După ce a fost implementat într-o primă fază, în perioada martie-iunie 2017, în 47 de clase (23 clase din mediul urban şi 24 de clase din mediul rural) la peste 1100 de copii de gimnaziu, kit-ul educativ „Şcolari în siguranţă” a ajuns la încă 29 de clase în faza a doua de implementare, octombrie-decembrie 2017.
Pachetul educativ „Şcolari în siguranţă”, dedicat şcolarilor din clasele a VI-a, a VII-a şi a VIII-a, a fost dezvoltat şi produs cu sprijinul Ordinului Arhitecţilor din România şi mulţumită finanţărilor primite de la partenerii De-a Arhitectura: Siniat, Danfoss, Asociaţia KNX, Scat Sistem, Simbio, precum şi a donaţiilor individuale făcute în cadrul Swimathonului Bucureşti 2016, organizat de Fundaţia Comunitară Bucureşti.
Ideea proiectului a apărut în urma unei întâlniri din noiembrie 2015 a echipei De-a arhitectura ca urmare a tragediei de la Colectiv şi s-a concretizat printr-un kit ce conţine un set de cartoline, fiecare dedicată unei noţiuni, cu explicaţii, pictograme şi resurse care îi familiarizează pe cei mici cu noţiuni ca risc, pericol, siguranță, reziliență, prevenție, pregătire, practică, reguli și proceduri, responsabilitate, standard, importanța construcțiilor, comunitate, atenție, atitudine echilibrată, comportament informat și responsabil.
Astfel, cea de-a doua perioadă de înscrieri a adunat 30 de clase din București și din 13 județe: Argeș, Brașov, Buzău, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Ilfov, Maramureș, Mehedinți, Olt, Prahova, Suceava și Timiș. Bibliotecile a 30 de școli au primit ca donație din partea Asociației De-a Arhitectura kit-ul educativ „Şcolari în siguranţă”. Din cele 30 de clase înscrise, 21 de clase au finalizat proiectul, 2 clase s-au retras, iar celelalte 8 clase vor încheia cele 10 lecții în preajma vacanței de primăvară.
După terminarea implementării proiectului, alte clase din aceleași școli vor putea beneficia de cele 10 lecții despre prevenirea situațiilor periculoase ce pot apărea în jurul nostru, la școală, acasă sau pe stradă.
Și anul acesta kit-ul educativ „Şcolari în siguranţă” a fost de succes în rândul elevilor și le mulțumim profesorilor îndrumători care au introdus proiectul în programa elevilor lor. Felicitări tuturor!
Mai jos vă lăsăm câteva impresii de la clasele care au implementat proiectul în perioada octombrie- decembrie 2017.
„Deoarece riscul face parte din viața noastră, împreună cu elevii, am ajuns la concluzia că, o atitudine pozitivă, calmă și informațiile primite ne vor ajuta să reducem pericolul. Am constatat că elevii cunoșteau multe informații de la alte discipline, de la simulările desfășurate. Elevii au apreciat desfășurarea activităților practice, s-au întrecut în răspunsuri, au întocmit posterul cu concluzii. Ca și cadru didactic, consider această activitate foarte utilă, completează cunoștințele acumulate deja de elevi. Eu consider că am atins cele mai multe dintre obiectivele propuse.” – Jenica Petroșanu (profesor de georgrafie), Școala Gimnazială nr. 124, București, clasa a VI-a A
„Temele sunt bine structurate și biblioteca de imagini este reprezentativă, iar imaginile sunt expresive. Elevii sunt extrem de încântați de biblioteca de imagini. Au fost extrem de interesați de tema «Intervenție pre-incendiu și în caz de incendiu» deoarece în cartier au ars mai multe case din temelie și una din case era a unor fetițe din clasă. Elevii au fost învățați cum să reacționeze în caz de cutremur și de incendiu. Ca dezavantaj am găsit că există un numar mare de informații pe care trebuie să le transmitem într-un timp scurt, chiar dacă lecțiile au fost programate. Acest proiect reprezintă un prim pas în educarea elevilor în caz de dezastre naturale și o rampă de lansare pentru aplicarea cunoștințelor dobândite în diverse situații. După încheierea proiectului elevii au diseminat concluziile lor colegilor din clasa paralelă.” – Gabriela Bălteanu (profesor de matematică), Școala Gimnazială Nr. 126, București, clasa a VI-a A
„Mie mi-a plăcut acest proiect deoarece ne-a învăţat multe lucruri pe care nu le ştiam, ce trebuie să facem în caz de cutremur şi de incendiu.” – Flavius Daniel Iştioc, elev Colegiul Tehnic Energetic „Remus Răduleț”- Școala Gimnazială nr.31, Brașov, jud. Brașov, clasa a VII-a A
„Am învăţat cum să acţionez în situaţii de urgenţă la şcoală, acasă, dar şi dacă mă aflu în străinătate.” – Avram Ana, elev Colegiul Tehnic Energetic „Remus Răduleț”- Școala Gimnazială nr.31, Brașov, jud. Brașov, clasa a VII-a A
Text: arh. Monica Popescu, arh. Ioana Rizea
Fotografii: stud. arh. Lucian Călugărescu la clasa a VII-a A de la Școala Gimnazială Nr. 193, București, profesor Nicoleta Beliciu (profesor de geografie)