Scrisori între clase – ediția a VII-a

30/01/24 | Şcolari, Proiecte, voluntari

j

Text: arh. Ioana Rizea

l

Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu, arh. Simona Șerban

Fotografii: realizate de profesorii și arhitecții claselor participante în proiect

h

Timp de citire: 10 minute

Anul trecut, în decembrie, a avut loc cea de-a VII-a ediție a proiectului „Scrisori între clase”, cel mai așteptat de către elevii înscriși în programele Asociației De-a Arhitectura. Ediția a venit cu forțe proaspete să susțină o tradiție solidă în rândul comunităților școlare unde ne desfășurăm programele de câțiva ani încoace. Dezvoltat inițial din dorința de a stimula explorarea specificului și memoriei locului într-un mod ludic, proiectul a evoluat în ultimii ani, creând un context de conectare, împărtășire și relaționare între copiii implicați în opționalele asociației.

Arh. Ioana Rizea, coordonatoarea proiectului, ne-a povestit în continuare cum a decurs această activitate, cum a fost întâmpinată și care a fost energia creată în jurul ei. Vă invităm să vă bucurați și voi de un proiect care îndeamnă la creativitate, dar mai ales la empatie și la împărtășirea experienței de a fi împreună, dar din locuri diferite.

Proiectul „Scrisori între clase” a ajuns la cea de-a VII-a ediție. Recunosc că îmi amintesc și acum ziua în care, cu mult entuziasm și încântare, i-am povestit președintei asociației, arh. Mina Sava, despre această idee de proiect. Am știut de atunci că va fi unul tare îndrăgit de elevi, însă fiecare ediție ne aduce aprecieri și din partea îndrumătorilor, profesorilor și arhitecților. La fiecare început de an școlar apare întrebarea: „Continuăm proiectul «Scrisori între clase, nu?»”. Iar răspunsul este mereu: „Daaa!”

Și iată că îndrumătorii De-a arhitectura au primit invitația de a participa și anul acesta la acest proiect frumos. 42 de clase ne-au răspuns cu bucurie că își doresc să scrie și să primească scrisori. Din acestea, trei sunt clase-prietene din anul școlar anterior care ne-au rămas alături, altfel, acest proiect este dedicat claselor care desfășoară cursurile De-a arhitectura în anul școlar în curs.

În luna noiembrie 2023, fiecare colectiv a primit adresa clasei pereche, iar în luna decembrie scrisorile au plecat la drum către destinatari pentru că ne-am dorit ca acestea să ajungă până în vacanța de Crăciun. Scrisorile călătoare au trecut prin multe localități din toată țara: au plecat din nord și au ajuns în vest sau în sud, au plecat de la mare și au ajuns la munte, iar unele au plecat de la sat și au ajuns la oraș, dar și invers.

Am avut în anul școlar 2023-2024 elevi din județele: Argeș, Baia Mare, Brașov, București, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Galați, Hunedoara, Ilfov, Timiș, Suceava. Din cele 42 de clase, 19 clase urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”, 20 de clase urmează cursul „De-a arhitectura mini”, iar 3 clase fac parte din programul „My School Can Be Cool”.

Ghirlande cu brăduți sau căsuțe prinse cu cârlige de o sfoară, tablouri cu autoportrete, portrete de clădiri, planșe de tip colaj cu toate informațiile de care ai nevoie atunci când pleci într-o călătorie. Caiete de tip jurnal cu desene lipite, ferestre care se deschid, fotografii noi și vechi cu localitatea prezentată sau planșe de tip puzzle cu desene și trasee de urmărit. Povești scrise și povești desenate. Semne de carte. Unele clase s-au inspirat din challengeul „Calendar Arhi-bucuros” și au confecționat calendar de tip Advent, cu câte o mică poveste ascunsă în spatele celor 24 de zile cu ferestre sau chiar uși de deschis.

Toate aceste scrisori au plecat în cea mai mare călătorie a lor, însă nu singure, ci alături de elevi, arhitecți și profesori. Iar în toate se poate recunoaște îndemnul: „Veniți la noi, vă așteptăm!” Alături de planșele pline cu informații despre localitatea lor, despre obiectivele turistice, despre spațiile publice, despre recomandări de muzee și alte clădiri importante, piețe publice, parcuri și grădini, elevii au confecționat și câteva decorațiuni de Crăciun pe care le-au strecurat în coletul pregătit cu multă atenție.

Tehnica a fost la alegere, însă tema a fost aceeași pentru toți elevii: „povestește elevilor dintr-o altă clasă ce ar putea vizita în orașul tău sau în satul tău”. Iar profesorii au organizat mici expediții în cartierul școlii către cel mai apropiat Oficiu Poștal, căci aveau nevoie de timbre pentru a expedia scrisoarea. Astfel, elevii s-au transformat rapid din ghizi în exploratori. Iar arh. int. Mădălina Bold s-a deghizat în spiriduș și a mers personal la clasa-pereche (ambele în București) să facă schimb de scrisori, bucurându-se și de reîntâlnirea cu prof. înv. primar Mircea Răzvan Ionuț Berindei de la Școala Gimnazială Ferdinand I, profesor cu care a predat 2 ani consecutivi cursul „De-a arhitectura în orașul meu” în perioada 2018-2020.

Participarea la proiectul „Scrisori între clase” este un prilej bun pentru a vorbi despre bucuria de a dărui, dar mai ales, despre bucuria de a primi. Mulțumim tuturor îndrumătorilor pentru că au împărtășit cu noi momentele din timpul confecționării scrisorilor, dar și momentul mult așteptat al primirii scrisorilor de la clasa pereche. Ce bucurie că faceți parte din echipa De-a arhitectura!

În continuare vă invităm să citiți impresiile participanților, îndrumători și elevi deopotrivă, și să aflați cum a fost pentru ei această experiență:

„A fost frumos când am pregătit scrisorile, dar cel mai mult ne-am bucurat când am primit scrisori de la noii colegi din localitatea Dârza.”Clasa a II-a A, Liceul Teologic Romano-Catolic Gerhardinum, Timișoara, arh. Irina Dunca și prof. înv. primar Carla Dolga

„Emoțiile cu care am primit scrisorile nu pot fi exprimate în cuvinte. Mulțumim mult!”prof. înv. primar Florentina Husti, Școala Gimnazială „Nichita Stănescu”, Baia Mare, Maramureș

„Elevii clasei a X-a A de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Cluj-Napoca, împreună cu arh. Oana Floricioiu s-au bucurat azi de numeroasele felicitări primite de la Școala Gimnazială «Nicolae Ignat» din Doroteia, jud. Suceava, parteneră în cadrul proiectului «Scrisori între clase». Ar fi grozav să continuăm schimbul de misive!”Clasa a X-a A, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă, Cluj-Napoca, arh. Oana Floricioiu și prof. Corina Drocaș 

„Bucuria copiilor de a împărtăși poveștile lor și de a își face noi prieteni este de necuprins în imagini.”Clasa a II-a B, Școala Gimnazială din Dârza, comuna Crevedia, jud. Ilfov, arh. Roxana Pîrvu și prof. înv. prima Cristina Trandafir

„Copiii claselor a V-a au scris și descris Ciolpani, într-o explorare a Locului din care am aflat cu toții lucruri foarte interesante! Scrisorile au plecat în București, dar am păstrat o copie pentru noi, tocmai pentru toate câte au fost descoperite cu ocazia redactării lor.”Clasa a V-a A și a V-a B, Școala Gimnazială Nr. 1, Comuna Ciolpani, jud. Ilfov, arh. Cristina Dumitrescu, prof. Mariana Banu

„Vă mulțumesc pentru oportunitatea de a participa la acest proiect! Imaginile cred că spun totul! A fost o plăcere pentru copiii mei să realizeze scrisoarea colectivă către prietenii din București, dar și o mare bucurie când au primit plicul, cu semnele de carte cadou.”Clasa I E – clasa merelor roșii, Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, Timișoara, prof. înv. primar Camelia Soporan 

„Invitația Ioanei a adus o provocare: pe unde am «plimba» oare copiii care locuiesc în același oraș cu noi? Ne-am sfătuit, am cercetat, ne-am uitat în jur și am ales să îi chemăm în sectorul școlii noastre, sectorul 5. Se întinde până departe, în centru, cuprinde multe clădiri importante și frumoase, clădiri impunătoare sau statui delicat realizate – le-am adunat pe cele care ne-au făcut și pe noi curioși și le-am amestecat cu căsuțele festiv decorate din cartierul nostru, fiecare ascunzând o provocare veselă, de făcut în clasă până la Crăciun. Scrisorile primite în dar ne-au «adus» clădiri frumoase și interesante din București, pe care abia așteptăm să le vizităm, figurine din origami, desene simpatice, invitații la lectură și joacă și multă, multă bucurie.”Clasa a IV-a, Școala Gimnazială Nr. 124, București, arh. int. Mădălina Bold și prof. înv. primar Adriana Iordache

Și elevii clasei a VI-a de la Școala Gimnazială Nr. 113 din București, îndrumați de prof. Florentina Ruiu și arh. Daniela Teodorescu, ne-au transmis gândurile lor:

„Schimbul de scrisori cu ocazia Crăciunului a fost o activitate foarte frumoasă și interesantă și sincer chiar mi-a plăcut această idee de a împărtăși cu alți copii mai mari impresii despre orașele în care locuim. Acum mi-aș dori să vizitez orașul Petrila și să-i întâlnesc pe copiii care mi-au scris. Sunt curioasă cum este viața în Petrila, orașul din care sunt ei, și dacă și mie mi-ar plăcea să locuiesc acolo. Sper că, prin scrisoarea mea, i-am făcut să vrea să vadă orașul București și să viziteze măcar câteva din locurile frumoase de aici.” – Sara Stoica, Școala Gimnazială Nr. 113, București

„Într-o lume în care internetul și telefonul sunt la putere, ideea redactării unei scrisori pentru o persoană total necunoscută mi s-a părut o provocare și în același timp o idee îndrăzneață. Personal, mi-a plăcut ideea și mi-ar plăcea să repetăm experiența.” – Ștefan Vlădescu, Școala Gimnazială Nr. 113, București

„Această experiență ne-a trezit curiozitatea de a vizita alte părți ale țării noastre și să ne imaginăm locurile frumoase unde locuiesc cei cu care am corespondat. Mi-ar plăcea să facem mai des acest schimb de scrisori pentru a cunoaște copii ca noi, din alte orașe, cu care să schimbăm impresii pe diferite teme. Poate la un moment dat acest schimb de experiență va ajunge și la nivelul unor întâlniri, pentru a învață lucruri noi unii de la ceilalți.” – Mara Zegrea, Școala Gimnazială Nr. 113, București

„Consider că scrisorile primite de Crăciun au fost deosebite și cu această ocazie am aflat despre locuri noi care le-aș putea vizita. A fost o experiență inedită și aș mai participa cu siguranță!” – Erica, Școala Gimnazială Nr. 113, București

„Îmi place ideea scrisorilor de Crăciun pentru că astfel aflăm cum ceilalți copii/adolescenți trăiesc și își petrec timpul. Ne spun despre locurile lor preferate și unde le place să se distreze, dar și unde învață. Aș mai participa cu drag la asemenea schimb de experiență!” – Eliza, Școala Gimnazială Nr. 113, București

„Scrisorile primite au fost foarte interesante și chiar m-au făcut curioasă să aflu mai multe. Copiii de clasa a XI-a au prezentat foarte frumos orășelul lor în scrisori, pare un orășel foarte interesant. Mă gândesc că poate într-o zi o să facem și noi schimb de scrisori cu copii mai mici și o să se bucure cum ne-am bucurat și noi când le-am primit!” – Elisa, Școala Gimnazială Nr. 113, București

„Schimbul de scrisori a fost captivant întrucât fiecare dintre noi așteptam scrisorile elevilor de liceu și voiam să aflăm ce locuri ne recomandă aceștia ca noi să le vizităm.” – Antonia, Școala Gimnazială Nr. 113, București

„Mie mi-a plăcut foarte mult schimbul de scrisori de Crăciun deoarece a fost o activitate frumoasă care mă ținea mereu pe gânduri pentru că nu știam ce o să îmi scrie un copil de liceu. Am fost foarte nerăbdător să primesc scrisoarea și m-am bucurat mult să o citesc.”T. S., Școala Gimnazială Nr. 113, București

„Pe mine m-a bucurat schimbul de scrisori cu copiii din Petrila deoarece am putut să schimbăm impresii despre orașele în care locuim, iar în felul acesta am putut afla o mulțime de noi informații despre un oraș mic, de care nu am auzit, dar acum, că știu aceste lucruri, a ajuns pe lista mea cu locuri de vizitat! Cei doi colegi ale căror scrisori le-am citit mi-au povestit atât despre istoria orașului, cât și despre muzee, trasee montane, stațiuni cu priveliști minunate și chiar mi-au recomandat unde pot încerca feluri de mâncare noi. Sper să mai am ocazia de a coresponda și cu alte persoane din locuri deosebite, pentru a descoperi în continuare cât de frumoasă este țara noastră!” – Andra Ștefania Anghelescu, Școala Gimnazială Nr. 113, București

Vești ne-au transmis și elevii din clasa a III-a de la Școala Gimnazială Ferdinand I din București îndrumați de prof. înv. primar Simona Spirescu și arh. Simona Șerban:

„Experiența de a scrie și a primi scrisori către și de la altă clasă a fost una plină de energie și entuziasm. Mai întâi, pentru că ne-am gândit în ce mod le putem arăta partenerilor noștri ce am învățat până acum și cât de creativi suntem, dar și pentru că în scrierea textelor ne-am concentrat pe ceea ce are valoros orașul nostru. Am citit pe chipul elevilor mei dorința de a realiza cât de bine pot acest proiect, entuziasm, curiozitate și împărtășirea cu alți colegi a punctelor lor forte: desen, text, idei creative! Ne simțim mai bogați sufletește și mai impliniti știind că oricând undeva într-un colț de țară alți copii citesc și analizează cu admirație creațiile noastre.” – prof. înv. primar Simona Spirescu

Mulțumim pentru o nouă ediție plină de creativitate, mulțumim copiilor care ne-au invitat în locurile lor speciale și îndrumătorilor care i-au însoțiti în această incursiune. Sperăm că deschiderea și curiozitatea lor v-a inspirat și pe voi să vedeți lucrurile din jurul vostru și din alte perspective.