Premiul copiilor De-a arhitectura la BATRA 2021

Text: arh. Eliza Jurca
Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografii: arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Cristina Dumitrescu, arh. Eliza Jurca, arh. Silvia Ghertan, prof. înv. primar Cristina Pop, arh. Delia Popa  
Timp de citire: 8 minute


În perioada 15-30 octombrie 2021 a avut loc cea de-a cincea ediție a Bienalei de Arhitectură Transilvania – BATRA la Cluj-Napoca și în alte patru orașe din țară (Alba-Iulia, Baia Mare, Oradea și Satu Mare). Evenimentul a fost organizat de Filiala Teritorială Transilvania a Ordinului Arhitecților din România, în parteneriat cu filialele teritoriale OAR Alba, OAR Bihor, OAR Nord-Vest și OAR Satu Mare și cu sprijinul Ordinului Arhitecților din România (OAR).

Tema ediției, „(.com)unitate”, a avut în centru nevoia profesioniștilor de implicare în comunitate, ca arhitecți solidari cu nevoile ei, după această perioadă în care cu toții ne-am redescoperit și ne-am redefinit.

În cadrul evenimentului Asociația De-a Arhitectura a fost invitată să desfășoare atelierul pentru copii: „Premiul Copiilor De-a arhitectura”, aflat în acest an la BATRA la a treia ediție, după cele din 2018 și 2019 desfășurate la Anuala de Arhitectură București. Acest atelier pentru copii cu vârsta cuprinsă între 9 și 12 ani s-a desfășurat în cinci școli din cinci orașe din Transilvania: Alba Iulia, Baia-Mare, Cluj-Napoca, Oradea și Satu Mare. Pe parcursul celor cinci întâlniri, sub îndrumarea arhitecților voluntari, copiii au cercetat proiectele înscrise în competiție, și-au ales proiectul preferat pe care apoi l-au desenat, iar întreaga clasă a selectat un proiect căruia să-i acorde „Premiul copiilor De-a arhitectura”: un proiect de casă în care le-ar plăcea cel mai mult să locuiască, care se potrivește cu peisajul sau orașul unde se află și care este creativ.

Cu această ocazie cei mici au avut ocazia să își exerseze abilitățile de reprezentare grafică (desen) și de observație, să aleagă pe baza unor criterii un proiect preferat și să justifice alegerea făcută. 108 copiii au avut posibilitatea să jurizeze proiectele depuse în competiție în cadrul secțiunii „Arhitectura locuinței individuale” din expoziția BATRA, proiectul votat primind „Premiul copiilor De-a arhitectura” la festivitatea de premiere.

Pe 19 octombrie a avut loc primul atelier la Oradea cu copiii din clasa a VI-a de la Colegiul Național „Mihai Eminescu”. Atelierul a fost ghidat de prof. înv. primar Ramona Tătar și arh. Delia Popa, care ne-a și transmis cum a decurs:

„Ora de arhitectură s-a transformat în ora de descoperire, în ora de cunoaștere și recunoaștere a spațiului în care trăim, spațiu exterior și, în același timp, spațiu interior al trăirilor noastre. Copiii au observat și analizat lucrările prezentate în cadrul BATRA, la secțiunea «Locuințe individuale». Dacă la început au fost oarecum surprinși de limbajul și maniera de prezentare a părților scrise ale lucrărilor, cu noțiuni și elemente noi pentru ei, în partea a doua a expunerii «joaca de-a arhitectura» a fost totală.

De la redenumirea lucrărilor: Casa cașcaval, Casa SF, Nava spațială, până la votarea, desenarea și interpretarea lor în planșele lor de lucru, implicarea a fost totală și atmosfera voioasă. La final concluzia generală a fost că arhitectura și transpunerea ei în casele și spațiile care ne încadrează face parte din viața noastră din fiecare zi, iar calitatea respectivă a arhitecturii dă măsura calității vieții și a comunității din care face parte. Până la urmă, dacă casele în care trăim le aparțin locatarilor, în ceea ce privește fațadele, amenajările și spațiile publice suntem datori să le gândim să aparțină comunității.”

A doua sesiune de acordare a „Premiului Copiilor” pentru lucrările de arhitectură a locuinței s-a desfășurat la Baia Mare, în regim hibrid, pe 20 octombrie, cu elevii clasei a III-a de la Colegiul de Arte. Arh. Aurelia Axente-Stan și arh. Cristina Dumitrescu au trecut cu brio provocarea de a lucra de la mare distanță (prin Zoom) cu copiii aflați la clasă. Deschidere, curiozitatea, implicarea copiilor și organizarea impecabilă oferită de prof. înv. primar Cristina Walter a făcut ca lucrurile să meargă strună. Cele două îndrumătoare ne-au transmis:

„Am putut să ne concentrăm pe rolul nostru – acela de a îndruma copiii să privească atent toate cele 16 clădiri, de jur împrejur și chiar și pe dinăuntru – în imaginile din afișe, în care casele se deschideau către privitori. De ce? Pentru că orice clădire este mai mult decât fațada dinspre stradă – toate fațadele ei sunt la fel de importante, chiar dacă rolul lor este diferit; iar interiorul, particular și personal, are o semnificație aparte în cazul locuințelor. În plus, felul în care casele se așezau între vecinii lor, dar și tehnologiile folosite (materiale, acoperișuri verzi) au fost alte puncte de interes.

Intuiția și argumentele pe care copiii le-au adus (poate în special în ceea ce privește împrietenirea/potrivirea casei cu locul în care se află) ne-au surprins și de această dată. Și, explorând astfel pe de-a întregul clădirile din afișe, am constatat că nu neapărat alcătuirea de ansamblu, ci uneori detaliile speciale i-au câștigat pe copii. Astfel, criteriile noastre de jurizare au fost interpretate în funcție de impresiile lor personale, iar noi ne-am fi dorit să fim acolo, între ei, ca să-i vedem pe fiecare în timp ce desenează sau scriu ce i-a făcut să își aleagă preferatele.

Mulțumim copiilor pentru deschidere, curiozitate, implicare, pentru bucuria cu care ne-au întâmpinat din prima clipă, pentru buchetul virtual de flori pe care ni l-au oferit si doamnei prof. înv. primar Cristina Walter pentru implicare, organizarea impecabilă și felul în care am colaborat, deși eram la sute de kilometri distanță!”

Pe 22 octombrie De-a Arhitectura a ajuns pentru prima dată la Satu Mare la Școala Gimnazială „Constantin Brâncoveanu” la clasa a IV-a A. Sub îndrumarea arh. Silvia Ghertan și a prof. înv. primar Crina-Manuela Dan, copiii au analizat proiectele din secțiunea „Locuințe individuale”. Silvia ne-a povestit cum a decurs vizita:

„De-a Arhitectura a ajuns pentru prima dată în Satu Mare și s-a desfășurat la clasa a IV-a A de la Școala Constantin Brâncoveanu. Atelierul a fost o surpriză plăcută atât pentru mine, cât și pentru micii jurați. Copiii au fost plăcut surprinși când au aflat că toate casele prezentate se află la noi în țară, una chiar în județul nostru. Casa Nr. 12 a primit cele mai multe voturi din partea copiilor, astfel devenind «casa câștigătoare». Desenul casei preferate a fost deliciul atelierului.

Copiii au încercat să exprime prin desenele lor viziunea proprie în legătură cu lucrarea aleasă. Unii au accentuat copacul din fața casei sau luminile de pe fațadă, alții au detaliat liniile orizontale ale finisajelor de pe fațade sau au încercat să redea efectul de plutire al elementelor din proiectul ales și o altă parte au ales să deseneze minimalist. Este surprinzător cum fiecare copil a privit dintr-o altă perspectivă proiectul câștigător, altul față de cel al «oamenilor mari».”

Tot pe 22 octombrie la Cluj-Napoca, copiii din clasa a III-a de la Colegiul Naţional „George Coşbuc” s-au întâlnit cu mine, Eliza Jurca, arhitect îndrumător De-a arhitectura, alături de prof. înv. primar Dana Chiș, și le-am aflat preferințele:

„Copiii au fost foarte entuziasmați să jurizeze proiectele aflate în concursul BATRA. După scurta prezentare făcută de mine, au ales fără prea mari ezitări planșele preferate și au trecut la desenat. M-a surprins siguranța votului lor. Le-au plăcut foarte mult proiectele, fiind foarte atenți la finisajele folosite în unele dintre acestea (multe având cărămidă aparentă și lemn) și m-au întrebat dacă sunt construite și dacă sunt la noi în țară. Unul dintre copii a descoperit că e vecin cu una dintre locuințe.

Casa cu numărul 12 a avut cel mai mare succes, iar motivele copiilor au fost: «are ferestre mari de sticlă», «sunt două case la fel, învecinate, în care pot locui doi prieteni», «este interesantă casa», «are multe balcoane și poți să te vezi cu vecinul de lângă tine». După finalizarea atelierului, în drum spre casă, trecând pe lângă o căsuță cu o curte la stradă, doi dintre băieții aflați la atelier au început să comenteze vecinătățile acelei clădiri: «vezi, e prea mică curtea, clădirea de lângă e prea mare, etc.», deci «microbul De-a arhitectura» a început să lucreze.”

A cincea (și ultima) sesiune de acordare a „Premiului Copiilor” pentru lucrările de arhitectură a locuinței din cadrul BATRA 2021 s-a desfășurat online, pe 26 octombrie, elevii din clasa a VI-a B de la Liceul de Arte „Regina Maria” din Alba Iulia fiind în vacanță. Îndrumătoarele De-a arhitectura, arh. Aurelia Axente-Stan și arh. Cristina Dumitrescu, au fost virtual alături de prof. Cristina Pop și de elevi:

„Provocarea de a menține atenția asupra fiecărui criteriu în parte a fost mai mare decât la scenariul hibrid (Baia Mare). Atunci a fost mai simplu fiindcă, pe măsură ce enunțam un criteriu, copiii marcau cu săgeata colorată corespunzător lucrarea aleasă (expusă pe tablă) și apoi continuam cu următorul criteriu de evaluare și culoare asociată. Și la Alba Iulia, în online, am prezentat criteriile încă de la început și apoi am vizualizat împreună cu copiii toate clădirile pe rând, într-o discuție cu întrebări și răspunsuri. Dar aici, pentru a suplini faptul că la jurizarea efectivă urma să nu mai avem suport vizual fizic, pe hârtie (ci doar cel redus într-un formular), i-am rugat pe copii să își noteze impresii personale despre fiecare casă pe măsură ce le parcurgeam.

Astfel, când au primit spre completare formularul, organizat pe secțiuni succesive pentru fiecare dintre cele patru criterii de jurizare, copiii aveau notițele la care să facă rapel pentru acordarea fiecărui punct. Ne-au impresionat în mod special atenția copiilor pentru proporții, scară, detalii, juxtapuneri de texturi, de materiale și culori care a definit parcursul jurizării, precum și cercetarea cu cea mai mare seriozitate a indiciilor privind împrejurimile locuințelor prezentate pentru a vedea ce tip de dialog au cu locul în care sunt construite.

«Îmi place contrastul de la cărămidă la normal. Îmi place că au combinat cărămida cu modernul. Aș vrea să locuiesc în ea.»
«Casa este frumoasă, îmi place așezarea geografică. Pare spațioasă. Îmi place foarte tare.»
«Foarte modernă. Arată frumos. Este plasată corect. Îmi place mult.»
«Mi s-a părut interesantă iarba de pe acoperiș. Mi s-a părut interesant acel etaj deasupra terasei (consola).»
«Mi-a plăcut foarte mult terasa și lumina casei.»
«Frumoasă, îmi place copacul din interior. Îmi place cărămida, pare ca și când ar fi tăiată.»
«Casă mare, design interesant, curte mică, priveliște frumoasă…»
«…Casă mică, design frumos, înghesuită, curte mică.»

La finalul jurizării am constatat împreună că locuințele preferate ale clasei nu au avut neapărat cele mai multe puncte la un anume criteriu, ci primiseră aprecieri la fiecare dintre cele patru. Ceea ce au căutat copiii, de fapt, a fost funcțiunea de «locuință». Aprecierile lor au mers către acea clădire care le «dă un sentiment bun», care le «dă starea de acasă» sau care este conectată cu locul pentru că «este bine pusă», dar și care nu uită să fie «modernă».

Mulțumim doamnei profesor coordonator Cristina Pop care a făcut posibilă desfășurarea acestui atelier și copiilor care au participat și s-au implicat deși erau în vacanță! Ne-au surprins cu întrebările legate de detalii tehnice, cu modul în care au adăugat criteriilor de jurizare a proiectelor propriile tipuri de ierarhizare, dar și cu desenele în care au descifrat și extras esența caselor preferate.”

La finalul celor 5 ateliere, voturile copiilor au fost centralizate, clasate pe patru locuri și prezentate în cadrul festivității de premiere desfășurată online.

  • Locul I – Casa S.F, două locuințe cuplate, arh. Mihai Grama
  • Locul II – Casa G, arh. Ionuț Radu Filip
  • Locul III – Casa S, arh. Rozs Gáspár Tamás
  • Locul IV – Casa Călugăr, arh. Sergiu Tîrziu

Tot în cadrul BATRA, pe 21 octombrie 2021, colegele noastre arh. Corina Croitoru, arh. Eliza Jurca și prof. înv. primar Gianina Vanca au prezentat în cadrul unei întâlniri online activitățile asociației din dorința de a face cunoscute programele asociației în zona Transilvania-Nord, atât cadrelor didactice și părinților, cât și profesioniștilor mediului construit (arhitecți, urbaniști, arhitecți de interior, designeri, peisagiști etc.) dornici să se implice ca îndrumători pe viitor.

Programele De-a Arhitectura sunt concepute şi construite pentru a-i ajuta pe copii să-şi dezvolte o serie de abilități, aptitudini şi atitudini care sunt poate mai puțin utilizate în procesul de învățământ tradițional. Aceștia au posibilitatea să descopere şi să exercite un mod de gândire şi o abordare de tip „design thinking”, specifică arhitecților şi designerilor, fiind implicaţi astfel într-un proces de învăţare activă, prin proiect, prin activități hands-on, în care îşi folosesc simțul practic şi creativitatea.

Mulțumim echipei BATRA 2021 și Filialei Teritoriale Transilvania a Ordinului Arhitecților din România pentru invitație.

Mulțumim organizatorilor și îndrumătorilor: arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Cristina Dumitrescu, arh. Eliza Jurca, arh. Silvia Ghertan, arh. Delia Popa și profesorilor: Dana Chiș, Crina-Manuela Dan, Cristina Pop, Ramona Tătar, Cristina Walter și, nu în ultimul rând, copiilor care au fost alături de noi și care au făcut ca acest premiu să devină realitate.