Text: arh. int. Alina Andrei
Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografii: arh. int. Alina Andrei, prof. Catrinel Țoncu
Timp de citire: 7 minute
La început de vacanță de vară ne bucurăm să vă aducem vești despre programul educațional „De-arhitectura mini” desfășurat în anul școlar 2023-2024 la Școala Gimnazială Evrika din București. Pilotat pentru prima dată în 2014, programul cuprinde două capitole a câte 17 lecţii fiecare și dezvoltă creativitatea și imaginația copiilor. Despre modul în care a fost el întâmpinat de elevii din clasele I și a II-a, despre țările prin care s-au plimbat și despre lucrurile pe care le-au învățat, ne-a povestit în continuare arh. int. Alina Andrei, îndrumător și însoțitor în expediții ludice.
Suntem onorați să fim prezenți la Școala Gimnazială Evrika, într-un cadru de poveste. Școala din centru se află în zona protejată istoric, Negustori, pe lângă alte 35 de case monument istoric din diferite perioade și mai puțin norocoase. Însă, Casa Negroponte, construită la sfârșitul secolului XIX, opera celebrului arhitect Leonida Negrescu, este o clădire istorică, renovată și readusă la starea sa originală. După marele Ion Mincu, acesta este al doilea arhitect român cu diplomă de la École des Beaux-Arts din Paris. Cu siguranță ați vizitat câteva locuri care îi poartă amprenta: Parcul Carol și Arenele Romane.
Casa de poveste care găzduiește Școala Evrika îi întâmpină pe elevii curioși să descopere tainele cunoașterii. Pe lângă curricula obligatorie, cei mici descoperă lumea cărților, robotica, scrierea creativă, electronica, banda desenată și… ARHITECTURA. Într-o companie selectă: directorul instituției, profesor de istorie, Marcel Bartic (vocea de la Europa FM, cel implicat activ în dezbaterile legate de educație), scriitoarea Ioana Nicolaie (eu mi-am bucurat copiii cu aventurile personajului Arik) și o întreagă echipă pasionată de educație, Asociația De-a Arhitectura participă la stimularea curiozitații copiilor!
Mansarda spectaculoasă care ne găzduiește este cadrul ideal pentru explorarea arhitecturii. Mirosul cărților care tapetează pereții acesteia este acompaniat de pian. Căpriorii, cosoroabele, scoabele metalice originale care prind popii de contrafișe, ne transpun într-o planșă de arhitectură. În lecțiile noastre ne folosim de toate simțurile pentru explorarea mediului înconjurător.
La ore îi stimulăm pe copii să observe, să analizeze, să construiască, să-și prezinte lucrarea și să-și expună părerile. Anul acesta am acoperit primul capitol al programului „De-a arhitectura mini”, călătoria lui Grifonel și a Semințicăi, cei doi zmei, urmând ca din septembrie să parcurgem a doua parte, și anume: „Orașe, castele, cetăți”. În acest prim capitol lecțiile sunt gândite sub forma unei călătorii peste 9 mări și 9 țări, o aventură de poveste care să-i captiveze pe elevi. Popasul celor două personaje fantastice, doi zmei frați, Grifonel și Semințica, în fiecare dintre aceste țări este un prilej de a identifica nevoi specifice de locuire.
Molicioșii sunt blânzi și liniștiți, iar țara lor este plină de locuri moi și adăpostite, unde pot sta și visa, învăluiți într-o muzică liniștitoare. Ne inspirăm din arhitectura fluidă, marca celebrei arhitecte Zaha Hadid, și ne minunăm de cum arată Muzeul de Artă Modernă din Gratz. Așadar, văd cum rezultă din mâinile copiilor case cu forme organice, îmbrăcate în fetru (Otilia a fost încântată să lucreze cu materiale textile), iar drumurile așezării sunt făcute din discuri de bumbac, reprezentând pufi pe care se odihnesc în deplasările lor.
În contrast, Jucăucioșii sunt energici și zglobii, iar țara lor este presărată cu locuri de joacă unde pot țopăi în voie și este multă zarvă. Plecând de la aceste date elevii își imagineză cum arată așezarea în care trăiesc acești locuitori.
Se sună de intrare la ore pe acordurile Rapsodiei Române. Prichindeii de la cursul „De-a arhitectura mini” își fac apariția cu veșnica curiozitate: „Ce construim azi?” – „Astăzi ajungem în lumea Apăcioșilor!”
Fiecare început de lecție aduce, pe ecranul de mari dimensiuni, imagini sugestive care să le ofere un cadru de pornire. În cazul lumii Apăcioșilor am observat case ale pescarilor, locuințe lacustre preistorice din zona Alpilor, mori de apă, hidrocentrale, hotele subacvatice, arhitectura orașelor plutitoare din viitor. Uneori discuțiile înflăcărate ne acaparează. Dezbatem tema protejării mediului, a posibilelor soluții de locuire în viitor, în acest caz al orașelor plutitoare ținând cont de faptul că știau că 70% din suprafața Pământului este acoperită cu apă. Se exclamă: „Ce idee grozavă să construim pe apă!” Și imediat vin intrebările: „Cum s-ar autosusține un oraș plutitor de mari dimensiuni? Cu ce s-ar hrăni, ar putea cultiva, ar crește animale?”
Așa că s-au pus pe treabă, au lucrat în două echipe și au realizat macheta a două orașe, „Aqua City” și „Orașul Valurilor”. Apar case rotitoare, poduri suspendate, turn de telecomunicații, secție de poliție (aici Noah s-a regăsit și s-a implicat activ), primărie, spital, bărci și submarine.
O altă lume îndrăgită de ei a fost cea a Învățăcioșilor. Inspirați de școli din toată lumea au realizat cât de norocoși sunt cu școala lor. Trebuie să vă mărturisesc că am fost și eu invitată, într-o zi caniculară, la stropirea cu apă, în curtea școlii. Vă puteți imagina atmosfera! Să revenim la partea practică a cursului nostru, însă – ne distrăm, dar și studiem. În lumea Învățăcioșilor au creat un campus universitar. Ocazie cu care am văzut cât de mult iubește să meargă la școală Clara, cum își dorește și își imaginează Luca o școală de matematică pentru experți. Smaranda a dorit să materializeze laboratorul de biologie, Mara și Olivia sala de muzică, iar Tudor o sală de citit.
Și ce mult le-a plăcut lumea Plăntăcioșilor, iubitori de spații verzi, cu locuințe prietenoase cu mediul, cu arhitectură sustenabilă. Cezar s-a regăsit în această lume, influențat probabil și de experiența trăită în grădina bunicilor săi. Ștefania ne-a uimit cu o casă minimală îmbrăcată în plante cățărătoare înflorite. Iar Tudor, Matei, Adela și Tiberiu au preferat materialele naturale. Am observat că în general copiii aleg lut, bețe, carton, crenguțe.
La acest curs nimeni nu greșește, îi încurajăm să-și pună în practică ideile. Jucându-se, elevii identifică trăsăturile și nevoile personajelor realizând locuințe potrivite. Toți copiii s-au remarcat, iar entuziasmul lor este contagios!
Încheiem anul școlar cu prezentarea machetei finale. Într-un oraș imaginat de ei, construit din materiale reciclate, au negociat poziționarea loturilor caselor și au găsit soluții tehnice pentru a-și pune în practică ideile. S-a văzut în lucrarea finală cum Mihnea a aplicat din cunoștințele acumulate pe parcursul anului, cum Ileana a croit o poveste detaliată a construcției folosind imaginile de la începutul lecțiilor, cum Mara și Olivia s-au identificat cu Jucăucioșii prin casele colorate, cu tobogane și tiroliană. Ela și-a luat în serios rolul de arhitect, care pare să o atragă deja, dovadă stând amenajarea propriei camere. Andrei, Robert și Teodor au fost preocupați de sistematizarea orașului.
A funcționat spiritul de echipă, dar și puterea individuală de a-și impune părerile în negocieri. A venit și sfârșitul călătoriei celor două personaje, dar și al cursurilor din acest prim an. Serbarea cu prezentarea machetei finale ne regăsește cu zâmbete și bucurie, în curtea școlii. Impresiile părinților ne arată că reușim să construim cărămidă cu cărămidă, o fundație solidă. Mulți părinți ne-au rugat să mutăm orele De-a arhitectura într-o altă zi decât vinerea deoarece le stricăm planurile de vacanță, copiii nu acceptă să lipsească. 😉 Le mulțumim pe această cale tuturor celor care sprijină educația în general.
Vă împărtășesc din bucuria ce mi-o aduc ochii de copii curioși. Când simți bucurie, împarți bucurie! Haideți să descoperim și noi, alături de copii, tot ce este minunat în jurul nostru, de la oamenii care ne inspiră, la curiozități ale naturii și științelor, inclusiv ARHITECTURĂ!