Pe măsură ce clasele din anul şcolar 2018-2019 din programul educaţional „De-a arhitectura în şcoala mea” finalizează implementarea proiectelor, noile clase au început şi ele în forţă etapele unui proces bazat pe un mod de gândire şi o abordare a problemelor specifice arhitecţilor şi designer-ilor – „design thinking”. Arhitecţii îndrumători şi profesorii care şi-au înscris clasa în acest program, doar ghizi pentru elevi în acest proces, sunt gata să îi îndrume în investigharea şcolii, în identificarea aspectelor legate de clădire pe care doresc să le schimbe, în procesul de documentare, de analiză şi în partea de conturare a unei propuneri şi de implementare.
Grupul mixt format din elevii claselor a VI-a şi a VIII-a (cu ajutor şi de la elevii de clasa a VII-a din când în când) de la Şcoala Gimnazială „Teleki Domokos” din Gorneşti, jud. Mureş, având-o la cârmă pe Veronica Şandor, dirigintele clasei şi profesor de limba şi literatura română, şi arh. Bianca Bărbieru, este deja pe drumul îmbunătăţirii şcolii în care studiază, în concordanţă cu nevoile şi dorinţele şcolarilor.
Veronica Şandor povesteşte, de la startul programului în octombrie 2019: „Anul acesta suntem bucuroşi să participăm în cadrul programului educaţional «De-a arhitectura în şcoala mea», un program ce se va desfăşura pe durata întregului an şcolar şi care le va da posibilitatea elevilor să vadă ce anume presupune realizarea unui proiect, de la faza de investigare şi documentare până la cea de implementare.
Şcoala Gimnazială «Teleki Domokos» se prezintă ca o şcoală rurală modernă, dinamică, cu rezultate bune la învăţătură, concursuri şi olimpiade şcolare, cu proiecte europene (E+, eTwinning, etc.) în derulare, dornică de a se adapta la această lume aflată într-o puternică şi permanentă schimbare.
Mulţi elevi se gândesc la ambientul clasei în termeni de culoare şi mobilier, dar nu şi la textură, lumină şi, mai departe, la atitudini şi sentimentele pe care le au faţă de ceilalţi. În cadrul primei întâlniri din programul De-a arhitectura, împreună cu doamna arhitect Bianca Bărbieru, elevii şcolii noastre au făcut primii paşi spre a descoperi cum se pot implica în acţiuni de reamenajare a unor spaţii din şcoală.
Elevii, utilizatorii de zi cu zi ai şcolii noastre, au fost în măsură să ne informeze despre cum şi-ar dori să fie şcoala care să-i pregătească pentru viaţă. Întâlnirea numărul doi a constat într-o serie de activităţi în care elevii au redescoperit şcoala, au prezentat-o arhitectului voluntar şi au explicat cum îşi imaginează locul unde ar dori să înveţe şi, apoi, au realizat graficul activităţilor necesare pentru a-şi pune ideile în practică, trecând prin toate etapele şi constrângerile unui proiect real. Elevii au fost parte integrantă în proiectul DIGI EDU HACK, gândind soluţii pentru digitalizarea educaţiei în mediul rural şi regândirea activităţilor şcolare şi extraşcolare.
Atunci când începem un proiect nou, pe lângă documentarea sitului dat, în cazul nostru şcoala, vom arunca o privire şi la ceea ce au făcut alţii şi cum au răspuns ei unor nevoi şi constrângeri legate de proiectul lor.
De la literatură la arhitectură şi la a schimba ceva în şcoala ta… sunt câţiva paşi serioși. 🙂 Am început uşor să-i facem şi ne simţim bine să ştim că avem oameni alături de noi! Mulţumim Cristina Grigore de la Roma Education Fund pentru că ai încurajat trupa de mici fundraiseri de la Şcoala din Gorneşti.
La a patra întâlnire am discutat despre cui ne adresăm, cum facem o solicitare de sponsorizare, ce evenimente putem face la nivel local şi cum facem o comunicare online cât mai eficientă.
«De-a arhitectura în şcoala din Gorneşti» îşi face cunoscute intenţiile şi în revista şcolii. Echipa redacţională a elevilor ne va ţine la curent cu articole despre evoluţia proiectului nostru! Ţineţi aproape!”.
Bianca Bărbieru, arhitectul îndrumător al grupului de elevi din Şcoala Gimnazială „Teleki Domokos” din cadrul programului „De-a arhitectura în şcoala mea”, ne-a transmis despre rolul asumat în acest an şcolar: „«Lumea educaţiei este asemenea unei insule unde oamenii, izolaţi de societate, sunt pregătiţi pentru viaţă prin excluderea din cadrul ei.», Maria Montessori, «Mintea absorbantă».
Aceste afirmaţii sunt încă valabile, 100 de ani mai târziu, de aceea modul în care este structurat proiectul «De-a arhitectura în şcoala mea», atât de asemănător cu parcursul unui proiect real din cadrul unui birou de arhitectură, le dă copiilor informaţia completă pentru a înţelege sistemul de gândire prin care o nevoie este transpusă într-o idee şi mai apoi într-un proiect final.”.
Şi elevii au deja lucruri de spus, sunt la fel de implicaţi ca şi îndrumătorii şi par că se distrează căutând exemple în faza de documentare.
Ana Maria Lutic, clasa a VIII-a A, unul dintre elevii administratori ai paginii de Facebook a proiectului, De-a arhitectura în Şcoala „Teleki Domokos” Gorneşti, pe care evident vă recomandăm să o urmăriţi, ne transmite: „Cu talent la desen trebuie să te naşti, acest lucru e clar. Este important, însă, să ai încredere în tine, să exersezi, dar cel mai mult să fii disponibil, să munceşti şi să îţi doreşti să îi ajuţi pe ceilalţi prin munca ta. Mulţumim colegei noastre Renata Mărginean pentru afişul minunat pe care l-a făcut (super rapid :)) pentru proiectul nostru!!! Aşteptăm şi alte propuneri!
Astăzi am ajuns la concluzia că… nu e uşor să fii arhitect. 🙂 Unii dintre noi însă se gândesc serios să încerce. Întâlnirea numărul trei din proiectul «De-a arhitectura în şcoala din Gorneşti» a continuat cu studierea planurilor şcolii, măsurarea pereţilor şi începutul machetei. A fost grozav!!!
Încă o întâlnire importantă pentru proiectul nostru. Astăzi a fost întâlnirea a patra cu doamna arhitect şi a venit cu o veste bună. Artista Daniela Gheorghiu ne-a donat 100 de felicitări. Le vom folosi pentru a strânge fonduri!”
„O şcoală este un spaţiu în care cu toţii ar trebui să ne simţim bine, să învăţăm lucruri noi şi, în special, să ne facem prieteni. I-am întrebat pe colegii noştri Flavius Bucin şi Ionuţ Iuraş cum ar arăta şcoala lor de vis, iar ambii mi-au spus acelaşi lucru.”, ne transmite Denisa Lukaci din clasa a VIII-a A. [n. r. Spoiler: un teren de fotbal]
„Hmmm… în urma dezbaterilor am ajuns la concluzia că un mic teren de fotbal în curtea şcolii i-ar mulţumi pe băieţi, chiar dacă am renunţa la nocturne. 🙂 Colegul nostru Flavius a găsit deja un model, urmează să construiască o machetă pentru proiect. Aşteptăm macheta!”, scrie Amalia Colcer, clasa a VI-a A.
„Un spaţiu ideal de lectură şi ore în aer liber în curtea şcolii (o super idee, deşi credem că pe unii i-ar putea lua somnul.)”, scrie Denisa Lukaci, clasa a VIII-a A.
Lucrul la macheta şcolii a început deja. Vă invităm să ţineţi aproape şi să urmăriţi parcursul elevilor din Gorneşti care pregătesc în decembrie un eveniment de strângere de fonduri pentru proiect! Aşa că puneţi bani deoparte din puşculiţa de Crăciun! 🙂
Dirigintele clasei, Veronica Şandor, a realizat şi afişul oficial al proiectului, cu echipa completă: „O echipa unită și muncitoare!”, alcătuită din doi îndrumători şi paisprezece copii.
Pentru proiectele realizate în cadrul programului „De-a arhitectura în şcoala mea” în anii trecuţi, vă invităm să vizitaţi platforma dedicată „Şcoala mea”.
*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.
Text: arh. Monica Popescu
Fotografi: prof. Veronica Şandor, arh. Bianca Bărbieru, elevii claselor a VI-a şi a VII-a de la Şcoala Gimnazială „Teleki Domokos” din Gorneşti, jud. Mureş