Text: arh. Mina Sava
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: Pozele proiectelor aparțin copiilor Școlii Gimnaziale „Voievod Neagoe Basarab”, arh. Lucian Călugărescu (Pixelateria)
Timp de citire: 5 minute
În primăvara aceasta, pe 14 mai 2022, De-a Arhitectura, în parteneriat cu Anuala de Arhitectură București, a organizat atelierul-eveniment „Școala de vis” care a invitat norocoasa comunitate a Școlii Gimnaziale „Voievod Neagoe Basarab” din București să contribuie la reimaginarea unei școli mai bune, în viitorul nu foarte îndepărtat.
Această inițiativă a venit în completarea promovării primului concurs de soluții de arhitectură din București pentru o școală cu totul nouă, reconstruită de la zero, care va genera prima școală contemporană, de secol XXI, și care va fi un exemplu nu doar pentru capitală, ci și pentru toată țara.
Clădirea școlii construită în anii 1960-1970 este în acest moment foarte deteriorată și nu mai este sigură pentru elevi și profesori – de câțiva ani aceștia își țin orele în alte locații. Când au aflat că urmează să fie refăcută școala, dar în urma unui concurs de arhitectură, și-au pus întrebarea de ce e nevoie de un concurs de soluții: „Asta nu va duce decât la o altă amânare.”
Ordinul Arhitecților din România (OAR) și Filiala Teritorială București a Ordinului Arhitecților din România (OARB), ca promotori ai concursului, și-au propus să reactiveze curtea școlii vechi, acum aproape abandonată, și să explice, prin puterea exemplului, că un concurs de soluții înseamnă mai multe idei bune, un potențial mai mare de a avea școala pe care comunitatea și-o dorește.
Pentru a înțelege cum un concurs de soluții poate genera o mulțime de idei bune, De-a Arhitectura, la invitația promotorilor, a invitat copiii, mici și mari, prin intermediul doamnei directoare Hrisanti Bulugea, să își imagineze „școala lor de vis”, printr-un desen, un colaj foto, o fotografie, un video-mini reportaj, o machetă – ce metodă le-a fost la îndemână. Copiii au putut găsi mai multe instrucțiuni în acest scurt video (care a fost realizat după pandemie). Ei au putut lucrat în echipe mici, de 3-5 elevi, sau în echipa unei clase, sau chiar individual, la grădiniță, la primar sau la gimnaziu, cei mici având libertate de mișcare, propunerile putând fi idei năstrușnice sau idei foarte concrete, iar fiecare echipă avea să își aleagă un nume pentru școala ei de vis.
Ziua dinaintea atelierului-eveniment a fost termenul limită până la care elevii puteau să își trimită propunerea. Cu „temele făcute” i-am rugat să ne întâlnim într-o sâmbătă, în curtea școlii vechi, ce urmează a fi demolată, să ne povestescă la ce s-au gândit. Elevii și-au prezentat propunerile în fața juriului și a colegilor, în 5 minute, iar noi am proiectat la eveniment imaginile primite, iar lucrările lor în format fizic (planșă, machetă) au fost expuse în curtea școlii. Galeria cu imagini de la eveniment se găsește aici, pe Facebook De-a arhitectura.
Școala Gimnazială „Voievod Neagoe Basarab” e o școală cu un număr mic de elevi, una sau două clase per ciclu, care are și o grupă de preșcolari. Ne așteptam la 30-40 de lucrări, au fost peste 80, unele de grup – clasă, altele individuale, desene, machete, texte, prezentări Powerpoint și filme după construcții din Minecraft. Toate clasele, de la pregătitoare și până la a VII-a, au participat, chiar și cei de la grădiniță. A fost o întâlnire plină de energie pozitivă, fiind primul eveniment în aer liber după pandemie cu toată școala: copii, părinți, profesori. Fiecare echipă ne-a prezentat ce a făcut și a fost premiată de OAR București, ca la Anuala de Arhitectură. Aici, pe Facebook De-a arhitectura, este galeria de propuneri.
Preșcolarii, de 5 ani, ne-au rugat să le primim și lor desenele chiar dacă le-au trimis un pic mai târziu. Desenele descriau o școală unde să aibă și o mică fermă cu animale și clase la nivelul solului ca să vadă cum cresc copacii.
La clasa pregătitoare totul era mult mai organizat, știau exact ce dotări își doresc în exterior: terenul de sport cu piste de alergare, sala de sport cu bazin de înot, locul de joacă, scena de spectacole, mulți copaci, iar drumul până la școală sigur, să îl poată face cu bicicleta și trotineta.
Cei din clasa I, deja o echipă foarte sudată, au făcut un mare desen comun, o bandă desenată, și au adăugat la cele de mai sus: o sală de mese și bucătăria, grădină și livadă, și o sală de sport sub forma unui ou semi-îngropat, „ca să nu fie prea mare față de școala care are doar un etaj”, la care au prevăzut și o sală de odihnă, vestiare și dușuri. O altă echipă din clasa I a realizat un film – școala albinuțelor: gradină de flori și legume, spații de relaxare, bazin de înot, spectacole, bibliotecă, sală de informatică, fizică, chimie, dar și scaun de masaj „ca să nu ne mai doară spatele”.
Unii elevii din clasa a II-a au descris interiorul, în desen și în machetă. Apar multe variante de mobilări ale spațiilor, se repetă bazinul de înot, spațiile de sport și locul de joacă, dar apare și locul de învățat și citit singur în aer liber. Alții au adunat și imagini, foarte bine alese, pentru un moodboard al școlii lor de vis sau din viitor care are: numele în hologramă, un profesor la trei elevi, robot care va monitoriza accidentele din sala de sport, cantină cu zece feluri de mâncare.
Clasa a III-a a lucrat în echipă, copiii au recapitulat schematic toate funcțiunile amintite de cei mici, dar au trecut la nivelul următor, o reprezentarea mai realistă a clădirii, unii prin desen, alții prin machetă sau prin Minecraft.
Începând cu clasa a IV-a și până la a VII-a enumerarea funcțiunilor necesare a trecut pe planul doi, a apărut doar un observator astronomic în plus, remarcându-se căutarea unei imagini noi, contemporane a școlii, prin desene și machete, unele desene pentru fațade fiind foarte inspiraționale.
Cei mai mici au continuat să deseneze și după prezentarea lor, un alt grup de elevi, condus de colega noastră arh. Oana Pavăl, a explorat curtea școlii și a realizat harta sentimentelor, locuri care ne plac și care nu, marcându-le pe un panou cu imaginea curții din satelit, iar cei mai vorbăreți, de la gimnaziu, au dat interviuri la televiziunea prezentă la eveniment.
Au fost chiar copii care au venit cu planșele direct la eveniment, deoarece le-a luat destul de mult timp să se gândescă cum va fi școala lor și nu au reușit să trimită la timp propunerile, dar nu doreau ca ideile lor să se piardă. O fetiță în cărucior, cu o dizabilitate motorie, ne-a întrebat dacă viitoarea școală va avea lift, căci acum face școală numai online, deoarece în locația nouă clasa e la etaj și nu poate ajunge acolo.
Doamna director Hrisanti Bulugea ne-a transmis următorul mesaj de la un părinte al unui copil din clasa a II-a: „A fost un eveniment minunat! Vom avea cea mai tare școală!???????? Până acum toți fugeau de ea… acum va fi bătaie pe locuri… se pare că cine râde la urmă, râde mai bine!” și a încheiat cu un mesaj personal: „Mulțumirile vi le transmit și în numele tuturor cadrelor didactice. S-au mai risipit norii neîncrederii și scepticismului.”
Emil Ivănescu, președintele OAR București, prezent la eveniment, a explicat în fața comunității școlii:
„Suntem într-un moment cu totul special, chiar istoric, organizăm primul concurs de soluții în capitală pentru proiectarea unei școli și aceasta este școala dumneavoastră. Organizația profesională, alături de administrația locală, contribuie la implementarea concursului de soluții în construirea de școli noi. Avem nevoie de cele mai bune proiecte pentru spațiile școlare contemporane și în București, nu doar în celelalte capitale europene. Efortul este unul mare și complex. Atât Primăria Sector 3, echipa de profesori și învățători ai școlii, dar și elevii și părinții acestora își doresc o școală nouă, de cea mai bună calitate, conform standardelor internaționale.”
Sperăm că atelierul-eveniment de pe 14 mai a fost un bun start al reactivării spațiului Școlii Gimnaziale „Voievod Neagoe Basarab” din București și a concursului de arhitectură ce va urma. Echipele de arhitecți care vor participa la concurs poate vor găsi inspirație în propunerile elevilor și poate unele dintre acestea vor fi puse în practică.
Mulțumim Anualei de Arhitectură București în parteneriat cu care i-am invitat pe elevi să-și reimagineze școala și Filialei Teritoriale București a Ordinului Arhitecților din România pentru colaborare, doamnei director Hrisanti Bulugea, profesorilor școlii și, mai ales, elevilor care ne-au încântat cu ideile lor.
Mulțumim echipei De-a arhitectura prezente la eveniment, arh. Oana Pavăl și arh. Mina Sava – creatoarele atelierului, voluntarilor arh. Livia Petrescu, stud. urb. Iulia Antochi și lui Lucian Călugărescu de la Pixelateria care a fost alături de noi și a surprins atmosfera dintr-o sâmbătă însorită de mai.