De-a arhitectura TALKS – ȘI PE MINE MĂ INTERESEAZĂ ARHITECTURA Corina Dumitrescu

13/11/14 | Rețea

Ne pregătim pentru prima conferinţă din România dedicată educaţiei de arhitectură pentru copii. De-a arhitectura TALKS a fost acceptată ca proiect cultural al Ordinului Arhitecţilor din România (OAR), organizată de Asociaţia De-a Arhitectura. Prima ediţie (dintr-o serie pe care o dorim anuală) se deschide pe 15 noiembrie 2014 la Sala Frescelor a Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” din Bucureşti (UAUIM), cu prezentări şi discuţii, urmate de o jumătate de zi de ateliere derulate la Concrete House. Sperăm să ne întâlnim, să ne inspirăm unii de la alţii şi să reuşim să punem bazele unei reţele adevărate.

Mai multe detalii despre program aici. Nu uitaţi să confirmaţi participarea la: office@de-a-arhitectura.ro.

Vă prezentăm mai jos alt invitat de care ne vom bucura. Vă încurajăm să ne trimiteţi în avans întrebările voastre, vor fi puncte de plecare în discuţia de pe 15 noiembrie.

„Și pe mine mă interesează arhitectura” este un proiect cultural inițiat și coordonat de tineri arhitecți din Sf. Gheorghe, finanțat din Timbrul Arhitecturii, organizat de Filiala Brașov-Covasna-Harghita a Ordinului Arhitecților din România în parteneriat cu Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, Asociația Focus Rectus și Uniunea Artiștilor Plastici, filiala Sfântu Gheorghe. Acesta se adresează specialiștilor din domeniul arhitecturii, publicului larg, dar în special elevilor participanți la programul școlar inițiat de Ministerul Învățământului numit „Școala altfel”.

Scopul

Elevii sunt viitori formatori și cetățeni ai societății, ce vor putea decide asupra viitorului orașelor noastre. Prin participarea lor activă la analiza mediului construit aceștia vor înțelege mai ușor importanța valorilor arhitecturale. Considerăm că arhitectura și preocuparea pentru spațiul construit merită atenția opiniei publice deoarece arhitectura este o componentă culturală importantă.

Scurt istoric al strategiei proiectului

În anul 2012 dorința primordială era organizarea unei expoziții de arhitectură. Conform studiilor, la expoziții sunt prezenți specialiștii, autorități publice și alte, doar câteva persoane interesate. Considearând că arhitectura nu trebuie să fie doar preocuparea arhitecților, ci și a publicului larg, am căutat metode de atragere a mai multor vizitatori. „Școala altfel”, program inițiat de Ministerul Învățământului, am considerat ca fiind o oportunitate ideală de atregere a elevilor în lumea arhitecturii.

În următorul an, pentru o vizibilitate și mai mare, proiectul iese și în spațiul public prin organizarea de ateliere, în vederea construirii unor instalații. Astfel ajungem ca, de la un număr de 50-70 de vizitatori ai expoziției, în final să avem un număr de peste 300 de vizitatori și alte câteva mii de persoane ce intră în contact cu proiectul, prin intermediul instalațiilor exterioare.

Secțiunile proiectului

1. atelier JOC INTERACTIV

  • număr participanți: ~200
  • categoria de vârstă: clasele V-VIII
  • număr de zile: 3
  • mod de desfășurare: activitate în spațiul expozițional cu grupuri de câte 20-25 de elevi cu programare prealabilă
  • descrierea atelierului:
  • 2012 – completarea unui chestionar cu întrebări al căror răspuns le puteau afla studiind panourile expoziției și celelalte elemente tip puzzle existente
  • 2013 – Orasul meu imaginar, desen realizat cu ajutorul unui joc de umbre și lumini
  • 2014 – reproducerea din carton a unuei clădiri renumite din lume

2. atelier MACHETE

  • număr participanti: ~40
  • categoria de vârstă: clasele X-XII
  • număr de zile: 5
  • mod de desfășurare: realizarea unor machete din carton, a unor clădiri din oraș
  • descrierea atelierului: prima zi prelegeri și vizită ghidată în oraș; următoarele zile lucru la machete, în atelierele liceelor participante
  • teme:
  • 2012 – monumente de arhitectură
  • 2013 – clădiri ale arhitectului Kós Károly
  • 2014 – monumente de arhitectură

3. atelier ARHITECTURĂ ACTIVĂ

  • număr participanți: ~20
  • categoria de vârstă: clasele X-XII
  • număr de zile: 5
  • mod de desfășurare: realizarea unei instalații în spațiul public
  • descrierea atelierului: prima zi prelegeri noțiuni introductive despre arhitectură și instalatii arhitecturale; următoarele zile construirea unei instalații
  • teme:
  • 2012 –
  • 2013 – „Umbră, lumină și culoare în arhitectură”. Cu sprijinul Fenestela, elevii au avut la dispoziție scânduri de lemn. Prin îmbinarea acestora au creat o instalație, cu rol de a experimenta spațiul prin: formă, lumină, umbră și culoare
  • 2014 – „Alb și negru”. Construirea unor cadre din șipci de lemn și folii, pentru realizarea unui labirint.

4. EXPOZIȚIE de specialitate

  • mod de desfășurare: expoziție în Casa cu Arcade
  • număr de zile: 22
  • teme:
  • 2012 – Anuala de Arhitectură a OAR Filiala Brașov-Covasna-Harghita
  • 2013 – Paralele arhitecturale portugalo-maghiare
  • 2014 – Tineri pe Alb-Negru, Young architects’ generation 2013
  • Alte detalii: www.spmmia.blog.com