În 2019, Programul de lucru al Uniunii Internaționale a Arhitecților (UIA) – „Arhitectura și Copiii” s-a întrunit în cadrul a două întâlniri, în Ungaria și Finalnda, la care au participat din partea României arh. Mina Sava, președinte al Asociației De-a Arhitectura și reprezentantul României din partea Ordinului Arhitecților din România (OAR) încă din 2015, și arh. specializat în urb. Claudia Pamfil, manager programe de formare De-a Arhitectura.
Prima întâlnire avut loc în perioada 17-18 mai 2019 la sediul Camerei Arhitecților Maghiari din Budapesta, Ungaria, și a fost precedată de Conferința „Arhitecții și copiii – Idei inovatoare în educația pentru mediul construit” (Architects and Children – Innovative ideas in built environment education), care s-a desfășurat la Facultatea de Arhitectură din cadrul Universităţii Tehnologice şi Economice din Budapesta, pe 15 mai. Conferința, organizată de Asociația Arhitecţilor Maghiari (Magyar Építőművészek Szövettsége – MÉSZ) și Facultatea de Arhitectură din Budapesta, a reunit experți din 16 țări care au prezentat modele de bună practică despre arhitectură și copii.
Cea de-a doua întâlnire din 2019 a avut loc în perioada 8-9 noiembrie în Helsinki, Finlanda, și a fost găzduită de prima Școală de Arhitectură pentru Copii și Tineret (Arkki School of Architecture for Children and Youth), care a aniversat 25 de ani de existență. Evenimentele au fost organizate sub umbrela celei de-a treia ediții a programului „Crearea Viitorului”, reunind prelegeri pe teme de interes pentru comunitatea internațională a celor preocupați de educația de mediu construit și a avut ca invitați de onoare membrii programului de lucru ai UIA.
Mina ne-a povestit cum au decurs cele două întâlniri de lucru și de ce e importantă introducerea educației de arhitectură și mediu construit în curricula școlară mai mult ca oricând.
Conferința la care am participat „Arhitecții și copiii – Idei inovatoare în educația pentru mediul construit” (Architects and Children – Innovative ideas in built environment education), s-a dorit un punct de pornire pentru dezbaterea mai amplă care a urmat evenimentului, condusă de colega noastră din Ungaria, Krisztina Somogyi (critic de architectură și psiholog al culturii mediului construit). În cadrul evenimentului, un schimb de bune practici cu exemple din 16 țări, s-a discutat atât importanța acestui domeniu în educație, cât și necesitatea de a avea mai mult loc pentru educația de mediu construit în curricula școlară.
La dezbatere, arhitecții, specialiștii și factorii de decizie care au participat, cu rol important în educația din Ungaria, au fost reuniți în cadrul evenimentului după o serie de demersuri întreprinse de Krisztina cu 6 luni înainte – ca o dovadă a faptului că, deși necesită efort pentru organizare și timp pentru a cultiva încrederea necesară, colaborarea merită să fie un obiectiv în sine.
În cadrul conferinței, a cărei audiență a depășit 100 de persoane, am vorbit în panelul de key speakers [n.r. din engleză: „vorbitori cheie”], prezentând educația de arhitectură și mediu construit în România cu accentul pus pe formarea echipelor între un cadru didactic și un profesionist al mediului construit, care predau împreună această materie în școli. Acest format de lucru în echipă, compusă din pedagogi și persoane-resursă cu pregătire în arhitectură, este inedită și mulți au dorit să înțelegă mai bine cum funcționează acest duo pentru a putea utiliza ideea la rândul lor. Prezentarea a fost realizată împreună cu colega noastră, Claudia Pamfil, coordonatorul programelor de formare în cadrul Asociației De-a Arhitectura.
Conferința a fost urmată de sesiunea de 2 zile a întâlnirii grupului de lucru al UIA, în care am preluat sarcina de a realiza broșura sponsorilor pentru Premiul „Cuburile de aur” (Golden Cubes Awards) din anul 2020 și acțiunile din cadrul congresului UIA de la Rio de Janeiro, Brazilia, din 2020. Participanții la întâlnire au fost și de această dată foarte numeroși: 22 de persoane din 17 țări, cu membrii noi din Italia, Benin, Grecia și Polonia.
Alături de noua colegă din Polonia a fost invitată și Dorota Wantuch-Matla, autoarea unei monografii/cercetări despre educația de mediu construit pentru copii și tineri în Polonia. Aceasta a obținut din partea membrilor programului răspunsuri la un chestionar – instrument de cercetare, care o va ajuta să descrie mai bine contextul internațional actual al acestui domeniu și să facă o analiză comparativă între situațiile din diverse țări, precum și o analiză a evoluției din ultima perioadă. Lucrarea va apărea în decursul anului curent (2020) și se dorește a fi atât un document de studiu pentru arhitecții, profesorii și instituțiile din Polonia care lucrează în acest domeniu, cât și un punct de pornire pentru cercetări mai aprofundate, la nivel internațional.
A doua sesiune a programului de lucru s-a desfășurat pe 8-9 noiembrie 2019 în Helsinki, Finlanda, gazdă fiind prima Școală de Arhitectură pentru Copii și Tineret din această țară, Arkki School of Architecture for Children and Youth, care și-a dorit ca la evenimentele prilejuite de cea de-a 25-a aniversare să aibă ca invitați de onoare membrii programului de lucru ai UIA. Evenimentele au fost grupate în cea de-a treia ediție a programului „Crearea Viitorului”, într-un format care aduce împreună prelegeri pe teme de interes pentru comunitatea internațională a celor preocupați de educația de mediu construit, cât și studii de caz din diverse țări, dar și ateliere practice propuse de participanți, cu simulări de exerciții și instrumente.
Grupul UIA a fost de această dată și mai mare decât în Budapesta, numărând 31 de persoane din 24 de țări, cu noi membri invitați din Taiwan, Singapore și Serbia. Sesiunea de pecha kucha – format de prezentare a activității participanților – a durat câteva ore bune. Apoi, discuțiile primei zile s-au axat pe alegerea și stabilirea membrilor juriului pentru Premiile „Cuburile de Aur”, pentru a respecta condiția conform căreia acest juriu trebuie să fie format din personalități în domeniul arhitecturii, educației și media. Din acest juriu face parte și directorul grupului, precum și trei din membrii acestuia, printre care se află și reprezentantul României. Arhitectul danez Jan Ghel, fondatorul Ghel Architects, leaderul global in design urban centrat pe oameni, a confirmat invitația de a fi președintele juriului.
În ziua a doua a întâlnirii, grupul s-a împărțit în echipe mai mici, care au lucrat pe subiectele: comunicare, sponsorizare, organizarea activităților grupului la congresul UIA de la Rio de Janeiro. Am participat în echipa de comunicare, unde, pe lângă problemele curente, s-a stabilit și noul hashtag al postărilor grupului: #ArchildrenUIA. Vestea bună a fost aprobarea de către UIA a Cartei UIA Arhitectura și Copiii, care se dorește a fi tradusă în mai multe limbi pentru a fi un sprijin oficial în promovarea educației de mediu construit, la nivel național, în cât mai multe țări de pe glob. În curând va fi făcută publică, cu posibilitatea de descărcare, în limba română și engleză și pe site-urile De-a Arhitectura și OAR.
„Crearea Viitorului III – Educație creativă prin arhitectură” (Creating the Future III – Creative Education via Architecture) – s-a dorit a fi o platformă pentru arhitecți, profesori, factori de decizie din întreaga lume, unde aceștia să își poată împărtăși experiențele și activitățile de educație creativă prin arhitectură. Evenimentele s-au desfășurat pe parcursul a două zile, 10 și 11 noiembrie 2019. Prima zi a fost dedicată workshop-urilor interactive, iar a doua conferinței internaționale, tematicile dezvoltate fiind: sustenabilitatea și arhitectura, creativitatea și creierul, importanța educației de mediu construit, design participativ cu copii și tineri, învățarea prin joacă.
Am avut plăcerea să participăm la wokshop-ul realizat de colega noastră din Suedia, Suzanne de Laval, numit Gimnastică Arhitecturală (Architectural Gymnastics), dar cel mai bine cunoscut prin denumirea japoneză, Kenchiku, deoarece a fost inventat în Japonia. Este un atelier care combină educația de arhitectură, mișcarea, dar și lucrul în echipă. O persoană sau mai multe mimează, prin diverse poziții ale corpului lor, clădiri celebre. În cursul De-a arhitectura, această idee poate fi regăsită în varianta cu 2 echipe, una mimează și alta ghicește. Provocarea acestui atelier a fost complexitatea crescândă a clădirilor de ilustrat, care se mărea considerabil odată cu dimensiunile grupului.
Workshop-urile s-au desfășurat la Annantalo, un centru de educație artistică pentru copii și tineri din centrul Helsinki-ului, deschis în 1987, amenajat într-o școală primară din secolul XIX care aparține diviziei de cultură și timp liber (leisure) a primăriei orașului Helsinki. Aici era în desfășurare și o expoziție a pancartelor folosite de copii la mitingurile pentru schimbări climatice din 2019.
Ziua a doua a conferinței internaționale a fost structurată în jurul următoarelor teme: sustenabilitatea și arhitectura, creativitatea, și concluzii ale unor cercetări privind funcționarea creierului uman, importanța educației de mediu construit, design participativ cu copii și tineri, învățare prin joacă. Vom povesti mai pe larg acest eveniment în următorul articol.
În fiecare an, grupul programului de lucru al UIA se mărește cu noi membri care împărtășesc noi exemple de bună practică din contexte sociale și culturale diverse. Din 2020 De-a Arhitectura a început o serie de interviuri cu membrii programului de lucru al UIA, „De vorbă cu membrii UIA – Architectura şi Copiii” („Talking to UIA – Architecture and Children members”) deoarece experiența acestora, pe care o regăsim la fiecare întâlnire, merită a fi împărtășită în afara grupului, spre beneficiarii direcți ai proiectelor noastre și spre publicul larg.
Dacă vreți să vă aduceți aminte cum a fost la „Congresul Internaţional Copilul şi Arhitectura: Împărtășirea experiențelor”, organizat cu ocazia reuniunii bianuale a Programului de lucru al Uniunii Internaționale a Arhitecților (UIA) – „Arhitectura și Copiii”, vă invităm să citiți aici.
Mulțumim Ordinului Arhitecților din România (OAR) pentru finanțare, Camerei Arhitecților Maghiari pentru invitația la conferință, Arkki – Școala de Arhitectură pentru Copii și Tineret, Programului de lucru al Uniunii Internaționale a Arhitecților (UIA) – „Arhitectura și Copiii”, precum și tuturor invitaților, promotori ai educației de arhitectură și mediu construit.
Text: arh. Mina Sava
Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografii: arh. Mina Sava