Text: arh. Aurelia Axente-Stan, arh. int. Mădălina Bold, arh. Monica Popescu
Editor: antropolog Gabriela Anghel
Fotografii: participanții la challenge, Atelierul de arhitectură pentru copii, Bulgaria (ДЕТСКА АРХИТЕКТУРНА РАБОТИЛНИЦА)
Suntem la final de noiembrie și în multe zone din lume copiii încep pregătirile pentru una dintre cele mai vesele perioade din an, cea care umple casele și orașele de lumini colorate, globuri mari și mici, brazi cu straie de sărbătoare și miros de cetină. La noi în țară, în Bulgaria și în majoritatea țărilor est-europene, sărbătorile de iarnă aduc colindătorii cu tradițiile, cânturile, costumele și măștile lor vechi de sute de ani, cele mai apropiate forme de carnavalurile din lume. Facem un prim pas și noi și scotocim prin lucrurile frumoase strânse în anul care aproape a trecut și ne amintim de provocarea cu care am încheiat vara și anul școlar De-a arhitectura – călătoria prin Orașele de carnaval.
Între 14 mai și 18 iunie 2021, De-a Arhitectura, împreună cu prietenii din Bulgaria de la Atelierul de arhitectură pentru copii (ДЕТСКА АРХИТЕКТУРНА РАБОТИЛНИЦА), a provocat copiii cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani să își imagineze, să creioneze și apoi să pornească la pas prin orașe de carnaval vesele și colorat împodobite și să ia parte la o paradă inedită de costume și accesorii inspirate de elemente ale mediului construit, ghiduș împodobite pentru petrecerea de Carnaval. Creatoarele provocării „Challenge 13 #DeaArhitecturaAcasa: Orașele de carnaval”, arh. Aurelia Axente-Stan, arh. int. Mădălina Bold și arh. Monica Popescu, vă spun mai departe povestea încă unui challenge marca De-a arhitectura.
Chiar dacă anul acesta nu am putut organiza consacratele expoziții așa cum am făcut în toți anii de când s-a creat asociația și cursurile de arhitectură și mediu construit au ajuns în școli, am dorit și am reușit, cu ajutorul acestei provocări cu număr magic, 13, să aducem câte ceva din atmosfera specifică finalului de an la De-a Arhitectura. Însuflețită de fiecare dată de entuziasmul și bucuria copiilor care doreau să împărtășească colegilor, familiei și publicului poveștile orașelor și clădirilor imaginate de ei, provocarea ne-a purtat în lumea lor plină de imaginație și culoare.
„În plimbările tale, ai văzut vreodată explozia de culori și imaginație în orașele de carnaval? Ai observat orașul într-o zi obișnuită? Dar gătit de carnaval și transformat în mod miraculos? Te-au impresionat costumele elaborate, măștile minuțios decorate, pălăriile ghidușe? Ai văzut, poate, clădirile și străzile împodobite pentru petrecerea de carnaval, uriașele care alegorice mișcându-se agale pe străzile orașului? Dacă ai fi o clădire sau o stradă dintr-un astfel de oraș, cum te-ai pregăti de carnaval?”
Acestea au fost întrebările-cheie care au deschis challenge-ul nostru și cu ajutorul cărora am încercat să îi „ghidăm” pe copii printre amintiri sau idei năstrușnice. Provocarea De-a arhitectura s-a adresat, ca de obicei, tuturor copiilor, atât celor înscrişi în programele asociației, cât şi celor care nu urmează aceste cursuri la şcoală, însă, recunoaștem, ne-am bucurat mult că pentru clasele înscrise în programele „De-a arhitectura mini” sau „De-a arhitectura în oraşul meu” această invitație a fost o opțiune validă și nesperată pentru marcarea finalului de an.
Anul școlar 2020-2021 nu a fost unul ușor, orele au avut loc fie în clasă, fie în online, expedițiile De-a arhitectura s-au mutat pe Google Maps, jocurile în echipă au fost transformate, cursul nu a putut fi parcurs în întregime și, mai ales, lucrul împreună nu a fost mereu posibil, așa că multe clase nu au reuşit (sau nu au apucat) să facă macheta oraşului sau a cartierului lor, la care ar fi contribuit întregul colectiv al clasei şi ar fi lucrat de zor, împreună, cel puţin o lună.
Astfel, varianta aceasta alternativă, de atelier-challenge care putea fi parcurs fie acasă, fie la școală, într-un interval mai scurt de timp, a venit ca o idee salvatoare pentru multe echipe profesor-arhitect, care nu au dorit să le răpească celor mici bucuria finalului de an.
Copiii, îndrumați de profesori și arhitecți, și-au dat frâu liber imaginației și au realizat costume, măști, pălării, coroane, au umplut clasa de o adevărată atmosferă de sărbătoare și veselie. Unele orașe au fost inspirate de locurile văzute de cei mici și de carnavaluri celebre, altele au răspuns provocării noastre și au recapitulat, în același timp, noţiuni învățate în cadrul celor două opționale De-a arhitectura. O altă categorie au fost orașele care până atunci trăiseră doar în imaginația copiilor și erau tare nerăbdătoare să primească vizitatori atât de veseli.
„Noi am fost în vizită la clasa a III-a C de la Școala Gimnazială „Tudor Arghezi” din București, la invitația prof. înv. primar Georgeta Șerban și arh. Armina Popeanu. A fost o bucurie şi o mândrie pentru ei să facă parada oraşelor de carnaval, în curtea şcolii, în apropierea acesteia, atrăgând privirile şi aprecierile trecătorilor care să opreau și, plini de admirație, încercau să identifice corespondentul clădirii-costum în zonă. Au recunoscut astfel clădirea şcolii, policlinica situată în apropiere, institutul de vis-a-vis.” – arh. Aurelia Axente-Stan, arh. int. Mădălina Bold și arh. Monica Popescu
„Elevii clasei a III-a A au participat la challenge-ul De-a arhitectura, organizând un Carnaval Arhitectural. Sub deviza: «Suntem mici la stat, dar pricepuți la construit!», au realizat un mic oraș al viitorului. Fiecare copil a descris în câteva cuvinte povestea construcției realizate cu atâta migală și creativitate.
Toți invitații au primit în prealabil niște ceasuri confecționate din hârtie și colorate diferit, pe care era scris: «Este timpul pentru carnavalul arhitectural». Deoarece vremea a fost ploioasă, carnavalul a avut loc pe coridor și în holul mare de primire.
Invitați la carnaval au fost colegii lor mai mici de la clasa I B și colegii de la clasa a III-a B. Aceștia au venit și cu instrumente de măsurat pentru a stabili împreună proporțiile noului oraș. Cei mici, din clasa I, au fost inspirați și au spus că vor face desene după măștile văzute. Copiii au interacționat și s-au bucurat să colaboreze și să fie împreună!” – prof. înv. primar Corina Zaharia, arh. Livia Petrescu și arh. Simona Șerban, Școala Gimnazială Ferdinand I, București
Am lansat invitația claselor De-a arhitectura din țară de a participa la „Orașele de carnaval” și ne-am bucurat să descoperim monumentele istorice din orașul lor, clădirile de pe strada școlii, străzile imaginare pe care s-au plimbat, reperele arhitecturale, poveştile ascunse în spatele ferestrelor, cu personaje care să le semene copiilor sau clădirii/orașului imaginat și realizat.
„Mie mi-a plăcut extrem de mult acest proiect, Orașul de Carnaval, pentru că mi-a oferit ocazia să fac ce nu am făcut niciodată, de exemplu: să ieșim toată clasa împreună [n.r. în curte] și să ne facem singuri căsuțe și blocuri pentru orășel. M-am simțit minunat atunci când am văzut cum capătă formă doar din ipsos și apă. Au ieșit niște minunății de căsuțe și bloculețe pentru orășelul nostru minunat și asta doar pentru că suntem noi ambițioși!” – Alessia Petre, Orașul Prieteniei, clasa a IV-a, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, Ghermănești, jud. Ilfov, prof. înv. primar Ana Calangiu și arh. Cristina Dumitrescu
„Fiind mari iubitori de animale, clasa a III-a, Ursuleții, s-au gândit că unui oraș de carnaval îi stă bine în haine de… ghici? Animalul preferat! Așa că fiecare căsuță s-a transformat într-un animal, cu un acoperiș de forma capului acestuia, iar corpul decorat întocmai unui animal veritabil. Elementele decorative au fost generoase prin culoare și textură. Toți au fost uimiți de orașul carnaval al animalelor preferate și își doresc să locuiască într-un astfel de loc. Tu ce căsuță animal îți dorești să ai?” – Orașul Animalelor, clasa a III-a, Școala Gimnazială Dârza, Crevedia, jud. Ilfov, prof. înv. primar Roxana Costache și arh. Cristina Dumitrescu
„Eu cred că Orașul de Carnaval este un oraș care are mai multe cartiere, casele sunt făcute din pălării cu multe forme ciudate și colorate care nu seamănă nici una între ele. Porțile orașului sunt făcute din frunze și iarbă pentru că suntem ecologiști. Drumul este făcut din materiale care nu ne mai sunt de folos. Eu cred că orașul de carnaval este, a fost și o să fie foarte frumos și nu cred că există ceva mai frumos decât orașul de carnaval.” – Cornel, Orașul de carnaval al ecologiștilor, clasa a III-a C, Școala Gimnazială „Mihai Viteazul”, Boldești-Scăeni, jud. Prahova, prof. înv. primar Grațiela Vișan și arh. Andreea-Diana Stancu
„Inspirați de lectura «Vrăjitorul din Oz» am confecționat pălării cu imaginea orașului nostru în care predomină, bineînțeles, culoarea verde. Ne-am simțit foarte bine muncind la costume. Am admirat prezentările tuturor colegilor și am alcătuit comunitatea creatorilor Orașului de Smarald al micilor artiști. Noi suntem. Muncim pentru a deveni mari artiști.” – Orașul de Smarald al micilor artiști, clasa a II-a B, Colegiul Național de Muzică „George Enescu”, București, prof. înv. primar Felicia Enache și peis. Andrei Măgureanu
„Oraşul nostru se numeşte «Happy». În trecut era un loc posomorât, cu oameni care munceau toată ziua. Un copil s-a jucat, într-o zi, cu mai multe culori pe zidurile casei. Părinţii nu l-au certat şi toţi copiii au luat exemplu, înfrumuseţând faţadele caselor sărăcăcioase. Au păstrat aspectul lor, dar au devenit mai atractive și mai vesele.
Când toate casele au căpătat o nouă haină a venit rândul oamenilor să se înveselească. Au organizat un carnaval şi au invitat toţi locuitorii să se costumeze şi să participe la o paradă prin oraş. Casele au fost umplute de flori și de desene. De atunci, locul a prins viaţă, oamenii au devenit mai relaxați şi numele oraşului a fost schimbat în «Happy», iar copiii sunt premiați cu multe culori, acuarele şi pensule în această zi în care sărbătoresc frumosul din jurul lor.” – Happy, clasa I A, Școala Gimnazială „Ion Pilat”, Pitești, jud. Argeș, prof. înv. primar Vasilica Oprișor
La finalul călătoriei și zilelor de sărbătoare am socotit: admirasem și luasem parte la carnaval alături de peste 350 de copii din clasele De-a arhitectura și nu numai. Cu toate că am fost departe fizic, am simțit o bucurie imensă descoperind ideile lor creative: măști, pălării, costume-fațadă, toate inspirate de orașe și atmosfera de carnaval, iar pe cei mici provocarea noastră i-a ajutat să sărbătorească finalul de an De-a arhitectura sau a unui an școlar.
Provocarea cu numărul 13 a adus un element nou în modul de lucru – pentru prima dată la realizarea challenge-ului au contribuit arhitecți din două asociații și țări diferite, dar care promovează educația de arhitectură și mediu construit. Știind că Atelierul de arhitectură pentru copii (ДЕТСКА АРХИТЕКТУРНА РАБОТИЛНИЦА), asociația similară cu De-a Arhitectura din Bulgaria, coordonată de Magdalina Rajeva, organizase de nenumărate ori ateliere a căror temă era carnavalul, cu rezultate foarte creative, i-am propus să colaborăm în cadrul acestei provocări pe care să o lansăm în același timp copiilor din România și Bulgaria.
Zis și făcut! Dunărea ne desparte, dar internetul ne salvează și ne aduce rapid aproape – am făcut schimb de mailuri și idei, am învățat din experiențele anterioare ale Magdalinei – cum au reacționat copiii, ce a mers și ce nu, ce tehnici de lucru ar putea folosi cu ușurință și în varianta online, am dat forma finală provocării și am trimis-o mai departe către copii, tradusă în română și bulgară. Apoi am așteptat nerăbdătoare rezultatele, curioase să aflăm dacă cei mici vor fi inspirați de aceleași clădiri, ce tehnici de lucru vor alege și cât de asemănătoare sau nu vor fi temele alese pentru orașele de carnaval.
Dacă în România au participat foarte multe clase înscrise în programele De-a arhitectura, în Bulgaria atelierele au fost organizate de Magdalina în cadrul clubului Children’s Architecture Workshop (ДЕТСКА АРХИТЕКТУРНА РАБОТИЛНИЦА) și au adus laolaltă copii mari și mici, bucuroși să marcheze începutul vacanței cu un atelier-carnaval vesel și plin de culoare.
Iată ce ne-a transmis Alexander Angelov, unul dintre tinerii arhitecți bulgari care a îndrumat o parte din atelierele cu tema challenge-ului 13:
„Ideea Orașelor de carnaval a fost acceptată pe scară largă, cu mult interes, dar și puțină confuzie la început. A fost o sarcină nouă și provocatoare pentru unii dintre copii să facă o clădire care să iasă în evidență, pentru că erau obișnuiți să o deseneze pe o suprafață plană. Copiii au învățat rapid trucul de pliere și au fost uimiți cât de interesant a devenit desenul lor doar prin această mică adăugare. Și cu siguranță nu și-au putut ascunde bucuria de pe față când și-au lipit-o de mască și au purtat cu mândrie propria lor creație.”
Creatoarele provocării, arh. Aurelia Axente-Stan, arh. int. Mădălina Bold și arh. Monica Popescu, ne-au transmis:
„Fie că au transpus în carton, hârtie sau ipsos clădiri-reper din lume sau chiar de pe strada școlii lor, copiii care au participat la provocarea «Orașele de carnaval», ghidați de profesori și de arhitecții voluntari, și-au dat frâu liber imaginației, și-au suflecat mânecuțele și s-au apucat de schițat, tăiat, lipit, colorat fațade de clădiri, desfășurate de străzi sau chiar animalo-căsuțe din cele mai năstrușnice. Cei mici și-au asumat rolul de designeri, dezvăluindu-ne cu această ocazie pasiunile lor și bucuria de a petrece momente de neuitat împreună, înaintea vacanței de vară. Ne-am bucurat să le oferim celor mici ocazia să marcheze finalul de an școlar și să se întâlnească, după mult timp petrecut online, cu bucurie, veselie și multă culoare la Carnavalul arhitecturos.”
Mulțumim tuturor copiilor care au participat alături de noi la cea de-a treisprezecea provocare #DeaArhitecturaAcasa și adulților care i-au ajutat pe cei mici să ne trimită rezultatele creațiilor lor! Aici găsiți întreaga galerie a proiectelor primite: din România și din Bulgaria. Vă invităm să studiați fiecare costum în parte, să citiți, acolo unde există, poveștile fiecărei măști, a fiecărei pălării sau a fiecărui costum și să vă amintiți de carnavalurile, festivalurile, paradele sau bâlciurile la care ați luat parte când erați mici, de veselia adusă de acestea, de culorile îmbietoare! Oricât de grele sau triste au fost zilele oamenilor din vremuri apuse și până astăzi, carnavalurile au adus bucurie și un moment de respiro binemeritat.
Și nu uitați să vă păstrați veselia! Dacă ați ratat înscrierea, dar doriți să acceptați provocarea noastră, primim în continuare cu drag costume, pălării, măști de carnaval prin formularul de aici, chiar dacă perioada de înscriere s-a încheiat.
„Challenge 13 #DeaArhitecturaAcasa: Orașe de carnaval” face parte din activitățile De-a Arhitectura lansate în plin context pandemic, în 2020, când asociația a dorit să găsească o modalitate prin care să aducă arhitectura și educația de mediu construit mai aproape de copii și tineri, direct în casele lor. Rețeaua De-a arhitectura a dezvoltat periodic noi conținuturi adaptate acestor timpuri incerte, care să se poată desfășura de la distanță, dar în același timp să îi provoace pe participanți în moduri creative, să fie jucăușe și accesibile în termeni de timp investit și materiale utilizate.