Poveștile atelierelor „Arhitecturi de Poveste”

j

Text: arh. Carmina Gheorghiță

l

Editori: arh. Monica Popescu, antropolog Gabriela Anghel

Fotografii: Ciprian Mihai Minea

h

Timp de citire: 6 minute

În perioada iunie 2023 – ianuarie 2024, Asociația De-a Arhitectura, în parteneriat cu Filiala Teritorială Iași a Ordinului Arhitecților din România (OAR Iași) și Muzeul Național al Literaturii Române Iași (MNLR), a desfășurat proiectul „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” dedicat copiilor și adolescenților de 9-11 și 12-14 ani. Scopul proiectului a fost să îi învețe pe participanți să descifreze orașul în care trăiesc în cheia operelor unor reprezentanți ai literaturii române, integrând noțiuni specifice mediului construit și arhitecturii prin sublinierea importanței acestora pentru istoria și moștenirea culturală a orașului. Inițiativa a rezultat din colaborările anterioare între aceste organizații, inclusiv la evenimente culturale notabile în Iași. 

În prima etapă a proiectului a fost lansat un concurs care a invitat profesioniștii mediului construit, profesorii, părinții și oricine a fost interesat de mediul în care trăim, individual sau în echipe, să trimită propuneri de scenarii educaționale pentru activități cu durata a 3 ore fiecare. Pe 20 iulie 2023 au fost anunțați câștigătorii și cele 4 scenarii câștigătoare, iar în august a fost lansat un apel pentru toți cei interesați să lucreze cu copii. În perioada septembrie 2023 – ianuarie 2024 s-a desfășurat etapa de testare a scenariilor educationale propuse prin proiect prin organizarea a 11 ateliere.

Peste 100 de copii au avut ocazia să identifice și să ilustreze conexiunile ce pot exista între lumea literară, deseori imaginară, și lumea construită, reală, în cadrul celor 4 ateliere: „Memoria ferestrei” (1 octombrie 2023), „Ce poveste spune o fațadă” (1 octombrie și 7 octombrie 2023), „Orașul prin povești” (8 octombrie 2023), „Iașul ca poveste trăită” (4 noiembrie 2023). Proiectul s-a finalizat în ianuarie 2024 cu un vernisaj la Casa Muzeelor din Iași.

Despre acest proiect care a vizat descoperirea moștenirii patrimoniului cultural ieșean prin creșterea gradului de conștientizare a legăturilor interdisciplinare existente între spațiile pe care le folosim zi de zi și procesele prin care acestea se transformă, ne-a povestit mai multe coordonatorul activității, arh. Carmina Gheorghiță.

Inițiativa proiectului „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” a apărut dintr-o colaborare de lungă durată între Asociația De-a Arhitectura, Ordinul Arhitecților din România și Muzeul Național al Literaturii Române. De-a lungul timpului, De-a Arhitectura a colaborat cu diferite instituții la evenimente organizate în Iași, cum ar fi prima ediție a Festivalului de Arhitectură din 2017, organizată în grădina Casei Pogor, precum și la evenimente culturale precum Street Delivery și „Șotron. Festivalul Copilăriei”. În anul 2022, după finalizarea unui atelier susținut de asociație, a apărut ideea de a iniția un proiect comun, care să includă mai multe ateliere, având ca temă intersectarea literaturii cu educația de mediu construit.

Proiectul „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” a inclus o serie de patru ateliere captivante care au combinat arhitectura cu literatura, oferindu-le celor mici ocazia de a explora și înțelege orașul Iași prin prisma marilor scriitori care au locuit aici. Aceste ateliere au avut un profund rol educațional, stimulând creativitatea și imaginația copiilor, transformându-i în mici exploratori și povestitori.

Atelierul „Memoria ferestrei” i-a provocat pe copii să cerceteze cu atenție casele a patru scriitori importanți din Iași. Sub ghidarea atentă a îndrumătorilor, cei mici au observat detaliile arhitecturale, materialele și culorile acestor locuințe istorice, ascultând poveștile adunate de-a lungul timpului. Folosind scrierile faimoșilor locuitori ai acestor case, copiii au adunat informații, au cunoscut în detaliu aceste locuințe și, prin intermediul colajelor și desenelor, au adus la viață spiritul clădirilor, transformându-le în personaje-prieteni cu povești unice.

În cadrul atelierului „Ce poveste spune o fațadă”, copiii au explorat și au analizat în detaliu Casa „Vasile Pogor”, cunoscută și drept „casa cu ferestre luminate”. Această casă, veche de peste 150 de ani, a fost martora unor evenimente culturale semnificative, fiind sediul societății literare Junimea și gazda revistelor „Convorbiri literare”. Copiii au ascultat poveștile acestei case și au descoperit personalitățile care au vizitat-o. După ce au închis ochii și și-au pregătit creioanele, au reinterpretat cele ascultate și văzute, imaginând și ilustrând fragmente din orașul de odinioară sau case cu funcțiuni speciale din perioada în care casa a fost construită.

Atelierul „Orașul prin povești” și-a propus să îi ajute pe copii să îndrăgească și să înțeleagă orașul în care trăiesc. Prin activități interactive, copiii au învățat să descrie și să imagineze orașul Iași în diverse momente istorice, țesând în jurul lui propria lor poveste. Acest atelier le-a oferit participanților o nouă perspectivă asupra mediului urban, stimulându-le atât creativitatea, cât și sentimentul de apartenență.

Ultimul atelier, „Iașul ca poveste trăită”, i-a purtat pe copii pe urmele lui Mihai Eminescu, explorând orașul atât în prezent, cât și în trecutul de la sfârșitul secolului XIX. Îndrumătorii i-au ajutat pe cei mici să identifice și să marcheze pe hărți locurile pe care poetul le frecventa împreună cu prietenii săi. Această călătorie imaginară a inclus plimbări pe străzile istorice ale orașului, iar copiii au transformat fiecare oprire într-o poezie, folosindu-se de versuri și fragmente de texte. Atelierul le-a oferit participanților nu doar o lecție de istorie literară, ci și o experiență creativă profundă, în care au învățat să aprecieze și să celebreze moștenirea culturală a orașului Iași.

Împletirea arhitecturii și literaturii în cadrul proiectului a reprezentat o provocare creativă al cărui punct de pornire este posibila simbioză dintre arhitectură și literatură: scriitorii descriu orașe și spații în operele lor, iar arhitectura poate transpune aceste imagini literare în realitate. De exemplu, descrierile orașelor imaginare din cărțile pentru copii pot fi reprezentate grafic, urmărind particularitățile descrise sau chiar întruchipând personaje care călătoresc în timp și explorează diverse perioade din evoluția unui oraș.

Scopul celor 11 ateliere desfășurate în cadrul acestui proiect a fost de a stimula creativitatea copiilor și de a-i încuraja să redescopere mici fațete ale patrimoniului cultural și literar ieșean prin explorarea conexiunilor dintre lumea imaginară literară și lumea reală construită. Noi ne-am dorit foarte mult să îi aduce pe copii mai aproape de diverse noțiuni din arhitectură, dar în același timp ei să înceapă să conștientizeze și importanța culturală și istorică a literaturii și arhitecturii în dezvoltarea orașului.

Corina Irimiță, muzeograf al Muzeului Național al Literaturii Române Iași și facilitator ateliere, ne-a transmis cum a fost această experiență pentru ea:

„Întotdeauna pline de acțiune, cu un început lent, cu povești și finaluri incredibile, atelierele au fost presărate cu suficientă informație pentru a-i face pe tineri să învețe, dar în același timp să se bucure și de o aventură intensă. Atelierele au reprezentat o formă minunată de a petrece timpul liber. Ne-au încărcat cu energie și poftă de viață, îmbinând jocul cu informația și creativitatea. Mulțumim, De-a Arhitectura, pentru oportunitatea de a întâlni tineri uimitori și geniali, veseli și creativi.”

Atelierele au fost adaptate de echipa „Arhitecturi de poveste” pe baza scenariilor educaționale create de:

  • Cosmin Gandore – atelierul „Memoria ferestrei”
  • Andrei-Nicolaie Hurgheș – atelierul „Iaşul ca poveste trăită”
  • Iuliana Georgiana Damir – atelierul „Ce poveste spune o fațadă?”
  • Anastasia Avram și Miruna Țogoe – atelierul „Orașul prin povești”.

Proiectul „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” al Filialei Teritoriale Iași a Ordinului Arhitecților din România (OAR Iași) și al partenerilor a fost selectat în urma sesiunii de finanțare a Ordinului Arhitecților din România (OAR) pentru oferte culturale – ediția toamnă 2022 din „Timbrul Arhitecturii” și a primit finanțare integrală.

Proiectul „Arhitecturi de poveste – educație de mediu construit pentru copii” s-a înscris în seria de evenimente „Orașul creatorilor de arhitectură” propus de OAR Iași în 2023.

Mulțumim partenerilor: Filiala Teritorială Iași a Ordinului Arhitecților din România, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Atelierul Archinspace, Atelierul SPRE, Facultatea de Arhitectură „G. M. Cantacuzino” Iași.

Mulțumim facilitatorilor de ateliere: muzeograf Lăcrămioara Agrigoroaiei, stud. arh. Mihaela Apucăloaiei, stud. arh. Adina-Adelina Buliga, stud. arh. Maria Butnrașu, coord. ateliere Roxana Drugescu (Muzeul Național al Literaturii Române), coord.  proiect arh. Carmina Gheorghiță, muzeograf Diana Lona Leonte, muzeograf Corina Irimiță, Specialist educație muzeală Iunia-Maria Ștefan, stud. arh. Karina-Alexandra Șoitu,  precum și voluntarilor: Maria Acasandrei, Ionela Roxana Abălașei, Vlad Frunză, Sara Juncă, Costel Musteață și Alexandra Gabriela Roman.

Filiala Teritorială Iaşi a Ordinului Arhitecţilor din România (OAR Iași)  a fost înfiinţată pe 5 noiembrie 2001 şi cuprinde 545 membri, 361 arhitecţi cu drept de semnătură, 23 conductori arhitecţi şi 146 arhitecţi stagiari. Prin activitatea sa culturală OAR Iaşi urmăreşte încurajarea manifestărilor teoretice și aplicate în domeniul arhitecturii prin programe adresate atât membrilor organizaţiei, studenţilor din cadrul Facultăţii de Arhitectură, elevilor liceelor de profil, dar mai ales publicului larg, incluzând aici expoziţii de arhitectură, concursuri de creaţie şi editarea unor cataloage, reviste sau albume de specialitate. 

Muzeul Național al Literaturii Române Iași (MNLR Iași) – muzeu de importanță națională, ce are în administrare, în prezent, 17 muzee. Anual, MNLR Iași organizează numeroase activități și ateliere pe diverse teme conexe literaturii, istoriei și patrimoniului.