Challenge 6 #DeaArhitecturaAcasa: Reinventează-ți școala

Anul 2020 a fost și este unul plin de provocări în domeniul educației. Pornind de la curriculă și metodele de predare, până la infrastructură și dotările necesare, reforma sistemului educațional a fost un subiect central în ultimii ani pe agenda publică, dezbătut intens în ultimele luni, în noul context.

Prin intermediul programului „De-a arhitectura în școala mea”, asociația noastră a încercat să contribuie în ultimii 5 ani la dezvoltarea unei infrastructuri pentru educație la standardele sec. XXI, invitând principalii beneficiari, elevii și profesorii, să se implice în mod direct în acest proces și să îmbunătățească școala/liceul lor.

Deși realitatea curentă ne-a forțat să ne reorganizăm activitatea și să fim în expectativă la început de an școlar, cu privire la modul la funcționare al școlilor, ne-am gândit să continuăm introspecția referitoare la îmbunătățirea instituțiilor de învățământ, atât de necesară în acest moment.

Asfel, în perioada 11 septembrie – 9 octombrie 2020, Asociația De-a Arhitectura a invitat adolescenții de 12-18 ani să își reimagineze școala în cadrul provocării „Challenge 6 #DeaArhitecturaAcasa: Reinventează-ți școala!”, un atelier/challenge online #DeaArhitecturaAcasa adaptat de arh. drd. Brîndușa Havași, arh. urb. Vera Marin și arh. Mina Sava, cu grafică de arh. Veronica Sava, din programul educațional „De-a arhitectura în școala mea”.

Până pe 9 octombrie creatoarele provocării au primit 12 lucrări pe care le-au cercetat cu atenție, cu ajutorul cărora au creat o galerie a tuturor școlilor inventate sau adaptate de participanți. Colega noastră, arh. drd. Brîndușa Havași, coordonator De-a Arhitectura Vest și co-creatoare a activității, ne-a invitat într-o călătorie imaginară a școlilor posibile și (im)posibile imaginate de tineri, o călătorie în care veți avea ocazia să aflați cum ar trebui să fie școlile readaptate, reorganizate sau chiar inventate de la zero.

În septembrie 2020 anul școlar a început cu provocări, legate de scenariile de funcționare a școlilor. Pe 11 septembrie De-a Arhitectura a lansat o altfel de provocare, adresată elevilor de astă dată:

„Vacanța s-a terminat, ți-e dor de școală?
Îți dorești să revii la școală așa cum era ea înainte de pandemie?
Ce-ai zice de o școală fără clase și fără bănci?
Dar de o școală cu mai multe zone de socializare cu colegii?
Și ce-ai zice de o școală cu zone de studiu individual?

Dar de o școală cu ore în aer liber?
Cum ți s-ar părea o școală care oferă mai multe spații pentru sport?
Sau o școală ca o mare promenadă?
Sau una cu o grădină de legume?
În septembrie, te provocăm să îți imaginezi școala ta de vis!
Arată-ne cum ți-ai dori să fie o zi în școala imaginată de tine!
Unde, când, și cum te-ai simți acolo?”

În perioada 11 septembrie – 9 octombrie echipa „Challenge 6 #DeaArhitecturaAcasa: Reinventează-ți școala!” a primit 12 înscrieri care au fost atent cercetate și admirate. Ne-am bucurat să descoperim idei proaspete despre: școli în spațiul cosmic, spații pentru noi moduri de învățare, mai distractive și mai adaptate dorinței de explorare a copiilor, îmbunătățirea spațiilor existente din școli cu locuri pentru socializare și studiu individual, mobilier și amenajări pentru educație în aer liber, mobilier adaptat diferitelor contexte de învățare.

La Școala Galactica Nr. 99 din Alfa Centauri, imaginată de Eliza, 9 ani, din București, „copiii vor învăța tot ce este necesar pentru când vor pleca în spațiu. În curtea școlii avem o piscină cu mâzgă spațială, la fel ca apa, dar în diverse culori, alături de un vestiar. Avem și un teren de fotbal spațial, iar jucătorii se deplaseză pe plăci plutitoare. Lângă, avem un teren pentru skateboard antigravitațional.”

La Școala distractivă Nr. 1 a Ilincăi „toți elevii se distrează învățând. Fiecare zi este o nouă provocare pentru ei. Astăzi vom merge la ore de biologie marină unde copiii intră direct în subiect, adică în gura rechinului pe care îl au de studiat. Apoi mergem direct în spațiu, la ora de astronomie, unde copiii învață despre planete. Din spațiu revenim pe Pământ unde învățăm geografia. Apoi asistăm la ora de limbi străine predate de doamna profesoară. De aici coborâm prin grădina școlii la terenul de sport unde copiii joacă fotbal, supravegheați de profesorul agitat. Lângă terenul de sport copiii se relaxează în carusel înainte de ora de științe. Să vedem cum este organizată o sală de clasă cu bănci și litere colorate! Cine vrea, poate să dea șah! La sfârșitul orelor copiii se pot distra înotând, jucând polo pe apă, sau făcând plajă.”

La școala de arte a Anei, 9 ani, din București, „te poți juca pe terenul de sport, apoi, dacă vrei, poți escalada peretele cu steluțe sau poți face ore pe terasa de pe acoperiș”, iar Școala Altfel 1000 a lui Andrei are teren de sport, o zonă cu animale, piscină și locuri de joacă pe acoperiș.

Școala din vis a Flaviei, în vârstă de 14 ani, e situată în mijlocul mării pe o insulă de cărți.

Klaudia, 18 ani, din localitatea Bod Colonie, își dorește o școală de vară într-un castel unde „matematica, istoria, geografia și multe alte materii ar fi mai distractive în aer liber și MiniCastele. Momentul creativității/momente de concentrare – ore de desen și lucru manual. Momentul recreării și al prieteniei/momente de relaxare. Momentul muzicii – de veselie – pereții oferă acustică bună.”

Rebeka, 18 ani, din aceeași localitate, imaginează Școala ideală pe timp de pandemie, cu mobilier multifuncțional (bancă și scaun) adaptabil pentru ore de cultură generală (cu sau fără laptop/tabletă), planșetă pentru desen cu loc de depozitare a instrumentelor și cuier pentru ghiozdan sau tubul cu planșe și o saltea de spumă pentru pauze.

Sara, 17 ani, din Brașov, simte nevoia unui mobilier multifuncțional – bancă cu planșetă înclinată pentru orele de arte sau cu planșeta în poziție dreaptă pentru orele de cultură generală, o masă cu forme curbe în curte pentru pauza de masă.

Alexia, de 17 ani, din Brașov, propune un mobilier multifuncțional pentru curtea școlii – cu șezut și spătar tapițat, loc de depozitare sub scaune, pentru a fi mai atent la ore, cu umbrar și tăblie pentru pauza de masă și cu sertare care devin pat pentru urmărirea de documentare într-un mod relaxat.

Adriana, de 17 ani, din Brașov își dorește și ea ore online în mijlocul naturii, la adăpostul unei prelate retractabile pentru 3 momente – studiu în aer liber, prezentări online și pauze în aer liber.

Denisa, de aceeași vârstă, tot din Brașov, propune școala într-o valiză, conștientă de faptul că învățarea se poate produce oriunde, dar că este necesar, poate azi mai mult ca oricând, și de un spațiu personal: „Biroul pliat încape într-o valiză și le permite elevilor să învețe de oriunde, biroul transformat în sertar în pauză definește spațiul personal, sertarul se desface în birou cu blat mobil și loc de depozitare a lucrurilor personale pentru a evita contactul cu ceilalți.”

Melania, de 18 ani, din Râșnov, imaginează o școală pro-confort, unde cele trei momente ale zilei beneficiază de spații cu diferite „bule de confort”: orele de cultură generală în fotolii confortabile cu spumă cu memorie, în momentul pauzei – o canapea încăpătoare, momentul spațiului individual – tu cu tine, fotoliu cu materiale care izolează bine alături de o masă cu forme curbe, ca o paletă de acuarele, cu agățătoare pentru ghiozdan și instrumente necesare la orele de specialitate.

Creatoarele provocării, arh. drd. Brîndușa Havași, arh. urb. Vera Marin și arh. Mina Sava, ne-au transmis: „Răspunsurile tuturor elevilor ne-au surprins prin prospețimea, ingeniozitatea ideilor și chiar prin pragmatismul lor. Aceste idei pot constitui punctul de pornire pentru tema de proiectare aspațiilor școlare.”

Mulțumim tuturor adolescenților care au participat alături de noi la cea de-a șasea provocare #DeaArhitecturaAcasa și adulților care i-au ajutat să ne trimită rezultatele creațiilor lor! Vă invităm să studiați fiecare proiect în parte, să citiți descrierile, în speranța că ne vor pune pe gânduri despre școlile pe care le putem oferi copiilor și tinerilor.

Dacă ați ratat înscrierea, dar doriți să acceptați provocarea noastră, primim în continuare cu drag școlile reinventate de voi pe adresa: challenge@de-a-arhitectura.ro, chiar dacă perioada de înscriere s-a încheiat.

În aprilie 2020 am lansat provocările #DeaArhitecturaAcasa invitându-i pe copii și tineri să exploreze lumea arhitecturii și a mediului construit.

Text: arh. drd. Brîndușa Havași
Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografii: desenele trimise de copiii participanți la provocare