De-a Arhitectura la seminarul „Room for Children in the City” – II

18/11/16 | Eveniment

Continuăm cu partea a doua a materialului despre conferinţa internaţională ROOM FOR CHILDREN IN THE CITY, ce s-a desfăşurat pe 27 septembrie la ArkDes – centrul de arhitectură suedez, din incinta muzeului de artă contemporană din Stockholm, în parteneriat cu Sveriges Arkitekter (Societatea Arhitecților Suedezi), unde am fost reprezentaţi de colega noastră, Mina Sava, delegat al României la grupul de lucru Arhitectura şi Copiii al Uniunii Internaţionale a Arhitecţilor (UIA) din partea Ordinului Arhitecţilor din România (OAR), care a prezentat în cadrul conferinţei programele De-a Arhitectura. Prima parte, aici.

Heba Safey Eldeen din Egipt este arhitect, profesor asociat de arhitectură și design, directorul Casei Arhitecturii Egiptene, membru în Comitetul de Arhitectură al Ministerului Culturii din Egipt și în Societatea Arhitecților Egipteni, reprezentantul Africii în grupul de lucru Arhitectura și Copiii al UIA, un alt vorbitor cu care ne-am întâlnit la De-a arhitectura Talks în 2015.

În Egipt, percepția asupra meseriei de arhitect este foarte deformată, fapt care contribuie și el la deteriorarea patrimoniului și a mediului construit, la adâncirea diferențelor sociale dintre subculturile locale, la un analfabetism vizual general și la o lipsă totală a gândirii critice și a unor abilități de bază în proiectare. Inițiativele de a educa copiii și tinerii în arhitectură și mediu construit sunt o reacție firescă și absolut necesară la aceste probleme.

Demersurile desfășurate de Heba, începând cu 2012, au urmărit promovarea educației de arhitectură și mediu construit în cadrul Ministerului Culturii Egiptean și s-au concretizat cu înființarea, în acest an, a Casei Arhitecturii Egiptene, instituție în care se desfășoară activități pentru copii, centrate mai ales pe redescoperirea patrimoniului construit din Cairo.

 width=

Tezcan Karakuş Candan este arhitect, președinta camerei arhitecților din Ankara, Turcia, membră a grupului de lucru Arhitectura și Copiii al UIA și ea unul dintre vorbitorii la De-a arhitectura Talks în 2015.

Camera Arhitecților Turci desfășoară, încă din 2002, proiecte educaționale cu copii în școli și în afara lor, cu ajutorul arhitecților și studenților voluntari. Acestea s-au desfășurat și în școli de stat până în 2014, când noile legi au interzis desfășurarea altor cursuri decât cele aprobate în curriculum-ul școlilor de stat. Acum, activitățile se desfășoară numai în afara școlilor și implică numeroși voluntari arhitecți.

 width=

Hannes Hubrich este arhitect, unul din fondatorii grupului de lucru Arhitectura și Copiii al UIA în 1999 și codirectorul acestuia, își desfășoară activitatea la Weimar, Germania, fost profesor la Universitatea Bauhaus și membru al Camerei Arhitecților din Turingia-Germania. Și el a susținut o prezentare la De-a arhitectura Talks în 2015.

În 2001 a realizat un curs interdisciplinar „Comunicarea arhitecturii către copiii din școli”, care se predă la Universitatea Bauhaus, care organizează o dată la 4 ani un simpozion dedicat educației de arhitectură și mediu construit pentru copii, următorul va fi în martie 2019. Pentru a introduce mult mai ușor arhitectura și mediul construit în cadrul altor materii din curriculum existent în școli, au creat un grup de lucru în cadrul Camerei arhitecților din Turingia numit: Arhitectura și școala care a realizat, împreună cu un grup de profesori, un material didactic, disponibil online din 2016, unde sunt prezentate subiecte de arhitectură care pot fi incluse în predare de către profesori. Ghidul, în limba germană, puteți să-l download-ați aici.

 width=

 width=

Jaana Räsänen este arhitect și lucrează la Centrul de Informare în Arhitectură al Finlandei (Architecture Information Centre Finland) având rol de consilier special pentru educația de arhitectură pentru copii. Prezentarea sa s-a concentrat pe cele două noi programe ale Architecture Information Centre Finland: Cluburile de arhitectură de după-amiază și Copiii și orașul 2015-2016, proiecte care încurajează copiii și tinerii să se bucure de mediul construit și promovează rolul lor activ ca participanți în procesele de planificare urbană. Centrul mai desfășoară și activități de formare a profesorilor în spiritul redescoperirii potențialului educativ al mediului construit. Centrul și-a adaptat activitățile desfășurate în școli după noua curriculă a educației de bază finlandeză, care aduce ca noutăți: activitățile de învățare în afara clasei și activitățile care utilizează tehnologia, includerea de competențe transversale în toate materiile și cel puțin un modul educațional multidisciplinar în fiecare an școlar.

 width=

Amanda Larsson este un antreprenor social din Stockholm, Suedia, fondatoarea  MAGISKA – un loc de joacă neconvențional care promovează valoarea socială a jocului copiilor. Aici, în grădina Magiska, se desfășoară Cupa mondială a arhitecților la construit case în copaci și se țin conferințe pentru dezvoltatorii imobiliari despre valoarea spațiilor dedicate jocului, atât pentru copii, cât și pentru adulți, în dezvoltarea noilor zone urbane. Mai multe găsiți aici.

 width=

Nona Aznavuryan este arhitect și directorul școlii de artă și arhitectură pentru copiii din Moscova, START, profesor la IAA Moscova și membru al grupului de lucru Arhitectura și Copiii al UIA din 2000. A dezvoltatat programul educațional al școlii START, program vocațional și creativ, care durează 7 ani. Absolvenții studiază și grafică, pictură, modelaj, pe lângă conceptele elementare de teoria și istoria arhitecturii. Ei prezintă la final un proiect realizat în cadrul școlii după o temă dată, conceptuală.

La Stockholm a prezentat filmul realizat de absolvenții din 2016, proiectele elevilor fiind inspirate de organismele vii, care se pot adapta la diverse condiții de mediu.

 width=

A doua zi a debutat cu o prezentare matinală, la Sverige Arkitekter, a arhitectei Junko Taguchi, despre ITO JUKU, o mică școală de arhitectură pentru copii condusă de Toyo Ito, unde Junko predă. Curriculum acestei școli are 20 de lecții/an și include explorări urbane, ateliere și prezentări. Casa este tema primului semestru, Orașul a celui de la doilea. Activitățile din ciclul Casa caută să provoace creativitatea și sensiblilitatea copiilor în raport cu spațiile interioare, nevoile umane și natura, pe când al doilea ciclu consolidează perspectiva socială a copiilor. Filosofia școlii se bazezeză pe empatia care trebuie să se dezvolte între arhitect și copii, pentru a-i ajuta pe aceștia să intuiască spațiile construite și apoi să imagineze unele noi.

 width=

Prezentarea lui Junko a fost urmată de ședința grupului de lucru Arhitectura și Copiii al UIA care s-a desfășurat pe parcursul a două zile, 28-29 septembrie, unde au participat, pe lângă cei 11 membrii și 13 membrii invitați, un record pentru grupul de lucru. O parte dintre aceștia activează constant în cadrul programului Arhitectura şi Copii al UIA, alții doresc să se alăture.

Președinta grupului, Ewa Struzynka, a transmis mesajul  de susținere a președintelui UIA, Esa Mohamed, pentru activitatea grupului și dorința ca acesta să realizeze o chartă a educației de arhitectură și mediu construit pentru copii și tineri, similară celei lansată de curând de UIA, privitoare la învățământul superior de arhitectură.

După o scurtă prezentare a activității membrilor și invitaților, discuțiile s-au concentrat, în prima zi, în jurul organizării jurizării premiilor Cuburile de aur, care se va desfășura în aprilie 2017 la Paris, membrii juriului fiind: Juhani Pallasmaa (președintele juriului), Behic Ak (autor pentru copii, specialist media), Heike Freire (specialist în educație), Ewa Struzynka (preşedinta grupului) la care se adaugă 3 membrii ai programului de lucru, de pe continente diferite. Comisia tehnică va fi formată din alți 4 membrii, dintre care face parte și colega noastră, Mina Sava. Toate proiectele primite de la comisiile naționale vor fi expuse la standul Arhitectura și Copiii la congresul UIA de la Seoul din septembrie 2017. Mai multe despre Premiile Cuburile de aur aici, iar pentru faza națională a concursului, lansată de OAR, aici.

 width=

A doua zi s-au abordat mai multe subiecte practice ce trebuiesc finalizate până la următoarea întâlnire din aprilie 2017: designul standului expoziției Cuburile de Aur de la Seoul, cel a pliantului și al diplomelor premiilor, pe care le va realiza echipa din România, cel al broșurii pentru sponsori și, nu în ultimul rând, definirea ideilor principlale pentru charta educației de mediu construit pentru copii și tineri. Acesta va trebui să completeze charta EU pentru educația artistică cu cerințele educației despre mediul construit și să stipuleze includerea copiilor și tinerilor în procesele de design participativ urban și școlar, precum și crearea unui mediu construit adaptat nevoilor lor.

După congresul de la Seoul, grupul de lucru va alege un nou președinte, preferabil din Europa, care va conduce grupul alături de cei doi proxy directori din Africa și America.

 width=

Text: arh. Mina Sava, membru fondator De-a Arhitectura