Scoala asa cum trebuie

21/04/13 | Şcoala Altfel

Saptămâna 1-5 aprilie a fost altfel. Adică „Săptămâna altfel”, sau, după numele cel nou, „Să ştii mai mule, să fii mai bun”. Este aşteptată cu nerăbdare de copii pe parcursul întregului an şcolar şi reprezintă o gură de oxigen care opune statului în bancă pentru prelegeri şi răspunsuri aşteptate de profesor EXPERIENTA DIRECTA. Nepreţuită.

Unii zic că aşa ar trebui să arate fiecare săptămână de şcoală şi iată că sunt oameni care fac eforturi în acest sens. Noi am aflat entuziasmaţi despre copii care au avut în această săptămână momentele lor de uitat in jur. Momentele lor de gândit la oraşe, la comunităţi, la case. In acelaşi gând cu noi, împrietenind copii şi arhitecţi, copii şi case, copii şi oraş, au mai fost câţiva prin ţară. Mai jos povestim ce am aflat de la asociaţia Komunitas (Bucureşti), de la asociaţia NEA – North Eastern Architects (Iaşi şi Suceava) şi de la prietenele noastre arhitecte din Sibiu, Iulia Nistor, Carmen Sandru şi Anca Bordean, fără să uităm în final să vă spunem şi ce am facut noi săptămâna aceasta. Si vă îndemnăm să ne anunţaţi şi alte astfel de iniţiative.

Cei mai experimentaţi în acest demers, cu o activitate susţinută de 7 ani, sunt asociaţia Komunitas. Sunt dedicaţi educaţiei urbane non-formale cu scopul de a-i ajuta pe elevi să înțeleagă lumea din jurul lor, să se implice și să își lase amprenta atât în școală, cât și în orașul în care trăiesc. Săptămâna altfel a fost pentru ei plină, cu altă activitate in fiecare zi: o vizita la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu, ateliere de fotografie şi film, ajutor oferit elevilor de la Scoala nr. 27 şi Scoala nr.31 pentru organizarea unui mare schimb de cărţi, jucării, etc, workshop de pictură cu sprayuri de grafitti şi, favorita noastră, punerea în practică a mini-intervenţiilor gândite şi planificate de elevii de la Colegiul Tehnic Traian pentru ca spaţiul din curtea şcolii să fie mai primitor şi mai atractiv. Impărţiţi pe echipe (clasa a 5-a şi două clase a 10-a), ei au pictat anvelope uzate şi le-au transformat în jardiniere, în alt colţ au transformat anvelopele într-un spaţiu de socializare, iar poarta de intrare în liceu s-a îmbogăţit cu un grafitti colectiv cu un design inspirat din workshopul susţinut cu câteva zile în urmă de un artist grafitti profesionist.

„Scopul nostru a fost să îi ajutăm pe copii să înteleagă că spațiul urban le apărține lor în aceeași măsură în care le aparține adulților, și că îl pot folosi asa cum doresc pentru a-și satisface propriile nevoi, atât timp cât le respectă și pe ale celorlalți. I-am sprijinit pentru a identifica aceste nevoi și în a găsi cele mai eficiente soluții. Dar pentru a le pune în practică, așa cum se întâmplă și în viața reală, este nevoie de resurse și de acordul autorității, care în cazul nostru a fost conducerea instituției de învățământ. De aceea, elevii au fost puși în situația de a se organiza ca echipă și de a negocia cu conducerea, noi asigurând asistența și resursele materiale de care aveau nevoie. Acest lucru este posibil numai dupa o perioada de lucru de câteva luni, în care echipa se coagulează și funcționează ca un intreg.” spune Andreea Lipan, coordonator de proiecte Komunitas.

North Eastern Architect – NEA, o echipă formată în majoritate de arhitecţi din Iaşi şi Suceava,  sunt preocupaţi de îmbunătăţirea mediului construit în oraşele regiunii de nord-est a ţării şi preferă o abordare non-arhitecturală, „mai mult din perspectivă cultural – socială”. Ei au fost în săptămâna altfel la prima lor întâlnire cu copiii. Experienţa li s-a părut atât de interesantă şi folositoare, încât şi-au propus să revină cu un program mai extins, şi în alte oraşe din regiune, şi în alte perioade ale anului.  Iata că din nou „săptămâna altfel” e necesară ca săptămână obişnuită!

NEA au organizat un workshop de desen tehnic și perspectivă liberă – „Redecorarea orașului prin desen” pentru copiii din clasa aV-a B de la Școala Generală Numărul 1 Suceava la Centrul de Arhitectura, Cultura Urbana si Peisaj „Uzina de Apa”. Iniţiativa de a aduce copiii împreună cu familiile lor într-un spaţiu valoros şi a face din acest lucru o sărbătoare contează nu numai pentru cea/cel/cei dintr-a Va B care se vor face arhitecţi, ci şi pentru colegii şi părinţii lor, care de-acum vor privi cu alţi ochi casele şi vor avea un loc în suflet gata să admire şi să înţeleagă şi arhitectura de calitate. Ziarul Crai Nou din Suceava preia povestea zilei petrecute de copii la Uzina de apă, povestind cu emoţie despre întreaga experienţă.

Colegele noastre din Sibiu, Iulia, Carmen şi Anca, au fost invitate la şcoala din Ocna Sibiului, unde au povestit copiilor curioşi despre profesia de arhitect. Suport de prezentare le-au fost planşele Arhitectura.5 – dintre cele mai bune proiecte din Sibiu, Vâlcea, Braşov, Covasna şi Harghita au ajuns la publicul cel mai important, împreună cu poveşti despre cum se face o casă – da, şi despre ingineri! Fotografii în curând.

Avem şi noi lucruri de care ne-am bucurat:

de-a arhitectura a facut un lucru mare, important. De-a arhitectura povestita (susţinută de Ytong şi despre a cărei poveste citiţi aici), prima serie de conferinţe susţinute de arhitecţi români pentru un public alcătuit exclusiv din copii, la Biblioteca Centrală Universitară. Cel mai bun public pentru a fi provocat cu întrebări şi încântat cu poveşti despre case, despre oraş, despre noi. S-a întamplat cu poze, dar şi cu case ciripite, machete sau hărţi uriaşe, tocmai bune pentru a fi „călătorite” de publicul nostru.

de-a arhitectura a facut şi un lucru mic, dar nu mai putin important (intrebaţi-vă copiii!). Detectivii urbani – un ghid pentru descoperit, în joacă, împrejurimile. Ghid pe care l-am pus prima dată în practică acum, cu clasa de 6-9 ani de la Scoala Casa Montessori din Bucureşti. Ideea principală a fost să înveţe să se orienteze pe hartă, poate chiar să poată pleca şi să se întoacă singuri la şcoală, să descopere cartierul (funcţiuni, repere) pe care îl străbat în fiecare dimineaţă, ascultând radioul din maşina părinţilor. De data aceasta l-au vazut cu adevarat şi îl vor ţine minte. Pregătirile prealabile, realizate de un arhitect voluntar, au durat câteva ore, timp în care a fost mobilizat ajutorul mai multor oameni din zonă şi s-au plasat indiciile. Copiii au fost împărţiţi în 5 grupuri mici, jocul funcţionând sub formă de predare a ştafetei, mai degrabă decât competiţie între ei – sub supravegherea discretă a doi adulţi. Si iată parcursul palpitant, minut cu minut:

Primul grup a primit plicul la şcoală, cu indicaţiile de a merge 2 staţii cu autobuzul şi de a găsi apoi poşta. La poştă au aflat care este traseul scrisorilor, şi cât de importantă este poşta pentru pensionarii din cartier. Acolo au primit următorul plic prin care erau îndemnaţi să meargă pe aceeaşi stradă, să traverseze 3 străzi, şi apoi la numărul 74 să descopere o „casă cu multe fete” – un coafor… unde au aflat că aceasta este o funcţiune nu foarte căutată pentru cartier şi de aceea se transformă în salon de masaj şi gimnastică. Următorul plic le indica copiilor să facă 50 de paşi de uriaşi (50m) şi să descopere „crucea roz”. La farmacie au primit plicul următor, care i-a determinat să găsească un gang, la capătul căruia se deschidea o piaţă şi au fost îndemnaţi să descopere o casa cu halate… era un spital, unde copiii au aflat ca acolo vin nu numai oamenii care locuiesc în cartier. Au primit următorul plic care le spunea să întrebe un trecător care este cel mai scurt drum până la intersecţia străzii Eroilor cu strada Eroilor Sanitari. Acolo au avut de depistat bucătarul… Adica un restaurant, despre care au aflat că este foarte puţin folosit de locuitorii zonei, mai mult de către oamenii care vin la Spitalul Municipal sau de studenţii de la medicină. Au primit ultimul plic cu indicaţiile de a ajunge la şcoală. Totul s-a întâmplat pe ploaie, dar asta nu i-a descurajat pe micii detectivi. Dar ne-a împiedicat pe noi să facem fotografii…

Incheiem aici scrisul. Dar continuăm să facem şcoala altfel în fiecare săptămână.

UPDATE 29.04.2013:

Ne bucurăm să includem cîteva cuvinte despre un proiect foarte frumos: „Si pe mine mă interesează arhitectura” este un proiect cultural aflat la a doua ediţie, desfăşurat în Sf. Gheorghe, iniţiat şi coordonat de tineri arhitecţi, organizat prin finanţare din timbrul arhitecturii, de Ordinul Arhitecţilor din România–Filiala Braşov-Covasna-Harghita, în parteneriat cu Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, Asociaţia Focus Rectus şi  Uniunea Artiştilor Plastici, filiala Sfântu Gheorghe. Acesta se adresează specialiştilor din domeniul arhitecturii, publicului larg dar în special elevilor, participanţi la programul şcolar “Să ştii mai multe, să fii mai bun!”. Proiectul s-a desfăşurat în perioada 2-22 aprilie 2013 cuprinzând patru secţiuni: ATELIERE, JOCURI INTERACTIVE, ARHITECTURĂ ACTIVĂ cu FENESTELA şi EXPOZIŢII. Un program bogat, care adună energiile creative din oraş şi le întoarce sub forma unor instalaţii efemere foarte frumoase. Vă încurajăm să priviţi filmele evenimentelor postate pe site-ul proiectului.

foto_ Sfântu Gheorghe / Si pe mine mă interesează arhitectura

foto_ Sibiu / Iulia Nistor, Carmen Şandru, Anca Bordean

nea_3

Suceava / NEA

nea_5

Suceava / NEA

de-a arhitectura_4

Bucuresti / de-a arhitectura

de-a arhitectura_3

Bucuresti / de-a arhitectura

nea_4

Suceava / NEA

nea_2

Suceava / NEA

nea_1

Suceava / NEA

nea_7

Suceava / NEA

komunitas_1

Bucuresti / Komunitas

komunitas_7

Bucuresti / Komunitas

komunitas_6

Bucuresti / Komunitas

komunitas_5

Bucuresti / Komunitas

komunitas_4

Bucuresti / Komunitas

komunitas_3

Bucuresti / Komunitas