„De-a arhitectura în orașul meu” la Montessori School of Bucharest

j

Text: arh. int. Alina Andrei

l

Editor: arh. Monica Popescu

arh. int. Alina Andrei, prof. înv. primar Nicoleta BeldimanFotografii: a

h

Timp de citire: 3 minute

Revenim luna aceasta la Montessori School of Bucharest (MSB) și vă aducem noutăți de la copiii de 9-12 ani ce urmează în acest an programul educațional „De-a arhitectura în orașul meu”. Cursul pune la lucru creativitatea elevilor, îi face mai atenți la ce se întâmplă în orașul lor și îi ajută să descopere lumea fascinantă a arhitecturii.

Prin expediții în oraș, experiment, joc și prezentări vizuale, elevii achiziționează informații în prima parte a cursului, iar în cea de-a doua aplică practic ce au învățat anterior, lucrând împreună, în echipe, la un proiect comun.  

Despre parcursul elevilor de la MSB ne-a povestit arh. int. Alina Andrei, îndrumător alături de prof. înv. primar Nicoleta Beldiman.

Ajungând la Montessori School of Bucharest (MSB) am găsit o comunitate sudată, în care se pune accent pe dezvoltarea armonioasă a elevilor. Vinerea, când avem orele De-a arhitectura, în sala de clasă te învăluie fie mirosul pâinii proaspete, fie parfumul portocalelor, fie cel al gogoșilor, acompaniate de sunetele porcușorului de Guineea, Flopy, animalul de companie al clasei.

În sala luminoasă și primitoare forfota scade când descoperim tema. Elevii sunt învățați să pună întrebări deschise: „Care este tema?”, „Despre ce vorbim?”, „Cum?”, „În ce fel realizăm?”Cu nerăbdare ne organizăm materialele de lucru, iar Nico (învățătoarea, Nicoleta Beldiman) ne ghidează discret, cu multă blândețe. Cursul respectă succesiunea Observ+Analizez, Construiesc+Prezint, mai concret, urmează logica învațării prin proiecte. Copiii din această școală sunt deja obișnuiți să lucreze cu materiale care se adresează tuturor simțurilor. O parte au călătorit mult prin țară și în străinătate, au un bagaj solid de experiențe senzoriale. Cursurile De-a arhitectura au fost natural integrate în parcursul lor educațional

Activitățile noastre combină schițe, simulări cu obiecte reale, colaje, bricolaje, machete, analiză de imagini, dezbateri, prezentări și chiar negocieri. Cu mare bucurie savurez procesul lor de creație, așa încât nici nu știu cum trece timpul. Am învățat despre ce înseamnă arhitectura și profesiile mediului construit (arhitect, urbanist, peisagist etc.), despre comunitate și cum toți putem contribui la binele orașului, despre Vitruviu și Le Corbusier sau Casa de la cascade a lui Frank Lloyd Wright care ne-a ajutat să înțelegem cum se exprimă arhitecții prin desen (plan, fațadă, secțiune, axonometrie, perspectivă).

La cursul „De-a arhitectura în orașul meu” sunt mult așteptate expedițiile din proximitatea școlii. Aceasta este amplasată în sectorul 2, în apropierea Arenei Naționale. Am explorat deja o mică parte a cartierului Vatra Luminoasă (parcelarea din anii ’30-40, proiect model al Bucureștiului interbelic, pe conceptul case ieftine, cu grădină) și am văzut construcțiile de pe străzile învecinate cu alți ochi. Am găsit casa cea mai mare și cea mai mică de pe o stradă – și am verificat că așa sunt măsurându-le „în copii”. Adică am verificat câți copii intră pe orizontală sau pe verticală în fațada casei. La finalul anului copiii vor realiza ghidul zonei explorate. Vă ținem la curent când va fi gata!

Cu ajutorul omulețului LEGO am învățat până acum despre scară și proporții și am început deja să construim situl viitoarei noastre machete – un orășel gândit de noi toți, cu cele necesare micii noastre comunități. Macheta are un deal înalt brăzdat de un curs de apă, dealuri din argile roșii în jurul unui lac adânc și așezări răsfirate pe platoul din jurul acestuia. Mai avem însă mult de lucru. Copiii așteaptă cu nerăbdare orele De-a arhitectura și își doresc mereu să construiască câte ceva.

Scopul nostru ca îndrumători este să-i ajutăm să înțeleagă arhitectura și mediul construit, să le trezim curiozitatea, lucru pe care cred că l-am reușit. Casa și comunitatea lor îi formează ca viitori cetățeni, participanți activi la modelarea lumii în care vor trăi și crea.