colaborare cu EFdeN România în zona sustenabilității și un atelier pentru refugiați.
Avem și planuri noi în desfășurare: „De-a arhitectura în orașul meu” pe care ne-am propus să îl traducem în format online și să îl actualizăm, programul Arhitrainer pe care avem în plan să îl dezvoltăm, organizarea Cuburilor de Aur 2023 alături de Ordinul Arhitecților din România, cursurile de formare oferite de Asociația pentru Relații Comunitare (ARC) la care se pot înscrie membrii rețelei.
Spre final am făcut brainstorming de resurse și idei de activități pe care le-ar putea implementa asociația în sprijinul refugiaților, unele dintre ele concretizându-se până în prezent.
Și pentru că avem iarăși un an atipic în care se dovedește că oamenii sunt cea mai importantă resursă, am decis ca 2022 să fie despre ei. Monica Popescu, arhitect și Responsabil Comunicare, a rezumat scurt și la obiect această direcție:
„Singura constantă este imprevizibilul – asta am învățat în ultimii ani. Dar, totuși, putem conta pe oameni, oamenii din echipa De-a Arhitectura – ce am observat în ultimele săptămâni în jurul nostru ne inspiră să facem această afirmație. Prin urmare, toate acestea converg și ne-au ajutat să alegem tema comunicării de anul acesta: oamenii din rețeaua De-a Arhitectura. Vrem să aflăm poveștile frumoase, dar și greutățile și modalitățile ingenioase prin care ați reușit să le depășiți.”
Formată din 6 membri fondatori, 3 membri ai Filialei Sibiu şi 59 de membri asociaţi, profesioniști ai mediului construit şi profesori, Adunarea Generală De-a Arhitectura îşi doreşte să creeze un spaţiu de reflecție, să împărtășească lecțiile învățate și să contribuie la creșterea programelor educaționale ale asociației. Mulțumim tuturor celor care ne sunt aproape și care au contribuit la construcția la care am ajuns astăzi.