Premiile De-a arhitectura @DIPLOMA

10/11/22 | Atelier, Eveniment, Parteneri

Text: arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Cristina Dumitrescu
Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografii: arh. Alina Andrei, arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Cristina Dumitrescu
Timp de citire: 4 minute


Anul acesta, la invitația The Institute, De-a Arhitectura a fost prezentă la a IX-a ediție a DIPLOMA Show 2022, ce a avut loc în perioada 7-16 octombrie la Combinatul Fondului Plastic din București. Pe 10 și 11 octombrie, în cadrul expoziției, s-au acordat Premiile De-a arhitectura de către două grupuri de elevi care au parcurs secțiunile de „Arhitectură” (în prima zi), respectiv „Arhitectură de Interior” și „Design de obiect” (în cea de-a doua zi). Atelierele, îndrumate de arh. Aurelia Axente-Stan și arh. Cristina Dumitrescu, împreună cu voluntar arh. Alina Andrei, au presupus mai întâi jurizarea, pe baza unor criterii date, a lucrărilor expuse în secțiunile vizate în cele două zile, urmată de transpunerea în desen a proiectului preferat, iar la final o eventuală negociere a unor punctaje egale pentru stabilirea câștigătorilor. Cum au decurs cele două zile ne-au povestit îndrumătoarele în cele ce urmează.

După ce au parcurs panourile expuse adolescenții au votat lucrările interpretând criteriile date în funcție de impresiile personale. În ambele zile am remarcat cu bucurie că participanții au fost atenți și la ideea proiectelor, ceea ce s-a citit în voturile acordate. Cele patru criterii au vizat dorința de a cunoaște spațiul sau obiectul proiectat, încadrarea în context, considerente legate de creativitate și utilitate și cel mai personal criteriu, cel al transpunerii în desen.

În cadrul secțiunii de „Arhitectură”, preferințele copiilor s-au îndreptat în special către proiectele:

  • „Centru de urgență. Integrarea sitului feroviar CFR Suceava în circuitul contemporan” – student Ada Ștefana Fărtăiș, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București;
  • „Centru salin de relaxare și terapie Slănic” – student David Baciu, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București;
  • „Institut de Cercetare a Patrimoniului Construit” – student Kinga Farkas, Universitatea Tehnică, Cluj Napoca.

„Centru de urgență. Integrarea sitului feroviar CFR Suceava în circuitul contemporan” a primit Premiul secțiunii, având cel mai mare număr de voturi, distribuite în mod egal pe cele patru criterii. Proiectul vizează revitalizarea unui sit important din Suceava, care aparține patrimoniului industrial, accentul fiind pus atât pe recuperarea trecutului istoric, cât și pe rezolvarea unei probleme sociale, cea a persoanelor fără adăpost. Autoarea proiectului spune că întreg conceptul acestuia „a fost inspirat de mișcarea trenurilor și de întregul circuit al vagoanelor, dorindu-se crearea pe situl propus a unor vagoane care «nu pleacă niciodată», care vor rămâne statice pe platformă și care sunt destinate exclusiv persoanelor defavorizate. Amenajarea spațiului public susține această idee, iar ansamblul este legat de «șine de tren» vegetale sau construite care oferă platformei dinamism și creează trasee pietonale.”

Participanților le-a plăcut fiindcă s-au păstrat unele „clădiri monument așa vechi cum sunt”, că seamănă cu „un fel de tren realizat din clădiri noi”, „are o stradă în formă de șine vegetale”, că sunt „clădiri pentru oameni fără adăpost”. Și-ar fi dorit să vadă cum sunt organizate spațiile și li s-a părut că ar putea ajunge ușor acolo cu trenul.

Pe locul doi s-a situat „Centru salin de relaxare și terapie Slănic”, iar pe locul trei „Institut de Cercetare a Patrimoniului Construit”. Despre proiectul „Centru salin de relaxare și terapie Slănic” autorul spune că „imaginează un cadru al interacțiunii omului cu un material în aparență banal și totuși cu un caracter aparte, sarea… Demersul a avut la bază reabilitarea celei mai adânci saline din Europa, iar extinderea preia direcțiile principale trasate de clădirile aflate pe sit, dar şi topografia locului. Proiectul definește o serie de experiențe senzoriale diferite potențate prin configurarea arhitecturală.” Participanții au apreciat apropierea de natură și în mod special diversitatea utilizării sării în spațiile propuse (biblioteca de sare, curtea interioară cu apă sărată, grădina cu plante saline).

Dintre proiectele expuse la secțiunea „Arhitectură de Interior”, cele mai multe voturi au fost acordate:

  • „SUNSHINE” – student Alexandra Mîrza, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București;
  • „CERrTcatalizator social și identitar” – student Mihai Birtu, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București.

Despre proiectul de amenajare interioară „CERrT” autorul spune că „urmărește adresarea problemei conflictelor etnice cu care se confruntă comunitatea romă din orașul Craiova, oferind un sistem de sprijin educațional și o interacțiune mai sigură cu cetățenii de alte naționalități, construind încredere și înțelegere în spații multifuncționale destinate activităților și socializării.” Proiectul „SUNSHINE” – „propune o soluție pentru familiile care au copii cu autism, căutând să redea acestora lumea exterioară în cadrul unui spațiu interior, într-un centru ce vrea să realizeze o atmosferă «de poveste», cu tematica inspirată din natură, pentru viitorii utilizatori.”

Deși spațiul de coeziune interetnică „CERtT” a fost cel mai desenat proiect din această a doua zi, premiul elevilor, corespunzător celui mai mare număr de puncte, a mers spre centrul de reabilitare pentru copii cu autism „SUNSHINE”. Copacul din curtea interioară pare să fi fost, în ochii adolescenților, inima proiectului „CERrT”, iar amenajarea „SUNSHINE” i-a atras prin atmosfera ludică și senină a spațiului pe care l-au înțeles ușor.

La secțiunea „Design de obiect” punctajele egale obținute de două proiecte ne-au condus la o scurtă dezbatere în privința câștigătorului final și, deși ambele proiecte aveau susținătorii lor (sau chiar nehotărâții lor), amândouă alegerile arătând inclusiv preocupările vârstei, am convenit să ținem cont nu doar de numărul voturilor, ci și de diversitatea lor.

Deși au apreciat designul clar și scopul „VERVOERvehicul pentru acordarea primului ajutor si transportul pacienților” – student Mihaela Maria Neguă, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București, proiectele care au atras numărul maxim de puncte au fost următoarele (în descrierea creatorilor lor):

  • „DACIA VANER” – student Andrei-Constantin Dilă, UNAGE, Iași – „este un concept de tip de vehicul utilitar, în linii simple, bine definite. S-a acordat o atenție deosebită la acoperirea zonelor vulnerabile într-un mod plăcut cu materiale reciclate, sutenabile, pentru a oferi un plus la protecție și un minus la costuri de reparație.”
  • „VISAGE” – student Maria Izabel Preșmereanu,UAUIM, București – „este dispozitiv multifuncțional, care își propune să reducă afecțiunile de la nivelul tenului acneic prin diferite metode de terapie existente in clinicile dermatologice (fototerapie, crio si termo-terapie) si imbinarea acestora intr-un dispozitiv compact.”

Fiind și desenat cu convingere, „DACIA VANER – Concept caroserie auto tip furgonetă” a câștigat premiul secțiunii Design de obiect, în timp ce pe premiul al doilea a fost acordat „VISAGE – Dispozitiv de îngrijire a tenului acneic”.

Mulțumim celor de la The Institute pentru colaborare și susținere, cadrelor didactice și copiilor care s-au lăsat purtați în fascinanta lume a arhitecturii și designului, arătându-ne cum sunt citite proiectele prin ochii lor, precum și îndrumătoarelor acestor ateliere, arh. Aurelia Axente-Stan și arh. Cristina Dumitrescu, împreună cu voluntar arh. Alina Andrei!