Până pe 19 octombrie mai puteți participa la concursul cu premii de Ziua Fotografiei: „Look around: spații cu potențial pentru circularitate”

j

Text: arh. Monica Popescu

l

Editor: arh. urb. Vera Marin

Fotografii: Katie Barrett on Unsplash; din concursul „Look around: spații cu potențial pentru circularitate”

h

Timp de citire: 8 minute

Anul acesta, în vară, pe 19 august, am lansat cea de-a cincea ediție a concursului de fotografie dedicată celebrării Zilei Internaționale a Fotografiei. Prin acest concurs îi invităm pe pasionații de fotografie să capteze momente speciale din viața de zi cu zi, să exploreze simbolistica din spatele celor mai simple detalii și să împărtășească modul unic în care aceștia văd lumea. Fiecare fotografie poate deveni o poveste care inspiră, o fereastră către universul personal al fiecărui participant, cu scopul de a aduce oamenii mai aproape, încurajându-i să încetinească ritmul și să trăiască mai conștient.

Inițiat în 2017, concursul din acest an a fost lansat în conexiune cu Ziua Internațională a Fotografiei și cu un proiect de cercetare-acțiune despre educația de sustenabilitate intitulat „Circular City Challenge”. Concursul le este dedicat tinerilor cu vârsta cuprinsă între 15-25 ani și îi invită pe aceștia să exploreze orașul și să descopere un loc ce are potențial pentru circularitate.

În fiecare zi, în drumurile noastre prin oraș, vedem locuri care parcă așteaptă mai multă energie pentru a fi parte din dansul urban în schimbare constantă.

Ce povești ascund astfel de colțuri și ce-am putea face pentru a le redescoperi poveștile din trecut, dar și vocația lor în viitor? Cum vedeți voi, tinerii, astfel de locuri, ca generație care înțelege mai bine ca celelalte de dinainte nevoia de a face dezvoltare fără atâta creștere și cu un consum cât mai redus de resurse din natură?

Circularitatea în spațiile orașelor noastre ar însemna: un parc neglijat, o clădire insuficient utilizată, un colț trecut cu vederea, un teren pe care cresc buruieni și nu poate nimeni să-l folosească nici măcar temporar, sau orice altă idee de spații care sunt neglijate ca resursă. Vrem să găsiți acel loc și să îl surprindeți într-o fotografie care vorbește de potențialul său latent. Apoi, prin text (maximum 150 de cuvinte), ne dorim să prezentați modul în care ar putea fi transformat și folosit pentru a contribui la un oraș în care circularitatea înseamnă că spațiile sunt văzute ca o resursă extrem de valoroasă.

Continuăm anul acesta ce am început prin concursul de anul trecut „Look Up:  un alt punct de vedere”, cu o nouă tematică: Look around: spații cu potențial pentru circularitate, dedicată tinerilor și viziunii lor asupra orașului.

Ce anume vă atrage atenția ca potențial pentru dezvoltare sustenabilă? Ce locuri descoperiți și cum vă imaginați că ar putea fi transformate acele colțuri abandonate ale orașului? Așteptăm cu nerăbdare să descoperim, prin lentila voastră, orașul dintr-o perspectivă nouă și incitantă.

Vă invităm să împărtășiți cu noi și cu întreaga comunitate De-a arhitectura atât descoperirile voastre, cât și gândurile pentru viitorul acelor locuri. Fiecare fotografie este o poveste, iar voi sunteți cei care o scriu cu obiectivul aparatului vostru!

Ce căutăm:

Inspirație: Capturați un loc care stârnește idei pentru o folosire mai bună/intensă/sustenabilă în viitor. Gândiți-vă la locuri care ar putea fi reutilizate, revitalizate sau reproiectate pentru a reduce deșeurile, a îmbunătăți eficiența în folosirea resurselor sau pentru a spori bunăstarea comunității.

Viziune: În propunerea voastră includeți o scurtă descriere (până la 150 de cuvinte) care să explice modul în care locul pe care l-ați ales ar putea fi transformat astfel încât să ilustrați ideea de circularitate pentru spațiile orașului ca resursă importantă.

Fiți creativi – luați în considerare orice, de la agricultura urbană și energia regenerabilă la transportul durabil și centrele comunitare. Nu uitați că un oraș eficace este cel în care toți locuitorii pot trăi bine!

Impact: Arătați-ne modul în care ideea voastră ar putea avea un impact pozitiv asupra mediului, societății și economiei, aliniindu-se la principiile Circular City Challenge pe care le găsiți aici.

Cum să participi:

  1. Explorează: Plimbă-te prin orașul tău, look around și găsește acel loc cu potențial de circularitate.
  2. Capturează: Fă o fotografie care reprezintă viziunea ta pentru spațiu.
  3. Descrie: Scrie o scurtă descriere care să detalieze ideea ta de transformare a spațiului într-o soluție durabilă, circulară.
  4. Trimite: Completează formularul online de aici până pe 19 octombrie 2024, 23:59 ora României.

De ce să participați?

Aceasta este oportunitatea voastră de a influența viitorul orașului în care locuiți. Prin participare, nu numai că veți crește gradul de conștientizare cu privire la circularitate în orașe, dar îi veți inspira și pe alții să vadă potențialul de schimbare pozitivă în locuri spre care nu se uită de obicei.

Luați-vă aparatul foto, imaginația și pasiunea pentru sustenabilitate. Orașul vostru este plin de potențial – sunteți gata să îl dezvăluiți? Prin fotografiile voastre vom redescoperi împreună orașul, vom afla ce înseamnă pentru voi locurile pe care le considerați relevante pentru tema concursului și vom construi împreună o hartă a orașului din perspectiva tinerilor.

Dacă vreți mai multe motive să participați, o puteți asculta aici și pe colega noastră arh. Monica Popescu povestind pe larg cu jurnalista Roxana Păsculescu în emisiunea IClasa de la Radio România despre concursul „Look around: spații cu potențial pentru circularitate”: .

De asemenea, vă încurajăm ca până pe 15 octombrie 2024 să participați la Circular City Challenge, o provocare dedicată tinerilor de 14-19 ani unde aveți șansa să câștigați premii de 600€ pentru fiecare echipă câștigătoare, certificate pentru contribuția voastră la promovarea principiilor de circularitate, iar prezentarea online a propunerilor și a interviurilor video ale echipelor va apărea pe platforma online a acestui concurs internațional. Este o ediție pilot și participarea voastră, în echipe de 3 persoane, ajută consorțiul internațional să definească conținuturi pentru materiale educaționale care vor ajunge ulterior la foarte mulți tineri. Detalii aici.

Juriu: 

  • Lucian Călugărescu (arhitect şi fotograf, Pixelateria, membru Asociația De-a Arhitectura), 
  • Eliza Jurca (arhitect, fotograf, membru Asociația De-a Arhitectura), 
  • Ionuț Macri (fotograf), 
  • Vera Marin (arhitect, urbanist, membru fondator și vicepreședinte Asociația De-a Arhitectura), 
  • Ileana Szasz (antropolog vizual, Asociația Vira), 
  • Iulia Voicu (trainer de educație cinematografică, coordonator activități pentru mediul preuniversitar în cadrul Centrului de Pedagogie și Studiu al Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, cadru didactic UNATC), 
  • Anda Zota (redactor-șef Igloo Media),
  • membru supleant: Richard Schmittner (fotograf Germania/Mexic, Light Factory Photography).

Anul acesta am rugat membrii juriului să aleagă câte un criteriu de jurizare din regulamentul concursului și să ne spună de ce îl consideră important. Sperăm ca aceste gânduri să le ofere tinerilor participanți perspective valoroase, ajutându-i să se concentreze asupra abilităților cheie, să își sporească încrederea și să reflecteze critic asupra procesului lor creativ. Iată alegerile membrilor juriului.

Lucian Călugărescu și-a ales criteriul: „Impact: capacitatea fotografiei de a evoca emoții sau de a transmite un mesaj, puterea imaginii de a angaja sau a mișca privitorul, povestea transmisă prin fotografie, cât de bine comunică fotografia un concept sau o idee. Impresia generală a fotografiei în ansamblu. Cât de memorabilă sau impresionantă este imaginea. Factorul «wow» sau impactul de durată asupra privitorului.

De mult timp fotografia a ajuns la îndemâna oricui, percepută ca «un fel de a transmite informații strict utilitare». Din acest motiv tot mai mult se află scoasă din cadrul ei consacrat și tot mai des folosită numai ca un instrument rudimentar. Uităm că ea poate avea în spate un cumul de stări care să deservească unui scop precis în cadrul unei povești pe care nu vrem să o uităm. Privesc fotografia ca o singură oportunitate pe care o avem să putem să arătăm cu adevărat prin imagini ce vrem să transmitem. Felul cum alegem să spunem povestea conturează imaginea pe care vrem să o imortalizăm. Personal, posibilitatea felului «de a fi» și «a acționa» în consecință mă fascinează și asupra lui zăbovesc cel mai mult timp pentru a-mi perfecționa această «sensibilizare» asupra subiectului pe care mi-l aleg, fie că sunt într-un cadru profesional sau personal.” – arh. Lucian Călugărescu

Eliza Jurca și-a ales același criteriu.

O fotografie cu impact stârnește emoții, poate schimba profund percepția și înțelegerea lumii în care trăim. Astfel, fotografia nu este doar un mijloc de a documenta realitatea, ci și un instrument puternic pentru comunicarea ideilor.” – arh. Eliza Jurca

Ionuț Macri și-a ales criteriul: „Creativitate: abordare inedită, tehnici sau perspective creative, modul în care fotograful/fotografa a interpretat tema într-un mod inovator.

Creativitatea în fotografie joacă un rol crucial, deoarece permite fotografilor să aducă un suflu personal fiecărei imagini. Printr-o abordare creativă, un subiect banal poate deveni o operă de artă vizuală, capturând atenția și provocând o reacție emoțională. Este importantă pentru că ajută la dezvoltarea unui stil propriu și distinct, ceea ce conferă fotografiilor un caracter autentic și memorabil. Într-o lume unde imaginile sunt omniprezente, creativitatea devine esențială pentru a spune povești noi, pentru a experimenta și pentru a inspira alți oameni să vadă realitatea dintr-o perspectivă diferită.” – Ionuț Macri

Vera Marin și-a ales criteriul: „Tema: modul în care se aliniază fotografia cu tema concursului, dar și creativitatea și claritatea viziunii prezentate în text pentru viitorul acelui loc.

Alinierea la această temă de concurs se traduce prin felul în care fotografia surprinde potențialul pentru reutilizarea/pentru activarea unui loc. Acest criteriu este esențial pentru a genera căutări țintite pentru acest concurs, dar poate fi folosit și pentru a alege din fotografiile pe care le ai deja și care corespund celorlalte criterii. Adecvarea cu tema concursului se poate demonstra și prin textul care însoțește fotografia în formularul de participare. Acest text nu este punctat în sine, ci contribuie la înțelegerea perspectivei autorului fotografiei – care descoperă acest potențial latent și îl descrie prin cuvinte, ajutând astfel juriul să «vadă» ce vede fotograful cu ochii minții.” – arh. urb. Vera Marin

Ileana Szasz  și-a ales și ea criteriul: „Impact”.

Pe de o parte imaginile ajung la public extrem de ușor, însă am ajuns să le consumăm cu o viteză incredibilă și puține mai reușesc să producă un impact. Este aproape deznădăjduitor să speri că imaginea ta va mișca ceva. În mod paradoxal,  în același timp, ne oferă o șansă aproape incomparabilă cu alte moduri de comunicare de a te face auzit.” – Ileana Szasz

Iulia Voicu și-a ales același criteriu: „Impact”.

Am ales acest criteriu deoarece consider că artele, în general, și fotografia, în special, este important să transmită unui public larg emoție, să aibă impact. Mai ales în cazul începătorilor, poate țâșni capacitatea lor de a transmite o emoție printr-o fotografie, ceea ce consider o mare calitate. Se poate rafina ulterior capacitatea tehnică a fotografului și se poate educa să cunoască compoziție, cromatică, istoria artei etc. Însă a transmite un mesaj (deci a selecta) cu care rezonează și pe care-l consideră important de transmis este un aspect important al unui fotograf cu personalitate. Capacitatea de a observa transpusă în practică prin fotografie este după mine legată de acest criteriu.” – Iulia Voicu

Și Anda Zota și-a ales criteriul: „Impact”.

Impact, deoarece asta face o fotografie să fie memorabilă și puternică. Prin impact imaginea transmite emoție, captează atenția privitorului și-și comunică povestea dincolo de simpla reprezentare vizuală. Așadar, impactul nu este doar despre estetică, ci despre cum imaginea reușește să vorbească privitorului și să-l influențeze la un nivel mai profund.” – Anda Zota

Premii:

Toate fotografiile participante vor fi prezentate în rețelele de socializare ale De-a Arhitectura. Câștigătorii vor primi:

  • Premiul I: 1000 lei oferit de De-a Arhitectura cu sprijinul Ordinului Arhitecților din România prin „Timbrul Arhitecturii” + 1 sesiune cu fotograful Ionuț Macri
  • Premiul II: 600 lei oferit de De-a Arhitectura cu sprijinul Ordinului Arhitecților din România prin „Timbrul Arhitecturii” + 1 sesiune cu fotograful Ionuț Macri
  • Premiul III: 400 lei oferit de De-a Arhitectura cu sprijinul Ordinului Arhitecților din România prin „Timbrul Arhitecturii” + 1 sesiune cu fotograful Ionuț Macri
  • Mențiunile sau premiile speciale decise de juriu vor primi publicații (cărți, reviste) de la Igloo Media.

Perioadă de concurs: 19 august – 19 octombrie 2024 (19 octombrie 2024, 23:59 ora României, data limită de trimitere a fotografiilor)
Jurizare: 
20 octombrie – 10 noiembrie 2024
Anunţare câştigător: 
11 noiembrie 2024

Mai multe detalii se găsesc aici: