#GivingTuesday: Scrisori între clase, ediția a IV-a

Cu ce locuri din orașele sau satele voastre vă mândriți cel mai mult, ce obiective turistice sau locuri mai puțin cunoscute ați descoperit, cu o însemnătate aparte pentru voi, pe care le recomandați prietenilor voștri când vin să vă viziteze, care piațete sau străduțe sau parcuri v-au rămas în suflet și reveniți la ele cu drag de fiecare dată, ce vă place, dar și ce vă displace la comunitățile în care locuiți?

Acestea sunt doar câteva dintre întrebările la care au fost invitați să răspundă elevii claselor I-IV înscriși în programele De-a arhitectura, în cadrul proiectului anual „Scrisori între clase” care s-a desfășurat în perioada 1-21 decembrie 2020 alături de alte activități, sub umbrela #GivingTuesday despre care am povestit pe larg aici.

Lansat în anul şcolar 2017-2018, „Scrisori între clase” propune o explorare a specificului și memoriei locului într-o modalitate ludică, îmbinând creativitatea cu spiritul de observație, percepție și analiză critică a mediului construit al localității.

Cea de-a IV-a ediție a invitat copiii să intre în atmosfera sărbătorilor şi să îşi scrie scrisori unii altora, povestind despre cartierele sau satele în care locuiesc prin desene, colaje, machete, felicitări sau alte instrumente de ilustrare. Până pe 21 decembrie 2020 arh. Ioana Rizea, inițiatoarea și coordonatoarea proiectului, a primit 22 de lucrări realizate cu mult entuziasm și drag.

Vă invităm alături de noi într-o călătorie prin diverse orașe și sate din țară, cu locurile lor mai mult sau mai puțin cunoscute, apropiate și îndrăgite de elevi. Mulțumim cadrelor didactice și arhitecților voluntari, îndrumători în această călătorie plină de emoții, regăsiri și descoperiri.

Briana Durbac

Cum au primit elevii clasei a II-a A de la Școala Gimnazială „Uruguay” din București (aflați sub îndrumarea prof. înv. primar Florența Ionescu) invitația de a le scrie colegilor lor de la clasa I B de la Liceul „Andrei Mureșanu” din Brașov, ne-a povestit arh. Anca Roxana Strugariu.

Sofia Pleșea

„Proiectul a fost ușor de coordonat, întrucât copiii au primit cu mare bucurie această provocare. A fost ultimul atelier susținut pe anul 2020, un mod frumos de a intra în vacanță. Elevii au fost entuziasmați de această modalitate de a cunoaște alți copii, cu precădere în situația epidemiologică actuală. Am apreciat mult creativitatea de care au dat dovadă, lucrările fiind foarte diverse. Tehnica de lucru a fost la alegerea fiecăruia, astfel au desenat, au descris, au făcut colaj și chiar machetă.

Unii au ilustrat atracțiile din preajma locuinței, alții au mizat pe atracțiile turistice consacrate ale orașului București, în timp ce câțiva au realizat traseul dintre casă și școală sau au scris idei despre cartierul lor.

Au așteptat cu nerăbdare ce au pregătit elevii clasei I B de la Liceul «Andrei Mureșanu» din Brașov și s-au declarat încântați de acest schimb de informații, așteptând, poate, să se întâlnească fizic. Oricum, proiectul a fost un succes, copiii au fost stimulați și au reușit să-și transpună și coordoneze conceptele legate de temă. Așteptăm cu nerăbdare un alt proiect de genul acesta!”

Clasa I B Liceul „Andrei Mureșanu” Brașov

Iar așteparea lor a fost răsplătită pentru că elevii de la clasa I B, aflați sub coordonarea prof. înv. primar Maria Erneanu, au răspuns la rândul lor colegilor nerăbdători și curioși.

Tot la Liceul „Andrei Mureșanu” din Brașov a ajuns si scrisoarea elevilor de la clasa I a Școlii Gimnaziale „Uruguay”, sub îndrumarea prof. înv. primar Erfily Pufu și arh. Sabina Constantinescu.

„Numele meu este Lucas-Alexandru, sunt elev în clasa I la Școala Gimnazială «Uruguay» și locuiesc în zona Gării de Nord, București. Cartierul meu este frumos pentru că sunt câteva locuri de vizitat foarte interesante și am foarte mulți copii cu care să mă joc. Muzeul Militar îmi place mult pentru că aici am văzut lansatoare de rachete, tunuri, avioane și elicoptere.”

„Parcul Cișmigiu este preferatul meu. Are o grădină mare de trandafiri, o insulă și colțul de joacă al copiilor pe care eu îl ador. Cel mai interesant loc pe care eu îl vizitez foarte des este Gara de Nord. Îmi plac trenurile mult. Cartierul meu este cel mai frumos!”

Întreaga prezentare o găsiți aici.

De asemenea, și elevii clasei pregătitoare de la Școala Gimnazială „Uruguay” le-au scris colegilor de la clasa a II-a E, de la Liceul Teoretic „William Shakespeare” din Timișoara.

„Bună ziua, dragi colegi din Timișoara! Noi suntem cea mai mică clasă din Școala Gimnazială «Uruguay», dar așa cum spune doamna noastră învățătoare, suntem micii artiști ai școlii. Dorim să vă arătăm, prin desenele noastre, o mică parte din orașul în care trăim. Sperăm să vă trezim curiozitatea și astfel să ne vizitați cât mai curând posbil pentru a-l explora împreună. Așadar, să pornim la drum!”

Întreaga prezentare o găsiți aici.

Cum li s-a părut acest proiect elevilor de la clasa a III-a C de la Școala Gimnaizală „Mihai Viteazul” din Boldești-Scăeni, Prahova, ne-a povestit prof. înv. primar Grațiela Vișan:

„Lucrând la această temă, elevii mei au descoperit mai multe informații despre localitatea în care trăiesc, căutând pe internet, discutând cu părinții și bunicii. În plus, ei și-au dezvoltat competențele de comunicare și au aflat ce înseamnă responsabilitate socială. În ciuda faptului că în ultimii ani localitatea în care trăim nu s-a dezvoltat, elevii au descris-o în cuvinte frumoase, accentuând unele aspecte interesante. Există frumusețe și în simplitate, a scris un elev în materialul său. Ne-ar fi plăcut să primim scrisorile colegilor noștri și să aflăm mai multe despre orașul lor.”

Despre orașul aflat pe malul stâng al Teleajenului, înconjurat de dealuri și cu livezi de pruni, ne-au spus mai multe cei mici:

„Dragi elevi, eu sunt Paul, am 9 ani și sunt clasa a III-a C. Locuiesc cu familia mea în orașul Boldești-Scăeni, orașul meu este situat în județul Prahova. Orașul se află pe malul stâng al râului Teleajen, într-o zonă deluroasă, cultivată cu viță de vie și livezi de pruni. Cel mai înalt punct al orașului este vârful dealului Hârsa, cu 408 m altitudine. În orașul nostru putem vizita mai multe monumente istorice, cum ar fi: Casa Rusescu din Seciu, construită în 1826; situl arheologic «La Pompieri» din Seciu; statuia lui Teodor Diamant. Vă invit să îmi vizitați orașul meu frumos pentru a vă bucura de peisaje, istorie și aer curat.”

„Dragi colegi mai mari, eu sunt Bogdan, învăț în orașul Boldești-Scăeni, la Școala «Mihai Viteazul». Vă invit după pandemie la noi în oraș. Orașul este micuț, dar interesant, cu case și blocuri, cu supermarket-uri, pizzerii, club de judo, parcuri și altele… Orașul este așezat foarte frumos, împrejur avem păduri, sonde de petrol, viță de vie și dealuri. Aceste peisaje se văd din centrul Boldeștiului. În apropiere este Casa Seciu, cu un traseu turistic frumos și palpitant pe vârful dealului. De acolo se pot vedea munții și orașul Ploiești. Așadar, vă invit cu drag să vizitați acest oraș. Cu drag, Ilie Bogdan.”

Întreaga prezentare o găsiți disponibilă aici.

Și prof. înv. primar Loredana-Doinița Chiscoci de la Școala Gimnazială „Grigore Moisil” din Galați ne-a transmis cum s-au simțit elevii clasei a III-a B să le scrie colegilor de la Școala Gimnazială Nr. 192 din București.

„Redau câteva rânduri despre această experiență inedită. De îndată ce am fost anunțată că am fost acceptați în acest proiect, «Scrisori între clase», am lansat provocarea la clasă, rugându-i pe elevii mei din clasa a III-a B să redacteze scrisori și/sau cu desene, prezentând diferite obiective turistice din orașul cu tei – Galațiul, în eventualitatea în care clasa parteneră ar veni într-o excursie școlară.

Extrem de entuziaști la primirea veștii, au început redactarea scrisorilor, însoțite de desene grăitoare, cu gândul că vor primi feedback pozitiv. Primirea scrisorilor de la partenerii noștri a fost așteptată cu nerăbdare și emoție, dar a meritat! Partenerii noștri au fost elevii clasei I C, de la Școala Gimnazială Nr. 192 din București, îndrumați de dna profesor Elena-Cristina Petrescu, cărora le mulțumim! Felicitări, tuturor! Mulțumim pentru oportunitatea de a participa la proiectul «Scrisori între clase» în luna decembrie 2020!”

„Buna, mă numesc Pavel Bianca Maria și sunt din Galați. Am 9 ani și sunt în clasa a III-a B la Școala Gimnazială Grigore Moisil. Mai jos o să-ți povestesc despre un parc din orașul meu și anume Grădina Publică. Grădina Publică este o zonă foarte frumoasă, cu multe flori, pentru odihnă, plimbări și recreere. La intrarea în Grădina Publică este statuia domnitorului Alexandru Ioan Cuza. În parc se află și statuile lui George Enescu și Ion Luca Caragiale. În centrul grădinii se află o fântână arteziană care luminează noaptea în diverse culori. De asemenea, în parc se află un loc de joacă pentru copii care este dotat cu o groapă de nisip, topogane, leagăne și balansoare, o zonă pentru activități sportive și două magazine de înghețată. Grădina Publică din Galați este unul dintre cele mai importante obiective turistice din Moldova, obiectiv pe care nu ar trebui să-l ratezi, dacă te afli în apropiere.”

Fericiți să afle mai multe despre orașul de la Dunăre, elevii clasei I C de la Școala Gimnazială Nr. 192 din București, îndrumați de prof. înv. primar Elena-Cristina Petrescu, le-au povestit colegilor lor, cu entuziasm, despre capitală.

„Cartierul meu se numește Străulești. La câteva străzi de casa mea se află Lacul Străulești. Aici merg vara cu surorile mele și cu mami să vedem rățuștele pe lac. Lângă strada mea se află stația de autobuz și metrou cu care pot merge la școală. În drum spre școală trec pe lângă Parcul și Biserica Bazilescu. Vizavi de școală se află Piața 16 Februarie. Îmi place cartierul meu, am de toate în el. Cu drag, Sofia.”

„Scriu această scrisoare deoarece îmi doresc să vă povestesc despre minunatul loc în care se află școala mea. Pentru început, vă spun că școala se află lângă o importantă zonă comercială, adică lângă Piața 16 Februarie. Dar cel mai interesant lucru este oaza de aer curat și de natură din jurul școlii, adică Parcul Bazilescu. În încheiere vă anunț că școala se află lângă un club de activitate pentru copii. Cu bucurie, Paiu Rania.”

Ce clădiri și parcuri interesante are Bucureștiul au povestit și elevii clasei a III-a C de la Școala „Tudor Arghezi” din București, sub coordonarea prof. înv. primar Georgeta Șerban și arh. Armina Popeanu, colegilor de la clasa a II-a A de la școala „Grigore Moisil” din Ploiești.

„Bucureștiul este un loc minunat și avem foarte multe clădiri interesante, ca Teatrul Național, Ateneul, Casa Poporului și multe altele. Avem multe clădiri interesante și multe parcuri pe care le puteți vedea. Avem multe muzee, fiecare cu un subiect și stil diferit, unul poate fi de dinozauri, altul de insecte. Parcurile au foarte multă natură. Pentru fiecare sărbătoare Bucureștiul pune lumini în fiecare sector. Vă invităm cu drag să veniți, promit că o să iubiți Bucureștiul.” – Mihnea.

Întreaga prezentare o găsiți aici.

Ca răspuns, elevii clasei a II-a A de la școala „Grigore Moisil” din Ploiești, aflați sub coordonarea prof. înv. primar Ana-Maria Geană și arh. Steluța Topalov, au descris Cartierul Nord din Ploiești.

„Dragi colegi am primit scrisoarea voastră și ne-a făcut mare plăcere să cunoaștem, prin intermediul imaginilor, orașul în care locuiți. Am adăugat pe lista noastră obiectivele turistice recomandate de voi și sperăm ca într-un viitor apropiat să le și vizităm. Noi vă prezentăm cartierul în care locuim și mergem la școală: Cartierul Nord din Ploiești.”

Pe lângă poveștile pe care le-au spus despre orașele și satele lor, unii elevi s-au gândit inclusiv la ce și cum ar trebui schimbat la ei în zonă. Elevii clasei a III-a A de la Școala Gimnazială „Ferdinand I”, aflați sub îndrumarea prof. înv. primar Corina Zaharia, arh. Livia Petrescu și Simona Șerban au vorbit despre Gara Obor, monument de arhitectură aflat în apropierea școlii Ferdinand I.

„Sunt elev la Școala Ferdinand I și aș vrea să vă invit să vizitați Gara de Est, dar acum, în zilelele noastre, gara nu mai arată așa cum era pe vremuri. Pentru a vă trezi interesul să vizitați Gara de Est, ar trebui să facem mici îmbunătățiri. Eu aș vrea: să schimb fațada gării, să fac mai frumos magazinul de pe peron, „La pierde trenul”, să fac mai frumos în interiorul gării. Sper ca gara să fie cum era în 1903, când a fost inaugurată. Lângă Gara de Est se află parcul Titus Ozon, un parc frumos cu locuri de joacă unde se află și bustul marelui fotbalist din anul 1950, care s-a născut și a copilărit lângă Gara de Est.”

Mai mulți copii și-au exprimat dorința de a înlocui șinele de tren, a revopsi pereții și tavanul în culori mai vesele și de a pune semafoare și o trecere de pietoni „ca să ajungă oamenii mai repede la gară”. Andor a scris și pentru constructori ai Gării Obor:

„Dacă ați vrea, eu v-aș ajuta să faceți gara aceasta mai frumoasă. Spre exemplu să schimbați șinele ca trenurile să meargă mai bine, să restaurați pasarela și să revopsiți gara.”

Pe lângă infrastructură, Bianca dorește un Petshop gratis pentru copii, Alesia ar face o rezervație naturală în spatele Gării Obor: „și aș mai face un tren cu rachetă și flori, copaci și partea din față și cea din spate au culoarea galbenă deoarece atrag energie solara și aceea devine lumină și căldura”. Ioana ar decora gara în exterior cu niște lumini colorate și ar pune flori. Iar Robert vrea sa coloreze gara în culorile steagului Romaniei, cu „filtre de lumină”.

Clasa a III-a A de la Școala Gimnazială 195 din București, aflați sub coordonarea prof. înv. primar Mariana Barac și arh. Bogdan Mihai, a povestit despre București, cu ale sale clădiri de patrimoniu, muzee și monumente istorice, elevilor din Giroc, jud. Timiș.

„Dragi colegi, numele meu este Maria. Am 9 ani, sunt elevă în clasa a III-a la Școala Gimnazială 195 din București în clasa doamnei învățătoare Mariana Barac. Am ales să vă povestesc despre Muzeul Antipa, un loc minunat care mă face să mă simt într-o altă lume. Muzeul Antipa este un loc foarte spațios unde poți găsi animale din plastic, dar care par adevărate, unde poți vedea scheleți de dinozauri, animale sălbatice, mulți fluturi foarte frumos colorați, albine, buburuze și multe alte insecte. Muzeul Antipa nu are doar animale de pământ, acest muzeu are și animale de apă, de genul pești, meduze, caracatițe și rechini. Vă propun să vă faceți timp și să mergeți la Muzeul Antipa deoarece o să vă creeze senzația că ați vizitat mai multe colțuri ale lumii în același timp. Cu prietenie, Maria.”

”Centrul Vechi este o zonă foarte frumoasă a Bucureștiului. Aici se găsesc Curtea Veche, Hanul lui Manuc, bisericile Stavropoleos și Sfântul Anton și multe alte clădiri mai vechi de 100 de ani. Străzile și aleile sunt pavate cu piatră cubică. În Centrul Vechi sunt multe restaurante cu mâncăruri foarte gustoase, terase pline cu oameni și cofetării cu prăjituri și inghețate foarte bune.” – Vasile Ștefan

„Dragi colegi eu cred că ar fi frumos, dacă mergeți în București, să vizitați Arcul de Triumf. El este un monument important, construit în cinstea victoriei României în Primul Război Mondial. Arcul deTriumf este amplasat într-o zonă frumos amenajată, lângă Parcul Herăstrău. Are 27 de metri înălțime. Doar în anumite zile poate fi vizitat. Pentru mine este un loc special deoarece de ziua României armata defilează pe sub Arcul de Triumf.” – Matei Mihai

Întreaga prezentare o găsiți aici.

Școala Gimnazială „Mihail Koiciu” Constanța

Mulțumim cu această ocazie copiilor care ne-au plimbat, cu entuziasm, prin spațiile și locurile din satele și orașelor lor de care sunt atât de mândri. Mulțumim îndrumătorilor care au răspuns pozitiv invitației noastre și care i-au ghidat pe cei mici în această călătorie.

Text: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: de la copiii implicați în activități și îndrumători