Text: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii și grafică: De-a Arhitectura, arh. Veronica Sava, Swimathon 2021
Timp de citire: 4 minute
De-a Arhitectura participă anul acesta, pentru a șasea oară, la Swimathon București, alături de alte 25 de inițiative. În 2021 propunem un proiect adresat tinerilor: „Urban Up Grows Up – Tineri cetățeni pentru mediul construit”, prin intermediul căruia ne dorim să selectăm 30 de studenți interesați de spațiul public/politici publice/administrație locală pe care să îi formăm pentru a servi drept ambasadori/mentori, alături de profesioniștii De-a arhitectura, în proiecte locale pentru implicarea liceenilor în dezvoltarea locală a mediului construit.
Ce ne-a mânat să ne adresăm tinerilor (și) de această dată?
De-a Arhitectura oferă de 10 ani resurse valoroase de educație de mediu construit pentru copii, desfășurând un program cultural unic în peisajul educației nonformale din România în cadrul căruia elevii beneficiază la clasă atât de experiența unui profesor, cât și a unui profesionist al mediului construit. Din 2012 până în 2019, programele şi activităţile asociației au ajuns la peste 24.000 elevi din şcolile de stat, de la ciclul primar la liceu, la 900 de profesori şi a implicat peste 750 de arhitecţi voluntari.
De la un singur program de arhitectură în școli: „De-a arhitectura în orașul meu”, aprobat prin Ordinul Ministrului Educaţiei Naţionale nr. 4422 din 28 august 2014, asociația a dezvoltat un întreg portofoliu de proiecte printre care cele mai populare sunt: „My School Can Be Cool” și „De-a arhitectura mini”. A fost o creștere organică, din aproape în aproape, de la an la an, adaptată și validată de nevoile copiilor, ale profesorilor și ale voluntarilor implicați în programele noastre.
În 2017, dornici să extindem educația de mediu construit și către tineri, am lansat proiectul „Urban Up! Mediu construit pentru liceeni” sub egida programului Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun. Pentru că știm că tinerii au propria lor viziune cu privire la modul în care ar trebui să se dezvolte orașele în care trăiesc, că vocea lor merită ascultată și pentru că ei sunt viitorii cetățeni responsabili ai urbei care vor face diferența între oașele de AZI și cele de MÂINE.
Proiectul a ajuns la 1000 de elevi de liceu din 7 centre urbane din România și a avut drept scop să trezească interesul şi să focalizeze atenţia liceenilor asupra orașului și să le ofere metode de lucru testate deja care să fie ulterior folosite de profesori, de organizații non-guvernamentale, de autorități publice locale, pentru ca mediul construit să fie obiect de studiu și reflecție și pentru ca perspectiva liceenilor asupra mediului construit să conteze.
La finalul proiectului, rezultatele vizibile ale participarii la ateliere au fost prezentate actorilor locali relevanți din fiecare oraș, dar și online, pe pagina proiectului, pentru a servi drept referință, în viitor, pentru activități legate de oraș derulate în licee sau în afara lor.
La un an distanță, în urma feedback-ului tinerilor cetățeni, s-a născut un nou proiect adresat lor: „Oraşul şi profesiile mediului construit”. Desfăşurat în perioada 20 octombrie – 30 noiembrie 2018 de Asociaţia De-a Arhitectura în parteneriat cu Primăria Municipiului București prin Centrul de Proiecte Educaţionale şi Sportive (PROEDUS) şi Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM), proiectul a reprezentat o ocazie de a aduce împreună liceenii din Bucureşti cu studenţii de la „Mincu” şi cu profesioniştii din domeniu, arhitecţi şi urbanişti. Prin 16 ateliere interactive cu patru tematici diferite am activat curiozitatea adolescenților din peste 20 de licee bucureștene şi le-am captat interesul pentru oraş şi pentru felul ȋn care acesta poate fi „modelat” de ideile lor.
De ce tineri implicați în viața urbei?
În primul rând pentru că tinerii au un potențial extraordinar în adoptarea valorilor mediului construit și promovarea și susținerea acestora dacă sunt educați în spiritul acestor valori democratice. De multe ori sistemul formal de educație nu oferă aceste cunoștințe, astfel că tinerii au o lacună în ceea ce privește educația de mediu construit, drepturile omului și ale cetățeanului și le lipsește impulsul și exercițiul de a prelua inițiativa. Însă, prin abordări noi, tinerii pot înțelege și aplica cunoștințele dobândite, își dezvoltă gândirea critică, devin proactivi și implicați în viața urbei.
Așa cum arată un studiu realizat de Fundația Friedrich Ebert (FES) România, „Tinerii din România: 2018-2019”, „politica pare să joace un rol marginal în viața majorității tinerilor români. Atât nivelurile de participare cât și interesul față de participare sunt scăzute, participarea la proteste fiind forma cea mai populară de activism. Mai puțin de un sfert dintre membrii eșantionului au fost implicați în acte participative. În comparație cu celelalte nouă țări sud-est europene incluse în studiul comparativ, România are cel mai mic procent al respondenților implicați politic.”
Lipsa participării comunității locale la decizie este cel mai vizibil manifestată în felul în care spațiul public este tratat. El e concretizarea unor decizii birocratice care țin seama de o serie de criterii ce nu au de-a face, de multe ori, cu utilizatorul. La rândul său, neîntrebat, neluat în calcul, utilizatorul se simte ca în țara nimănui – nu are grijă, nu păstrează, nu propune, nu inovează – exacerbându-se nevoia de apărare a spațiului privat.
Urban Up Grows Up – Tineri cetățeni pentru mediul construit
Creşterea calităţii vieţii urbane este un deziderat la care trebuie să contribuie, prin colaborare, toţi actorii dezvoltării: administraţia publică locală, mediul de afaceri, mediul educaţional, locuitorii, organizaţiile societăţii civile, etc. Este neîndoielnic faptul că tinerii au un potenţial imens de implicare în acest proces şi că, prin intermediul unor activităţi educative non-formale, ei pot acumula cunoştinţe, pot afla despre posibile orientări profesionale şi îşi pot forma atitudini propice ca acest potenţial să se transforme într-o resursă implicată în dezvoltarea urbană echilibrată.
Dacă și voi vă doriți să contribuiți la îmbunătăţirea nivelului de înţelegere al tinerilor privind procesul de dezvoltare urbană şi rolul locuitorilor în acest proces, la dezvoltarea spiritului critic al liceenilor privind mediul construit din oraș şi la nevoia lor de a fi auziți, vă așteptăm alături de noi la Swimathon 2021 pentru a strânge fonduri din comunitățile din care faceți parte!
Swimathon București se desfășoară anul acesta în weekend-ul 26 și 27 iunie în format virtual. Asta înseamnă că puteți fi oriunde, puteți înota în valurile mării sau în ligheanul de acasă, important este să vă doriți să faceți #valuridebine. Pentru că Swimathon 2021 e despre a fi mai aproape ca oricând, într-un moment în care suntem mai departe ca oricând.
Puteți alege să înotați individual sau în echipă de 5-10 înotători. Noi vă așteptăm în echipa ARHimede până pe 21 mai 2021. Puteți să vă înscrieți aici și să alegeți proiectul „Urban Up Grows Up”. Mai multe despre proiect puteți citi aici, iar pentru mai multe detalii, scrieți-ne la: gabriela.anghel@de-a-arhitectura.ro.