Text: arh. Cristina Dumitrescu
Editor: arh. Monica Popescu, arh. Viorica Popescu
Fotografii: arh. Iulia Beleca, fotograf Vlad Ilaș
Timp de citire: 7 minute
Vă aducem la final de 2024 vești din programul educațional „My School Can Be Cool” (MSCBC), program finanțat în anul școlar 2023-2024 de ING Bank România prin programul de granturi „Adoptă un proiect”. Inițiat de De-a Arhitectura în anul 2016 (și denumit „De-a arhitectura în școala mea” până în 2021), programul „My School Can Be Cool” se adresează elevilor, profesorilor și arhitecților pentru care spațiul școlii este important în procesul educațional. Utilizatorii de zi cu zi ai școlii sunt cei mai în măsură să descopere avantajele și dezavantajele create de spațiile de învățare, dar și să-și imagineze cum și-ar dori să fie școala lor. Pe parcursul desfășurării programului, elevii devin mai conștienți de relația dintre mediul construit și starea de bine, aplică cunoștințele dobândite la diverse materii, își dezvoltă creativitatea, spiritul de inițiativă și îndemânarea.
Proiectul „Spring School”, realizat de elevii Școlii Gimnaziale „Nicolae Ignat” din Doroteia, jud. Suceava, este un exemplu al impactului pe care acest program îl poate avea asupra comunităților școlare. Vă invităm să citiți în continuare despre parcursul lor în program.
Copiii Școlii Gimnaziale „Nicolae Ignat” din Doroteia, jud. Suceava, au încheiat anul 2024 într-un spațiu plin de culoare, rezultat al programului „My School Can Be Cool”, finanțat de ING Bank România prin programul de granturi „Adoptă un proiect”. După o activitate susținută, desfășurată pe tot parcursul anului școlar, au ajuns și la faza de implementare.
La finalul execuției proiectului lor, elevii participanți ne-au transmis câteva cuvinte:
„Acest program ne-a provocat să privim școala cu alți ochi, să înțelegem mai bine cum mediul construit influențează felul în care învățăm, colaborăm și ne simțim parte din comunitate. Am descoperit cât de importante sunt ideile fiecăruia dintre noi, dar și cum putem lucra împreună pentru a transforma un vis în realitate… Am avut ocazia să ne implicăm în toate etapele procesului, de la identificarea nevoilor, gândirea conceptului, până la implementare. Prin toate aceste activități, am învățat […] să găsim soluții creative și să ne implicăm activ în schimbarea mediului în care trăim și învățăm. Fiecare etapă a fost o lecție valoroasă despre colaborare, responsabilitate și puterea transformării. Acum, școala noastră este mai frumoasă, mai funcțională și mai aproape de ceea ce visăm să fie.”
Foto: Vlad Ilaș
Procesul participativ pe care elevii l-au parcurs alături de profesorul Ovidiu Croitoru și arhitecta Iulia Beleca s-a desfășurat în mai multe etape. Au început învățând câteva noțiuni și concepte specifice spațiului construit, noțiuni care au fost de folos în cercetarea și analizarea clădirii și a împrejurimilor școlii. S-au uitat atent la măsura în care școala lor răspunde nevoilor de utilitate și funcționare, de siguranță, de estetică și sustenabilitate. Elevii au lucrat în echipe și au realizat o sinteză a informațiilor colectate.
Analizând spațiile școlii, au constatat că au mai multe nevoi. Clădirea a fost construită în anul 1904 și, deși a fost recent reabilitată, s-a dovedit a nu fi tocmai prietenoasă cu copiii. Holurile sunt simple, albe, aproape sterile. Orientarea în clădire e dificilă și ar putea fi mai bună introducând un mod organizat de afișare a informațiilor. Mai mult, ar fi necesară o zonă de relaxare și de socializare, o alta de citit, poate și una de expunere a realizărilor remarcabile ale elevilor. La exterior, curtea ar avea nevoie de amenajare. Le-ar plăcea chiar și o sală de sport. Născându-se atât de multe idei, cum să alegi, oare, între ele?
S-au documentat, au analizat exemple din alte locuri și au găsit inspirație la colegii lor din Frasin și Bucșoaia, beneficiari anteriori ai programului, care învățau în școli cu o configurație a spațiului educațional similară. Pentru clarificarea și selecția ideilor, au organizat în continuare sesiuni de discuție a variantelor posibile, cântărind avantajele și dezavantajele fiecăreia. Elevii au realizat că mediul în care învață le influențează starea de bine, concentrarea și performanța. S-au orientat așadar spre intervenții prin care să facă spațiul interior mai atractiv pentru ei, să îi dea o personalitate și identitate proprie.
Toate ideile de intervenție au făcut obiectul unui sondaj de opinie transmis în rândul colegilor și al cadrelor didactice. Copiii și profesorii au fost, deopotrivă, de acord că își doresc ca școala lor să devină un spațiu de comunicare, de socializare: „și care să le întărească și să le ofere elevilor încredere în sine, care să-i atragă și să-i motiveze înspre a colabora, a conviețui armonios și a-și însuși nu doar cunoștințe, cât și valori. O școală la care să se vină cu bucurie. Altfel spus, ne dorim personalizarea școlii și apropierea sa de elevi”, așa cum ne-a transmis prof. Ovidiu Croitoru.
Rezultatul sondajului a confirmat necesitatea de a interveni estetic asupra spațiilor interioare (în special asupra pereților din spațiile comune), prin elemente grafice, prin culoare, dar și prin introducerea unor elemente vegetale. Lipsa culorii (remarcată și la exterior, în cazul mobilierului din curte) s-a dovedit a fi punctul cel mai sensibil pentru întreaga comunitate a școlii. Astfel, s-a conturat proiectul „Spring School” – pentru „o școală veselă, plină de viață, conectată cu natura, în care să ne simțim inspirați, creativi, în care să socializăm, și în care toți elevii să se bucure de ea”, așa cum au stabilit copiii ca temă de proiectare pentru arhitect. O școală mai atractivă și pentru copiii ce vor veni în anii următori.
Pentru a fi realizat, orice proiect are nevoie de finanțare. De aceea, programul educațional „My School Can Be Cool”, include o etapă în care elevii învață despre modalități de a strânge fonduri pentru implementarea proiectelor lor. Pentru a exersa ce au învățat în această etapă, copiii au gândit, promovat și organizat în cadrul școlii lor un eveniment prin care să obțină sprijinul comunității: ZIUA IEPURAȘILOR. Au propus două activități: o seară de film și o vânătoare de comori. Evenimentul a fost programat într-o zi de sâmbătă, astfel încât să fie timp suficient pentru distracție. Suma de bani strânsă în cadrul evenimentului le-a dat încredere în forțele proprii și o nouă motivație pentru a duce proiectul mai departe.
În definirea temei de proiectare pentru arhitect, copiii s-au bazat pe rezultatele analizei și au avut o abordare echilibrată, corelată cu timpul și bugetul de care ar putea dispune realizând că „putem interveni în ceea ce privește frumusețea, estetica școlii, sau cum am învățat de la arhitect: Venustas, dar și să fie util (Utilitas) și sigur (Firmitas) pentru toți elevii din școală și cei ce vor veni în viitor”, ne-au transmis elevii.
Așadar, proiectul de amenajare „Spring School”, cu care copiii din Doroteia s-au prezentat la concursul între școli pentru obținerea uneia dintre finanțările oferite de Asociația De-a Arhitectura, a vizat cinci categorii de lucrări. La interior și-au propus să personalizeze, prin pictură în culori pastelate, pereții holurilor, dar și să îi protejeze contra murdăririi printr-o tencuială specială amplasată în partea de jos a zidului. Au imaginat banchete lungi pentru a încuraja socializarea în pauze. Au urmărit, de asemenea, crearea unei zone de expunere a lucrărilor elevilor pentru a promova creativitatea în școală și au prevăzut un spațiu dedicat premiilor obținute de elevi la concursurile școlare pentru a fi o inspirație pentru colegii lor. La intrarea în școală au amenajat o zona de „Bun-venit” pe care și-au pus cu toții amprenta, la propriu, și care cu siguranță le-a întărit sentimentul de apartenență. Nu în ultimul rând, în exteriorul școlii, copiii și-au propus recondiționarea băncilor din lemn existente.
Și pentru că atât prezentarea copiilor, cât și activitatea desfășurată pe parcursul anului școlar au fost convingătoare, au obținut una dintre finanțările oferite de asociație cu sprijinul ING Bank, finanțatorul din acest an al programului „My School Can Be Cool” prin programul de granturi „Adopta un proiect”.
Așa că a urmat șantierul, cu multe lucrări și operațiuni, de diferite feluri. Pe cele mai simple dintre ele copiii le-au realizat chiar cu mânuțele lor, uneori chiar la propriu. 😊Au vopsit, au pictat, au desenat, au cusut și au ajutat la montaj. Pentru lucrările mai dificile sau specializate, au apelat la profesioniști. Elementele de grafică pentru pictarea pereților au fost realizate cu sprijinul artistei Raluca Negoiță. Mobilierul pentru spațiul expozițional, pentru hol și panourile de afișaj au fost produse și montate de tâmplari din localitate.
Iulia Beleca, arhitecta care a ghidat grupul de elevi de-a lungul parcursului educațional, a mărturisit că:
„Acest proiect m-a învățat că spațiile cele mai frumoase nu sunt doar cele desenate pe hârtie, ci cele care iau naștere dintr-o viziune comună, în care fiecare contribuie cu pasiune și idei. Sper ca «My School Can Be Cool» să inspire alte comunități să creadă în puterea creativității și a colaborării pentru a schimba lumea din jurul lor”.
Mulțumim ING Bank România, finanțatorul din acest an al programului „My School Can Be Cool” prin programul de granturi „Adoptă un proiect”.
Mulțumim, de asemenea, Ordinului Arhitecților din România (OAR) pentru că sprijină o parte a programelor Asociației De-a Arhitectura din „Timbrul de arhitectură”.
Despre Adoptă un Proiect
„Adoptă un proiect” este un program inițiat de ING Bank România în anul 2013 pentru a sprijini organizațiile non-profit și implicarea angajaților în cauze sociale. Până în prezent, banca a încurajat 77 de proiecte, cu o finanțare totală de peste 1,2 milioane de euro, exclusiv în baza susținerii, jurizării și votului echipei sale. În 2023, 7 proiecte au fost finanțate cu un total de 330.000 de euro prin acest mecanism, redefinit sub tema „Adoptă un proiect pentru școli sustenabile”.
Despre ING Bank România
ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări. Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent o bancă universală, oferind produse și servicii tuturor categoriilor de clienți – companii mari și mici, instituții financiare, mici antreprenori și persoane fizice. ING Bank România este singura bancă cu o creștere organică din top 10 bănci locale după active, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,7 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri & Mid-Corporate și Wholesale Banking. Misiunea ING este aceea de a-i susține pe oameni să fie cu un pas înainte, în viață și în afaceri.
Societatea este în tranziție către o economie cu emisii de carbon reduse. La fel și clienții noștri, la fel și ING. Finanțăm deja multe activități sustenabile, dar în continuare finanțăm mai multe care nu sunt. Vezi progresul nostru de până acum pe ing.com/climate.