Continuăm povestea concursului „De-a arhitectura în camera mea”, ediţia I, lansat de Asociaţia De-a Arhitectura în luna mai, alături de partenerii de la Siniat România şi DURAZIV, cu atelierul organizat pe 16 septembrie 2017 în Bucureşti pentru desemnarea câştigătorilor locurilor II şi III.
Coordonat de arh. Oana Pavăl, acompaniată de arh. Ioana Rizea, şi avându-i ca gazde pe cei de la The Atelier, atelierul le-a avut ca participante pe cele 3 eleve de gimnaziu înscrise în concurs, dar care nu au finalizat înscrierea cu un clip video. Oana ne povesteşte cum s-au desfăşurat activităţile „De-a arhitectura în camera mea” şi ce a rezultat în urma atelierului.
„Nu știu cine era mai nerăbdător să înceapă acest atelier, dacă noi sau fetele, însă ele au venit pregătite, familiarizate cu camerele lor și cu argumente pentru tot ce voiau să schimbe, unele chiar dintre cele mai practice.
Ordinea în care participantele au ales să își prezinte posibilele intervenții ne-a arătat că erau familiare cu Ghidul «De-a arhitectura în camera mea» și că și-au ales soluții pe care să le poată duce la capăt chiar și fără ajutorul adulților. Ele s-au gândit la pereți, mobilier și accesorii, la culorile pe care și le doresc și la cum fac să potrivească toate cele cu o temă generală care să le reprezinte și totodată să folosească spațiul camerei cât mai bine. Și-au completat cu atenție fișele de lucru și au ținut cont de informațiile parcurse până atunci în Ghid și chiar au avut anumite idei inspirate din conținutul acestuia, pe care au ținut să le adapteze pentru propriile lor camere (ex: peretele de cățărat sau peretele acoperit integral cu imagini, printr-o tehnică prezentată în acesta).
Anna și Vicky (Victoria) chiar şi-au finalizat propunerile din prima fază de concurs, iar acum, când au ajuns să se cunoască, au descoperit că au o foarte mare pasiune comună – aceeași trupă coreană, BTS. Anna, câștigătoarea premiului I, propunea în amenajarea sa chiar un perete întreg acoperit cu postere cu formația. Încercând să ne cunoaștem am aflat că și celelalte două participante, Ala (Alexandra) și Flavia au o pasiune comună – aceea pentru sport. Ca atare, grupurile de lucru s-au format de la sine, autoselecția colegei de masă de lucru fiind făcută în baza pasiunilor comune. Un punct comun al tuturor, însă, era acela că simțeau că «și-au depășit» camerele, în sensul că s-au mai maturizat, le plac alte lucruri acum, au aceeași amenajare de când erau mult mai mici și acum ar avea nevoie ca spațiile în care stau să le reflecte personalitățile deja bine conturate și să se vadă propriile lor alegeri în camerele lor.
Ala și Flavia au în comun pasiunea pentru sport, iar camerele lor au în comun faptul că sunt împărțite cu fratele, resectiv cu sora mai mică. De aceea fetele au avut în vedere, în primul rând, împărțirea spațiului, nevoia de a îl utiliza cât mai eficient și de a avea o amenajare în funcție de necesitățile a două persoane, dar în concordanță cu propriile lor personalități și pasiuni.
Ala și-a dorit să renunțe la corpurile de mobilier (dulapuri și rafturi) care nu le sunt neapărat necesare ei și fratelui său mai mic, dar să păstreze patul suprapus și harta cea mare de deasupra acestuia. Mobilierul dorit este de culoară albă, dar pictat de ea, și nu trebuie să lipsească o saltea pentru rostogolit și o mică trambulină, pentru țopăit, deci mai puțină mobilă pentru a face loc gimnasticii. Flavia dorește ca atât ea cât și sora ei să aibă paturile „sus”, astfel încât să poată folosi spațiul de dedesupt, și fiecare să aibă biroul sub pat.
Flavia vrea să se urce în pat de pe un perete de cățărat și vrea ca sora ei să se poată da jos pe un tobogan, iar din cameră nu trebuie să lipsească o tiroliană, ca să poată ajunge mai ușor dintr-un pat în altul. Culorile lor preferate, roșu sau galben, trebuie să fie prezente și în camere.
Și Anna dorește să câștige spațiu, deci vrea să renunțe la pat și să aibă o canapea, pe care să o poată strânge ca să aibă mai mult loc de dans, cealaltă pasiune a ei, pe lângă trupa pe care o vrea prezentă în cameră. Ea, la acest atelier, a transpus propunerea câștigătoare în machetă, desenul prezentat în filmuleț devenind tridimensional.
Victoria dorește, de asemenea, să folosească spațiul de sub pat și să amplaseze biroul acolo. Pentru a urca sau coborî din pat și ea dorește să aibă în loc de scară un perete de cățărat. Elementul central al camerei este scaunul suspendat și neapărat trebuie să schimbe culorile pe care le are acum, cu nuanțe de albastru și violet, culorile ei preferate.
Poate chiar înainte de a ne apuca de lucru la machete, chiar atunci când și-au dat seama că schițele de pe hârtie trebuie să devină camere în miniatură, a existat un mic moment de reținere, căci nu mai făcuseră asta până atunci – o machetă la scară. Însă am depășit foarte repede acest moment și, de la încercarea de a afla ce dimensiuni are un perete al camerei sau un gol de fereastră, în machetă, fetele au ajuns la a desena singure cu instrumente de desen, pentru ca mai apoi să își decupeze, asambleze sau inventeze singure mobilierul, să își aleagă materiale pentru draperii și pentru așternuturi, să caute metode pentru a realiza (cu mare migală, de altfel) pereții de cățărat etc.
Deși la final timpul a părut să fi dispărut și nu ne-am dat seama unde s-au dus cele 5 ore de atelier, cred că fiecare dintre noi, dar mai ales eu, am plecat acasă cu ceva în plus, fie cu mai mult curaj de a ne exprima în fața celorlalți, fie cu speranța că acești copii extraordinari o să crească la fel de frumos și nu o să își piardă elanul și pasiunea cu care fac acum toate lucrurile.
Ne încurajează entuziasmul și libertatea de a-și exprima ideile și de a le transpune în machetele camerelor, ale fetelor, dar totodată feedback-ul pozitiv pe care l-am primit de la părinți, referitor la «Ghidul De-a arhitectura în camera mea», al cărui conținut li s-a părut și lor interesant și util.
Mulţumim gazdei atelierului din București, The Atelier, un coworking space primitor și luminos, căruia îi suntem recunoscători pentru parteneriat. Mulţumim şi voluntarului Ioana Rizea pentru prezenţă şi ajutor.”
Iată rezultatele atelierului din București şi filmuleţele de concurs cu care cele trei fete participă în competiţia de desemnare a locurilor II şi III.
Flavia Birla:
Alexandra (Ala) Filip:
Victoria Savu:
Odată încheiată faza I a proiectul „De-a arhitectura în camera mea”, începând cu septembrie 2017 şi până în iunie 2018 vom continua cu faza II. Obiectivele acestei faze sunt: tipărirea Cărții „De-a arhitectura în camera mea” și distribuirea gratuită către copii, realizarea atelierelor „De-a arhitectura în camera mea” în școlile de stat partenere, realizarea concursului online.
Pentru copiii care sunt înscriși la cursurile De-a arhitectura în proiectele „De-a arhitectura în orașul meu” și „De-a arhitectura în școala mea”, copii cu vârste cuprinse între 9 şi 15 ani, aproximativ 1200 copii la nivel național, proiectul continuă. Aceștia vor primi gratuit, prin susținerea Holcim România, Cartea tiparită „De-a arhitectura în camera mea”, ce va conţine rezumatul informațiilor din Ghidul „De-a arhitectura în camera mea”, dar și fișele de lucru, necesare realizării proiectului amenajării camerei.
Text: arh. Oana Pavăl
Foto: arh. Ioana Rizea, stud. arh. Lucian Călugărescu