În septembrie, spaţiul din jurul statuii Regelui Carol I de pe Calea Victoriei s-a transformat pentru al şaselea an consecutiv într-un festival cultural în aer liber – Strada de C’Arte, o iniţiativă a Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” în parteneriat cu Fundaţia Universitară „Carol I”.
Asociaţia De-a Arhitectura a fost invitată, pentru a doua oară, să fie partener în acest proiect, „Strada Copiilor”, alături de prietenii de la Galateca. Dacă în ediția anterioară ne-am jucat cu copiii folosind drept material didactic nisipul kinetic, pentru această ediție a „Străzii copiilor” am ales să inventăm și să experimentăm jocuri de cărți.
Deși inițial părea destul de limitativ ca variante de joc, spre sfârșitul atelierului gratuit desfăşurat pe 24 septembrie am realizat că poți face multe jocuri folosind cărțile. Am folosit cărți de joc (am ales pachetele din seria Cărți de joc Montessori, de la editura Gama), cărți de citit (fiecare dintre noi are această resursă acasă), dar și cartoane A4 din mucava de 2mm (pe post de cărți de joc gigantice). Și cu aceste materiale am pornit la joc cu 25 de copii cu vârste curpinse între 3 și 9 ani care ne-au fost alături pe parcursul zilei.
Dificultatea la un atelier din cadrul unui eveniment public este că nu poți avea o structură clasică de desfășurare, cu început-cuprins-încheiere. Copiii vin și pleacă, au vârste variate, părinții sunt sau nu prezenți lângă copil. Am abordat această provocare dându-le copiilor misiuni diferite. Am creat un bol, în care am pus bilețele cu diverse misiuni pentru copii, cu diverse jocuri cu cărți.
Unul dintre cele mai îndrăgite jocuri a fost cel cu cărțile de joc gigantice care au fost foarte ușor de manevrat de către copii. Cei mari au construit, experimentând forța gravitațională, dar și bucuria de a dărâma voit construcția lor și de a crea ceva nou iar și iar. O echipă formată din două domnișoare au filmat cu telefonul dărâmarea construcției lor şi apoi au vizionat procesul de mai multe ori, încercând parcă să înțeleagă mecanismul. Cei mai mici, copiii de 3 ani, au folosit aceste cărți de joc gigantice încercând să creeze niște căsuțe pentru corpurile lor mici și neastâmpărate. Uneori era suficient ca doar capul să le fie acoperit de căsuță, pentru ca ei să se simtă în siguranță, protejați.
Un alt joc a fost să construiască o clădire folosind cărți de citit, cât mai înaltă, până la soare! Au experimentat echilibrul și rezistența cărților, construcțiile fiind stabile și impresionante.
Ne-am jucat, bineînţeles, și cu cărțile de joc. Cărțile din seria Montessori sunt foarte frumos realizate, cu o grafică simplă, clară și foarte aprope de realitate. Folosite ca material didactic, ele sunt foarte ofertante, căci pe lângă jocurile de sortare sau grupare (jocuri care sunt indicate pe pachete) noi am mai inventat multe alte variante. Copiii au fost rugați să își scrie numele din cărți de joc, astfel încât fiecare literă a numelui lor să fie creată din cărți care ilustrează obiecte începând cu acea literă. Băieților le-a plăcut provocarea de a măsura lățimea și lungimea camerei, folosind ca unitate de măsură cartea de joc (au descoperit, de exemplu, că încăperea are 50 de cărți de joc lățime). Cei mai mici au avut provocarea de a realiza șiruri luuuuuuuuuuungi din ritmuri (de exemplu 2 cărți pe față, 3 cărți pe spate, 4 cărți pe față, 3 cărți pe spate și tot așa până la infinit). Am jucat cu cărțile şi Marocco (sau Mikado) în echipe de doi copii, câștigând cel care nu dărâmă instalația făcută în prelabil din cărți de joc.
Dacă și voi ați inventat alte jocuri folosind cărțile, împărtășiți-le cu noi!
Text: arh. Corina Croitoru
Foto: arh. Corina Croitoru, arh. Ioana Rizea
Voluntar: arh. Ioana Rizea